Hond met voedselallergie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sieppus

Hond met voedselallergie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 10:41

Ik heb sinds enige tijd een hond, die een geweldige voedsel allergie heeft. Hij staat nu op zalm en rijst, en een maal in de week versvlees. Toch blijft hij enigzins rood, ook zijn oren aan de buitenkant zijn erg rood. Ik heb een antibacteriele zalf van de dierenarts gehad, maar mocht deze maar 2 weken gebruiken.
Nu is mijn vraag of iemand dit ook heeft met zijn/haar hond en wat jullie hier tegen doen.
Ik probeer van alles ,maar word een beetje moedeloos.

Laika

Re: Hond met voedselallergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 11:07

Hoe lang staat hij al op dit dieet?
Zie je verbetering? Ook al is het maar iets?
Welk versvlees geef je hem?

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 11:31

Ik heb hem nu 2 maand, dus zolang staat hij al op dit dieet. Hij is 2 jaar oud. De vorige eigenaar had hem op gewoon voer staan en pretnoral erbij.
Mijn huidige dierenarts vond het wel nodig om hem daar vanaf te halen en eens te zien wat hij op dieet voer deed. De neus is minder rood dan eerst, maar zijn borst blijft wel rood.
Ik geef hem Duck, lam en rijst.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 12:07

Met 2 maanden zou je toch enigzins resultaat moeten kunnen zien. Maar als er iets aan verbetering te zien is zou ik hier toch nog even mee doorgaan.

Wat is het voor hond? Zou de allergie op zijn borst misschien door plantjes/gras oid kunnen komen waar hij doorheen loopt?

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 15:05

Toen wij het idee hadden dat de hond misschien een voedselallergie had hebben we hyppoallergeen voer gehad van de dierenarts. Misschien heb je daar iets aan?

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 17:54

Om uit te vinden op welke voedselstof de hond reageerd zou je hem idd eens enkele maanden op Hyppo-allergeenvoer moeten zetten. Daarna als alle symptomen verdwenen zijn kun je, 1 voor 1, de verschillenden voeders gaan proberen. Zodra je weer roodheid, jeuk e.d. ziet bij b.v. een voersoort met rund erin verwerkt moet je weer terug naar het hyppo allergeen. Als alles weer weggetrokken is kun je de volgende eiwit soort (b.v. lam) proberen.

Het is een moeilijk en langdurend proces maar bij onze hond zijn we er achter gekomen dat hij gevoelig is voor verschillende graansoorten (reageert daar alleen niet zo erg op) en alleen gevogelte verdraagt (dus kip/kalkoen en eend)

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 18:02

Hij is een engelse bullterrier x engelse stafford. Hij is 2 jaar. Ik had hem ook al op een hypo allergeen voer gezet, dit is de zalm met rijst. Geen gevoelte en vlees aanwezig.
Misschien is BARFen een idee. Iemand van jullie hier een goed voorbeeld van?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 18:11

Ik heb een hond met een ernstige voedselallergie. Heb alles geprobeerd. Meerdere brokken en versvlees. Allergie ligt meestal in de vleessoort of de granen. Als je echt naar een hypoallergeen voer wil zijn vleessoorten als eend, geit, paard, konijn een goede keuze. Ik heb ook duck, bibi, carnibest, AHV, smuldier geprobeerd en dat hielp niets. Uiteindelijk heb ik een brok gevonden met eend en rijst (Greenheart). Daar deed hij het heel goed op, maar na een jaar lustte meneer het niet meer. Nu zit hij op Haaksbarf geit en paard. Dus hypoallergeen vlees en zonder granen. Dit gaat nu fantastisch.
Overigens is het slim, als dit nog niet gebeurd is, een huidschraapsel af te laten nemen. Honden met een voedingsallergie hebben vaak last van Malassezia. Dat is een soort gist die ook bij normale honden te vinden is, alleen bij kwetsbare honden is er onvoldoende weerstand tegen. Rode plekken, jeuk, kaal worden, schilfering. Dan moet je gaan wassen met Malasseb.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 20:55

Nikka schreef:
Ik heb een hond met een ernstige voedselallergie. Heb alles geprobeerd. Meerdere brokken en versvlees. Allergie ligt meestal in de vleessoort of de granen. Als je echt naar een hypoallergeen voer wil zijn vleessoorten als eend, geit, paard, konijn een goede keuze. Ik heb ook duck, bibi, carnibest, AHV, smuldier geprobeerd en dat hielp niets. Uiteindelijk heb ik een brok gevonden met eend en rijst (Greenheart). Daar deed hij het heel goed op, maar na een jaar lustte meneer het niet meer. Nu zit hij op Haaksbarf geit en paard. Dus hypoallergeen vlees en zonder granen. Dit gaat nu fantastisch.
Overigens is het slim, als dit nog niet gebeurd is, een huidschraapsel af te laten nemen. Honden met een voedingsallergie hebben vaak last van Malassezia. Dat is een soort gist die ook bij normale honden te vinden is, alleen bij kwetsbare honden is er onvoldoende weerstand tegen. Rode plekken, jeuk, kaal worden, schilfering. Dan moet je gaan wassen met Malasseb.

