Haai mist schubben .. Toekomst?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Haai mist schubben .. Toekomst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 19:13

Heb er nog nooit wat over gepost want beestje (en de vissen in het algemeen) is (zijn) niet van mij maar nu zou ik toch wel graag wat meningen hebben van mensen die er eventueel meer van kennen, dus vandaar ...

We hebben een haai(tje), beestje doet de raarste dingen (hij springt regelmatig de bak uit als die open gaat en dat soort spul :+) maar doet het al jaren goed .. Vandaag kwam ik thuis van het werk en ik vond hem er een beetje raar uitziet, beetje verkleurt bovenop. Maar verder eigenlijk niet meteen aandacht aan geschonken .. Komen even later mijn ouders thuis: en, leeft hij nog?

Hoe, wat?
Blijkt dus dat het beestje het vandaag gepresteerd heeft om in een boomstronk die in de aquarium ligt (ookal sinds het begin) vast te raken .. Ouders hebben dat dus gezien en hem er zo braaf mogelijk proberen uit te halen. Maarja, er is dus wel schade .. Bovenop mist hij een aantal schubben en ook zijn vinnen opzij zijn geraakt. Weet niet of je het zo kan voorstellen, anders maak ik eventueel wel een foto indien makkelijker ;)

Beestje is dus ook heel stilletjes .. hangt een beetje te zweven, zwemt klein beetje rond, maar niet zoals anders .. Wat natuurlijk ergens wel normaal is lijkt mij. Maar hij eet ook niet .. En nu vraag ik me af: komt dit nog goed? Moet hij gewoon even bekomen en komt het wel weer in orde? Of is het einde verhaal en ziet hij alleen maar af?

Iemand ervaring met een vis die schubben mist? Kan dat makkelijk ontsteken ofzo?
En ook: wat met de andere vissen? Kan er 1 of andere ziekte ontstaan of iets? Of maakt dat voor hen totaal niet uit?

(ken dus niks van vissen aangezien ik er verder totaal niks mee heb :o ).

Bedankt.

Ragdollcat

Re: Haai mist schubben .. Toekomst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 19:17

He, gekke visje heb je dan he.

Ik ben heel benieuwd wat dat voor eentje is, maak gauw foto.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 19:23

Hmmja, het is echt wel een apart geval .. had volgens mij al 20x dood moet zijn ofzo .. We zijn 'm al achter de kast moeten gaan zoeken en dat soort dingen :')

Heb net toch maar even foto's gemaakt :j Weet niet of ze echt duidelijk zijn maar dat zien we dan zo meteen wel ;)

polbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 19:24

ik ben ook wel benieuwd naar een paar foto's.

Ik heb vroeger wel is een oranje goudvis gehad met zwarte vinnen. Dat beest was een keer uit zijn bak gesprongen en toen ik hem vond was die al helemaal uitgedroog en hard.
Toen ik hem net weg wilde gooien (ik dacht dat die dood was) zag ik dat zijn bek bewoog.
Dus ik dat beest snel in het water gooien.

Hij lag helemaal scheef in het water en zwom bijna niet. Toch was die volgende dag al een heel stuk opgeknapt en zwom die al weer een beetje. Binnen een paar dagen was die weer helemaal de oude.

Zijn vinnen waren alleen wel door dat die was uitgedroog er helemaal af en ook miste die wat schubben.
Toch is alles weer gewoon aangegroeit.
De vis kreeg alleen geen zwarte vinnen die die had maar orange er voor terug.

Ik denk dat hem je je haai dus ook wel weer goed komt.

ylva

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 19:25

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 19:28

Bedankt voor de reacties :)
Foto's zijn aan het uploaden ..

Heb ondertussen vernomen dat ie daarstraks, vlak na het voorval, vooral de rugslag/zijslag deed ... Maar daar heb ik nooit wat van gezien dus in dat opzicht is hij wel al vooruit gegaan ... Maarja, of dat wat wil zeggen weet ik dan weer niet :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 19:36

Foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Hij mist dus bovenaan (witte plek) een aantal schubben .. je ziet het niet op de foto maar het ziet er echt heftig uit .. er hangen nog 'stukjes/draadjes' aan enzo := . Verder heeft hij bij z'n vin dus een rode plek zitten .. ook gekwetst. (aan de andere kant aan z'n staart heeft hij ook zo'n witte plek, maar hij wilde mij alleen deze kant laten zien voor de foto :P ).

