Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Nikka schreef:Ik heb een hond met een ernstige voedselallergie. Heb alles geprobeerd. Meerdere brokken en versvlees. Allergie ligt meestal in de vleessoort of de granen. Als je echt naar een hypoallergeen voer wil zijn vleessoorten als eend, geit, paard, konijn een goede keuze. Ik heb ook duck, bibi, carnibest, AHV, smuldier geprobeerd en dat hielp niets. Uiteindelijk heb ik een brok gevonden met eend en rijst (Greenheart). Daar deed hij het heel goed op, maar na een jaar lustte meneer het niet meer. Nu zit hij op Haaksbarf geit en paard. Dus hypoallergeen vlees en zonder granen. Dit gaat nu fantastisch.
Overigens is het slim, als dit nog niet gebeurd is, een huidschraapsel af te laten nemen. Honden met een voedingsallergie hebben vaak last van Malassezia. Dat is een soort gist die ook bij normale honden te vinden is, alleen bij kwetsbare honden is er onvoldoende weerstand tegen. Rode plekken, jeuk, kaal worden, schilfering. Dan moet je gaan wassen met Malasseb.
Sieppus schreef:Dat is fijn, ik zal het de DA vragen omeen schraapsel af te nemen.
Het is erd sneu om te zien hoe veel jeuk hij heeft. Hoe maak je BARF? Ik heb al op Barfplaats gekeken, maar heb echt een duidelijker instructie nodig.
BibicheB schreef:Met écht hypo-allergeen voer bereik je waarschijnlijk een ander resultaat dan alleen zalm-rijst...
Wij hebben twee Dogo Argentino's, waarvan er een een voedselallergie/-overgevoedigheid heeft. Zij is toen op Hypoallergenic van Royal Canin gezet (alleen via de dierenarts te verkrijgen) en dat heeft zij 4 maanden gehad. Na een maand of 2 à 2,5 was de vacht perfect... De rode plekken en bulten waren allemaal weg en de huid was erg mooi genezen! Ze mocht naast de hypoallergenic echt even niks anders hebben... (kreeg normaal ook varkensoortjes/botten e.d.), als ik haar wel wat gaf (wat ik als eigenwijs natuurlijk toch af en toe deed..) zag ik dat de volgende dag direct aan haar huid/vacht.
Zodra de huid genezen was en vacht weer helemaal perfect was mochten we voorzichtig proberen om bijvoorbeeld wat zalm-rijst voer te voeren en te kijken hoe ze daarop reageerde. We zijn toen overgeschakeld op zalm-rijst en daar doet ze het goed op! Ze blijkt ondermeer te reageren op lam, kip en rund.. Daar kom je alleen achter door op een stabiele huid/vacht mondjesmaat te gaan proberen.
Misschien moet je dus allereerst je versvlees schrappen zolang je niet weet waar hij op reageert.. Ook lam kan een goede irritatiebron zijn! Gaia heeft een tijd op lam-rijst gestaan en zat toendertijd helemaal onder... Echte hypoallergeen, dus bijvoorbeeld hypoallergenic van RC, is een aanrader om je hond klacht vrij te krijgen en vervolgens te kunnen ontdekken wat de allergieprikkels (intolerantiestoffen) zijn (het is alleen prijzig voer a 76 euro per zak van 15 kg, maar wij vonden dit als tijdelijke, werkende, oplossing wel te overzien).
Mocht je daar behoefte aan hebben, ik heb een zéééééér goede dierenarts met bijzonder veel honden (huid)kennis in het midden van het land (ik rijd er zelf ruim een uur voor, maar heb er maar een keer naar toe gehoeven want hij wist het direct). Naam en nummer e.d. kan ik je pb'en als je wil!
Heel veel succes! Ik weet hoe vervelend het (hele traject) is/kan zijn!