Dat is fijn, ik zal het de DA vragen omeen schraapsel af te nemen.
Het is erd sneu om te zien hoe veel jeuk hij heeft. Hoe maak je BARF? Ik heb al op Barfplaats gekeken, maar heb echt een duidelijker instructie nodig.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 21:03

Haaksbarf is een merk. Kan je gewoon kopen. http://www.haaksbarf.nl/
Eigenlijk moet je per maand 4 soorten voeren maar dat is lastig met een hond met allergie. Start met een soort. Eend of geit is een goede en doe dat een tijd. Gaat dat goed dan kan je een ander soort introduceren. Bij starten met vers, de eerste tijd het vlees eerst even in heet water leggen voordat je het gaat voeren. Gaat dat goed, dan gewoon voeren.
Mocht je meer willen weten dan kan je me altijd vragen.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 21:04

Ik heb een hond met voedselintolerantie ze wordt als ze iets verkeerd eet heel erg ziek haar gal gaat dan lichtgeven en ze blijft overgeven en eet dan twee weken niet. Ik heb alle hypoallergeen brokken geprobeerd maar ze heeft ook een gedragsprobleem qau voeding. Ze staat nu op rodi lamshart en dat gaat wonderbaarlijk heel erg goed. Maar als ik jou verhaal zo lees vind ik het niet vreemd dat ze nog overal last van heeft. Als de vorige eigenaren haar op voeding hebben laten waar ze niet tegen kan, kan het heel erg lang duren voor je echt verbetering optreedt. En het is zowieso niet slecht om met zo`n vacht te wassen met Malasseb. En ik zou zowieso een huidbiopt nemen en goed laten onderzoeken.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 21:37

Sieppus schreef:
Dat is fijn, ik zal het de DA vragen omeen schraapsel af te nemen.
Het is erd sneu om te zien hoe veel jeuk hij heeft. Hoe maak je BARF? Ik heb al op Barfplaats gekeken, maar heb echt een duidelijker instructie nodig.

Als het probleem inderdaad een voedselallergie is dan is zelf samenstellen de beste manier om te achterhalen waarvoor de hond allergisch is. Je kunt dan een eliminatiedieet gaan geven dat vers rauw vlees bevat van één diersoort die je hond nog niet eerder heeft gegeten, bijvoorbeeld eend, konijn etc. Verder geen toevoegingen in de vorm van rijst e.d., want ook daarvoor kan een hond allergisch zijn (sprak ik uit ervaring ;) ) Verdwijnen de klachten, dan kun je na verloop van tijd één voor één andere vleessoorten gaan toevoegen. Reageert hij slecht, dan weet je dat je die soort niet kunt geven en doe je weer een stapje terug.
Heb je je al aangemeld op barfplaats? Als je daar je probleem voorlegt dan krijgt je vast wel goede adviezen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 22:04

Haaksbarf is barf maar dan zonder het zelf moeten samenstellen.

Maron

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 22:11

hey
nog meer hondenbaasjes waarvan de honden een allergie hebben!!
wij hebben een jack russell van 1 1/2 jaar die een mijten en vlooien allergie heeft,.... dit betekend onder andere dat hij een speciaal dieet heeft, elke dag een medicijn, genaamd atopica, en om de 3 dagen zijn kussen wassen en elke dag stofzuigen,....
oftewel een serieus probleem die 80,00 euro in de maand kost de dierenarts gaf ons ook nog mee dat als hij al zo jong is deze allergie heeft er nog meerdere allergieen gaan volgen,...
ik begrijp jullie gepuzzel wel met al dat eten,....
en toch doe je het met alle liefde voor je hond!

