Tumoren bij m'n ratje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Peach

Tumoren bij m'n ratje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 17:43

Hallo iedereen,

Ik heb een vraag over mijn rat. Misschien hebben jullie ervaring: Het gaat namelijk over Jambo, een wijfje; Ze is een week geleden 3 jaar geworden. Een heel oud beestje dus en helaas met complicaties. Ze heeft namelijk 2 hele grote tumoren; 1 in haar onderbuik en 1 in haar oksel. Ze worden steeds groter, maar ik durf haar niet te laten opereren; dit ivm met haar leeftijd. Ik heb dus het idee dat ze steeds slomer wordt, maar of ze pijn heeft; geen idee. Ik wil dus haar niet laten pijn lijden. Hoe kan ik haar situatie inschatten? Hoe kan ik zien of ze pijn heeft of niet? Hoe lang kan ze het 'volhouden'? Kan iemand mij misschien tips geven?

Many thanks!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 17:47

Hoi, Ik had vroeger een lieve witte albinoratje een vrouwtje, ze kreeg ook tumor in oksel, ter grootte van een stuiterballetje, en het is heel snel gegroeid, toen is mijn moeder ermee naar de dierenarts gegaan om het weg te laten halen, het zat haar in de weg en ze had er last van, en helaas 2 dagen na de operatie is ze doodgegaan, ze was ook 3 jaar, narcose was mogelijk teveel geworden of door te veel bloedverlies bij een operatie?

Nadeel is dat de meeste ratten aanleg hebben voor kanker/tumoren omdat het meestal laboratiumratten zijn.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 17:49

Bij ratjes is het niks nieuws dat ze vaker kampen met grote tumoren.
Gezien de leefdtijd lijkt het mij idd moeilijk het diertje nog te laten helpen hieraan.
Moeilijk te zeggen of ze pijn heeft maar zo'n tumor is vaak zwaar en drukt ook tegen sommige andere dingen aan, kortom ze zitten vaak goed in de weg.
Heb je het er al over gehad met je da?

Peach

Re: Tumoren bij m'n ratje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 17:53

Ik ben meerdere keren naar de DA geweest. Het is voornamelijk aanzien en wanneer het echt niet goed gaat, bellen. Maar dat lijkt me echt moeilijk in te schatten.. want wanneer doe je dat? Als ik zo naar die tumoren kijk.. ze zijn echt heel groot; ik denk een grote van een mandarijn, misschien groter. 2 van die grote dingen in haar lichaam. Eerste opzicht is ze nog redelijk fit; ze eet en drinkt genoeg.. maarja de pijn; dat is de vraag. Dilemma!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 17:53

Het ligt aan het soort tumoren... weet je of het melkkliertumoren zijn? Zit er echt eén in haar buik, echt inwendig dus?
Melkkliertumoren zijn vaak goed te opereren als je er snel bij bent, ook wel bij oudere ratten. Maar inwendige tumoren zijn lastiger, en kunnen ook kwaadaardig zijn in tegenstelling tot de meeste andere tumoren bij ratten.

Als de tumor echt in de buik zit zou ik het niet te lang meer rekken, daar hebben ze echt last van. Ratten zijn prooidieren dus geven pijn niet snel aan, dan moet het al wel heel erg zijn. Als opereren geen optie meer is zou ik niet te lang meer rekken. Ook in wezen goedaardige tumoren kunnen snel groeien en dan krijgt ze last met lopen/bewegen.

Sterkte in elk geval!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 17:55

Jorieke schreef:
ze zijn echt heel groot; ik denk een grote van een mandarijn, misschien groter.

Oei, dat is wel heel groot. Dan zou ik er mee stoppen hoor, hoe moeilijk ook. Dat is echt gigantisch groot voor zo'n diertje, daar moet ze wel last hebben.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 17:58

RedPassion schreef:
Jorieke schreef:
ze zijn echt heel groot; ik denk een grote van een mandarijn, misschien groter.

Oei, dat is wel heel groot. Dan zou ik er mee stoppen hoor, hoe moeilijk ook. Dat is echt gigantisch groot voor zo'n diertje, daar moet ze wel last hebben.

