aansprakelijkheid kennel? of toch niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

eertjuh22

aansprakelijkheid kennel? of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 14:46

pas op.. kan misschien een lang verhaal worden :+

wij hebben 2 jack russels en wij zijn begin mei van dit jaar een week op vakantie geweest.
als wij op vakantie gaan, gaan onze honden altijd naar een kennel van een fam. van ons. wij betalen er gewoon voor om onze honden daar te laten.

nou is 1 van onze jack russels echt een weg loper. als hij de kans krijgt is hij echt weg.
de mevr. van de kennel weet dat onze hond dat doet en normaal gaat dat goed. let ze er goed op dat hij niet weg kan lopen. (onze honden lopen dan bij hun in huis en lopen los over het erf die afgezet is met gaas).
echter is het nu afgelopen vakantie gigantisch uit de hand gelopen...

onze hond is in een week tijd 2x weg gelopen daar. 1e keer dat hij weg was gelopen (doordat een andere man de poort niet goed dicht had gedaan) heeft ze nog een poging gedaan om hem te gaan zoeken, maar ze kon hem niet vinden. toen is ze naar huis gegaan en even later was hij terug gelopen en stond hij bij hun voor de poort. toen heeft ze onze hond gepakt en weer terug op het erf gezet.

2e keer dat hij in die week was weg gelopen is het minder goed afgelopen :(:)
meneer hond was weg gelopen en mevrouw van de kennel dacht dat hij vanzelf wel weer terug zou komen (heeft hij immers een paar dagen geleden ook gedaan) en heeft verder (naar mijn idee) ook niet veel moeite voor gedaan met het idee in haar achterhoofd als ze hem aanrijden zal hij er misschien wel wat van leren :?

onze hond is die avond idd aangereden door een auto die niet al te zacht heeft gereden. (hun wonen aan drukke doorgaande weg). mevrouw van de kennel hoorde iets piepen en gingen kijken.. ja hoor.. onze hond in de sloot..
ze heeft hem voor zover nagekeken (hij had wonder boven wonder geen wondjes) en een pijnstiller gegeven en na die pijnstiller strompelde hij met veel moeite een stukje. dus zij dacht dat er verder niks ernstigs mee aan de hand was.. :\

toen ik terug was van vakantie kreeg ik dus te horden dat onze hond aangereden was, maar dat er niks ernstigs mee aan de hand was, want hij liep nog.. moest volgens haar maar even een paar dagen aankijken wat hij ging doen..

ik heb op haar advies toch nog 1 dag gewacht met naar de da te rijden (wilde eigenlijk gelijk door rijden naar de da) maar na die dag was hij nog niet veel beter, dus heb toen een afspraak gemaakt bij de da waar ik altijd naartoe ga met onze honden.

conclusie: er zat volgens de da een scheur in zijn heupkom en moest pijnstillers hebben en absoluute benchrust. dan zou hij beter worden.
ik moest daar €220 betalen voor deze onderzoeken. (narcose, foto's, onderzoeken, medicijnen e.d.)

ik heb daarna contact gehad met mevrouw van de kennel met de vraag of hun die rekening willen betalen, want het is immers niet mijn schuld dat onze hond was aangereden (toch? want ik betaal haar ervoor om op mijn hond te letten. )
ze zou het aan haar verzekering vragen of hun dat wilden vergoeden en heb nog steeds niks van haar gehoord..

mijn vraag dus:

vraag ik terrecht aan haar om de kosten van de da te vergoeden of niet?? is de kennel hiervoor aansprakelijk?

het is toch nog een lang verhaal geworden, sorry :Y)

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 14:59

Ja, zij is aansprakelijk voor de kosten.
Zij verleent een dienst tegen betaling en heeft diverse acties nagelaten, zoals hond toch gaan zoeken en DA-verzorging, al was het maar voor een check-up.
De lichamelijke klachten van je hond hadden misschien wel niet voorkomen kunnen worden, maar misschien wel beperkt.
Hoe dan ook: ik hoop dat ze verzekerd is, dan kan dat heel gemakkelijk afgehandeld worden.

