Aanschaf van een Hamster

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Aanschaf van een Hamster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 15:37

Omdat mijn vriend en ik net een appartementje hebben gekocht waar honden/katten verboden zijn zitten we te denken over de aanschaf van een dwerghamster. Ik heb veel reserch gedaan op internet en ook veel gelezen over de verschillen tussen een hamster kopen in de winkel en een bij een fokker.

Nu vroeg ik mij eigenlijk af of iemand goede ervaringen heeft met een hamsterfokker in of rondom Haarlem?
(bijvoorbeeld; http://www.freewebs.com/hamsterygreatex ... /start.htm )

Alvast bedankt. :)

zonnebloem18

Re: Aanschaf van een Hamster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 15:52

Ik dank dat een hamster best wel saai is, ze doen niet zoveel zijn erg op zichzelf, je kan ze niet echt knuffelen of mee spelen.

Heb je ratten weleens overwogen, ze zijn actief, gek op aandacht, wennen aan jou ritme.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 20:28

Het voorbeeld dat jij in het topic hebt staan is een goede fokker, ik ken diegen via het hamsterforum. Althans niet persoonlijk ofzo maar het ziet er altijd super netjes uit en ze is erg gek met haar dieren. Aanrader dus.

Ik heb zelf ook een hamster, wel uit een dierenwinkel, en ik vind hem opzich wel leuk hoor.. Maar ik zou toch voor kleurmuizen gaan, zijn sociaal, je moet wel altijd meerdere muizen houden, ze zien er leuk uit, zijn best actief. Onze hamster zie je nooit, die slaapt en eet alleen maar. Ik zou voor leuke kleurmuisjes gaan, wel vrouwtjes, die stinken niet zo.. :)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 00:17

Zelf zit ik ook nog steeds te twijfelen tussen een syrische hamster of 2/3 kleurmuisjes.

Ilsuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 18:59

hamsters zijn inderdaad niet zo actief overdag. Wij hebben in de winkel ook gerbils is ook erg leuk om te zien. Het zijn woestijn dieren en zitten dus op zand. Erg leuk om te zien hoe ze graven enz. Je kan ze ook heel tam krijgen. En ze hebben niet zo'n hele grote bak nodig. Je moet ze wel met 2of meer houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:10

Tjah ik heb zelf hamsters en vind ze fantastisch! Overdag slapen ze veel, maar als je ze goed tam hebt. Worden ze vanzelf wakker als je in de buurt van de kooi bent. Als je een russiche dwerghamster neemt, kunnen ze niet bij elkaar. Net zoals andere hamsters ;) Een russiche dwerghamster moet wel min. in een kooi van 50*30 cm. Groter mag altijd ;) Als je meer vragen hebt moet je maar even pb´en ;)

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:13

Hamsters zijn leuk Pris, maar dan wel eens zoals Guus. :P
Een goudhamster, is liever dan een dwerghamster, vind ik. Je kunt ze wel bij een dierenwinkel kopen, maar zorg er dan voor dat je er goede verhalen over hebt gehoord.
Ik heb mijn hamsters ook altijd bij een dierenwinkel gehaald in Broek op Langedijk, nooit problemen gehad. Dus het ligt aan de dierenwinkel zelf. ;)

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:15

Ik heb desnoods nog wel een mooie kooi voor je te koop! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:28

Ligt eraan hoor ;) Ik heb thuis een pitbull goud//syrische hamster en terwijl een kennis van mij een super lieve syrische hamster. Zit een groot verschil tussen ;) Maar ik zou ze wel bij een fokker weghalen, omdat ze daar meestal al handtam worden gemaakt. En op marktplaats hebben je mooie grote kooien voor weinig geld ;) En als je kiest voor een syrische hamster dan moet de kooi wel min. 60*40 cm zijn en het radje moet een doorsnede hebben van min 22 cm. Anders lopen ze met een holle ruggetje en dit is erg slecht voor hun

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 22:17

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 22:22

opzich zou ik persoonlijk niet voor een hamster daar het knuffelen ermee toch niet gaan.

is een koppeltje ratjes niets voor je ? dit zijn toch meer gezedschaps beestjes en zitten ook graag bij je als je ze van jongs af aan bij je houdt.

verder vindt ik fokkers hamster vaak een beetje overdreven, die bij de derspeciaal zaak zijn even lief.
maar nog liever zou ik gaan voor een opvang hamstertje ze worden vaak als afdankertjes aangeboden. of misschien bij een opvang kijken die zitten vaak me hun handen in het haar met de beestjes.

wythlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 22:27

Hamstertjes zijn wel degelijk leuk!

