voeding Jack Russel - versvoer / brokken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vuyatela

voeding Jack Russel - versvoer / brokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 17:56

Ik zie ondertussen door het bos de bomen niet meer -O- ...

Ik wil het voer van mijn Jack russel graag gaan wijzigen.
Op zich ziet hij er zeer goed uit: zijn vacht glanst, hij is energiek ( maar ja tis n jackje ;) ), ... alleen zijn stoelgang is abnormaal veel en van een heel aparte kleur. Ook laat hij zeer veel vervelende geurtjes achter :D

Het voer dat hij kreeg voldoet niet en nu ben ik me gaan verdiepen in passende alternatieven: bedoeling is om 's morgens vlees te gaan geven ( hiervoor heb ik DUCK uitgekozen omdat smuldier, stawi, farmfood...echt nergens hier in de zéér wijde omgeving verkrijgbaar is...ik heb het ganse weekend rondgereden en dus 1 speciaalzaak gevonden waar ze dus dergelijke schijfjes versvoer verkochten) en 's avonds brokken.

Maar de brokken zijn het grootste probleem.
Er zijn zoveel verdeelde meningen over welke merken er goed zijn bijvoorbeeld,...
Komt er nog bij dat het geen makkelijke eter is. Ik heb al diverse merken uitgeprobeerd en ook diverse 'smaken'. Hij lijkt Lam& rijst wel oké te vinden.

Alleen had ik dus wel nog enkele vragen:

* Kent er hier iemand het merk DUCK versvoer? is dit compleetvoer? ze hadden dit in pakjes van 10x 100gr schijfjes. Hoeveel geef je hiervan dan per maaltijd. Er stond namelijk echt niets van uitleg op de verpakking...

* Vanaf wanneer mag je nu ECHT stoppen met puppyvoer?
Dit baart me nog het meeste zorgen: de ene zegt dat ik dit al lang niet meer moet geven ( mijn hondje is nu 6 maanden). Maar daarstraks was ik in een speciaalzaak en die vrouw verklaarde me echt gek dat ik wilde stoppen met puppyvoer...dit moest ik blijven geven tot hij ver 1 jaar oud was !?

* Kent iemand het merk brokken Euro premium? Bento Kronen? hiervan heb ik nu enkele stalen mee naar huis om te proberen. Ook Royal Canin en Eukaneuba leken me geschikt.

* Hoeveel zou ik dan 's avonds nog van de brokken bijvoeren?

Alvast erg bedankt!! ;)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:02

Ik ben over gegaan op verse voeding,na aanleiding van het verhaal van een dierenarts.Het bevalt ons erg goed,ik heb vandaag bloemkool en sperziebonen gekookt en een pakje vis er bij gedaan.Dit alles pureer ik en dan weeg ik het af en gaat het in zakjes en dan vries ik het in.De volgende keer doe ik er gekookte kip bij.Bij google kan je kijken welke groentes geschikt zijn.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:03

Puppie brokken kan je geven tot ze een jaar zijn.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:04

Ik heb ook een Jack, en die eet gewoon heerlijk vers.
Waarom wil je zowel vlees áls brokken voeren?
Vlees vraagt een andere zuurtegraad van de maagsappen, en om er dan daarna brokjes in te stoppen (zeker op dezelfde dag) is niet aan te bevelen.

Duck heb ik zelf nooit gevoerd, maar staat bekend als een zeer goed voer.

Wat betreft de brokken, ik voerde voorheen Carocroc.

Oh en het verschil in ontlasting bij een "vleeshond" is enorm! Qua hoeveelheid zit mijn Jack op ongeveer 1/3 van de hoeveelheid :D

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:05

Groentes? Een hond is geen cavia..
Duck heeft verschillende soorten, sommige zijn compleet, sommige niet.
Als je een complete versie hebt, zou je aan 2 plakken per dag genoeg moeten hebben denk ik. Brokken zijn niet meer nodig dan
Puppyvoer is nooit noodzakelijk, in de natuur zijn er ook geen aparte maaltjes voor babywolfjes oid..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:06

Mijn hond moet afvallen vandaar die groentes.

