Nierdieet voor kieskeurige oudere kat.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Nierdieet voor kieskeurige oudere kat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 22:39

Omdat ik Simba (kater 16 jaar foto's in profiel) in de verzekering wilde hebben omdat hij het al jaren heel goed doet kreeg ik het verzoek van Petplan om zijn bloed te laten checken, ivm acceptatie en uitsluiting.

Simmetje dronk en plaste al jaren heel veel, maar was al die tijd wonderbaarlijk goed, maar uit de laatste test bleken zijn nierwaardes toch hoger te zijn dan gebruikelijk.
Diagnose chronisch nierfalen maar we zijn er op tijd bij, het fosfaten was nog prima in orde.
Hij krijgt nu Vasotop om de doorbloeding van de nieren te verbeteren, zo ook een verlaging van de bloedddruk waardoor de nieren minder belast worden.
Ideaal zou zijn....een nierdieet. Nog niet gewenst maar denk toch dat ik die kant uit moet gaan.

Máár...nu komt ie.
Hij is geen brokkeneter, lust alleen RC senior en de tinnetjes vlees van de Aldi en gourmet pate.

Geen ideaal voer, maar hij eet dat is erg belangrijk, Simba heeft ook nog geen ziekteverschijnselen van nierfalen op dat plassen en drinken na.

Iemand tips voor mij om hier mee om te gaan, welke brok of natvoer wordt over het algemeen goed geaccepteerd door een kieskeurige ouwe zeur? :P

Nickeltje

Re: Nierdieet voor kieskeurige oudere kat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 08:45

Nierdieet voer bestaat er toch ook anders dan alleen droge brokjes?
Misschien vindt hij die lekkerder. En voorzichtig het eten door elkaar mengen en dan langzaam steeds meer van het goede voer. Tja op een gegeven moment zal hij echt wel honger krijgen lijkt me en er gewoon aan moeten wennen?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 10:52

Volgens mij heeft RC van alle dieetvoeren ook natvoer (zowel blik als maaltijdzakjes), maar dit kan je DA je denk ik wel vertellen. Desnoods kun je het in het begin nog mengen met net vlees wat ie lekker vindt en dat langzaam afbouwen.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 10:56

Wij hebben ook royal canin (urinary) voor onze nier probleem kater.
Er zijn inderdaad ook zakjes natvoer van, die worden hier met smaak gegeten. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 11:06

Nierdieet is er ook in kuipjes bij de dierenarts. Gewoon proberen'of 'ie het eet, en anders idd eerst mengen...

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:33

Ons katten zitten op het nierdieet van royal canin Renal.
Vroeger zaten ze op het voer van de aldi
Ze vinden het nierdieet erg lekker en willen niks anders meer.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 16:02

Hills heeft ook zakjes natvoer nierdieet.
Wat ook helpt is taurine. Volgens mij heb je dit in druppeltjes dat je over het voer kan doen. Dat optimaliseert de werking van de nieren. Verkrijgbaar bij de dierenarts.

Als je brokken voert, let er dan op dat het zoutgehalte laag is. In veel brokken zit een aardige dosis natrium, wat de nieren uitdroogt. Katten zijn van nature geen goede drinkers, zoals honden. Waardoor afvalstoffen door de nieren minder afgevoerd worden. Een kat die hier gevoelig voor is zal hierdoor nierfalen kunnen ontwikkelen.

Nou is het voor de tanden ook niet handig om alleen natvoer te voeren. Maar misschien een combi met brokken? Zowel Hills als RC hebben goede dieetbrokken én natvoer. Dus misschien kun je mengen of de ochtend brok en de avond nat (of andersom natuurlijk :) ). Succes!

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 17:54

Ik kom ook even jouw topic binnengevallen. Ik weet niet of je ondertussen al iets gevonden hebt, maar onze dierenarts heeft maar liefst 3 soorten nierdieet natvoer, tonijn, wild, en nog iets wat ik niet meer weet (door de omstandigheden kan ik dingen niet langer dan 2 tellen onthouden ben ik bang, ik moet ook alles 6x nalezen of het wel klopt wat ik geschreven heb). Vanavond als onze poes weer wat mag eten (ze is nog aan het bijkomen van een licht roesje) wordt het eerste soort geprobeerd. Verder heb ik nog twee soorten probeerverpakking droogvoer meegekregen, 1 speciaal voor moeilijke eters en de ander voor "normale" eters. Ook van Royal Canin. Als je het op prijs stelt zal ik wel even laten weten hoe onze kieskeurige poes het eet.

Edit: ik zie dat die van jou Gourmet pate wel graag eet. Dat eet onze poes dus ook het liefste. Zal wel iets in verwerkt zitten wat katten aantrekt.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 17:59

Wij hebben van Royal Canin al 3 smaken, en dan van Specific ook nog een smaak. De meeste vinden Royal Canin erg lekker.
Je kunt dan kiezen uit Renal Kip, Tonijn of Kip.