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 23:01

Oh, ik dacht dat je echt zalm met rijst gaf, maar dat blijken dus brokken te zijn? Wellicht zit hier dan toch een stof in waar de allergie vandaan komt.
Barfen is een hele studie als je het goed wilt doen. Je kan het best dan gewoon om te beginnen op een KVV (kompleet vers voer) over gaan. Haaks barf is er daar één van. Net als wat je al geeft van Duck. Tevens kun je carnibest geven.
Persoonlijk zou ik dus hierop overgaan, kvv dus. Mocht dat geen resultaat geven dan kan je binnen het kvv gaan elimineren, door enige tijd slechts 1 vleessoort te voeren.
Maar je hebt grote kans dat het de eiwitten in de brokken zijn. Door verhitting krijgen de eiwitten uit vlees of vis een andere samenstelling. Heel veel honden zijn hier allergisch voor.

Eventueel later kan je ook zelf gaan samenstellen, maar wat ik al zei, dat is best nog heel veel lees en leer werk.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 23:09

Carnibest heeft overigens ook een eend/rijst variant die vaak wordt gebruikt voor een eliminatiedieet. Helaas kon mijn hond hier niet tegen. In Haaksbarf zitten alleen vlees en gepureerde groenten. Helaas is HB erg aan de prijs. Pas op met heel veel KVV produkten omdat het vaak een combi is van vleessoorten. Daar zit dan vaak rundvlees in en dat is vaak een allergeen. Bijvoorbeeld AHV, Smuldier, Energique, Bibi.

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 23:12

Met écht hypo-allergeen voer bereik je waarschijnlijk een ander resultaat dan alleen zalm-rijst... :j

Wij hebben twee Dogo Argentino's, waarvan er een een voedselallergie/-overgevoedigheid heeft. Zij is toen op Hypoallergenic van Royal Canin gezet (alleen via de dierenarts te verkrijgen) en dat heeft zij 4 maanden gehad. Na een maand of 2 à 2,5 was de vacht perfect... De rode plekken en bulten waren allemaal weg en de huid was erg mooi genezen! Ze mocht naast de hypoallergenic echt even niks anders hebben... (kreeg normaal ook varkensoortjes/botten e.d.), als ik haar wel wat gaf (wat ik als eigenwijs natuurlijk toch af en toe deed..) zag ik dat de volgende dag direct aan haar huid/vacht.

Zodra de huid genezen was en vacht weer helemaal perfect was mochten we voorzichtig proberen om bijvoorbeeld wat zalm-rijst voer te voeren en te kijken hoe ze daarop reageerde. We zijn toen overgeschakeld op zalm-rijst en daar doet ze het goed op! Ze blijkt ondermeer te reageren op lam, kip en rund.. Daar kom je alleen achter door op een stabiele huid/vacht mondjesmaat te gaan proberen.

Misschien moet je dus allereerst je versvlees schrappen zolang je niet weet waar hij op reageert.. Ook lam kan een goede irritatiebron zijn! Gaia heeft een tijd op lam-rijst gestaan en zat toendertijd helemaal onder... Echte hypoallergeen, dus bijvoorbeeld hypoallergenic van RC, is een aanrader om je hond klacht vrij te krijgen en vervolgens te kunnen ontdekken wat de allergieprikkels (intolerantiestoffen) zijn (het is alleen prijzig voer a 76 euro per zak van 15 kg, maar wij vonden dit als tijdelijke, werkende, oplossing wel te overzien).

Mocht je daar behoefte aan hebben, ik heb een zéééééér goede dierenarts met bijzonder veel honden (huid)kennis in het midden van het land (ik rijd er zelf ruim een uur voor, maar heb er maar een keer naar toe gehoeven want hij wist het direct). Naam en nummer e.d. kan ik je pb'en als je wil!

Heel veel succes! Ik weet hoe vervelend het (hele traject) is/kan zijn! :(:)

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 06:28

Sieppus schreef:
dit is de zalm met rijst.

Daar reageerd die van helaas ons ook op

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 06:52

Probeer eens MSM door zijn voer te doen, heb er echt hele goede dingen van gezien.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 09:44

BibicheB schreef:
Met écht hypo-allergeen voer bereik je waarschijnlijk een ander resultaat dan alleen zalm-rijst... :j

Wij hebben twee Dogo Argentino's, waarvan er een een voedselallergie/-overgevoedigheid heeft. Zij is toen op Hypoallergenic van Royal Canin gezet (alleen via de dierenarts te verkrijgen) en dat heeft zij 4 maanden gehad. Na een maand of 2 à 2,5 was de vacht perfect... De rode plekken en bulten waren allemaal weg en de huid was erg mooi genezen! Ze mocht naast de hypoallergenic echt even niks anders hebben... (kreeg normaal ook varkensoortjes/botten e.d.), als ik haar wel wat gaf (wat ik als eigenwijs natuurlijk toch af en toe deed..) zag ik dat de volgende dag direct aan haar huid/vacht.