Billy

Re: voeding Jack Russel - versvoer / brokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:08

Dan geef je hem gewoon minder eten...
Waarom groentes?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:09

Ik heb al vaker weinig eten gegeven maar dat werkte niet,ze heeft ook geen conditie dus daar ben ik ook mee bezig.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:29

Dan doe je wat structureel fout in je voeding.
Kun jer niet gewoon kant en klaar vers geven, iets van Smuldier oid?
Als je de complete versie geeft weet je zeker dat ze alle voedingsstoffen binnenkrijgt.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:39

Je kan je hond natuurlijk wel iets aan groente geven, maar het hoofdbestanddeel moet toch echt uit vlees bestaan. Als jij het zelf samensteld zoals je hierboven aangeeft, komt je hondje essentiele stoffen tekort. Alleen wat groente, vis en kip is natuurlijk nog lang niet compleet. Je mist dan bot en orgaanvlees, hierin zitten belangrijke bouwstoffen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 22:31

Via google zijn wel schema's te vinden van welke soorten vlees ze hoeveel procent nodig hebben (bv 25% orgaan, 25% bot, 50% spier, noem maar ff een zijweg), maar als je als 'hoofdvoer' brok houdt, dan hoef je ook niet een compleet voer (schema) daarnaast te voeren. En buiten dat; met 50% brok zit je nog steeds met de ontlasting.

Onze honden krijgen brokken, maar voor het lekkere krijgen ze eens in de week samen een pakje Smuldier en ze krijgen onze restjes aardappelen/groenten.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 22:44

Qua verhoudingen ligt het aan de stroming die je wilt volgen. Het barfpricipe bestaat grotendeels uit bot. Die voeren 60% vleesbot bijvoorbeeld. Dit kan bij sommige honden problemen geven met de ontlasting. Teveel bot, te harde ontlasting.
Zelf voer ik volgens het prooidiermodel. Een prooidier bestaat uit 15% bot, 15% orgaan en 70% spiervlees.
Binnen dat orgaan zijn dan ook weer verhoudingen zoals 50 gram lever per 10 kilo hond en 25 gram nier per 10 kilo hond. De rest vul je aan met hart, maag etc.
Ook is het zo dat het vlees uit minstens 4 verschillende diersoorten moet bestaan. Vis daarbij niet meegerekend.

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 07:28

Als je zowiezo overgaat op volledig versvlees voeding, dan valt je hond al vanzelf af, krijgt een mooiere bespiering, en zijn ontlasting is al 3 kwart minder als bij brok, en je gelooft het of niet......geen tandplak !!. Dit zijn maar enkele voordelen van versvleesvoeding. Zelf heb ik ook jarenlang getopt met die brokken. M,n ouders hun hond had zelfs darmproblemen, en mocht van de dierenarts totaal niet op versvlees.....toch gedaan, en het dier heeft nooit geen last meer gehad na de overgangs periode.

Ik heb hier een website voor je, daar staat alles goed uitgelegd. Mijn hond weegd 26 kg, en is 56.5cm hoog, hij krijgt 5 ons vlees per dag, ineenkeer gevoerd.

tassie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 07:31

JE MOET GEWOON DE DIERENARTS BELLEN DIE KAN JE HET BESTE ADVIES GEVEN !!!!!!!!!!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 07:35

tassie73 schreef:
JE MOET GEWOON DE DIERENARTS BELLEN DIE KAN JE HET BESTE ADVIES GEVEN !!!!!!!!!!

Ten eerste hoef je niet te schreeuwen, dat is erg onfatsoenlijk...
Ten tweede is een dierenarts geen voedingsdeskundige. In de hele opleiding krijgen ze 1 of 2 dagdelen voedingsleer meen ik.
Daarbij verkopen ze brokken van 1 of 2 merken en staan er leuke bonussen tegenover als ze voer verkopen, dus zullen ze altijd die brokkenmeuk aanraden...

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 07:53

Okee........

Dan ga ik hierbovenstaande post meteen even als onzin afdoen :D (nee hoor, maar om nou maar meteen alles over 1 kam te scheren vind ik ook zo naar :+ )

Duck is prima vers voer, en compleet. Je kunt het beste op het oog voeren, dwz begin bijvoorbeeld met 1 of 2 keer daags (afhankelijk van of je er nog brok bij gaat geven) 1 plak, en kijk gewoon hoe je hond het er op doet. Te dik, geef je hem wat minder. Te dun, wat extra. De ene hond is de andere niet en een pasklaar advies over hoeveelheden bestaat niet. Denk er wel om dat als je brok gewend bent, het lijkt alsof je veel vers vlees geeft. Dat komt omdat er ook nog een hoop water in zit. Schrik dus niet als je Jackie als een volleerde wolf een hoeveelheid vlees naar binnen schrokt waar je U tegen zegt :Y)