Volledig mee eens, als ze zo groot zijn kan ik me bijna niet voorstellen dat het dier er geen last van heeft.
Blijf eerlijk tegenover het dier hoe moeilijk het ook is.
Nogmaals het is over de pc moeilijk om hier een goed oordeel over te geven.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 18:22

Sluit me aan bij de 2 dames hier boven ga eens naar Mevr. de Ruijter of Men. Drummen van de Dierenkliniek Leeuwarden.
http://dierenkliniekleeuwarden.nl/
Die kunnen zeker eerlijk oordelen wat zij zouden doen.

SRG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 19:01

Bij ratten die niet meer te opereren word vaank Galastop gebruikt zodat de tumoren niet meer hard verder groeien. Maar als die twee tumoren al zo groot als mandarijnen zijn heeft dat weinig zin dan, want dan heeft ze er waarschijnlijk toch al last van.
Moeilijk hoor.. succes met je moeilijke beslissing!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 19:03

Grootte van een mandarijn, vind ik best groot voor zo'n klein beest als Ratten, ik zou het laten inslapen, hoe moeilijk het ook is.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 21:23

Inslapen is de enige optie nog. Weghalen overleeft ze niet en de tumoren worden alleen maar groter en er zullen er wellicht nog meer bijkomen. Als ze uberhaupt nog geen pijn zou hebben, zou ik haar het leed besparen door haar nu in te laten slapen. Ik heb vroeger ook een rat gehad, zij kreeg ook tumoren, toen heb ik haar in laten slapen.

Peach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 22:33

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 22:42

Dat is wel echt heel groot hoor.
Als ze nou jonger was geweest had je nog een operatie kunnen wagen maar nu is dat denk ik niet verstandig.
Ik zou als ik jou was dinsdag even bellen met de kliniek die ik hierboven aanraadde.

Peach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 22:45

zonnebloem18 schreef:
Dat is wel echt heel groot hoor.
Als ze nou jonger was geweest had je nog een operatie kunnen wagen maar nu is dat denk ik niet verstandig.
Ik zou als ik jou was dinsdag even bellen met de kliniek die ik hierboven aanraadde.

Jambo staat ingeschreven bij ELKE dierenarts, ook in Leeuwarden. Ik ga dinsdag een afspraak maken..
Jambo's zusje, Smeagol, is drie weken geleden overleden.. daar laten inslapen. Pff, het is toch wat. Ik heb mijn ratjes al drie jaar en ben behoorlijk gehecht aan ze. ;(

Aims

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 22:46

Het spijt me zeer, maar hier had je sneller wat mee moeten doen :j
Ik snap dat het onwijs moeilijk is om afscheid te nemen van je beestje (ik zou er niet aan moeten denken! Maar heleaas gebeurt het ooit), maar deze tumoren zijn ónwijs groot.

Ik zou als ik jou was dinsdag een afspraak maken bij de DA.
3 jaar is een hele mooie leeftijd :)
In ieder geval succes/sterkte met je beslissing.

Lees net je berichtje hierboven.
Ik snap dat het heel lastig is, vooral omdat je haar zus een paar weken geleden al hebt in laten slapen.
Heeel veel sterkte nogmaals :(:)

Peach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 22:48

Aims schreef:
Het spijt me zeer, maar hier had je sneller wat mee moeten doen :j
Ik snap dat het onwijs moeilijk is om afscheid te nemen van je beestje (ik zou er niet aan moeten denken! Maar heleaas gebeurt het ooit), maar deze tumoren zijn ónwijs groot.

Ik zou als ik jou was dinsdag een afspraak maken bij de DA.
3 jaar is een hele mooie leeftijd :)
In ieder geval succes/sterkte met je beslissing.

Ja, is ook zo. Maar Jambo is nog heel hups, vergeleken met haar zusje, die was al lang ziek en nu dus overleden. Dus ik dacht dat ze het nog een tijdje kon volhouden. Vandaar dat ik het zo heb laten zitten.

*aangepast

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 22:49

Jorieke schreef:
Jambo staat ingeschreven bij ELKE dierenarts, ook in Leeuwarden. Ik ga dinsdag een afspraak maken..
Jambo's zusje, Smeagol, is drie weken geleden overleden.. daar laten inslapen. Pff, het is toch wat. Ik heb mijn ratjes al drie jaar en ben behoorlijk gehecht aan ze. ;(

Ja maar helaas is niet elke dierenarts goed met ratten.
Van dierenkliniek Leeuwarden is inmiddels vrij bekend dat daar 2 dierenartsen zitten die echt goed zijn met ratten en je niet zomaar iets voor zullen schrijven of aanraden om geld te verdienen.

