Pubert een hond nog op 3-jarige leeftijd?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jacimatho

Pubert een hond nog op 3-jarige leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 10:01

Wij hebben een basset, Meissie, van nu 3 jaar oud, blakend van gezondheid.
Ze was altijd samen met onze andere hond maar deze is in december overleden.
Zij waren een hecht duo samen, speelden graag, waar de 1 was, zag je de ander ook. Deze andere hond was een heel lieve, absoluut niet dominante hond.
Meissie is altijd een mopperkont geweest naar andere vreemde honden, moet niks van vreemde mensen hebben en is dol enthousiast voor mensen die ze wel kent. Ze gaat echt voor eigen huis en haard.
Lekker vrolijk dingetje...
Na de dood van onze andere hond is ze enkele weken flink van slag geweest, stilletjes, terug getrokken.
We hebben haar extra aandacht gegeven, wat vaker uit, afleiding bezorgt. Onze andere hond was erg groot en mocht niet op de bank. De enige regel die veranderd is is deze. Zij mag nu op de bank op schoot hangen. Vind ze ook heerlijk en is echt een knuffeldier geworden.
Langzaamaan trok dat verdrietige bij en is ze getransformeerd in een compleet andere hond.
Ze trekt enorm naar ons toe, wat logisch is omdat ze nu alleen is.
Ze is heel erg speels geworden, sleept met klosjes, bandjes, kluifjes, loopt te sjorren,rent rond, is boevig, speelt graag met je handen, heel enthousiast en echt heel erg speels.
Van ene redelijk introvert hondje is ze naar ons toe nu heel extravert.
Hardstikke leuk, het is echt een gezinshondje geworden.
In die speelsigheid begint ze nu helaas ook andere streken uit te halen. Brood van tafel jatten ( ok, het blijft een basset natuurlijk :+ ..) Haarbandjes jatten en die uit elkaar trekken....kleine vergrijpen.
Deze worden echter de laatste tijd groter. Ze heeft de rits van haar bench vervreten, en vanmorgen vond ik een groot gat in de bank met de vulling eruit geplukt. Ze is dus erg van het punniken en plukken aan dingetjes.
Ze heeft kauwstaafjes en speelgoed in overvloed.

Iemand enig idee waarom ze dit nu begint te doen?
Verlate pubertijd?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Pubert een hond nog op 3-jarige leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 10:04

Ik denk dat ze jullie aan het uittesten is tot hoever zij mag gaan, wat de grenzen zijn.
Dit vooral omdat de rangorde is verandert sinds de andere hond is overleden maar ook omdat ze nu opeens op de bank mag en eerder niet. Ook zijn jullie anders naar haar gaan gedragen (logisch maar toch) en weet ze misschien niet meer wat voor plek zij inneemt in het gezin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 10:05

Die van ons is drie jaar en verzamelt sinds een paar weken... trekhaakdoppen!!!! Te pas en te onpas jatten van auto's, hier op het erf maar ook op andere locaties.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 10:06

Misschien geassocieerd met ballen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 10:08

Een logeetje heeft een keer met haar lopen spelen met een kapotte dop en sindsdien tovert ze ze zelf overal vandaan.
Ik heb net eentje buiten gegooid die ik grondig heb ingesmeerd met sambal.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 10:09

suleilitha schreef:
Die van ons is drie jaar en verzamelt sinds een paar weken... trekhaakdoppen!!!! Te pas en te onpas jatten van auto's, hier op het erf maar ook op andere locaties.

_O- Hilarisch :D

Leuk, TS, een Basset! Heb je er foto's van? :j

Verder denk ik inderdaad dat het het opnieuw kijken hoever de hond kan gaan, dit kun je zien als een pubertijd, in principe houdt het hezelfde in. Wellicht ook omdat ze zich verveelt. Voorheen had ze als ze alleen was (ik neem aan dat ze dit soort fratsen niet uitvreet als jullie ernaast zitten :+ ) een maatje waar ze eventueel mee kon klieren, nu heeft ze dat niet meer.

Ik ben wel een voorstander van het hebben van 2 honden, dus misschien is een maatje een optie?

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 10:11

:') dat leert ze zo dan wel af, aanleren is makkelijker dan afleren.
Maar ik kan me voorstellen dat het erg vervelend is. Heel veel honden schijnen dat te doen.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 10:12

C_arola schreef:
Ik denk dat ze jullie aan het uittesten is tot hoever zij mag gaan, wat de grenzen zijn.
Dit vooral omdat de rangorde is verandert sinds de andere hond is overleden maar ook omdat ze nu opeens op de bank mag en eerder niet. Ook zijn jullie anders naar haar gaan gedragen (logisch maar toch) en weet ze misschien niet meer wat voor plek zij inneemt in het gezin.

