Hoe oud is jullie konijn?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Steenbok12

Hoe oud is jullie konijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 14:40

Hallo! Aangezien ik een volgens mijn dierenarts erg oud konijn in de tuin heb huppelen was ik benieuwd hoe oud jullie konijnen zijn geworden :) .

Ik heb Guus gekregen op de basisschool en zit alweer in het tweede van het HBO. Hij is nu ongeveer 7 jaar bij mij en is al een derdehands konijn. Een vriendinnetje had hem al 2/3 jaar en hun hebben hem ook gekregen, ik gok wle als jong konijntje.
De dierenarts denkt dat hij 10 is.

Je merkt nu wel echt dat hij oud aan het worden is, toch al aan het afvallen, hij heeft olifantentantjes(voor) die ik eens in de 6/8 weken laat slijpen en zijn huid is erg dun op sommige plekken.

Een poos geleden zat hij steeds stil in een hoekje in de tuin en daar kon hij uren zitten. Nu loopt voortaan de hond ook mee in de tuin en ze vinden elkaar erg interessant.
Nu ik hem weer in de tuin heb staan rent hij vrolijk heel de tuin door. Nog nooit is hij ontsnapt en de afgelopen twee weken alweer 2 keer. Hij heeft weer een hoop energie en het is super om hem weer zo te zien!

Ik was benieuwd of jullie ook konijnen op leeftijd hebben. Wat is nu 'echt' oud? en zijn die van jullie ook zo lekker vrolijk?
Mijne straat trouwens alleen, al vanaf dat ik hem kreeg dus hebben er geen nieuw konijn bij gekocht.

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 14:44

Mijn konijn is op het moment 8,5.. wordt in augustus 9 (wij gebruiken dat als haar verjaardag omdat wij haar dan 9 jaar hebben :) ).
Natuurlijk merk je ergens wel dat het een oud dametje begint te worden, maar opzich is ze nog net zo energiek als een jong konijn.

Onze DA heeft van meet af aan gezegd dat konijnen prima 12 jaar kunnen worden, mits er geen gekke dingen gebeuren natuurlijk.
Dus wij hopen heel erg dat Fluf nog een hele hoop jaartjes bij ons mag zijn, kan mijn meisje echt nog niet missen hoor! :)

[edit] Typfout verwijdert :)
Laatst bijgewerkt door Blinnii op 23-05-09 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Carolaa

Re: Hoe oud is jullie konijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 14:49

Mijn konijn is 31 januari 1 jaar geworden, dus ik hoop dat hij nog heeeel lang mee gaat.
Hebben jullie je konijn alleen zitten of met andere konijnen?

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 14:51

Wij hebben Fluffy alleen zitten, in de huiskamer.. wisten toendertijd ook niet beter :)

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 14:57

mijn lieve toontje is al 10 jaar, bijna 10,5!

Nog super fit en happy, alleen een wrat bij zijn oog, maar daar kan de dierenarts niets aan doen en hij heeft er ook geen last van.

met trots presenteer ik jullie ;)

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 15:05

13 jaar :)

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 15:06

Die van ons is 11 :)

kaatje_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 15:06

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 15:10

mijndes is 12 geworden :)
helaas aan hersenbloeding toch moeten laten inslapen

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 15:48

Mijn konijn is 11! :) Wordt dit jaar dan 12 geloof ik, raak de tel zo langzamerhand een beetje kwijt :+

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 17:12

De voedster is nu 1,5 jaar oud gecasteerd rammetje is 4 jaar volgens de konijnenopvang.

N_ina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 17:17

Mijn vorige konijn is volgens mij 4,5 jaar geworden.
En het konijn die ik nu heb wordt in september 6 jaar en is nog steeds super levendig ;)

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 17:24

Is die om een bepaalde reden overleden? Gemiddeld worden ze in gevangenschap 8-10 jaar.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 17:28

Mijn konijn is 10, loop elke dag samen met mijn cavia, en eet nog goed.
Hij word wel ouder, dat zie je wel.
Maar zolang hij goed eet, drinkt en nog elke dag met z'n neusje bij het gaas komt, vind ik het goed =)

N_ina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 17:43

C_arola schreef:
Is die om een bepaalde reden overleden? Gemiddeld worden ze in gevangenschap 8-10 jaar.