Dit is trouwens de boosdoener..
http://img134.imageshack.us/img134/4676/img0852b.jpg
Geen idee in welk gat hij juist zat :+ (denk dat aan de zijkant ;) ).

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 19:41

Is dit een haai? :+

Ik kan je niet helpen helaas, sorry. Maar vind het wel een opmerkelijk diertje. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 19:43

Dat hebben ze mijn ouders toch wijsgemaakt .. ik zou het niet kunnen zeggen :+ Niet hetzelfde kaliber als je in de zee tegenkomt, uiteraard :P

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 19:46

hihi wat een eigenwijs ding :D :D :D lachen dan!!

komt wel weer goed hoor, denk ik zomaar :)

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 19:50

Wát een raar beestje :')

Ik denk niet dat je heel veel kunt doen, naar een dierenarts die iets van dit soort haaien af weet is vast ook niet een ommetje van tien minuten :+
Je zou kunnen overwegen om de boomstronk uit z'n verblijf te halen. Je weet maar nooit of 'ie nog een keer de geest krijgt :')

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 19:52

Volgens mij is dit toch echt geen haai hoor ;)

Maar ik weet wel bijna zeker dat hij hier weer bovenop komt, wij hebben koi karpers en die hebben ook wel eens zoiets. Ook een die lag eerst helemaal open, veel erger als dit. Die kwam er ook uit zichzelf weer bovenop. We de tip die wij kregen, heel vaak de filter schoonmaken (pas op dat je de bacterien niet dood) zodat er minder vuil in het water zweeft, voor eventuele ontstekingen en dergelijke.

En inderdaad, je kan beter de boomstronk eruit halen, of opvullen met piepschuim ofso (geen idee of dat wel kan) zodat hij er niet mee in kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 19:56

KiWiKo schreef:
hihi wat een eigenwijs ding :D :D :D lachen dan!!

komt wel weer goed hoor, denk ik zomaar :)

Haha ja, doorgaans toch .. :')

Hanmar schreef:
Wát een raar beestje :')

Ik denk niet dat je heel veel kunt doen, naar een dierenarts die iets van dit soort haaien af weet is vast ook niet een ommetje van tien minuten :+
Je zou kunnen overwegen om de boomstronk uit z'n verblijf te halen. Je weet maar nooit of 'ie nog een keer de geest krijgt :')

En .. bedankt ...

:Y)

Zou hij datzelfde nog eens presteren? Denk je? Zou hij niet leren van ...

Naja, waarschijnlijk niet neen :')
(alhoewel het ding er al jaren ligt, dus je zou wel verwachten dat hij weet waar hij wel en niet door kan :+ )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 19:58

manutjuh schreef:
Volgens mij is dit toch echt geen haai hoor ;)

Maar ik weet wel bijna zeker dat hij hier weer bovenop komt, wij hebben koi karpers en die hebben ook wel eens zoiets. Ook een die lag eerst helemaal open, veel erger als dit. Die kwam er ook uit zichzelf weer bovenop. We de tip die wij kregen, heel vaak de filter schoonmaken (pas op dat je de bacterien niet dood) zodat er minder vuil in het water zweeft, voor eventuele ontstekingen en dergelijke.

En inderdaad, je kan beter de boomstronk eruit halen, of opvullen met piepschuim ofso (geen idee of dat wel kan) zodat hij er niet mee in kan.

Niet? Wat is het volgens jou dan?
Haai of niet, het blijft een raar beest :+

Nu ik toch bezig ben: kunnen vissen niet goed zien/blind zijn of worden? (ja, zoveel ken ik ervan .. lijkt me van wel, maarja .. ).
Omdat het best wel vaak voorkomt dat hij, als je een beweging maakt (moet dan nog niet eens in de buurt van het aquarium zijn, andere kant van de kamer is ook goed), zich precies een ongeluk schrikt .. Dan schiet hij ineens omhoog, knalt natuurlijk vol tegen de bovenkant van het aquarium aan .. en is dan meteen weer rustig :+

(zoals ik al zei: hij had al zeker 20x dood moeten zijn :Y) ).

