guppy zwemt raar en wordt zwart....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

guppy zwemt raar en wordt zwart....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 13:47

Een paar dagen geleden is in mijn aquarium met guppy's 1 mooi blauw mannetje doodgegaan, hij kon niet goed meer zwemmen en ik ging dus uit van een zogehete zwemblaas ontsteking. Het viel mij wel op dat de laatste dag hij niet meer echt donkerblauw was maar meer zwart, niet veel aandacht aan geschonken, ik dacht dat het het licht was.

Nu heb ik ook een gup vrouw die gewoon licht van kleur is alleen met een zwarte staart. Zij is sinds een dag of 3-4 ook raar aan het zwemmen, maar waar het mannetje op de bodem ging liggen gaat zij meer naar boven en in de plantjes hangen, ze kan in tegen stelling tot het mannetje nog wel zwemme maar zwemt rechtop... dus met de staart naar beneden.
Nu is ze sinds vanochtend ineens helemaal zwart... :?

Iemand een idee wat er met haar aan de hand is? Worden ze bij een zwemblaasontsteking gewoon zwart? Als deze dat ook heeft ga ik haar maar uit haar lijden verlossen, want vind dit een beetje zielig. Dan maar weer naar de winkel vanmiddag voor een paar nieuwen :+ En dan geen donkere kleuren meer :))

MieLo

Re: guppy zwemt raar en wordt zwart....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 13:49

als een dier zwart wordt, kan dat inderdaad aangeven dat hij/zij ziek is. kun je niets op google vinden over een zwemblaasontsteking?

als je je diertje trouwens humaan uit haar lijden wil verlossen, leg haar dan in een bakje water in de vriezer. Een goudvis is een koudbloedig dier en zal zich aanpassen aan de omgevingstemperatuur. in de vriezer is het koud, dus haar temperatuur zal dalen, hartslag vertraagd en uiteindelijk zal ze dood gaan. klinkt raar, maar is in mijn ogen wel de beste manier :)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 13:53

Van de vriezer had ik gehoord ja, dat was ook mijn bedoeling :j

Veel kan ik over zwemblaasontsteking niet vinden helaas... Maar ze is dus wel ziek, ondanks dat nog wel actief, het overleden mannetje deed echt niks meer, was uitgeput. Ik kijk het nog even aan.

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 13:53

zou het dan inderdaad nog even aankijken, eet ze wel of niet en gedraagd ze zich anders dan normaal...

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 13:54

ze eet wel :j alleen zwemt dus rechtop, is zwart en gaat dus heel raar in de plantjes hangen...

Zal zo eens even een fototje proberen te maken.

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:00

als ze niet zwemt, drijft ze dan ook naar boven? dan heeft het namelijk wel met de zwemblaas te maken ;)

Denk niet dat ik je foto zal zien, aangezien ik zo mijn trein moet hebben en ik morgenavond pas weer op internet zet. In ieder geval succes en sterkte voor je vis ;)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 14:06

Ok, ze drijft inderdaad nar boven :j zal dus ook wel een zwemblaas ontsteking zijn....

Ze is nu wel minder actief, arme ding, denk dat ik haar zo mar in de vriezer leg.

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:10

Ik vind het goed dat je dat op die manier zo wil doen.
Wel sneu voor het visje maar beter dan lijden..

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 14:19

mooie mannetje
Afbeelding

Een vrouwtje, de zieke zag er ook zo uit alleen dan een zwarte staart.
Afbeelding

en zo ziet ze er nu uit
Afbeelding

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 15:18

Wat sijn je waterwaarden, welke temperatuur heeft het water en wat heb je in je filter en hoelang draait dese al?

Als je vanaf bovenaf kijkt, lijkt de vis dan op een dennenappel? Dus staan de schubben open?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 16:41

Visje leeft inmiddels niet meer, geen idee wat de temperatuur is, heb geen verwarmt water. heb ook geen filter :+

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 16:49

Waarom heb je geen filter? En een metertje voor de temperatuur lijkt mij ook niet geheel overbodig. Sowieso een guppy is een subtropische vis en is dus niet geschikt om op koud water te houden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 16:52

Hoop niet dat je het beestje in de vriezer hebt gelegd... dat is niet echt humaan :=
Ik heb mijn plaatje in 1 keer doodgemept, ging een stuk sneller!

Denk dat je vissen hene gegaan zijn door de slechte omgeving. Ze kunnen niet goed tegen koud water.
Filter is ook echt nodig! Heb je wel een zuurstofpomp erin? (omdat je geen filter hebt).
Zou geen goudvis bij een gup doen, die hebben beide liever andere temperaturen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 18:29

Ik heb er helemaal niks in, is ook niet nodig hoor. Wij hebben altijd guppy's gewoon in koud water, kunnen ze prima tegen.
Ze kunnen in zowel koud als warm water.

Goudvis is een logé, mijn zus is op vakantie.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:02

Niet nodig, kunnen se prima tegen?
Wellicht wordt het tijd dat je je wat verdiept in de dieren die je houdt :)

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:07

cp112 schreef:
Ik heb er helemaal niks in, is ook niet nodig hoor. Wij hebben altijd guppy's gewoon in koud water, kunnen ze prima tegen.

als ze er prima tegen konden had je nu niet een dode en een zieke gup...

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 21:20

Nijn schreef:

Wij hadden ze vroeger al gewoon zo, niks aan de hand. Heb het in de dierenwinkel nog nagevraagd en het kan allebei. Ik wil gewoon leuke vissies omdat ik het leuk vind staan in de kamer, als mij gezegd wordt dat ze ook prima in koud water kunnen leven door iemand die er verstand van heeft ga ik echt geen tientallen euro's nog uitgeven aan allerlei poespas.