Dit denk ik ook ;)

Trouwens, een hond kan eigenlijk niet puberen. Een mens wel, daar verandert er iets in de hersenen wat men puberen noemt. Bij een hond gebeurt dit nooit.
Daarom ga ik ook mee in het bovenstaande, rangorde is heel belangrijk voor een hond.. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 10:13

Xonio, ik vond het laatst toch wat minder hilarisch, ze sprong achter van de marathonwagen, liep langs een auto op het terrein van de manege en voor we iets konden doen of zeggen, sprong ze weer op de kar met een witte dop, voorzien van opschrift "Brink trekhaken" dwars in d'r bek :+
Als ze had kunnen praten had ze vast gezegd: "zien jullie wel hoe leuk ik mijn mensen te kakken zet???
Carola, ken je écht meer honden die dit doen?? Van de week moest ze naar de kliniek en daar hadden ze er ook nog nooit van gehoord!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 10:15

Mee eens MarlinH, ik lees puberen echter altijd als 'grenzen verkennen'. Vandaar :D Maar ik denk idd dat het met de rangorde te maken heeft, er is toch het eea veranderd in het gezin en ze weet nu niet zo goed meer waar ze staat.

Overigens heb ik de foto van je basset al in je profiel gevonden, leuk! :D Ik ben meer van de Engelse Bassets. Klinkt cru, maar zodra één van onze Duitse doggen het loodje legt, komt er een Basset. Tenzij we ineens heel veel geld hebben en groter gaan wonen, dan komtie er meteen :D

Suleilitha, kan me voorstellen dat het op een gegeven moment je strot uitkomt, maar als je het zo leest, vind ik het wel enorm grappig :D Een trekhaakdoppenfetish :')

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 10:17

Van al die "verwennerij" zoals op de bank zitten en extra aandacht kan een hond het inderdaad "hoog in de bol" krijgen, waardoor hij lastige puberachtige trekjes krijgt, om uit te proberen wat er allemaal nog meer kan. Een rangorde probleem dus.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 10:18

suleilitha schreef:
Xonio, ik vond het laatst toch wat minder hilarisch, ze sprong achter van de marathonwagen, liep langs een auto op het terrein van de manege en voor we iets konden doen of zeggen, sprong ze weer op de kar met een witte dop, voorzien van opschrift "Brink trekhaken" dwars in d'r bek :+
Als ze had kunnen praten had ze vast gezegd: "zien jullie wel hoe leuk ik mijn mensen te kakken zet???
Carola, ken je écht meer honden die dit doen?? Van de week moest ze naar de kliniek en daar hadden ze er ook nog nooit van gehoord!

_O- Je schreef het best grappig maar ik kan me voorstellen dat het behoorlijk frustreerd omdat jij met de problemen zit.
In de vorige wijk waar ik woonde liepen een aantal duitse herders rond die het ook deden. Een hond van een buurvrouw van hun deed het ook. Ze begon er zo zat van te worden dat er mensen bij haar aan de deur kwamen omdat dat ding weg was dat ze het ook ingesmeerd had met sambal, het heeft geholpen.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 10:18

We zijn consequent met de regels, juist omdat het een Basset is. Ze weet ook donders goed wat wel, en wat niet mag.
Omdat ze op schoot mag op de bank, wil niet zeggen dat zij op gelijke voet staat in de rangorde.Zij staat onderaan en dat wordt ook zo gehouden, ook omdat we kinderen hebben.
Het is meer dat ze doorslaat in haar speelsigheid....het is een uberblije hond...
Voor nu wordt haar vrijheid ingeperkt en gaat de bench 's nachts weer dicht.
Deze is voor haar overigens geen strafplaats, ze zit daar heel graag in.

Foto:
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 10:20

@Carolasmid, onze hond is ook een Duitse herder, alleen niet Duits-merk-gebonden, ze doet het net zo hard bij Japanners en Franse auto's :D

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 10:20

Ze is wel leuk hoor! :j

Kan niet wachten tot ik ook zo'n ongehoorzaam, stronteigenwijs karikatuurtje in huis heb :+: :D

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 10:22

suleilitha schreef:
@Carolasmid, onze hond is ook een Duitse herder, alleen niet Duits-merk-gebonden, ze doet het net zo hard bij Japanners en Franse auto's :D

:')
Fijn dat ze niet zo'n merkenhanger is :D

Ik denk dat het belangrijk is dat je haar blijft duidelijk maken dat ze het niet mag doen en duidelijk aangeven wanneer ze wel met je mag spelen en wanneer niet.
Mijn hond kan daar ook nog weleens in doorschieten (s 1,5 jaar) maar wanneer ik het niet meer wil doe ik het niet meer.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 10:30

Ik heb eigenlijk het idee dat ze pas echt haar eigen karaktertje/ik heeft ontwikkeld sinds onze andere hond er niet meer is. Dat ze voorheen blind ging op hem, en nu moet ze het alleen doen natuurlijk. Een soort van verlaat...tja....ontwikkeling van ....ehmmm...
Snappen jullie wat ik bedoel?