Met mijn eerste hamstertje had ik echt een hele grote band, en hij vond het echt leuk om te spelen. Toen ik een vriend kreeg, beschermde dat kleine hamstertje mij de hele tijd, grappig toch?

Succes met je beslissing

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:27

Ik zou ook voor een hamster gaan. Ben er zelf ook helemaal fan van :D
Wanneer je ze goed tam hebt zijn ze super aanhankelijk. De mijne zat altijd op mn bureau en ik zat achter de computer. Of op mijn schouder het hele huis door. Het zijn hele vrolijke beestjes vind ik. En dat knuffelen gaat prima hoor!
En wat vind je van een konijn? Ik zou niet voor muizen kiezen, die zijn lastiger tam te krijgen (ook omdat je ze met meerdere moet houden) en ze zijn sneller in de hand.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:46

wythlove schreef:
Hamstertjes zijn wel degelijk leuk!

Met mijn eerste hamstertje had ik echt een hele grote band, en hij vond het echt leuk om te spelen. Toen ik een vriend kreeg, beschermde dat kleine hamstertje mij de hele tijd, grappig toch?

Succes met je beslissing

Tja, zoveel zie ik dan weer niet in een hamster! :')
Maarja die van mij is ook wel lief hoor, maar ik zou toch voor kleurmuisjes gaan.. Kun (Moet zelfs) je met meerdere houden en die gaan samen lekker spelen en samen slapen, das leuker om te zien vind ik persoonlijk.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:48

zonnebloem18 schreef:
Ik denk dat een hamster best wel saai is, ze doen niet zoveel zijn erg op zichzelf, je kan ze niet echt knuffelen of mee spelen.

Heb je ratten weleens overwogen, ze zijn actief, gek op aandacht, wennen aan jou ritme.

Wij hebben een syrische of syberische (of hoe je dat dan ook maar zegt) hamster
en dat zijn echte knuffelkonten :)
Kijk maar in profiel voor foto's
Ze zijn een maatje groter maar hoe leuker ze zijn

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:48

Miriam91 schreef:
Ik zou ook voor een hamster gaan. Ben er zelf ook helemaal fan van :D
Wanneer je ze goed tam hebt zijn ze super aanhankelijk. De mijne zat altijd op mn bureau en ik zat achter de computer. Of op mijn schouder het hele huis door. Het zijn hele vrolijke beestjes vind ik. En dat knuffelen gaat prima hoor!
En wat vind je van een konijn? Ik zou niet voor muizen kiezen, die zijn lastiger tam te krijgen (ook omdat je ze met meerdere moet houden) en ze zijn sneller in de hand

Dit is lang niet altijd het geval, ik ken zat tamme muisjes die rustiger zijn als mijn hamster in de hand. Tuurlijk, knuffel beestjes zijn het beide niet, daar doe je ze echt geen plezier mee.
Oja, ik heb met vrouwelijke rusjes een slechte ervaring, een vriendin van me had er 1,, nou die was niet zo aardig haha :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:51

Tjah heb hier alleen maar vrouwtjes rusjes en het schatten van diertjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 18:39

Bedankt voor alle reacties! Dit was eerlijk gezegd niet een topic om een discussie te beginnen over welk dier ik zou nemen want iets anders dan een hamster wordt het zowiezo niet maar ik zal even op alles reageren! :)

zonnebloem18; een kennis van ons heeft inderdaad ook ratjes en ik vind ze onwijs aandoenlijk en gezellig, maar ik ben vroeger gebeten door een rat en ik blijf die angst houden dat ik ze wel durf te aaien maar dus echt niet op mn hand te durf laten lopen, dat zit er nou een maal in. :o

Daan; guus is leuk! Maar dat is toch ook een dwergje?

Ik heb een heleboel vragen over de huisvesting van de hamster love_western! Ik ben namelijk heel bang om de verkeerde kooi te kopen, ik wil graag een kooi van 60x30/40 maar als ik in de dierenwinkel (pets place) kijk zie ik een mooie kooi, wel wat klein en volgens mij met een verkeerde sluiting (misschien weet je wel wat ik bedoel, waar ze door heen kunnen :o).