Enneh: veel sterkte met je hondje.
Dit is niet zo leuk thuiskomen van vakantie... :(:)

eertjuh22

Re: aansprakelijkheid kennel? of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 15:06

bedankt voor je reactie.
ze zou me nog laten weten hoe het zat met de verzekering, maar daar heb ik niks meer over gehoord :\

als ze daar nou niet voor verzekerd zijn, of dat het om de 1 of andere reden niet wordt vergoed door verzekering, heb ik dan het recht om haar de rekening onder haar neus te schuiven en de kosten terug te eisen van haar zelf?

het is niet fijn thuis komen van vakantie. was bijna 1 hond kwijt geweest door hun nalatigheid. :\

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 15:19

Ook al zou ze geen bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering hebben, dan blijft ze toch aansprakelijk.
Uit mijn blote hoofd volgens art. 6:162 BW. correct me if I'm wrong, m'n wetboekbundel ligt op de zaak. :o
Ik zie het ook zo: ze heeft niet naar de hond gezocht en bij vondst de hond niet na laten kijken door een DA.

Dus dan moet ze niet flauw doen en gewoon de rekeningen betalen.

eertjuh22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 15:24

ok dank je wel. :)

ik zal ze straks zelf wel even opbellen.. kijken hoe de stand van zaken is. dan weet ik nu wat ik wel en niet kan 'eisen' aan haar.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 15:31

ik vind dat zij aansprakelijk is!

vaak staat er op eigen risico bij een kennel.

maar dit is gewoon niet goed gedaan door haar. Je had meer mogen verwachten!

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 15:36

Google dat wetsartikel; gaat over nalatigheid, zeg maar.
Maar gebruik het pas als ze niet wil betalen, om je telefoongesprek vriendelijk te houden.
Mocht ze zelf afwijzen, dan alles op schrift zetten (e-mail bv.)
Een verzekeringskwestie kan op zich snel geregeld zijn, maar je moest vast een aansprakelijkheidsstelling indienen van haar verzekering.
Dus: begin maar met typen! ;)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 15:41

Zij is idd verantwoordelijk omdat ze nalatig is geweest met hond op de terrein houden, zoeken en naar de da gaan voor controle.
Als je een rechtsbijstandverzekering hebt zou ik daar ook nog even contact mee opnemen, stel dat die vrouw wel moeilijk doet omdat je geen gehoor krijgt dan kunnen zij je iig verder helpen.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 16:10

Is het van te voren ook vastgelegd dat de hond een 'wegloper' is? Ik ben niet zó bekend met het Nederlands recht, maar wellicht kan ze het daar op gooien?

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 16:13

Lijkt mij ook dat zij aansprakelijk is. Vanaf het moment dat jij je hond bij haar in pension brengt is zij verantwoordelijk.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 16:27

Als eerste zou ik daar dus mijn hond nooit meer brengen! Wat een verschrikkelijke nalatigheid om het dier niet direct door een DA te laten checken en er maar gewoon een pijnstiller in te stoppen! Je hondje had wel inwendige bloedingen kunnen hebben. Ook al zie je geen open wondjes kan er zo vreselijk veel kapot zijn :n
Onbegrijpelijk dat dergelijke mensen een kennel hebben. Je zou toch denken dat als je dat hebt, je dan ook hart voor dieren hebt.

Ik hoop voor je dat je de financiele schade kan verhalen op deze mensen. En dat je hondje weer snel helemaal gezond is. :(:)

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 16:30

XoNo schreef:
Is het van te voren ook vastgelegd dat de hond een 'wegloper' is? Ik ben niet zó bekend met het Nederlands recht, maar wellicht kan ze het daar op gooien?

Vast geen uitweg voor de pensionhoudster.
Op het moment dat zij de hond tegen betaling ter verzorging aanneemt, is zij verantwoordelijk voor alles.
Dus ook voor de aanrijding in zekere zin. Zij had de hond degelijk op moeten sluiten, zodat die niet kon ontsnappen en aan gevaar bloot kon staan.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 16:35

Het lijkt mij zowiezo dat elke hond in een kennel een potentiele wegloper is. Ze zijn er immers niet thuis, missen de baas etc. Daar moet elke kennel rekening mee houden en er mag gewoonweg geen mogelijkheid zijn voor de logerende dieren om weg te lopen. Tevens ben ik van mening dat mevrouw erg nalatig is geweest door niet met het hondje naar de dierenarts te gaan, maar er op eigen initiatief maar een pijnstiller in te stoppen waardoor het hondje dus ook weer is gaan lopen.

eertjuh22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 20:47

MarvanTom: ik ga even google'en. dank je.
ik wil het liefst dat alles toch op een vriendelijke manier opgelost gaat worden.
ik heb ze van half 4 tot nu proberen te bereiken, maar om de 1 of andere reden krijg ik ze maar niet aan de lijn.
probeer zo nog 1x te bellen, anders rij ik er morgen even langs.