Brok kun je bij voeren (doe ik ook wel eens met mijn hond, nooit problemen mee gehad, en het hele maag-Ph-verhaal heb ik nog nooit ergens aangetoond gezien (volgens mij werken koolhydraten juist verzurend?). Alleen vraag ik me af of je het voor jou niet handiger is om gewoon volledig op vers over te gaan, anders heb je en brok en vlees in voorraad, terwijl je hond prima alleen op vers kan.
Mocht je toch brok willen: mijn hond doet het prima op eco-style, greenheart en tegenwoordig heb ik meestal Orijen. Van Farmfood (door mijn assistentes steevast fartfood genoemd :D ) gaat mijn hond aan de scheterij en de schijterij.

Overigens, ik zie bovenstaand dus wel een post die maar weer eens aantoont waarom ik BARF en aanverwanten nooit zomaar aanraad aan mensen. Je kunt echt niet zomaar wat aanmodderen met spiervlees en groente (waarom? Daar valt ie echt niet van af hoor? Denk je dat daar afslankstoffen inzitten ofzo? Gewoon minder voeren, als dat niet helpt heeft groente voeren helemaal geen zin). Vis en kipfilet, daar kan een hond het niet goed op doen. Orgaanvlees heeft ie nodig! Daar komen de vitamines grotendeels uit. Pens, lever, dat soort meuk. Ik zou zeggen als je niet precies weet hoe het zit, ga dan lekker over op compleet vers uit een pakje, weet je zeker dat je hond alles binnen krijgt.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 08:00

Voor het grootste deel ben ik het met je post eens, maar niet alle soorten Duck zijn compleet, je hebt ook enkelvoudig. Als je die als hoofdvoer zou geven krijgt je hond tekorten, maar als je een complete versie neemt is er niks mis met Duck...

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 09:14

Ik voer mn Jacks Royal Canin Mini aduld.

Ze zien er prachtig uit, zijn goed gezond en hebben goede en niet té veel ontlasting. ;)

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 09:29

Bedankt voor de vele antwoordjes, fijn dat zo vele willen meedenken ;)

Het versvoer word dus de DUCK.
Puur om de reden dat hier in de echt wijde omgeving versvoer niet verkocht word...ik heb dit weekend diverse supermarkten, speciaalzaken,...afgereden en nergens gevonden.
Enkel 1 winkel met beperkt aanbod aan DUCK voer.
Zij hadden oa schijfjes kip. Maar op de verpakking staat zo weinig informatie. Ik kon nl nergens vinden of het om het compleet voer ging of niet. Ik denk het dus eigenlijk niet...
Dat is dan al een eerste reden waarom ik brok zou willen bijvoeren 's avonds... Ik wil mijn hond echt het beste voer geven, maar om de week het halve land afrijden, is van de gekke...

Want dan komen we bij de tweede reden: wij hebben simpelweg geen opslagruimte voor dat versvoer :o Wij hebben een ijskast met daarboven een klein diepvriesje. Dat zit al vol met producten van ons, en daarin past nog 1 pakje versvoer. Dus dat wil zeggen dat ik echt wel wekelijks zo'n pak versvoer zal moeten gaan halen, maar als ik het als enkel hoofdmaaltijd zal gevn ( dus brokken volledig wil afschaffen) moet ik veel vaker naar die winkel. Dat is voor mij eigenlijk amper te doen. De winkel is niet bij de deur.
Dus om nu 2 dingen in huis te halen dat vind ik persoonlijk niet zo'n probleem... Ik koop brok zakken van 5kg, dat neemt echt niet zoveel plaats in ;)

Ik zou echt héél graag 1x dag versvoer willen geven ipv het volledig op brokken willen overgaan omdat ik bij toeval al eens de DUCK geprobeerd had, en hij vind het fantastisch lekker gewoonweg... normaal is het zo'n moeilijke eter, maar dat vlees vind hij geweldig.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 09:56

Maar dan doe je het toch gewoon goed met een plak vlees en een brokkenmaaltijd op een dag?
Mijn honden krijgen ook nog brokken bij.
Eukanuba ben ik niet weg van, Bento is goed maar vrij ver, Europremium ken ik niet.
Ik heb wel goede ervaringen met Smolke. Ik weet niet of dat ook te krijgen is bij jullie...

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 09:57

Ik zag dat ik de site vergeten was erbij te voegen (stom), maar ik zie ook dat je al een oplossing gevonden hebt. Succes ermee in ieder geval.

