kat buiten laten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

kat buiten laten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 16:23

Nadat lucky een poos kwijt was besloten we een nieuwe kat te nemen. Bo, een 3 jr gecastreerde kruising siamees of ragdoll. Met lucky hebben we destijds gewoon de kattenluikjes open gezet, en dat ging allemaal goed.
Bo vind ik echter een ander verhaal, omdat die een veel eigenzinniger karakter heeft dan Lucky. Hij zit nu regelmatig aan een tuigje met lijn in de tuin. Ben ook al met hem aan het tuigje rond het huis gelopen, maar om een of andere reden durf ik hem niet los te laten.
Hij geeft zelf wel aan erg graag naar buiten te willen.

Wat zouden jullie doen?

ariana24

Re: kat buiten laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:26

denk dat de kat binnenhouden geen echte optie is
heb het zelf geprobeerd maar werd gek van de katten, nu eenmaal buiten gaat het super.

en anders misschien een soort ren in de tuin ?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 16:31

Binnen is ook zeer zeker niet de bedoeling. We hebben kattenluikjes waarmee ze zelf kunnen bepalen wat ze willen. Ik denk dat ik het gewoon los moet laten, maar ben gezien het verhaal van Lucky (die weer terug is en weer vrij rond loopt) erg bang dat Bo straks de weg kwijt raakt of iets.
Op zich als ie schrikt schiet ie wel richting de deur. denk dat ik het gewoon los moet laten, maar dat valt niet mee ;)

ecyoj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:36

Ik ben gaan samen wonen en moest me katten mee nemen van vaders. Ik vond t doodeng om ze naar buiten te doen. Was bang dat ze de weg naar t andere huis zouden zoeken.
maar na een week ofzo werd ik ze al zat in huis en hun ook. ze zaten maar naar buiten te kijken.
Dus ik ben op een zonige dag lekker zelf buiten gaan zitten en heb de deur opengelaten.
Ze hebben de hele avond de tuin ondekt en pas de volgende dag de wereld buiten de schutting gezien. Ik had zoiets als ze weg willen blijven is het hun eigen beslissing. Nou het is tot nu toe altijd goed gegaan.

Ik denk niet dat jou kat verdwaald als ie al aan een tuigje heb gezeten. Ik denk dat je het inderdaad los moet laten en m lekker naar buiten moet doen.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:36

Alleen aan het tuigje in de tuin wanneer hij naar buiten wil lijkt mij wel een goed idee, als je hem niet los durft te laten. ;)

Wanneer mijn kat naar buiten wil doe ik hem ook aan het tuigje in de tuin. Hij vind het prima en geniet dan ook, maar soms wil hij echt los (territorium 'verdedigen' en muizen vangen) dan zeurt hij verschrikkelijk voor de deur of -als ie al aan het tuigje zit- in de tuin. Ik vertrouw hem, maar vaak los gaat ie niet! Vooral niet omdat hij nu met het mooie weer net zo veel geniet aan het tuigje :)

ariana24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:37

ik snap heeeeel goed wat je bedoeld de jongste kat van mij is een x 2 nachten weg geweest man man man wat heb ik slecht geslapen !

maar als ze samen naar buiten gaan blijven ze ook bij elkaar in de buurt en zullen dan niet snel op eigen houtje ver weg gaan

als ik die van mij roep dan zijn ze alle 2 snel bij de deur en alle 2 komen ze an dezelfde kant af

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:38

Hoelang heb je bo al?? Als je hem/haar al zo'n 3 weken binnen hebt dan is ie gewend aan je huis en als je hem los laat lopen (in de tuin) dan zal hij in het begin wel bij jullie huis in de buurt blijven. :D Misschien wel handig om hem te leren dat ie door kattenluikjes heen kan.. anders heb je een poes die overstuur buiten zit omdat hij niet binnen bij zijn eten kan...