We pakken het gewoon aan alsof ze een pup is die de grenzen verkent, dus even back to basics. Maar ik zou graag wat meer inzicht hebben waarom een hond zo reageert op het verlies van haar maatje, en waarom pas zo laat qua leeftijd nog ontwikkelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 10:32

Heel herkenbaar, Jacimatho, dat hadden kennissen van ons ook met hun jongste hond, toen de oudste was ingeslapen. Die was ook helemaal even los...

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 10:34

Wij hebben het hier andersom. Onze keurig opgevoedde labrador kruising begint zich te misdragen sinds wij een andere teef in huis hebben. Hij is altijd gewend geweest de volle 100% aandacht bij hem te hebben, nu moet hij die delen. Als we de teef aanhalen, gaat hij als een gek rondjes lopen springen om aandacht te krijgen etc.... We geven hem écht niet minder aandacht dan voorheen, ze krijgen alles gelijk en we trekken de teef in géén geval voor. Het is gewoon even wennen.
Bovendien is meneer behoorlijk de baas over haar, hij heeft haar echt zwáár onder de duim. Dat denkt hij door te kunnen voeren naar ons toe......

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 10:36

Kan het ook niet zijn dat ze zich op sommige momenten een beetje verveeld (ze is uiteindelijk wel alleen nu, zonder de andere hond) en daarom streken begint uit te halen, zodat ze (negatieve) aandacht krijgt?

Als ik kijk naar mijn twee honden, die kunnen echt uren met elkaar ravotten, samen slapen, samen blaffen... Toen onze eerste hond nog alleen was, was ze ook 'stouter', deed meer dingen om onze aandacht te trekken, nu kan ze haar enthousiasme botvieren op de andere hond ;)

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 12:31

Meissie begint dus het boemannetje uit te hangen }:).

Ik denk dat je het goed aanpakt zo, gewoon doen alsof ze weer pup is. Zorg dat ze onderaan blijft staan (misschien tijdelijk het bankhangen afschaffen, dat is voor honden toch vaak een aanleiding om hogerop te komen).

Enne: Ik wil best ook voor een vriendje zorgen in de vakantie hoor }:0

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 12:52

Vriendje in de vakantie gaat ze zeker leuk vinden... :j
Er komt wel vaker een hond op visite, is altijd gezellig...

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 13:39

Ik denk de ze de grenzen opnieuw aan het verkennen is, ik zou haar niet meer op de bank laten en haar straal negeren als ze te ver doorgaat in haar gedrag, klinkt cru maar zo krijgt ze in iedergeval geen (positieve of negatieve) aandacht van jullie als jullie op dat moment niet meer willen. Jullie zijn de baas en jullie beslissen dan ook wanneer er gespeeld wordt etc. Misschien een 2de hond erbij? omdat ze het gewend is om een vriendje te hebben met wie ze lekker kan spelen etc. :D Ik denk dat je het goed aanpakt om haar weer als pup te behandelen :D

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 18:38

Tja, mensen gezelschap en de gezelschap van een vriendje dat je eigen taal spreekt is toch iets heel anders natuurlijk. Voorheen had ze er genoeg aan maar nu het vriendje weggevallen is zal ze zich op tijden toch wat vervelen. Het slopen (prooi uitpluizen) is dan een leuk tijdverdrijf en negatieve aandacht is natuurlijk ook extra aandacht.

Back to basic (op een positieve manier) is volgens mij een goede aanpak maar als er een mogelijkheid voor een vriendje is kan ze die extra energie die ze nu heeft op hem/haar kwijt

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 18:47

Het kan zijn dat ze doordat ze nu op de bank en je schoot mag, dat ze aan het uittesten is hoever je haar plekje omhoog kan werken in de rangorde.
Het kan ook zijn dat ze zich door het verdwijnen van haar maatje verveeld. Aangezien ze vaker wilt spelen en dingen gaat slopen.

Volgensmij kun je nu inderdaad het beste weer gewoon even teug naar de basis. Consequent zijn en de taak van roedelleider op je nemen.