wond hond afdekken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje__

wond hond afdekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 00:28

Onze hond heeft 1 of andere maffe infectie opgelopen, links van zn staart, zo'n wond van 5 bij 5 cm

Stalhond, dus veel vuiligheid. Gaat dus gewoon met zn wond in de viezigheid zitten als hij in de stal slaapt, of buiten. En we wonen bij een bos, dus enorm veel muggen en vliegen op de wond.

Hij zit al aan de antibiotica en de wond wordt steeds mooier, alleen hoe hou je zoiets schoon? Afdekken met een gaasje is nu ook niet echt handig met een hond? En we maken het al paar keer per dag schoon, maar vervolgens gaat hij natuurlijk weer gewoon zitten op de grond en dan zit alles weer onder de rotzooi.

Dus eigenlijk wil ik de wond afdekken, of iig beschermen tegen al het vuil en die vieze vliegen. Werk in een dierenpension, en daar zie je wel eens dat honden met een vergelijkbaar iets een oude boxershort wordt aangetrokken :+ Best handig, alleen onze hond is niet echt zindelijk omdat hij dag en nacht los loopt op stal en zo de bossen in kan.. Dus dan is dat ook geen optie...

Iemand tips?

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 00:44

het is me niet helemaal duidelijk waar die wond nou precies zit?

als het een reutje is er zijn speciale bodies voor honden te krijgen met een gat waar zn piemetje door heen kan en waar zn kontje ook vrij is, ze zijn wel wat prijzig, maar goed te wassen enzo. wel elke dag even checken hoe het eronder uit ziet!

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 02:18

Mjay schreef:
het is me niet helemaal duidelijk waar die wond nou precies zit?

als het een reutje is er zijn speciale bodies voor honden te krijgen met een gat waar zn piemetje door heen kan en waar zn kontje ook vrij is, ze zijn wel wat prijzig, maar goed te wassen enzo. wel elke dag even checken hoe het eronder uit ziet!

Direct links van de staartaanzet zeg maar...

Zal eens gaan kijken naar die bodies :)

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 12:10

dikke lag uierzalf of iets dergelijks er op

TypicalDutch

Re: wond hond afdekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 12:14

Of afdekken met Zilverspray. Is het niet meer aantrekkelijk voor de vliegen en bevordert tevens de wondgenezing. Succes!

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 20:42

hmm die spray helpt duidelijk niet, er zitten al maden op de wond, terwijl het echt schoon is.

Hoe gevaarlijk zijn maden? Lees op internet over madenziekte bij konijnen dat dat heel snel dodelijk kan zijn....

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 21:13

Ik zou even de dierenarts opbellen wat je er mee moet. Heeft hij al wel zo'n kap op zodat hij er zelf niet aan kan likken? In ieder geval goed schoonhouden.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 21:15

Maden zijn vreselijk! Ze vreten zich in je hond! Haal ze er af en ga naar de DA!
Ookal is het een stalhond, als de wond dus zo vies wordt zou ik hem toch echt naar binnen halen totdat de wond volledig dicht is!

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 21:50

Hebben al contact gehad met DA, hebben speciaal spul ervoor gekregen en idd hond binnen houden.

Toch bedankt voor advies :)

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:11

Las dat je al naar de DA was geweesd. Voortaan niet afdekken hoor, maar als je buiten bent geweesd schoonmaken met biotex en droog houden :) Ook geen uierzalf dat soort dingen kan alleen maar meer vuil in gaan zitten.
Beterschap!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:15

zitten er al maden op?
doet die hond er zelf niets aan?
een gezonde hond laat niet toe dat er een vlieg eitjes op legt.
Ik zou de plek goed kaalscheren eromheen,en met dettol ofzo ontsmetten....en inderdaad binnenhouden.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:57

Maden zijn idd rotbeesten. Ze eten het dier gewoon helemaal op.
Hoop dat hij er binnen niet een te grote bende van maakt ;).

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 11:53

Heb hem net even onder de douche gezet, en de wond weer helemaal schoongespoten. Maden eruit gehaald (jakkie wat een enorm ranzig klusje, ik vind die beesten zo vies) en wederom ontsmet, en spul tegen de maden erop.

Toen drooggedept, en een oud onderbroekje erover heen (op advies van DA) en beetje vastgemaakt. Kan nog wel lucht bij, maar voor de vliegen is het een stuk moeilijker geworden. Want ook binnen zijn hier vliegen, het stikt hier van de muggen en de vliegen.