Ook heb ik ergens gelezen dat als je geen ervaring hebt met hamsters je beter niet een van de nieuwe kleuren kunt nemen (grijs/zwart of met combi) omdat deze erg energiek en druk zijn. En dat vrouwtjes over het algemeen drukker zijn dan mannetjes..

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 20:08

Uit ervaring kan ik inderdaad merken dat vrouwtjes drukker zijn. Maar ik vind het heel persoonlijk. Mannetjes vind ik leuk lekker rustig en gewoon lief. En vrouwtjes vind ik ook erg leuk dat energieke en grappige. Mannetjes zijn ook grappig maar jaa ik weet niet. Toch een bepaalde klik met de vrouwtjes (een andere klik dan met mannetjes bijv.) :+

Je kooi moet inderdaad ruim genoeg zijn. En wanneer je een goudhamster neemt zou ik voor een traliekooi gaan. Die houden van klimmen namelijk. Voor in het nestje moet je geen hamsterwatten nemen. Hier kunnen ze in stikken of vastzitten. Dan kan je beter zaagsel en opvullen met wcpapier (zonder inktopdruk) dan maken ze er zelf een lekker nestje van. Of een bepaalde kleur drukker is dan een andere kan ik je niet vertellen. Ik heb alleen maar bruin/wit en zwart/wit gehad.

Verder zou ik ook eens kijken op www.dehamster.nl/forum . Hier zitten verschillende fokkers en worden ook spullen te koop aangeboden.

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 20:12

Nee, Guus was een goudhamster! :D
Ook een mannetje, redelijk rustig. Schoot zo nu en dan wel eens een beetje weg, maar dan was ie geschrokken.
Maar was heel erg lief.

Als je interesse hebt in een ruime kooi, spreek me dan maar even aan. Wie weet kan het dan nog geregeld worden voordat ik naar Mallorca ga (de 28e van mei al)
Is een kooi met aan de onderkant tralies en daarop een plateau waar je een gat in kunt openen, zodat ie daar in kan klimmen.
Anders zou hij met de buis moeten. En op dat plateau heb je een huisje.
Goeie ventilatie. Deze kooi kun je ook nog uitbreiden.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 10:55

Ik zou je inderdaad ook het hamsterforum aanraden, ik zit/zat daar ook.. Heel gezellig, kun je ook zien wat voor kooien andere mensen hebben. Ik vind voor een rusje de imac fantasy erg leuk, ik had er 1 van drie verdiepingen hoog. Veel mensen denken dat die moeilijk schoon te maken is, maar het is juist een heel handig systeem! :)

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:36

Mijn ervaring is dat als je nog niet heel erg gewend bent aan hamsters, het best moelijk is om een syrische (goud)hamster tam te maken, zeker als hij uit de dierenwinkel komt. Het voordeel van een goede hobbyfokker is dat de hamsters dan van kleins af aan al tam gemaakt worden en jij ze daardoor beter kan vasthouden enzo. Sommige syrische hamsters zijn best knuffelbaar, ik heb er nu ook 1 die per se haar kooi uit wil als ze ziet dat ik haar zie :j ook grappig als je haar niet ziet maar ze wel de aandacht wil, ze kan echt rare toeren uithalen :P

Dwergen zijn ook erg leuk, zou ik ook bij een hobbyfokker halen. Zou dan wel voor een russische dwerghamster gaan. Roborovski's zien er erg schattig uit maar zijn 'kijkhamsters', niet om op te pakken. Ja bij sommigen lukt het na veel moeite wel maar in principe hoef je het niet te verwachten.

