Tips gevraagd: Krijg pilletje er onmogelijk in!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sigrid

Tips gevraagd: Krijg pilletje er onmogelijk in!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 16:34

Bokkers en kattenliefhebbers...

Voorheen gebruikte ik eigenlijk altijd pasta om mijn katten te ontwormen, maar gisteren heb ik voor een keer pilletjes (Exil) gehaald bij de dierenwinkel.

Nu wilde ik dat vanmorgen geven, maar kreeg het echt met geen mogelijkheid voor elkaar. Had een handdoek om ze heen geslagen, a là zeehond een beetje tussen mijn bennen geklemd. Bek geopend met mijn duim en wijsvinger, pilletje erin en bek even dichthouden en koppie beetje achterover. Maar op de één of andere manier wisten ze het steeds weer naar buiten te werken. Zelf als ik ze zag slikken en dacht dat het eindelijk gelukt was...lag dat ding weer op de grond. Hoewel mijn katten beide heel zachtaardig zijn, zaten mijn handen uit eindelijk wel erg onder de krassen dus heb ik het maar even opgegeven.

Wie heeft een handige tip hoe ik die pillen toch naar binnen krijg, ik heb ze nu toch al gekocht. Foppen met een snoepje...daar trappen ze natuurlijk ook niet in. Grrrr...volgende keer maar weer voor de pasta gaan.

Weet iemand misschien of je het mag oplossen met een beetje water? En het dan door het blikvoer kan doen? Als ik het dan op die manier erin krijg, ook prima. Maar er staat niet in de omschrijving of dat kan.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 16:35

Bij de dierenarts hebben ze daar een handig ding voor,je schiet een pil zo achter in de strot.

Anoniem

Re: Tips gevraagd: Krijg pilletje er onmogelijk in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 16:35

Dan moet je met je vingers onder haar kin over haar keel strelen, dan slikken ze meestal. :) Tenminste, dat werkt bij mij altijd.

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 16:36

Of gewoon prakken en door het vlees mengen!

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 16:37

kan je het niet in een stukje leverworst duwen en zo laten eten, eventueel het bekkie omhooghouden dat ze wel moeten slikken. Bij onze honden werkte dat altijd, maarja, ik heb niet zo veel ervaring met katten

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 16:38

Heel simpel, je pakt de kat in het nekvel, trekt de kop achtereover, bekje gaat open. Hop pil erin en goed doorduwen...

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 16:39

Ik hou haar bekje goed open en zorg ervoor(net als bij een hond dat ik een klein beetje van haar lip over een tandje heb(zij klapt haar bekje dan niet dicht)pilletje achter op de tong,bekkie dicht houden,wrijven over de keel en klaar is loesje.
Ook bijn mijn vorige kat ging het op deze manier prima(van de DA geleerd)

susje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 16:39

Ik heb een tip gehad van mijn nieuwe dierenarts, toen mijn katten een paar dagen achter elkaar een (nogal grote :(:) ) pil moesten slikken.

In principe is het hele in handdoek wikkelen helemaal niet nodig, raken ze alleen maar in paniek van. Met je linkerhand maak je het bekje open door de bovenkaak vast te pakken zeg maar (tja het klinkt wel banketstaaf he :=) en recht omhoog te houden, zodat de hele slokdarm 1 rechte lijn wordt zegmaar.
En nu de gouden tip: met een goede grote pincet kan je het pilletje met de rechterhand achter in het keeltje laten vallen. Als je het diepgenoeg wegstopt, voorbij de tong, dan kan de kat niet anders dan slikken.

Voor mij werkte het iig perfect +:)+

*edit* even iets anders verwoord :o

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 16:40

Ik doe het hetzelfde, zeg maar de zeehond-manier :o . Bek open, pilletje erin gooien en dan meteen een spuitje met water erachter aan, zo moeten ze het wel doorslikken! Wachten tot ze het vanzelf doorslikt of wrijven over de keel werkte bij mijn kat niet. Dit werkt prima! (wel effe alles al startklaar leggen van te voren).

Succes!

toevoeging: met 1 hand proberen de bek van de kat open te houden is een heel circus hoor! De handdoek werkt perfect, ze kan tenminste niet wegrennen, en zeker zo belangrijk, ook niet krabben!
Laatst bijgewerkt door lieke2 op 03-06-09 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 16:41

Mijn kat kan ook zo moeilijk doen. Doorgaans trek ik gewoon zijn bek open en duw ik die pil naar binnen, maar hij heeft soms zijn momenten waarbij dat echt niet wil lukken.
Ik draai daarom nu de pil in een klein stukje parma-ham of iets gelijkaardigs. Dat kleeft en beetje en je kan heel de pil inpakken, zonder dat het een grote bol wordt. Dan is het gewoon formaat kattensnoepje en slikt hij het gewoon in om daarna om nog een stukje te bedelen.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 16:41

Inderdaad zoals Billy het zegt (moet je wel wat handigheid in hebben) of anders in een stukje leverworst? In blikvoer kan ook, maar dan moet je wel zeker weten dat het pilletje op gegeten wordt, leverworst voert net wat makkelijker.