Laika: onze honden gaan er idd niet meer naartoe. :n
ik ga morgen de da bellen voor een controle afspraak voor deze week. heb het idee dat hij nog steeds niet helemaal 'pluis' is, want als ik hem uit ga laten hinkt hij af en toe met zijn achterpootje :(:)

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 21:20

Bij mensen is een botscheur vaak pijnlijker dan een breuk. Wellicht is dat bij dieren niet anders.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 21:49

Misschien dat ze niet opnemen omdat ze nummerherkenning hebben?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 22:48

poeh wel moeilijke kwestie
denk dat zei gewoon kan betalen/der verzekering. het is immers nalatigheid van hun.je hebt er nog voor gewaarschuwd en hun horen er dan toch wel rekening mee te houden vind ik

eertjuh22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 09:15

ik heb ze aan de lijn gehad. eindelijk..

het blijkt dat de kennel niet officieel is (dus zomaar erbij en dus eigenlijk helemaal geen kennel..) en het valt dus niet onder haar verzekering, omdat ze gewoonweg hiervoor niet verzekerd is. :\

ze heeft voorgesteld om de helft van die rekening te betalen uit haar eigen zak.. wat ik eigenlijk wel een beetje weinig vind, want ik heb ook de volle mep moeten betalen toen ik mijn honden op kwam halen.. ondanks dat de ene dus 2x was weg gelopen en aangereden is :\

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 09:23

Niet mee akkoord gaan! Gewoon de volle mep laten betalen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 09:28

hehe... dat zij geen verzekering heeft, is niet jouw probleem....
zoals ik het zie: het is schade die door haar schuld toegebracht is aan het goed van een derde, nl jouw hond.
Ze zou het op haar eigen aansprakelijkheidsverzekering kunnen proberen....

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:06

eertjuh22 schreef:
ik heb ze aan de lijn gehad. eindelijk..

het blijkt dat de kennel niet officieel is (dus zomaar erbij en dus eigenlijk helemaal geen kennel..) en het valt dus niet onder haar verzekering, omdat ze gewoonweg hiervoor niet verzekerd is. :\

ze heeft voorgesteld om de helft van die rekening te betalen uit haar eigen zak.. wat ik eigenlijk wel een beetje weinig vind, want ik heb ook de volle mep moeten betalen toen ik mijn honden op kwam halen.. ondanks dat de ene dus 2x was weg gelopen en aangereden is :\

dan kan ze heel erg in de problemen komen als dat bekend word

weet niet wat het bedrag was wat je moest betalen buiten voer
maar in de regel moet dat ruim voldoende zijn om de da kosten te vergoeden

hoe je het ook went of keert zij heeft de verantwoording over jouw honden
overgenomen , legaal of als "vriend"

succes

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:31

Dit kan ze nog wel gaan betalen via haar wa-verzekering.
Ze heeft idd grote problemen als het bekend word dat ze geen aansprakelijkheidsverzekering heeft voor het ''bedrijf''.

Ik zou naar de rechtsbijstand of juridisch loket gaan en vragen of ze je kunnen helpen met het opstellen van een brief dat jij de medische kosten op haar verhaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:35

Ik zou haar bod niet accepteren en hier toch iets aan gaan doen, als haar kennel niet officiel is heeft ze al helemaal een probleem want ik neem aan dat andere mensen hun dieren er ook heen brengen.

Dat je hond een wegloper is heeft niets te zeggen, volgens mij is zo'n beetje elke hond die zonder baas op vreemd terrein is een wegloper.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:11

hoeveel pensiongeld moest je betalen?

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:15

Dat laatste vraag ik me ook af..... als dat een aanzienlijk bedrag was zou je akkoord kunnen gaan met de helft als je ook de helft van het pensiongeld terug kan krijgen

En anders gewoon voor het volle bedrag gaan. Ze mag hopen dat het stil blijft dat ze niet officieel bezig is. Denk aan allerlei regels vanuit Raad van Beheer, maar ook belastingdienst etc.