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 10:08

moos24 schreef:
Ik zag dat ik de site vergeten was erbij te voegen (stom), maar ik zie ook dat je al een oplossing gevonden hebt. Succes ermee in ieder geval.

Zou je toch evtl me de link nog even kunnen doorgeven?
Vind ik wel interessant... ;)
Bedankt!

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 10:15

Billy schreef:
Maar dan doe je het toch gewoon goed met een plak vlees en een brokkenmaaltijd op een dag?
Mijn honden krijgen ook nog brokken bij.
Eukanuba ben ik niet weg van, Bento is goed maar vrij ver, Europremium ken ik niet.
Ik heb wel goede ervaringen met Smolke. Ik weet niet of dat ook te krijgen is bij jullie...

Ja ik dacht toch ook dat dit een goede combi was...maar omdat ik hier dan las dat het misschien niet zo'n goed idee was ivm maag - Ph - gehalte...
Er zijn hier zoveel diverse merken te verkrijgen.
De meeste winkels verkopen hier een soort van huismerk/merkloos product. Oké wel goed voor je portemonnee, maar dat wil ik bij voorkeur niet voeren.
Dan kom ik vaak tegen frolic, friskies, Beneful,Hill's pet,
En dan in de echt heel specifieke speciaalzaken heb je dan Royal Canin, Euro Premium, Bento Kronen, Eukaneuba.
Smolke ben ik nog niet tegengekomen.
Het is echt enorm zoeken naar goed hondenvoer hoor.
Morgen nog eens n paar andere zaken doen. GPS ligt al klaar ;)

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 10:27

marleen_usar schreef:
Ik ben over gegaan op verse voeding,na aanleiding van het verhaal van een dierenarts.Het bevalt ons erg goed,ik heb vandaag bloemkool en sperziebonen gekookt en een pakje vis er bij gedaan.Dit alles pureer ik en dan weeg ik het af en gaat het in zakjes en dan vries ik het in.De volgende keer doe ik er gekookte kip bij.Bij google kan je kijken welke groentes geschikt zijn.

Koken? Waarom doe je het koken, de groentes en kip?
Als je op Barfplaats.nl leest, dan zie je dat je de groentes rauw kunt pureren en invriezen. En ook kip kun je rauw voeren. Een hond heeft een andere zuurgraad in zijn maag als een mens en loopt dus geen gevaar op salmonellavergiftiging.
Alleen als je net gestart bent met het voeren van vers vlees, dan kun je het beter een paar keer overgieten met kokend water (nog niet eens koken) maar dat hoef je geen weken te doen.

Billy schreef:
Groentes? Een hond is geen cavia..
Duck heeft verschillende soorten, sommige zijn compleet, sommige niet.
Als je een complete versie hebt, zou je aan 2 plakken per dag genoeg moeten hebben denk ik. Brokken zijn niet meer nodig dan
Puppyvoer is nooit noodzakelijk, in de natuur zijn er ook geen aparte maaltjes voor babywolfjes oid..

Als je vers vlees voert, moet je er ook iets van gepureerde groentes aan toe voegen. Dat moet dan ongeveer overeen komen met wat bijvoorbeeld een wolf uit de maag van zijn prooi eet. Dat is ook gemalen. De hond kan het dan beter verteren. Dus nee, honden zijn geen cavia's :D , maar hebben wel wat aan groente nodig.

@TS: ik heb me een kleine ladediepvries erbij gekocht, alleen al voor het KVV. Mijn hond eet 8 ons per dag. Ik heb ca. 2 lades van deze vriezer in gebruik. Ik haal elke 1 a 2 weken een zak van 10 kg Carnibest. Een JR eet misschien maar een kwart van deze hoeveelheid. Dan heb je toch ook niet zoveel voer en dus plaats nodig in de vriezer?
Ik ga zelf ook niet meer aanklooien met zelf een vlees/groente/bot maaltijd samen te stellen. Niet alleen veel werk, maar ook nog eens duurder dan de Carnibest, wat toch al een van de duurdere KVV's is.
Laatst bijgewerkt door Isabonny op 15-05-09 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 10:29

Nee hoor, wolven schudden de pens uit voor ze hem opeten, dus wat ze binnenkrijgen aan groen is minimaal...
Verder eet iedere hond wel gras, dat is meer dan voldoende voor de ruwe vezel waar jij het over hebt.