Pincet manier klinkt eng! Ik heb alleen maar pincetten met scherpe punten.. :+

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 16:43

Bedankt allemaal, ik zie al wat dingen die ik in mijn volgende poging mee ga nemen! Even goed over de keel wrijven zal ik aan denken. Spuitje water klinkt ook wel slim (hoop dat ze zich niet verslikken)

Die handdoek vinden ze eigenlijk wel best want als ze nat zijn geregend dan droog ik ze er ook mee af en pak ik ze ff in. Dat laten ze allemaal wel toe. Die van dat pincet is wel een goede! Ik moet dat pilletje natuurlijk achter die tong krijgen en dat is nou juist het lastige in dit verhaal.

susje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 16:45

Marieke_K schreef:
Pincet manier klinkt eng! Ik heb alleen maar pincetten met scherpe punten.. :+

Niet zo'n 1 dus _O-
verder echt niet eng hoor :n maar je hebt je pilletje wel gegarandeerd "lekker diep", vergeleken met gewoon achterin die keel gooien *D

btw, ik bedoel niet dat je die hele pincet halverwege de arme poes dr strot moet duwen he :=

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 16:45

Je kan het proberen met een pillenschieter. Gaat makkelijker en sneller dan met je vinger die pil er in te duwen. En als ze lastig zijn wil ik ze nog wel eens in een handdoek rollen (bij wijze van spreke dan) zodat ze niet kunnen krabben en weg rennen.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 16:46

agr... je haalt wat bij me boven. Tot bloedens toe opengekrabt, dikke opgezwollen krassen op handen en armen. Overal haarplukken en zwevende haartjes. Een kat die nat was van het zweet en het schuim op de bek had staan (evenals het baasje) (kat kwam uit het wild en had een steekie los)

Nadat ik zo woest was en het plan had; dan moet ie maar in de bek oplossen. Dus de kat een kwartier tegen de grond gedrukt en het pilletje er alsnog uit werd gespuugd. Heb ik het opgegeven.
Uiteindelijk heb ik die pillen in de kliko gedonderd en die smakelijke wormpillen gehaald. Die hij gretig uit de hand at }>
Pillenschieter was ook niet zo een sucses. Wat je kan proberen is de pil prakken op een bordje met de bolle kant van een theelepel. De bolle kant vervolgens door de leverpate halen en daar de pilpoeder in drukken. Deze vervolgens schoonsmeren over de tong van de kittykat.

Met anti-biotica pillen zakte de moed me al in de schoenen. Hem verteld, als je deze niet vrijwillig opeet, gaan we worstelen en anders ga je maar dood. Heel cru. Hij vrat hem zo uit de hand. Zullen ze dan toch kunnen luisteren?

Abeltje77

Hoi,

Ik heb DE tip voor je: kauwtabletten van mansonil.

Die zijn lekker! Zijn dus een soort ontwormsnoepjes.

Mijn poezels hebben ze allemaal zo opgegeten. Nog nooit zooooooo relaxt ontwormt!

Hahaatje

Babico3 schreef:
Dan moet je met je vingers onder haar kin over haar keel strelen, dan slikken ze meestal. :) Tenminste, dat werkt bij mij altijd.

Ja, dit werkt bij die van mij ook. Poes tussen de benen, bekje openwrikken, pil zo ver mogelijk achterin mikken en dan het bekje weer dicht doen (en met je handen dicht houden), kopje achterover houden zodat de keel zichtbaar is en dan met je vinger stevig van boven naar beneden wrijven, dit wekt een slikreactie op en als die pil dan achter in de keel zit moeten ze 'm wel doorslikken.
Succes!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 16:47

Leuke ideeen, maar bij onze poes werken ze geen van allen :+
Die slikt en die kokhalst het er weer uit :n Ook als het door het voer geprakt zit, dan kijkt ze er niet eens naar. Die laat ik gewoon een spuit geven bij de da als dat mogelijk is haha (antibiotica laat ik altijd doen met spuit, voor de rest hebben we binnenpoezen dus dat scheelt weer een hoop gedoe)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 16:47

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 16:48

Oh, en voorheen maakte ik altijd poeder van de pillen met een lepel, en dat deed ik door blikvoer. Werkte ook als een tierelier.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 16:48

Ok, dat is een goede voor de volgende keer inderdaad. Want ik heb geen zin om de strijd aan te gaan. Ze vinden het gewoon écht niet leuk en hoewel ik niet zo mutsig met ze ben...kan ik het ook wel begrijpen van ze. Dus als het makkelijker kan...dan is dat zeker het proberen waard.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 16:50

Wat hebben jullie makkelijke katten zeg, als die zelfs in het prakgrapje trappen :D

Die 'lekkere ontwormpillen' klinken wel heel goed!

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 16:54

BrittKitt schreef:
Wat hebben jullie makkelijke katten zeg, als die zelfs in het prakgrapje trappen :D

Die 'lekkere ontwormpillen' klinken wel heel goed!

Wonderspul! ik zweer erbij. Als ik aandelen moest kopen.....

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 16:55

Ja, ik heb die vieze natte pilletje uiteindelijk ook met een klein beetje blikvoer gemengd...maar ze hebben het allebei gewoon laten staan. Ze vertrouwen het voor geen meter.

En dat terwijl ik ze expres al geen eten had gegeven (brokjes) omdat het beter is op een nuchtere maag.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 16:57

Joh, ik weet niet hoe duur de pillen waren... maar ik zou me de hele toestand besparen en het met de eetpillen proberen. Kosten ongeveer 7,- voor vier pillen. (1 pil is geloof ik 4 kg kat)