Yepa werd geboren ergens in de lente van 2002, ik was toen 14 jaar oud.
Ik vond haar aan de oever van de vijver van mijn grootouders. Ze was achter een houten plank gevallen die de oevers van de vijver recht houdt en erosie voorkomt. Ze piepte de longen uit haar lijf en ik ging op het geluid af. Natuurlijk hield ze haar snater als ik er was zodat ik nog een poosje mocht zoeken. Maar ik vond haar. Omdat ik geen mama-eend op de vijver zag heb ik haar naast de vijver in een ren gestoken in de hoop dat mama-eend zou reageren... maar geen mama-eend. Dus besloot ik haar zelf op te voeden!
Ze was snel groot en kwam bij mij thuis bij onze kippen wonen. Elk jaar opnieuw maakte het arme beestje een nestje, legde ze eitjes,... maar uiteraard kwamen daar geen kindjes uit want ze had geen vriendje.

Tot in 2006 mijn vriend ineens voor de deur stond met een kadotje: een witte woerd. Die had hij gevonden in zijn tuin en hij had hem mee voor onze Yepa.

Jaja die twee waren meteen smoor verliefd

Overal waar Yepa ging, ging de woerd mee. Toen Yepa haar linker oog kwijt geraakte, leidde hij haar overal naar toe, waarschuwde haar als er iets was dat zij niet kon zien...

En ja hoor, al snel maakten ze hun nestje... maar opnieuw kwam er niets uit

Begin April begon onze Yepa opnieuw eitjes te leggen, ze had er al 1tje. Maar toen gebeurde er iets vreselijks: Yepa ging dood!
Onze buurt wordt al een tijd gesteistert door vossen maar nog nooit was er 1 zo dicht gekomen, tot vorige maand. 4 van mijn 6 kippen werden dood gebeten, alsook onze lieve tamme Yepa...

Toevallig had ik nog mijn haan en een kip over. Deze twee begonnen aan een nestje. Gewoon voor de fun, legde ik het overgebleven ei van Yepa mee in de nest, ik was er van overtuigd dat het toch onbevrucht was. Na een aantal dagen bleek echter dat de eitjes van de kip niet bevrucht waren... maarrrr Yepa's ei was volop in ontwikkeling!

Momenteel is het eitje aan het uitpikken, er zit al een mooie deuk in, maar nog geen gaatje. En het piept al!!

Ongelooflijk, wat Yepa al jaren probeerde, haar eigen kleintje, gebeurd nu na haar dood... Het doet mij iets, alsof het zo moest zijn!
Yepa leeft door...

Van zodra het kuikentje geboren is, zet ik foto's neer! Ik gok dat het morgen er zal zijn!