Zodra de huid genezen was en vacht weer helemaal perfect was mochten we voorzichtig proberen om bijvoorbeeld wat zalm-rijst voer te voeren en te kijken hoe ze daarop reageerde. We zijn toen overgeschakeld op zalm-rijst en daar doet ze het goed op! Ze blijkt ondermeer te reageren op lam, kip en rund.. Daar kom je alleen achter door op een stabiele huid/vacht mondjesmaat te gaan proberen.

Misschien moet je dus allereerst je versvlees schrappen zolang je niet weet waar hij op reageert.. Ook lam kan een goede irritatiebron zijn! Gaia heeft een tijd op lam-rijst gestaan en zat toendertijd helemaal onder... Echte hypoallergeen, dus bijvoorbeeld hypoallergenic van RC, is een aanrader om je hond klacht vrij te krijgen en vervolgens te kunnen ontdekken wat de allergieprikkels (intolerantiestoffen) zijn (het is alleen prijzig voer a 76 euro per zak van 15 kg, maar wij vonden dit als tijdelijke, werkende, oplossing wel te overzien).

Mocht je daar behoefte aan hebben, ik heb een zéééééér goede dierenarts met bijzonder veel honden (huid)kennis in het midden van het land (ik rijd er zelf ruim een uur voor, maar heb er maar een keer naar toe gehoeven want hij wist het direct). Naam en nummer e.d. kan ik je pb'en als je wil!

Heel veel succes! Ik weet hoe vervelend het (hele traject) is/kan zijn! :(:)

Het enige resultaat dat ik behaalde met hypoallergeen voer is dat mijn hond niet alleen jeuk had, maar ook nog eens te mager werd omdat hij het niet te eten vond en de helft liet staan.
Tja, wat zit er in RC hypoallergeen voer: rijst, hydrolysaat van geisoleerde sojaeiwitten, dierlijke vetten, mineralen, hydrolysaat van gevogeltelever, bietenpulp, sojaolie, fructo-oligo-sacchariden, visolie, taurine, bernagieolie, l-tysosine, tagetes extract.
M.a.w.: rijst is het belangrijkste bestanddeel en verder zit er eigenlijk bar weinig in van wat een hond van nature hoort te eten. Moet je een hond hebben die niet tegen rijst kan......

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 11:12

Die van mij kon ook niet tegen hypoallergeen voer. Ontlasting spoot er horizontaal uit. Overigens is en blijft een hond in essentie een carnivoor en daar past de inhoudsopgave van RC niet echt bij. Ik ben niet tegen brokken, mijn hond heeft het een tijdlang heel goed gedaan op Greenheart Optimal condition (eend en rijst).

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 12:29

Wat een informatie ook allemaal!! :+
Ik heb hemal een zalm gegeven, een kop, dat stond ook op barfplaats. Een keer in de week. Ik wil we gewoon gaan barfen,maar dat is idd een behoorlijk gepuzzel!
Voor de extra's geef ik hem 100% vegetarische stokjes die die wel lekker op knaagt!!
De DA vind het een sneu gevalletje. Wat me ook erg opvalt is dat hij ondanks zijn problemen zo ontzettend lief is.
Vanuit waar komt de jeuk??? Vanuit een voedingsstof? Of gewoon omdat de voedselallergie dat veroorzaakt?
Op de brokken die die nu heeft gaat ie verder wel goed hoor. Zalm en rijst van de Bento Kronen. Maar vers lijkt me het beste voor hem.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 13:56

Vers lijkt me zowiezo het beste voor hem. Op barfplaats, of op voernatuurlijk.nl kun je heel veel informatie vinden. Lees jezelf maar eens goed in. Ik geef mijn hondjes ook al lange tijd vers. Het is zó leuk voeren ook! :j

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 17:55

Wat doen jullie tegen de jeuk? Mijn hond heeft geen vlooien, maar wel jeuk.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 18:52

@ Sieppus: Het lijkt mij dat je dan op zijn minst eerst de bron van de jeuk moet achterhalen. Dus dan toch even naar de dierenarts. Het ligt er natuurlijk ook aan wáár de hond jeuk heeft.
Bijten aan pootjes, of de kont bij de staart kan ook duiden op ontstoken anaalklieren etc. Even naar de dierenarts dus. :j