De meeste vinden de Renal brokken van RC ook erg lekker, en anders die van Specific ook.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 18:11

Mijn ouwe kat lustte het ook niet. Verschillende merken geprobeerd, waaronder de al genoemde dierenarts merken (zowel droog als nat voer in verschillende smaken), hij at het niet. En viel dus ook echt behoorlijk af. Vond dat ook geen optie en heb hem gewoon het oude vertrouwde voer laten eten, je kunt een kat nou eenmaal niet wijsmaken dat het echt beter voor hem is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 21:14

Bedankt voor jullei reactie's wil idd er ook natvoer naast gaan geven.
Mag een nierkat eigenlijk hart? (Vers) want de tegenstrijdigheden zijn mij iets te groot, de een beweerd dat het erg slecht is vanwege het hoge fosfor gehalte een ander beweerd weer dat het geen kwaad kan.
Om moedeloos van te worden, dit is namelijk zijn lievelingskostje.

Welk natvoer wordt goed geaccepteerd door jullie kieskeurige katten?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 21:25

Hart mogen ze wel. Is juist goed, want het bevat ook taurine.
Alleen niet teveel.
Als je kijkt naar Barf (niet om te barfen, maar de verhouding) dan zouden ze 15%-25% van vlees in een week orgaanvlees(hart/nieren) mogen. Dat is ongeveer 100 gram per week. Maar dat is wel wanneer hij de rest van de week dus geen orgaanvlees krijgt. Dus zal je wel op moeten letten wat er in de rest van zijn voer zit.
Er zit inderdaad fosfor in. Maar als je met beleid voert is dat geen probleem :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 21:29

Maar taurine is toch alleen voor het hart?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 21:30

Nee, voor meerdere organen. Ik weet niet precies hoe het zit. Maar toen Bommel nierproblemen had kreeg ik als advies taurine te druppelen door het voer. Helaas was ik hier al te laat mee.
Maar doordat in harrt taurine aanwezig is los je dit dus automatisch op.
Ik zal eens kijken of ik het terug kan vinden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 21:44

Ik kan de pb's niet meer vinden van die tijd.
Maar ik kreeg dit voer als tip: http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... ieet/28222

Volgens mij helpt taurine in de gal om afvalstoffen beter af te breken, waardoor de nieren minder werk hoeven te verrichten.
Hmmm, ik baal er van dat ik het niet meer kan vinden. Ik kreeg toen een link per pb met een artikel waar dat allemaal in stond. Medisch onderbouwd overigens.

Heb je trouwens nog Fortekor gekregen van de dierenarts? Is vrij nieuw en niet elke dierenarts schrijft het voor.
http://diergeneesmiddelen.info/bestanden/Fortekor.html
http://www.rasclubmainecoon.nl/rmc70.htm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 21:59

Hoi Amanda, jammer dat je die info niet meer heb!! Ben zelf ook al wat gaan spitten maar kwam niet verder dan dat het goed voor het hart en de ogen was. Maar goed geeft niet, ik ga rustig verder kijken.

Nee geen fortekor, vroeg er wel om maar kreeg iets nieus en dat heet Vasotop.
Heel toevallig slikt mijn andere kat dat ook, tegen een hartruisje. Ze wist mij te vertellen dat dit de bloeddruk deed dalen en de organen beter doorbloed werden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:04

Klinkt als dezelfde werking als Fortekor.
Ja jammer. Het is al meer dan een jaar geleden, dus was al bang dat ik ze niet meer had.
Dat voer wist ik nog. Heb nog gegoogled, maar kan het artikel ook niet vinden.

Maar goed, hart is dus niet slecht, maar met mate :D
Wat voor hart geef je trouwens? Kip en rund zijn het beste. Lamshart is wat vettig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:20

vasotop is een van de betere hart en nietmedicijnen en dat is oa te merken aan de prijs, echt belachelijk.
Maar goed mn dieren zijn mijn alles.
Hoe is het trouwens met jou nierkat leeft die nog?
Ik geef lamshart :P Niet goed dus.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 12:50

mijn overleden kater Casey had ook nierproblemen (hij kreeg ook Fortecor, dus zo nieuw is het niet...) en toendertijd had ik ook diverse links over voeding etc, kon er nog eentje terugvinden http://www.holisticat.com/crf.html, staan ook tips bij over voeding etc, wel in engels helaas. Maar misschien heb je er wat aan.
Via www.Barfplaats.nl vindt je ook diverse tips over versvoeding voor nierpatienten of deze site http://www.voernatuurlijk.nl/forum/view ... 2c903d3ddb bovenaan staat een topic over voeding voor nierkatten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:36

Chiqa schreef:
vasotop is een van de betere hart en nietmedicijnen en dat is oa te merken aan de prijs, echt belachelijk.
Maar goed mn dieren zijn mijn alles.
Hoe is het trouwens met jou nierkat leeft die nog?
Ik geef lamshart :P Niet goed dus.

