hond doet raar bij weg gaan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

deniejs

hond doet raar bij weg gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 09:40

Hallo,

Ik weet niet of dit topic hier juist staat..
Maar ik heb een probleem met mijn hond als ik weg ga.
Ik heb 2 honden, een van 7 jaar en de andere van 2 jaar.
Het probleem vind plaats bij de hond van 2 jaar.
Als ik weg ga van huis en ze in de slaapkamer opsluit, anders gaan ze de hele tijd voor het raam blaffen, dan gaan hij helemaal trillen en heel erg lopen ´hijgen´. Ik laat altijd een radio aan, blijf nooit heel lang weg en de andere hond heeft er totaal geen last van.
Ik heb zelf al aan verlatingsangst zitten denken, maar kan op internet niet deze symptomen vinden...
Weet iemand wat het zou kunnen zijn en hoe ik dit probleem zou kunnen verhelpen?
Want het is wel heel zielig als hij zich zo de hele tijd gedraagt (want ik weet niet hoe hij doet als ik echt weg ben).

Groetjes Denise

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 09:46

geef je hem wat lekkers als je weg gaat.
dat zijn aandacht naar het lekkers kan gaan ipv dat hij jou weg ziet gaan.
een oor of een kauw staaf iets wat langer blijft dan een koekje.
ik heb verder helaas geen tips

deniejs

Re: hond doet raar bij weg gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 09:47

Hij wil niks lekkers eten, dat laat hij dan gewoon liggen...

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 09:49

ja, dan weet ik het verder eigenlijk ook niet.
ze slopen de kamer verder niet alles is heel als je thuis komt.
en hoelang doet hij dit al.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 10:34

Hoe is hij normaal in de slaapkamer, is hij er wel vaker? Ik denk toch dat het verlatings angst is, klinkt mij puur zo in de oren. Het zijn in ieder geval hele duidelijke tekens van stress die hij afgeeft..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 12:46

Hoe reageer jij op de hond als je hem achterlaat? hoe meer jij laat zien dat je hem zielig vindt, hoe meer je zijn gedrag bevestigd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 14:37

Ben het met Goof eens, ben benieuwd hoeveel aandacht jij aan het vertrekken besteed. Des te spannender jij het maakt des te zenuwachtiger zal je hond zijn.
Gewoon weggaan en negeren.
Of anders met de radio aan de gang.

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 15:35

Hij sloopt niks, radio staat altijd voor ze aan en ook een lichtje.
Ik geef het ook geen aandacht en ook niet als ik thuis kom.
Maar ik vind het wel super zielig, maar laat dit niet merken...

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 15:39

Misschien eens een camera ophangen of een webcam om te zien hoe je hond is als je weg bent? Misschien dat hij wel weer rustig word als je weg bent, dan ben je zelf ook geruster en voelt hij het minder aan dat je hem zielig vind.

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 15:39

Pluttersput schreef:
Hoe is hij normaal in de slaapkamer, is hij er wel vaker? Ik denk toch dat het verlatings angst is, klinkt mij puur zo in de oren. Het zijn in ieder geval hele duidelijke tekens van stress die hij afgeeft..

Ik heb beetje gekke indeling van het huis. De slaapkamer is op de begane grond achter in het huis. Ze zijn er normaal ook gewoon en s avonds slapen ze ook in de slaapkamer. Het is er ook lekker koel voor ze.

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 15:40

sunny_l0ve schreef:
Misschien eens een camera ophangen of een webcam om te zien hoe je hond is als je weg bent? Misschien dat hij wel weer rustig word als je weg bent, dan ben je zelf ook geruster en voelt hij het minder aan dat je hem zielig vind.

Ja dit kan ik idd wel een keer proberen, dan ben ik toch wat geruster weg idd..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 15:44

Met de radio ebdoel ik eigenlijk de AB gebruiken, gaat ie blaffen radio wat harder zodat ie schrikt.

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 15:46

@ chiqa: wat bedoel je met AB gebruiken? Hij gaat trouwens niet blaffen, maar gewoon trillen en heel hard ademen (soort hyperventileren)..

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 16:00

AB is afstandsbediening denk ik...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 16:04

Klopt, zo kan je je hond leren om niet te blaffen.

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 16:04

Okee dat zou kunnen. Maar ik zie daar niet zoveel in. Volgens mij geef ik hem ook aandacht als ik de radio harder ga zetten...

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 16:14

Dat zou ik ook niet doen, je moet de symptomen niet weghalen, maar de oorzaak. Bouw het rustig op. Je gaat weg, als je merkt dat je hond stops met de symptomen kom je weer terug en beloon je hem. (Dus wel alleen wanneer die stopt) Dit bouw je steeds langer uit, dan weet je hond dat jij altijd terugkomt. Wat is het verleden van je hond? Kan hij goed met de andere hond overweg? Heb je ook hondentraining met de hond, zo ja; vraag je instructrice om tips ;)

Hijgen is trouwens echt een uiting van stres.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 16:16

Het hijgen en trillen zijn duidelijk tekenen van stress. En hiervoor ga je een hond niet straffen, ook niet als hij erbij zou gaan blaffen. Dan krijg je alleen maar meer stress en dat is exact wat je niet wilt.

Het kan best zijn dat er iets engs is gebeurt toen jij er niet was. De hond koppelt de slaapkamer en het weg zijn van jou dan aan een hele nare ervaring.
Vertoont de hond dit gedrag sinds een bepaalde tijd of was het altijd al zo?