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:03

die gewonde koi van ons is ook slechtziend ervan geworden, van de wonden dus het kan best dat ze ook helemaal blind worden hoor.

Ga maar even op google zoeken. Dit is een haai: http://www.scotcat.com/images/p_sanitwongsei.jpg
Die van jou lijkt mij meer een soort van karper achtige vis aan de 'baard' te zien, maar aan de rest van het lijf weer niet zo want de rugvin is veel te groot. Het is in ieder geval geen haai.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:05

En een haai heeft geen schubben :+

Ik las dan ook echt `Haai met schubben. Toekomst?´ :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:05

Ylana schreef:
En een haai heeft geen schubben :+

Ik las dan ook echt `Haai met schubben. Toekomst?´

Ow :') _O-

Wie weet, wie weet :Y) :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:11

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:15

ik las je titel en had zoiets van dat moet ik zien, maar heb zulk soort visjes wel vaker gezien.
misschien informatie inwinnen bij een DA kan ook telefonisch en dat kost niets. anders in een dierenspeciaalzaak die hebben meestal ook wel aardig wat verstand van zulk soort zaken.

Lijkt me niet echt gezond trouwens als ze schubjes kwijt raken ook al is het door een "ongelukje"

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 21:43

lijkt me een zilverhaai te zijn. Niet echt een haai... is een soort barbeel als ik me niet vergis. Kan zo'n 20 à 30cm worden, gelukkig groeien ze niet zo vlug.
Ik weet trouwens niet of je hem alleen hebt zitten, maar het zijn schoolvissen. Enkele vriendjes zouden hem goed doen, en zelfs misschien van zijn gekke kuren afhelpen.

op zich kan het niet veel kwaad dat hij een paar schubben mist. Enige is dat hij nu iets gevoeliger gaat zijn voor schimmelinfecties. Maar zo op de foto te zien, lijkt het nog allemaal mooi oppervlakkig te zijn. Ik zou me er niet te veel zorgen om maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 21:50

Was er ondertussen al achter wat het was inderdaad (of daar ben ik toch vrij zeker van :+ ).

Zijn andere vissen ook goed? Want hij zit niet alleen .. alleen niet met dezelfde soort. We hadden er wel 2 maar eentje is vrij snel dood gegaan .. En deze blijft het maar doen :+

En bedankt voor de reacties allemaal ;)
Ik ga even kijken wat ie morgen doet qua eten en anders maar eens even naar de winkel bellen ofzo .. Hebben geen vissen-DA .. zou niet weten waar ik daarmee terecht zou kunnen := Stom is dat het nu weer een feestweekend is, dus ook maandag is er qua winkels niks open enzo .. Maar misschien is ie morgen al weer anders ;)

EileenP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 21:53

Laatst bijgewerkt door EileenP op 29-05-09 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 21:54

Zo groot is het topic toch niet hé? :+ :')

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 21:56

Ik heb een zwaarddrager gehad die ook klem had gezeten tussen het hout. Die had ook 2 witte schaafplekken zeg maar. Zoals de jouwe. Die heeft nog een jaar geleefd. De plekjes bleven wel zichtbaar, maar groeiden wel dicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 21:58

Oh, ik lees trouwens net:

Citaat:
De Haaienvin babeel is een heel druk visje, u dient hier rekening mee te houden want hij kan daardoor wel eens uit het aquarium springen.

Uhu .. dat is 'm .. zeker weten :Y) :')

Weet trouwens ook meteen waar mijn planten altijd allemaal naartoe zijn _O-

Bedankt Amanda .. een jaar is nog best lang .. kan ook gewoon door de leeftijd zijn dan dat die van jou gestorven is? (hoe oud worden vissen?). Niet persé door die wonde?