Rat ziek? Hoop dat er nog bokkers zijn die NU kunnen reagere

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DUDIEFOREVER

Rat ziek? Hoop dat er nog bokkers zijn die NU kunnen reagere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 02:02

Hee,

Ik wou een (paar) uur geleden even kijken bij mijn ratjes voordat ik ging slapen, dus ik keek in de kooi.

Ik heb er 3, en 2 zijn gewoon nog normaal, maar 1tje is ziek geloof ik ?!

Zijn ogen zijn halfdicht, en zijn haren zijn opgezet, hij is super dun, ik voel zijn ribben, en achter bij zijn bekken voel ik het ook?? en hij niesde daarvoor heel veel, en nu niest hij niet meer, maar normaal als ik hem eruit heb is het helemaal sprinten en rennen over de bank en nu zit hij heel rustig, hij voelt heel slap met oppakken.
Ik moet morgen vroeg op, maar kan er gewoon niet van slapen, houzo veel van dat lieve beestje |( .

Wie weet wat dit is, morgen bel ik zoiezo de dierenarts.

Ik wil niet dat hij vannacht dood gaat, en morgen dood in de kooi ligt |(

Heb hem trouwens ook al banaan en druif gegeven, hij at het wel op!

Groetjes Amanda |( .

nickyu

Re: Rat ziek? Hoop dat er nog bokkers zijn die NU kunnen reagere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 02:07

merkte je vanavond voor het eerst op dat die mager was?

klinkt behoorlijk ziek
weet niet hoe oud die is ?

ben geen da dus kan je niks zinnigs adviseren
behalve stop m in een nestje , probeer m
lekker comfortable en beetje warm te leggen

super dun , opgezette haren en oogjes dicht ..
daar hoef ik geen da voor te zijn om te denken
ja .. die zit niet lekker in zijn vel

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 02:12

Ja, ik merkte het net pas namelijk, hij is niet oud, nog geen jaar in ieder geval, hij was om 21 : 00 of iets later gewoon nog lekker enzo, en nu dit, ik wou gaan slapen, en toen zag ik hem zo zielig, maar hij kwam wel op mijn hand gelopen, zijn ogen zijn half dicht enzo, en ook heeft hij op zijn hoofd geknoeid ofzo, en is heel slap, ik weet niet waarvan dit komt :( .

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 02:22

Hij heeft het in ieder geval koud. Dus warm houden is belangrijk. Verder kunnen ze heel snel invallen als ze vocht tekort hebben. Misschien kan je proberen om er wat water in te krijgen met een pipetje?

Veel sterkte ermee in ieder geval. Het klinkt niet best, maar het feit dat hij wel wilde eten is wel weer gunstig.

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 02:26

Ja, het kan zijn dat ik altijd me raam openheb, en hij op me kamer staat.

Heb hem nu beneden neergezet, daar is het warm, en hij wou niet drinken, maar wel een druif heeft ie gegeten, en hij wou alleen het binnenste :? maar daar zit ook wat vocht in gelukkig.

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 02:32

Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 20-05-09 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: max. 2 foto's ter illustratie. Overige in link geplaatst.

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 02:41

Heb nu een handdoek dubbel erin gelegd, en ze vond het heel lekker om eronder te kruipen, en de andere ook, nu ligt ze erop, dus.. die andere vonden het trouwens ook lekker.

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 02:49

Ik ga nu slapen, hoop dat ie morgen nog leeft |(

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 06:16

Jouw ratje voelt zich duidelijk niet lekker, ze scheidt veel porfyrine uit. Als ze veel niest of geniest heeft, is de kans groot dat ze een luchtweginfectie of een longontsteking heeft. Dit is goed te behandelen met bijvoorbeeld Doxoral. ik kan je aanraden om vandaag naar de dierenarts te gaan...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 09:09

Lees dit net, maar ben je al bij een DA geweest?

En, met ratjes blijft het nu eenmaal altijd een gok. Een rat van ons, kerngezond, raakte op een leeftijd van anderhalf jaar opeens verlamd. Nou dat was dus inslapen. En mijn ratje, altijd al een mager scharminkel en niet de slimste/vlugste geweest, gaat nu richting de drie, ondanks allerlei ouderdomskwalen.

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 12:11

Hee, we gaan straks de dierenarts bellen, ja die van mij was ook altijd wel aan de dunne kant maar niet dat ik dr botjes voelde.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:18

straks bellen?
Je had het er vannacht over dat je hoopte dat hij niet dood zou gaan. Dan had je allang moeten bellen!