Aims

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 22:50

Dat is zo :j Marit, Malih hier op bokt, heeft het zelfde 'probleem' gehad als jij.
Ook een oudere rat met een grote tumor, bang dat ze de operatie niet zou overleven.
Uit eindelijk ook laten inslapen, maar deze werd ook volgens mij heel sip en 'moe'.
Misschien kan je haar een pb tje sturen? Je mag altijd in het rattentopic hulp vragen [HK] Eindelijk! Het rattentopic deel 2!!!!!! of gewoon gezellig mee kletsen natuurlijk :)

Maar ik vind het heel knap dat je deze keuze kan maken hoor, ik hoop dat ik hier nog een tijd mee mag wachten.

Peach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 22:54

zonnebloem18 schreef:
Jorieke schreef:

Ja maar helaas is niet elke dierenarts goed met ratten.
Van dierenkliniek Leeuwarden is inmiddels vrij bekend dat daar 2 dierenartsen zitten die echt goed zijn met ratten en je niet zomaar iets voor zullen schrijven of aanraden om geld te verdienen.

Misverstandje misschien. ELKE dierenarts, zo heet de dierenarts haha http://www.elkedierenarts.nl/ Ik vond de dierenarts daar heel goed en ze stuurden zelfs een kaartje met veel sterkte na het inslapen van mijn andere ratje. Dat was erg attent :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 23:31

De tumoren zijn wel erg groot hoor. Ik snap dat het niet is wat je wilt horen maar ik had een rat met zulke grote tumoren al in laten slapen en vind dat je niet veel langer moet wachten. En ik weet echt hoe moeilijk het is, ik moet eén dezer dagen ook de keuze gaan maken voor eén van mijn ratjes die luchtwegproblemen heeft.

Probeer eerlijk te zijn naar je beestje, al doet dat je nog zo veel verdriet. :(:)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 09:26

Jeetje meisje, ik vind het heel erg voor je, maar ze zijn echt heel groot.
Ik zou er ook een einde aan maken.
Ze heeft een mooi leven gehad bij jouw en dat moet je niet met veel pijn laten eindigen.
Heel veel sterkte alvast mocht je de beslissing maken.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 15:07

Ben je al geweest trouwens?

Aims

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 15:41

Ik ben ook benieuwd naar een update! :j :)

Peach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 22:41

Ik ben vandaag bij de DA geweest en gelukkig wat wijzer geworden over m'n beslissing.

Ik heb het nog niet gedaan. Ik heb samen met de DA alle dingen op een rij gezet en met een collega besproken wat we kunnen doen. Jambo huppelde vrolijk over de tafel heen en was nieuwsgierig wat er allemaal om dr geen gebeurde. Totaal geen tekenen van pijn. De DA vond dat ze wel mager was, maar de tumoren zijn allemaal nog heel en pas als ze beginnen te ontsteken of open komen is de stap naar inslapen dichterbij.
Ik heb daarom besloten om Jambo nog niet in te laten slapen. Ze eet voldoende, verzorgt zich nog goed al heeft ze grote tumoren. Ze schijnt zich er wel mee te redden.

De DA denkt zelf dat ze nog een paar weken heeft, misschien een paar maanden, maar niet lang meer. Ze heeft geen pijn of wat dan ook, pas echt als ze dat aangeeft en ook echt duidelijk is dat ze niet meer vrolijk is, laat ik haar inslapen.

Heel verhaal, maar ik wil mijn beslissing uitleggen, zodat er geen verkeerde ideeen aanbod komen.

Bedankt voor de steun iedereen! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 01:09

Het is jouw beslissing en die respecteer ik, maar ik wil toch nog even benadrukken dat een rat doorgaans pas pijn/ongemak aangeeft als het al heel erg is. En als tumoren kapot gaan ben je, naar mijn mening, al te laat. Maar goed, zo zou ik het doen. Je bent bij de DA geweest en kent je eigen ratje het best, dus ik vertrouw op je oordeel. Rek het alleen niet omdat jij nog geen afscheid kan nemen. :)

Ik heb vanavond een ratje in laten slapen en ben er echt kapot van, maar soms moet je ze loslaten, juist omdat je zo van ze houdt. Heel veel sterkte in elk geval!