ecyoj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:38

Nou ja ik vind dat een kat niet aan een tuigje hoort. En als de kat zijn tuin al als ZIJN terretorum ziet dan is dat alleen maar goed.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:43

Ik zou me niet te veel zorgen maken over verdwalen, normaal gesproken zijn het alleen de katertjes die verder van huis gaan, maar poezen en gecastreerde katten blijven altijd vrij dicht bij huis om hun eigen territorium te bewaken.
Ik zou voor de zekerheid een halsbandje met een naamkoker om doen, stel dat ie dan toch een keer zou verdwalen, dan is de kans wel een stuk groter dat je hem snel weer terug hebt.
Maar een kat heeft normaal geen territorium van hectares groot, dus zal ook niet ver weg lopen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 16:46

ecyoj: Kan je best vinden, maar wat wil je dan? Buiten gooien en zoek het maar uit?
Bo is een erg eigenzinnige kat zoals ik al zei. Daarbij is ie niet van jongs af aan bij ons maar hebben we hem uit het asiel. het is mij niet bekend of hij bij zijn vorige eigenaar buiten liep of niet.

Het tuigje is tijdelijk, om hem te laten wennen waar hij woont.
Het is de bedoeling (zoals ik ook eerder schreef) dat hij straks gewoon zelf in en uit kan lopen.

Hij weet al hoe het kattenluikje werkt, hij moet nl ook door een luikje als hij naar de bijkeuken wil, dus dat zit wel goed ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 16:47

owh, we hebben hem btw nu zo'n 5 a 6 weken, waarvan hij de eerste 3 weken permanent binnen heeft gezeten. Ben nu zo'n 1.5 week bezig met hem regelmatig buiten te laten (aan het tuigje)

ecyoj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:50

Nee maar iemand anders scheef dat t haar poes/kat standaard aan een tuigje zit daar ben ik t niet zo mee eens.

Voor in het begin is t handig.

Maar ik vind dat jij Bo wel naar buiten kan laten.

Ik wist t ook niet bij mijn poezen kwamen ook uit t asiel. Maar ja je zal t moeten los laten een keer. En dat vond ik ook heel erg eng

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:52

Tja, gewoon proberen is ook weer zoiets. Maar idd, kun je hem niet zolang even in een ren houden ofzo?

Maar als hij al een tijdje bij jullie is zal hij niet zomaar weglopen als hij buiten mag denk ik.

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 17:38

Wij hebben ook asielkatten gehad katers/ poezen :D ook oudere van een jaar of 8 ook binnenkatten, maar die hielden we 3 weken binnen en dan laten we ze een keer buiten met ons erbij (los zonder tuig) en als dat goed gaat gewoon lekker laten lopen binnen en buiten :D is altijd goed gegaan :D o

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 17:42

euhm... waar haal ik een ren vandaan? Denk niet dat het een strak plan in om hem in mn voliere te zetten ;)

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:12

zelf vind ik een ren een beetje overdreven... katten zijn de domste niet hoor, en katten vastbinden aan een touw met een tuigje in de tuin vind ik zelf ook niet zo geweldig, ik denk wel dat je hem gewoon los kan laten lopen hoor :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 18:22

hij zit trouwens alleen aan t tuigje als we thuis zijn hoor.... dus nooit zonder toezicht

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:04

stef schreef:
hij zit trouwens alleen aan t tuigje als we thuis zijn hoor.... dus nooit zonder toezicht
Ja mijn kat zit ook alleen aan het tuigje wanneer ik of mijn ouders ook in de tuin aanwezig zijn. Wanneer we niet thuis zijn is hij sowiezo binnen. En 1x per dag (gemiddeld) gaat Mucho ongeveer een halfuurtje er alleen op uit. Slecht weer of niet, hij zal en moet gewoon ff zijn rondje doen buiten. We hebben een veilige kattenbuurt met weinig auto's.. Dat maakt het voor mij ook wel gemakkelijker om Mucho los te laten.

Waarom zijn ecyoj en me_myself_i het niet eens, of vinden het niet zo geweldig om katten naar buiten laten gaan aan een tuigje/touw?