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 12:34

Ja, maar mijn moeder is niet thuis, ik weet niet het dierenartsnummer, ik liet hem net trouwens even bij me liggen, en wikkelde hem in een handdoek, toen ging die helemaal met zijn hoofd steunen, dus liggen op de handdoek, en helemaal zijn oogjes dicht toen ik hem aaide, en toen deed hij zijn mond open klein stukje en weer dicht en dat 3x waarom dat dan ? Wou die gapen maar lukte het hem niet ofzo?

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:42

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:47

Als hij echt zijn bekkie open doet heb je een probleem, dat zou namelijk kunnen betekenen dat hij t super benauwd heeft en naar lucht gaat happen. Ik zou idd naar care 4 animals gaan :) een van de dierenartsen is gespecaliseerd in ratjes.

succes zal duimen voor je :) .

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 12:52

Ja, wij hebben er nog 1 in duiven zitten, en daar gaan wij meestal heen , hebben geen website geloof ik, t holland iig, maar hebben ze bij deze meer verstand van ratten ofzo ?

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:54

Klinkt als een luchtweginfectie (symptomen als veel niezen, veel porfyrine afscheiding, sterke vermagering, moeilijk warmhouden, lusteloos) en bij mijn weten is dat ook besmettelijk. Bel zsm de dierenarts zodat deze een juiste diagnose kan stellen, behandel met broomhexine (bij slijm: reutelt je ratje ook?) en tussistin suikervrij. Als het daadwerkelijk een infectie is mogelijk ook isoleren van andere ratten maar alleen als het echt ernstig is want een ratje is niet graag alleen, dan moet ie wel erg ziek zijn: goed warmhouden, water toedienen met een pipetje of spuitje (zonder naald uiteraard, gewoon in het bekje) en op peil houden door goed bij te voeren.
Doxoral wat Hobby noemt is een goeie, dat is nl een antibioticum, of Baytril kan ook. Dit zal de DA je meegeven.
Pas ook op met gewone hoestsiropen waar allerlei sterkgeurende toevoegingen inzitten als menthol en eucalyptus want die kunnen de problemen juist verergeren. Xylitol is weer wel goed, dat zit als het goed is in de tussistin.

Zitten je ratten goed tochtvrij? Je hebt het nl over een open raam.
Open mond duidt op benauwdheid. Je rat kan hier aan sterven; bel dus de dierenarts!

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 13:00

DUDIEFOREVER schreef:
Ja, wij hebben er nog 1 in duiven zitten, en daar gaan wij meestal heen , hebben geen website geloof ik, t holland iig, maar hebben ze bij deze meer verstand van ratten ofzo ?

Karin Salomons, zij is erg goed met ratten. Ze heeft ze zelf ook en heeft ook een rattery :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 13:01

Bij Care4Animals hebben ze veel verstand van ratten, ik zou je aanraden daar naartoe te gaan. Even bellen voor een (spoed)afspraak, hier moet je niet te lang mee wachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 13:02

Rosie_Posie schreef:
DUDIEFOREVER schreef:

Karin Salomons, zij is erg goed met ratten. Ze heeft ze zelf ook en heeft ook een rattery :P

Klopt, maar Ellen is ook erg goed met ratten hoor. :j

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 13:17

heb je al gebeld?

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 13:31

We hadden DA gebeld, maar het kostte 20 euro ofzo, en dat wilt me moeder niet betalen :oo |(

(omdat hij toch dood gaat vanavond volgens haar |( )

Anke_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 13:34

DUDIEFOREVER schreef:
We hadden DA gebeld, maar het kostte 20 euro ofzo, en dat wilt me moeder niet betalen :oo |(

(omdat hij toch dood gaat vanavond volgens haar |( )

ik zou dan nog meer even met haar gaan praten. Je kan niet voor een dier kiezen en er dan geen kosten aan willen maken.
Hoe weet zij of hij dood gaat? is zij een DA? sorry dat ik het zeg maar vind dit een verschrikkelijke en onverantwoordelijke houding!!

Heb je zelf geen 20 euro?

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 13:35

G"tver! word altijd zo boos als mensen te beroerd zijn om geld aan een ziek dier uit te geven.
TS Kan je zelf niks uit een spaarpot trekken oid?
Ik vind dit echt niet normaal, beestje maar gewoon laten lijden omdat hij toch dood gaat.
Bovendien was het verstandiger geweest om al een DA in te schakelen toen hij nieste, dan was je zeker nog op tijd geweest.
In ieder geval heel veel sterkte.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 13:35

heb je zelf geen 20 euro?
Het gaat toch om jouw huisdiertje... Zou sneu zijn als hij nu moet lijden omdat je niet naar de dierenarts kan gaan