Ik dacht dat huiskonijn gemiddeld 5-6 werden.
Maar mijn vorige konijn is overleden aan een prop in haar maag.
Ze was daarvoor ook al ernstig ziek geweest maar daar was ze nog boven op gekomen.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 17:46

oh zo te horen kan mijn konijn toch nog mooi even mee!
hij was trouwens net weer ontsnapt. we hebben een gat in de poort voor de kat, en daaronder is nog5 cm ofzo van de rgond dus had er balkjes voor gelegd en een gieter zodatie er echt niet niet uit kon. dus ik net even in de tuin, Guus weg! was de poort dus open geweest waardoor de gieter een stukje opzij was,.. vond ik hem onder de sproeier bij de buren... :O .

En de mijne zit alleen, ook omdat hij vanaf dat ik hem kreeg alleen had. hem laatst een nieuw hok gekocht wat groot enoeg is voor 2. Als Guus doodgaat kan ik er iig 2 kopen en tot die tijd heeft Guus het royaal :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 18:04

takkie is 5 en kerst is 2 :)

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 19:32

N_ina schreef:
C_arola schreef:

Ik dacht dat huiskonijn gemiddeld 5-6 werden.
Maar mijn vorige konijn is overleden aan een prop in haar maag.
Ze was daarvoor ook al ernstig ziek geweest maar daar was ze nog boven op gekomen.

In gevangenschap gemiddeld 8-10 in het wild gemiddeld 12-14 dacht ik, soms wat ouder.
Dit heb ik op verschillende website gelezen en de konijnenopvang waar ik mijn ram heb gehaald heeft het ook eens gezegd.
Met 3 jaar zijn ze vaak net volwassen, zou erg zijn als ze dan met 5 jaar al oud waren.

Prop in de maag lijkt me ook erg pijnlijk voor de konijn.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 19:48

Ons konijn was ruim 10 geworden, maar op een keer stopten haar achterpoten ermee en hebben we haar laten inslapen. Ons huidige konijn is een jaar.

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 19:52

Mijn konijn is 2 jaar :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 19:52

Ik heb wel het idee dat binnenkonijnen minder oud worden, best wel drastisch.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 19:53

Volgens mij konijnen die alleen worden gehouden ook, dat scheelt gewoon jaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 20:00

O dat wist ik niet eens, maar kan wel kloppen mijn konijnen zitten altijd alleen, 27/7 buiten en worden allemaal ruim 15.

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 20:04

Mijn konijn is 7, woont sinds een aantal jaren alleen, 's zomers in de tuin in een kippenhok en als ik thuis ben, los in de tuin.
Plukt haar eigen eten en graaft prachtige holen -:(-
's Winters met haar (open) hok in een open grote gangkast, en als ik thuis ben loopt ze gewoon los rond.
Ze ziet de kat (waar ze echt smoorverliefd op is) en ons echt als haar familie en het lijkt wel of ze het binnen leuker vindt dan buiten...
Al met al dus een best leventje, ze is ook superfit, al merk ik wel dat ze de laatste tijd iets minder fanatiek is als eerst, en ik moet zeggen: ik vind dat eigenlijk wel prima!
Ik hou heel veel van haar, kan de hele dag naar dat lieve eigenwijze bekkie kijken, en vind bijna alles goed wat ze uitvreet omdat ik wil dat ze een fijn leven heeft, maar af en toe word ik echt GEK van dat beest!
Ik neem hierna nooit meer een konijn, ik vind het eigenlijk geen huisdieren...
Mensen zouden eerst echt goed moeten nadenken voor ze een konijn aanschaffen.
Als je ziet hoe slim en actief ze zijn en hoe snel ze kunnen graven, vreten en slopen, dan is het echt een schande hoeveel konijnen hun dagen slijten in een veel te klein hokje, in hun eentje!
Dit is het portret van de eeuw: Zus
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door am13 op 23-05-09 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 20:05

Am13 daarom vidn ik ook dat een konijn buiten hoort in een grote ren, en niet binnen.