Hoop idd ook dat hij er niet een rotzooi van maakt. Hond laat maden er idd niet bij als hij wakker is, maar hij gaat vaak buiten liggen slapen en omdat hij al best wel oud is, issie dan helemaal knock out. Oftewel, vliegen hebben vrij spel.
Laatst bijgewerkt door Maartje__ op 17-05-09 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:56

Kun je er niet iets van verbandspray op doen.. dat ademt, maar beschermt de wond voor vuil en vliegen..
Ik gebruik dat voor de paarden, en werkt heel goed..
(mss even in oveleg met de da)

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 11:58

FitzChivalry schreef:
Kun je er niet iets van verbandspray op doen.. dat ademt, maar beschermt de wond voor vuil en vliegen..
Ik gebruik dat voor de paarden, en werkt heel goed..
(mss even in oveleg met de da)

heb die alleen niet voor dieren, wel voor mensen? zou die ook kunnen?

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 12:47

Hoe erg is het trouwens als er 1 made in blijft zitten?

Denk dat dat spul ze wel allemaal dood heeft gemaakt, maar toen straks kwam er ook nog een levende uit. Heb zogoed mogelijk alles weggehaald, maar wat nou als er nog 1 inzit? Zou die vanzelf dood gaan? Of kunnen die zich ook vermenigvuldigen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 15:16

jakkes....de rillingen lopen over m'n rug...dapper van je hoor!
ik heb een keer een schaap gehad met maden,ik vind niets vies alleen maden....maar ja,toch verzorgd natuurlijk...

een made vermenigvuldigd zich niet....volgens mij komt er na verloop van tijd een vlieg uit,die weer eitjes legt enzovoort....

het is wel beter dat kreng eraf te halen,hij vreet zich in het vlees.
Is die hond wel gezond?
Mijn ervaring is dat vliegen/maden vaak op dieren gaan zitten die ongezond zijn of bijna dood zijn,ik heb dat meegemaakt bij vershillende honden(verwaarloosde).
Behalve bij schapen,dan is de wol vochtig.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 15:49

Ja gewoon voor mensen ja..
dat gebruik ik ook.. ik weet niet eens of ze dat voor dieren hebben.

Maden eten trouwens alleen ziek vlees.. die blijven van het gezonde af..

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 19:35

Hmm gezond, hij heeft een infectie opgelopen. Geen idee hoe en of wat, maar ineens begon zn huid open te gaan en het vlees soort van weg te eten, enorm vies.

Dus toen DA geweest, medicatie gehad, en nu is de infectie aan het weggaan heb ik het idee. Het breidt zich in ieder geval niet meer uit, terwijl het eerst met de minuut groter werd.

Dus nee 100% gezond is hij niet, vandaar ook de medicijnen. Probeer nu zo goed mogelijk hem laten te genezen, maar makkelijk is het niet aangezien de wond best groot is geworden, en op een enorme rot plek zit.

Maar goed, ik hoop dat met wat tijd, en paar keer per dag de wond schoonmaken het wat beter gaat...

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 19:44

Zou je er misschien een foto van kunnen maken?
Klinkt een beetje smerig, maar zou graag zien hoe de wond er nu uit ziet.

Had laatst een schaap met ongeveer 3 tot 4 duizend maden nadat we hem geschoren hadden. Dát was pas vies!

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 19:46

Anders misschien ergens in de stal een plek voor hem maken (waar hij graag ligt, op een uiteraard erg schoon dekentje!) met een klamboe eroverheen? Maden op zich planten zich niet voort, maar als er 1 zit kunnen er ook meer zijn, ze eten zich helemaal naar binnen...
Zou hem écht heel goed in de gaten houden, dit klinkt niet fijn!
Zou er niet zomaar verbandspray opspuiten, alleen in overleg met de DA.
Wat voor medicijnen krijgt hij, hoe lang zit hij er al aan?
Misschien voor je zelf handig om een foto van de wond te maken, als je dan over een paar dagen weer een foto maakt kan je goed zien of hij echt rustiger is of alleen maar zo lijkt :).

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 20:14

Zal eens kijken of ik ergens een werkende camera kan vinden, aangezien de mijne het gister opgegeven heeft.

Verder van de week gaan we weer even naar DA, hij wilde graag in de gaten houden hoe de wond zich ontwikkeld..

Enne hij krijgt nu 2 weken al antibiotica...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 21:11

al twee weken ab en het geneest niet?
Is er niet iets anders aan de hand?

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 11:29

geerke schreef:
al twee weken ab en het geneest niet?
Is er niet iets anders aan de hand?

jawel, de infectie is zo goed als weg, nu is hopelijk de wond aan het dichtgaan...

Straks weer even DA :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 12:08

Wordt ie wel goed ontvlooid? Mijn hond moet iedere vier weken vlooiendruppels krijgen want ze heeft vlooienallergie. Als gevolg van die allergie krijgt ze 'hot spots'. Dat zijn grote wonden op haar achterrug, bij haar staart. Ze blijven maar open en ze zien er heel vervelend uit. Het zou kunnen dat jullie hond dat ook heeft?

Ik denk dat er wel informatie te vinden is voor de behandeling hiervan? Uit mijn hoofd kregen we ab en zalf. Het duurde nog wel best lang voordat de plekken wegwaren. Gelukkig krijgt ze ze nu niet meer door het strakke vlooiendruppelschema.