Vechtende honden in huis, hoe zit dat met aansprakelijkheid?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Chawi

Vechtende honden in huis, hoe zit dat met aansprakelijkheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 13:03

Het volgend is gebeurd:

Een vriendin van mij was te logeren met haar hond. Ik heb zelf 4 honden.
Ineens kwam het tot een gevecht tussen haar hond en 1 van mijn honden. Was niet de eerste keer dat ze logeerde met die hond bij mij. Voorheen nooit problemen gehad.

Haar hond stond boven die van mij en heb ik weggetrokken. Punt is dat haar hond wel een winkelhaak in zijn wang had. Zij wil de dierenartskosten (plastische chirurgie om littekenvorming tegen te gaan, het is namelijk een showhond) en gemiste shows/wedstrijden vergoed hebben.

Mijn verzekering keert niet uit omdat die zegt dat mijn vriendin zelf het risico heeft genomen en omdat het in huiselijke sfeer is gebeurd.

Wie kan hier nog wat zinnigs over zeggen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 13:07

phoe als vriendin zijnde vind ik dat behoorlijk ver gaan.

Als je er voor verzekerd bent en de verzekering keert niet uit dan lijkt mij dat je je antwoord hebt?

Als eigenaar ben je verantwoordelijk voor je dier. Maarja ze heeft er zelf voor gekozen haar hond bij die van jou te doen.

Van jou kant als vriendin zijnde is het misschien wel zo netjes mee te betalen aan de dierenarts kosten maar die shows en wedstrijden zou ik niet aan beginnen dat vind ik ook wat overdreven.
Laatst bijgewerkt door __Nathalie__ op 25-05-09 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 13:07

Sja, ik ga met de verzekering mee.
Als je een vreemde hond in een roedel brengt, kun je wachten op problemen....
Plastische chirurgie?
Als het gewoon gehecht is geneest het wel. En is het zo'n topper met gemiste shows?
Lijkt me allemaal wat overdreven eerlijk gezegd...

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 13:23

Hetgeen wat ze van me wil hebben is 511 euro..... Ik had best de helft van de DA kosten willen betalen, maar dit ging mij net iets te ver ;(

Hond is speciaal uit Amerika geimporteerd. Heeft hier in Nederland nog niets speciaals gedaan, daar niet van....

Billy

Re: Vechtende honden in huis, hoe zit dat met aansprakelijkheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 13:25

Heel jammer, zal je wel je vriendschap kosten, maar dat wordt er sowieso niet beter op zo...
Ik zou niet betalen.
Ik wil zelf geen andere honden in mn huis, ik ga die ellende niet opzoeken....
Wat voor hond is het?

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 13:28

Ik ben ook bang dat dit ten koste gaat van je vriendschap.
Ik snap ook niet dat je als vriendin zijnde zoiets kan vragen.
Dierenarts kan ik nog in komen maar die shows?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 13:34

Ik vind het ook niet echt vriendin-like.
Daar waar honden samen komen bestaat altijd het risico van een conflict. Tja, dat risico heb je nou eenmaal en dat kan ook gebeuren als je aan het wandelen bent'.

Ik zou het niet betalen, vooral niet omdat ze je voor alles wil laten opdraaien. Normaal zou je uit vriendschap misschien een gedeelte meebetalen, maar een vriendin doet niet zoiets. Die zou snappen dat honden nou eenmaal honden zijn en dit kan gebeuren en dus ook haar risico.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 13:35

Ja, de vriendschap is al over. Vlak erna hadden we een show in Goes en toen heeft ze bij iedereen foto's laten zien van de verwonding en het verhaal zo gedraaid dat aan de fokker werd gevraagd hoe het zat met die gedragsgestoorde hond.

Nou als er 1 hond niet gedragsgestoord is, dan is het deze wel. En dat weet zij ook. Op dat moment wilde ze dat ik even ging pinnen...Mijn vezekering had het toen al afgewezen. En ik was het nu bij de verzekering van mijn vriend aan het proberen.

Dat heb ik meteen stop gezet. Het is nu voor mij ook een principe kwestie.

Maar weet iemand ook hoe dit juridisch zit?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 13:35

Dat durft zich een vriendin te noemen?

Dat ze het via de verzekering wil proberen ala, maar gemiste shows... belachelijk...
Idd als ze nu had gezegd 50/50 dan had het nog reeel geweest.

Maar ik zou geen stuiver betalen op deze manier.
Vind het overigens ook geen slimme actie, het huis is van JOUW honden, dat is vaak vragen om problemen.
Buiten samenspelen is heel wat anders.

En als die hond zo kostbaar is, dan doe je zoiets al helemaal niet lijkt me.

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 13:37

ik ben bang dat de verzekering hiervoor niets uitkeerd

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 13:38

Op deze manier zou ik ook geen cent meer betalen.

Kun je geen info inwinnen bij de rechtsbijstand ofzo?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 13:40

Juridisch weet ik niet hoe het werkt, misschien even je rechtsbijstand vragen als je het hebt.