Mijn andere gups doen het prima, ik las ergens dat donker gekleurde gups sneller last krijgen van zwemblaasontsteking. De 2 die dood zijn waren allebie donker van kleur (toen ik ze kocht al dus niet omdat ze hier ziek zijn geworden)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 21:21

tessyke schreef:
cp112 schreef:

als ze er prima tegen konden had je nu niet een dode en een zieke gup...

En jij kan zien dat ze dood zijn gegaan door waar ik ze in houd? 8)7

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 23:22

Nijn schreef:

Of misschien zijn er meerder geschikte manieren dan de jouwe!
Mijn schoonmoeder heeft jaren guppen gehad. In een gewone bak zonder verwarming en filter. Dingen deden niks anders dan jongen en gingen vooral niet dood. Kortom; super happy gezonde vissen. Zagen er ook mooi uit.

Zal misschien afhankelijk zijn wat ze van jongs af aan gewend zijn. Geen idee waar deze vissen aan dood zijn gegaan. Maar erg kortzichtig om iemand meteen op de vingers te tikken. Ze heeft toch deze voorlichting in de winkel gehad??

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 23:33

cp112 schreef:
Ik wil gewoon leuke vissies omdat ik het leuk vind staan in de kamer, als mij gezegd wordt dat ze ook prima in koud water kunnen leven door iemand die er verstand van heeft ga ik echt geen tientallen euro's nog uitgeven aan allerlei poespas.

Ik weet niet hoe groot jou bak is, maar een verwarming hoeft echt geen tientallen euro's te kosten.
Nog geen eens 20,- kost zo'n ding. Als daarvan je diertjes langer blijven leven, in beteren omstandigheden, why not?

En een filter kost ook niet veel, ik neem aan dat je geen bak hebt van 100 L. Dus een handig filtertje erin, die je 2der hands goed voor 10,- euro aan kan komen

Trouwens, ik weet niet wat de ziekte is, miss op het vissenforum vragen?

Hier een topic van bokt over vissen:
[HK] [HK] Visje visje in het water, Aquagekken Deel 5!

Ik heb ook een tijdje last gehad van die ziekte in mijn bak. Die is gelukkig over gewaait

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 23:41

Guppen zijn nou eenmaal subtropische vissen en die doen het het beste in verwarmd water (FACT!!). Dat ze het in koud water ook leuk doen, doet niets af aan het FEIT dat het gewoon subtropische vissen zijn die in daarop aangepaste omgeving gehouden dienen te worden, waarin ze het beduidend beter zullen doen dan in een bak koud water zonder verwarming of filter..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 23:44

Grit schreef:
Maar erg kortzichtig om iemand meteen op de vingers te tikken. Ze heeft toch deze voorlichting in de winkel gehad??

Kortzichtig? Het is kortzichtig om een dier te kopen zonder je er goed in te verdiepen, en vervolgens als iemand je tips geeft te roepen dat ze het ook prima doen zoals ze het nu doen.. oke, maar vraag dan geen advies en laat je dieren langzaam lijden tot ze doodgaan en blijf eigenwijs doen wat je doet.

Niet iedere dierenwinkel is eerlijk, helaas. Ik denk dat het twee redenen kan hebben.. een gup hoort niet in koud water, maar het kan wel.. al is het absoluut niet bepaald het beste voor ze, ze kunnen er redelijk overleven, maar echt 'fair' vind ik het zelf niet..

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 23:57

Ik vind het allemaal prima. Mijn ervaring is anders en met deze buitentemperaturen zal het water niet "te koud" zijn geweest. Dus of dat voor deze guppen het probleem is geweest??

:evaw: meer weet ik er niet over te vertellen.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 00:06

Helaas zijn dierenwinkels totaal niet te vertrouwen met vissen.
Ze verkopen je met alle plezier een aquarium van 40cm met een vis erbij die net zo groot word. En het fabeltje dat ze zich aanpassen aan de bak is grote onzin. De vissen vergroeien.
Dat om even aan te geven hoe de dierenwinkels zijn.

Jammer dat je je guppen zonder filter of verwarming heb, guppen doen het veel beter mét verwarming en filter.
Ze hoeven zichzelf dan niet warm te houden, en zijn ook mooier dan. De filter houdt het water gewoon beter schoon, verschoon je de bak?
Heb je de bak 2 weken laten 'rijpen' voor je er water in deed? En hoelang staat de bak?
Misschien is de goudivs het probleem, die zo énorm vervuilend.
Hoe groot is je bak?

Die 2 guppen op de foto zijn trouwens alle twee mannetjes, en hij ziet er inderdaad vreemd uit. Heb je op google gezocht? ik meen me iets te herrineren aan een zwart kleurende ziekte.
Ik zou ook niet meteen nieuwe guppen nemen, misschien zit er een ziekte in je bak en gaan die ook weer dood..

Een vis in de vriezer doen is trouwens wel humaan. Zoals bekend is bij onderkoeling voel je je voor je dood gaat heel fijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 00:08

Goudvissen en guppen gaan niet altijd samen.
Goudvissen kunnen een virus/bacterie bij hun hebben waar guppen dood aan gaan.
Op de school van mijn kids ging in de vissenbak ook altijd de guppen dood zodra er een goudvis bij in kwam.

Guppen horen in warm water (ze "doen" het wel in koud) maar zijn dan veel gevoeliger voor ziektes.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 22-05-09 00:08, in het totaal 1 keer bewerkt