Wat kooien betreft, pets place heeft vaak erg kleine kooitjes staan. Als je via internet bestellen niet erg vind zou je eens op fretten.nl kunnen kijken, dan even doorklikken naar de kooien, als je daar wat kijkt zie je wel een aantal grote kooien voor een redelijke prijs :)
Op marktplaats staat ook nog wel eens wat leuks.
Succes met zoeken! Als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel :)

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:39

Temeraire schreef:
Sommige syrische hamsters zijn best knuffelbaar, ik heb er nu ook 1 die per se haar kooi uit wil als ze ziet dat ik haar zie :j ook grappig als je haar niet ziet maar ze wel de aandacht wil, ze kan echt rare toeren uithalen :P

Inderdaad grappig wat ze allemaal doen om je aandacht te trekken :=

Temeraire schreef:
Wat kooien betreft, pets place heeft vaak erg kleine kooitjes staan. Als je via internet bestellen niet erg vind zou je eens op fretten.nl kunnen kijken, dan even doorklikken naar de kooien, als je daar wat kijkt zie je wel een aantal grote kooien voor een redelijke prijs :)

Ik heb een grote ratten kooi. Een kooi waar makkelijk 4 verdiepingen in kunnen en ook lekker breed. Het hamstertje heeft zo lekker veel ruimte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 13:25

Tinkelbell schreef:
Bedankt voor alle reacties! Dit was eerlijk gezegd niet een topic om een discussie te beginnen over welk dier ik zou nemen want iets anders dan een hamster wordt het zowiezo niet maar ik zal even op alles reageren! :)

zonnebloem18; een kennis van ons heeft inderdaad ook ratjes en ik vind ze onwijs aandoenlijk en gezellig, maar ik ben vroeger gebeten door een rat en ik blijf die angst houden dat ik ze wel durf te aaien maar dus echt niet op mn hand te durf laten lopen, dat zit er nou een maal in. :o

Daan; guus is leuk! Maar dat is toch ook een dwergje?

Ik heb een heleboel vragen over de huisvesting van de hamster love_western! Ik ben namelijk heel bang om de verkeerde kooi te kopen, ik wil graag een kooi van 60x30/40 maar als ik in de dierenwinkel (pets place) kijk zie ik een mooie kooi, wel wat klein en volgens mij met een verkeerde sluiting (misschien weet je wel wat ik bedoel, waar ze door heen kunnen :o).

Ook heb ik ergens gelezen dat als je geen ervaring hebt met hamsters je beter niet een van de nieuwe kleuren kunt nemen (grijs/zwart of met combi) omdat deze erg energiek en druk zijn. En dat vrouwtjes over het algemeen drukker zijn dan mannetjes..
Pet´s place heeft idd kleine kooitjes. Op www.fretten.nl staant mooie kooien en ook kun je daar veel andere spulletjes kopen. Of op marktplaats kijken. Al mijn hamsters die ik nu heb komen ook uit een dierenwinkel en zijn harstikke tam. Behalve eentje, maar die is nooit opgepakt enz. En is nu ook al 1.5 jaar.

Maar bij zijn de vrouwtjes juist heel rustig en terwijl ik eerder een mannetje had en daar kon je juist weer niks mee beginnen. Zal wel aan het karakter liggen ;) Maar ik zou geen hamsterwatten gebruiken. Dit is heel erg gevaarlijk ;) En wat voor hamster wil je dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 13:28

Temeraire schreef:
Mijn ervaring is dat als je nog niet heel erg gewend bent aan hamsters, het best moelijk is om een syrische (goud)hamster tam te maken, zeker als hij uit de dierenwinkel komt. Het voordeel van een goede hobbyfokker is dat de hamsters dan van kleins af aan al tam gemaakt worden en jij ze daardoor beter kan vasthouden enzo. Sommige syrische hamsters zijn best knuffelbaar, ik heb er nu ook 1 die per se haar kooi uit wil als ze ziet dat ik haar zie :j ook grappig als je haar niet ziet maar ze wel de aandacht wil, ze kan echt rare toeren uithalen :P

Dwergen zijn ook erg leuk, zou ik ook bij een hobbyfokker halen. Zou dan wel voor een russische dwerghamster gaan. Roborovski's zien er erg schattig uit maar zijn 'kijkhamsters', niet om op te pakken. Ja bij sommigen lukt het na veel moeite wel maar in principe hoef je het niet te verwachten.

Waarom zou het moeilijk zijn om een syrische hamster tam te maken en een russische niet?? Volgens mij was het altijd nog andersom ;)
En bij de dierenwinkels hebben ze ook tamme hamsters zitten ;) Deze komen ook gewoon bij een fokker vandaan. Tenminste bij de dierenwinkels waar ik kom wel. En ze kopen geen hamsters van broodfokkers ;)