Tja, typisch showmensen gedrag heb ik gehoord :D (niks over jou, want ik heb ook enkele shows gelopen, maar de echte showmensen zijn echt vreselijk)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 13:41

als die hond van je 'vriendin' zo bijzonder en waardevol is had ze hem zowiezo niet in deze risico-situatie moeten brengen. Waarom is deze hond niet apart verzekerd?

ik zou zeker niet betalen, laat ze het maar voor de rechter brengen als ze moeilijk wil doen..

veel sterkte ermee!

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 13:43

zoals de verzekering ook al meldt is het in huiselijke sfeer geweest en heeft zij zelf risico genomen om haar hond bij een vreemde roedel te stoppen. Dus het lijkt mij dat zij zelf verantwoordelijk is. En als jouw vriendin nou echt doorzet, zal ik eens een telefoontje doen naar de rechtsbijstand (of hoe noem je dat?) kost wel iets geld een telefonisch consult, maar dan weet je ook hoe het precies zit.

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 13:45

Dat dit is voorgevallen is niet leuk dat staat voorop, maar dat ze buiten de dierenartskosten ook nog om een schadevergoeding vraagt ivm shows vind ik een eetje te ver gaan hoor. Het risico is altijd aanwezig dat honden in een gevecht terecht kunnen komen, maar hoe het juridisch zit weet ik niet als het in huiselijke kring gebeurd. Bel gewoon even met een wetswinkel of als je een rechtbijstands verzekering hebt vraag het dan even bij hun na.
Jammer van de vriendschap, maar als ik dit verhaal zo hoor vraag ik mij af of het wel vriendschap was.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 13:47

De verzekering keert dus niets uit. Rechtsbijstand heb ik niet :-(

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 13:48

het lijkt mij logies dat als de verzekering het niet doet ze er ook geen recht op heeft nietwaar?

Aifa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 13:49

art 6:179 BW aansprakelijkheid voor dieren --> De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade, tenzij de schade op grond van de vorige afdeling (onrechtmatige daad) zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor de schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad.

Zie eveneens: http://www.dejuridischewegwijzer.nl/rad ... jkheid.htm
Aansprakelijkheid van het dier valt onder de zogeheten risico aansprakelijkheid. De bezitter (dat hoeft niet perse de eigenaar van het dier te zijn) van het dier is eigenlijk altijd aansprakelijk voor de door het dier toegebracht letsel en letselschade. Dit geldt ook als de bezitter of eigenaar van het dier niets aan het ongeval kon doen. Zelfs als de bezitter van het dier er alles aan heeft gedaan om het letsel en de letselschade door het dier te voorkomen, zal hij/zij in de meeste gevallen aansprakelijk zijn voor de letselschade.

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 13:52

Ja maar de schade is dan de DA kosten en niets meer toch?

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 13:54

en geld dat ook voor dingen in eigen huis?

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 13:55

Dat is waar de verzekeraar niet op uitkeerde. Dat het in huiselijke sfeer heeft plaatsgevonden

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 13:56

Tjonge, en dat durft zich een vriendin te noemen?
Ik zou nog niet eens geld durven vragen als het mij bij een ander in huis gebeurde.

Maar idd, ik ga met de rest mee:
- als het zo'n dure, bijzondere hond is, dan zou ik hem niet in risicosituaties durven brengen. En dat betekend dus ook, dat ik hem niet bij andere honden in de buurt zou laten.
- als het zo'n bijzondere hond is waar geld mee te verdienen valt, had ik hem zeer zeker verzekerd tegen ongeval e.d.

Wie van de honden begon eigenlijk? Ik lees dat haar hond over die van jouw heen stond?
Als hij de aanstichter was, dan mag ze blij zijn dat jouw hond niks mankeerd. En dan zou ik al helemaal niet blij zijn met haar claim om mee te betalen in de plastische chirurgie, laat staan de gewone DA kosten.

Nee hoor, ik zou eens navragen wat het bij een gewone DA kost en ALS je al wat wilt betalen, dan niet meer dan de helft van die kosten.
Maar aangezien je vriendschap toch al stuk is, zou ik er eerder een punt achter zetten en helemaal niks betalen.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 13:56

Aifa schreef:
art 6:179 BW aansprakelijkheid voor dieren --> De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade, tenzij de schade op grond van de vorige afdeling (onrechtmatige daad) zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor de schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad.

Zie eveneens: http://www.dejuridischewegwijzer.nl/rad ... jkheid.htm
Aansprakelijkheid van het dier valt onder de zogeheten risico aansprakelijkheid. De bezitter (dat hoeft niet perse de eigenaar van het dier te zijn) van het dier is eigenlijk altijd aansprakelijk voor de door het dier toegebracht letsel en letselschade. Dit geldt ook als de bezitter of eigenaar van het dier niets aan het ongeval kon doen. Zelfs als de bezitter van het dier er alles aan heeft gedaan om het letsel en de letselschade door het dier te voorkomen, zal hij/zij in de meeste gevallen aansprakelijk zijn voor de letselschade.

bedankt :)

itske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 13:57

Heb je ook een bordje op het erf met -Betreden op eigen risico-
Ik zelf zou nooit mijn hond meenemen naar anderen waar honden zijn.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 14:05

Maar ik zie haar er voor aan om dit via de advocaat te gaan spelen. Vandaar dat ik moet kijken hoe ik er juridisch voor sta (jaja, lekkere vriendin)