Ik heb Bommel vorig jaar in laten slapen. Ze had in november 2007 een nierwaarde van >999. Machine kon het niet meer meten. Nierfalen waren overigens al eerder vastgesteld. Omdat ze nog levendig was zijn we wel weer gaan spoelen. Uiteindelijk zakte het wel, maar Bommel werd steeds slechter en in januari 2008 heb ik haar in laten slapen.
Maar ze was wel echt heel slecht toen hoor. En pas 8 jaar oud. Als ik toen had geweten wat ik nu wist... En we er eerder bij waren geweest...
Maar goed, dat is achteraf.

Lamshart is niet slecht hoor. Alleen wat vetter. Sommige katten gaan er van braken of aan de diarree. Maar als jou kat er geen last van heeft lijkt het me toch geen probleem :D

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:50

Mijn kater heeft de Fortekor voor zijn hartruisje gekregen, 30 euro voor 28 tabletten (maar zoals gezegd, voor de beestjes heb je het allemaal over!).
Onze poes krijgt nu geen medicatie voor d'r nieren, dat schijnt in ons geval geen enkel nut te hebben. Er is ook weinig nier over en ik ben verbaasd dat 't beestje het toch nog zo goed doet (maar wel blij!!).

We hebben test 1 van het dieetvoer achter de rug. Ze heeft een zakje Royal Canin Tonijn op en dat is er met smaak ingegaan. Verder van de droogvoerbrokjes de smaak voor "moeilijke eters". Die gaan er ook prima in. Ik moet er wel bijzeggen dat ze gisteren vanwege de lichte verdoving niet heeft mogen eten. Ze trok de friet bijna van ons bord af! Dat ze flinke honger had zal dus ook wel hebben meegeholpen.

Amanda, spoelen? Onze dierenarts zei daar ook iets over, maar hij was er niet heel duidelijk over.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:52

Bergje: Bommel kreeg een aantal keer per week een onderhuids vochtinfuus. Gewoon een aantal cc zoutoplossing dat tussen de schouderbladen wordt ingebracht met een infuus. Dat wordt dan door de bloedbaan opgenomen en worden de nieren gespoeld.
Dit gebeurde overigens alleen in slechte periodes. In goede periodes was voldoende natvoer genoeg. In de slechte periodes bleef ze alleen braken waardoor ze uitdrogingsverschijnselen kreeg en de nieren dus niet konden doorspoelen. Is wel een laatste middel om de nieren weer wakker te schudden.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 10:16

Mijn kat heeft helaas meer cyste dan nier, dus spoelen zal voor onze poes meer pesten zijn dan wat anders. Ze heeft toch al een hekel aan alles wat in d'r vel prikt (denkt weer terug aan de mislukte bloedprik poging.....).

Vandaag geprobeerd: de Beef smaak van Royal canin. Volgens poes smaakt het prima! Volgens mij hebben we nu alleen nog de kip op het programma staan. Ik denk eigenlijk dat de smaak geen fluit uitmaakt, ik heb het vermoeden dat ze alledrie de soorten even graag eet. Die zakjes zijn los te koop, dus we gaan er gewoon een stel kopen en hopen dat poes het voorlopig nog even doet.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 20:20

Nog een kleine update. De kipsmaak is bij deze de prullenbak ingegaan. Onze poes vond er niks aan en ik kreeg d'r ook niet aan het verstand gebracht dat het lekker is. Dus er komt geen kipsmaak meer in huis!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 23:13

Bregje lastig dat het toch niet aangeslagen is, ik durf er niet eens aan te beginnen uit angst dat het net als bij jou weer linearecta de prullenbak in kan gaan....En hij vervolgens helemaal niets meer lust ook niet zijn eigen eten, ik ken hem.............

Bergje schreef:
Mijn kater heeft de Fortekor voor zijn hartruisje gekregen, 30 euro voor 28 tabletten (maar zoals gezegd, voor de beestjes heb je het allemaal over!).

Dan si dat net zo duur als Vasotop, duurder nog zelfs. Vervelend dat je kat er zo erg aan toe is,
dat zijn echt toch wel de laatste dingen die je kan doen en dan wachten op het onvermijdelijke...
Bij mijn vorrige pers was het acuut nierfalen, dat was met drie dagen bekeken, dit is een proces wat nog wel even kan duren, Simba is nog niet erg ziek, eet nog goed en braakt niet. Ook ziet hij er niet ziek uit op zijn vacht na, weet wel de boosdoender....Namelijk Moderin.

Amanda schreef:
Lamshart is niet slecht hoor. Alleen wat vetter. Sommige katten gaan er van braken of aan de diarree. Maar als jou kat er geen last van heeft lijkt het me toch geen probleem
:D

Ik las op dit forum;

cissy schreef:
of deze site http://www.voernatuurlijk.nl/forum/view ... 2c903d3ddb bovenaan staat een topic over voeding voor nierkatten

Dat er geadviseerd wordt om puur schapenvet te geven, omdat ze geneigd zijn hun eigen spiermassa af te breken, wat is dan het verschil?
Ik geef dan toch maar hart, want dat vind hij echt een tractatie!!