Ik zou je benchtraining aanraden. Een bench (bij een erg bange hond liever zelfs een varikennel want die is dicht en creeert een veilig hol) is geen nare plek voor een hond. Als je het een beetje handig aanpakt voelt een hond zich bijzonder prettig en veilig in zijn eigen holletje.

Ik zou de bench in de woonkamer neerzetten en een poosje op een matras in de woonkamer slapen. De hond lekker met een kluifje voor het slapen gaan in de varikennel, zelf gaan slapen en maar eens afwachten wat er gebeurd. Als het dier piept of ook maar 1 teken van ongemak vertoont, sta je op, zegt niks, en laat het dier even plassen of iets dergelijks buiten. En doet hem er daarna weer in de bench.
Schenk geen aandacht aan het dier, je wil het zenuwachtige gedrag immers niet belonen.

Jij laat op deze manier zien dat er niks aan de hand is. De hond ligt op een veilige plek, jij bent erbij, lekker kluifje is er, allemaal fijn dus.

Na een tijdje zal je merken dat de hond aan de bench went. Laat hem zeker in het begin nog niet alleen in de bench want je wil dat hij het er fijn vindt. Pas later als de hond er uit zichzelf lekker in gaat liggen, kan je het deurtje dicht doen als je er niet bij bent. Dan kan je ook even 5 minuten de kamer uitlopen en gewoon weer terug komen. Niks zeggen en het deurtje open doen.

Dot bouw je na een tijdje op naar 10 minuten en daarna een kwartiertje.
Het is heeeeeeeel erg belangrijk om stress of een naar gevoel in de bench te voorkomen. Dan kan je namelijk weer helemaal opnieuw beginnen.

Ik wens je heel veel succes.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 16:19

Das een slimme HBVisser, kwam zo niet in me op! Ik zou je dus ook benchtraining aanraden TS. Onze hond zit snachts ook in de bench, overdag gewoon in de kamer als wij weg zijn, en ze vind het helemaal neit vervelend. Ze ligt er soms ook gewoon uit zichzelf in.. ;)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 16:26

<3 precious ?? Geen profiel fotos , maar wel afstammig bij het paardje :)* hey volgesmij is dit de denise die ik ook ken van stal t einde :+

Maar even toch ontopic
Meschien merkt de hond toch dat jij hem zielig vind..
en lekker uitlaten en een beetje wandelen en dan weggaan ?

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 16:36

Bedankt voor je tip HBVisser.!

Hij heeft vroeger ook gewoon in een bench gezeten, maar op een gegeven moment hadden we zoiets van weg met dat ding, omdat ik het zielig vond en nu kon hij nog rond lopen in de grote slaapkamer.

Is het voor een nieuwe bench training echt nodig om hem op een andere plek neer te zetten zoals de woonkamer dat je zegt? Want ons huis is erg onhandig ingedeeld en ze zijn eigenlijk altijd beneden in de slaapkamer of buiten op het terras als ik ook thuis ben.
Het is nu wel al een tijdje dat de hond dit gedrag vertoont, waarschijnlijk is er een keer een luik naar benden geklapt wat hij eng vond. Want toen we de luiken open lieten deed hij het heel erg, nu hebben we ze altijd dicht, dit ging eerst nog goed, maar nu vind hij dit toch ook eng...

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 16:39

Ik zou de bench wel in een andere ruimte neerzetten als de slaapkamer.. Want nu heeft ie die ervaringen daar al, een grotere kans dat ie dan hetzelfde gedrag vertoond in de bench.

Vond je hond de bench vroeger vervelend? En ehm.. de bench is niet zielig he.. Een gemiddelt paard zit de hele dag in zo'n ruimte, jou hond dan maar een paar uurtje. Als je het goed opbouwd vind ie het waarschijnlijk nog leuk ook!

Geef bijv een kauwstaaf in de bench, onze hond mag die alleen in de bench eten, zo koppelt ie de bench aan leuke dingen

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 16:39

Het is belangrijk dat de hond eerst in de bench in een andere ruimte komt te staan dan de slaapkamer. Waarschijnlijk vindt het dier de slaapkamer heel erg eng in zijn eentje.
Pas als de zich veilig en prettig voelt in de bench kan je deze verplaatsen naar de slaapkamer. En dan weer hetzelfde verhaal........eerst met jou erbij en pas later als dat goed gaat, in zijn eentje.

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 11:23

hmm dan moet ik even gaan nadenken waar ik de bench zou moeten neerzetten.. Maar ik zit ook met mijn andere hond.. Die heeft nergens last van. Moet ik die dan gewoon rond los laten lopen terwijl de ander in de bench zit?

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 11:34

Ja hoor, dat kan je rustig doen.

Het gaat er om dat de bange hond zich fijn en veilig gaat voelen in de bench. Uiteindelijk, als je de training rustig opbouwt, maakt het niet meer uit waar de bench staat. Na een paar maanden zou je hem zelfs in de slaapkamer kunnen zetten.

En het is echt niet zielig. Hier lopen momenteel 3 honden en ik heb maar 1 varikennel. Elke avond staan ze ervoor te dringen. Ze willen er alledrie graag in. Tja er past er maar 1 in, dus de oudste heeft de meeste rechten.