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:15

Je kat kan zeker wel los nu hoor!
Hij kan dan wel ondernemend zijn, maar hij is niet op z'n achterhoofd gevallen.
Hij weet toch dat ie bij jou z'n natje en z'n droogje krijgt en dat hij naar binnen kan om te schuilen!
Hij heeft 1,5 maand de tijd gehad om te wennen aan z'n nieuwe thuis en dat is ruimvoldoende.

Ik zou zeggen...
Doe hem lekker naar buiten samen met je andere kat op een dag dat je thuis bent en dus niet hoeft te werken.
Je zult zien dat hij zich meer dan geregeld komt melden en desnoods geef je hem zodra hij zich komt melden een lekker plakje worst ofzo, iets wat ie lekker vind.
Is meer voor je eigen gevoel dan voor hem, maar het stelt je misschien wat geruster.
Je andere kat houdt hem ook wel in de gaten hoor.

Is ie wel gechipt?
Je kunt hem de eerste paar keer een bandje om doen, maar neem dan wel een elastieken bandje (gewoon te koop in de dierenwinkel) en knip aan beide kanten het elatiek wat in zodat als hij blijft hangen ergens aan/achter het bandje breekt.

Mijn oma heeft namelijk wel eens een kat gevonden die zichzelf had opgehangen in een boom, ze was er gelukkig op tijd bij, maar neem geen risic met bandjes of tuigjes!!!

Succes!!

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:16

Ik heb op het dierenasiel gewerkt, en daar was het advies altijd: hou hem drie weken binnen als je gaat verhuizen, we zijn dus verhuisd, en heb hem de eerst nacht al naar buiten 'gebonjourd' want ik werd gek van het beest :+

Volgende dag zat hij gewoon weer braaf voor de deur te wachten op zijn eten!

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 19:36

Sjukke schreef:
stef schreef:
Waarom zijn ecyoj en me_myself_i het niet eens, of vinden het niet zo geweldig om katten naar buiten laten gaan aan een tuigje/touw?

Moet iedereen zelf weten natuurlijk, maar katten kunnen zich zelf ophangen aan hun halsbandje of tuigje... Ik zelf vind het gewoon geen prettig idee als je je kat vastbindt in de tuin. :D ik ben van mening dat ze gewoon lekker vrij moeten rondlopen, was ook niet mijn bedoeling om mensen te beledigen ofzo als iemand zijn kat aan een touw / tuigje heeft... Moet iedereen zelf weten natuurlijk :D

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 22:15

Ja dat klopt, het kan gevaarlijk zijn wanneer iemand een touw aan het halsbandje verbindt en er atrributen/struiken/o.i.d. in de buurt zijn waar de kat het gevaar loopt zich op te hangen. Kan me goed voorstellen dat je dat geen prettig idee vindt! Dat vind ik ook! ;)
Maargoed, bij katten die aan een tuigje zitten in een tuin zonder zulke 'gevarenzones' vind ik het niet onprettig. Bij Mucho heb ik sowiezo een tuigje en halsbandje met elastiek, als er hard aan getrokken wordt (bij bijv. ophanging) dan kan het gemakkelijk over het hoofdje af.

Zoraida

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 22:21

Mijn kat loopt regelmatig heerlijk buiten. Met als gevolg dat hij nu in het asiel zit. Voor zover ik nu weet gevangen en meegenomen door de gemeente en naar het asiel gebracht. Snap er helemaal niks van. Kan hem morgen pas gaan halen :(

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 22:46

:oo Sjee dat is slordig!! Is je kat niet gechipt ofzo? Ze zouden toch eerst moeten kijken wie de eigenaar is voordat het dier naar het asiel gebracht wordt!!

Tip: Als je kat niet gechipt is kun je d.m.v. foto's aantonen dat het jouw kat is! Vaak moeten de mensen bij het asiel bewijs hebben, anders riskeer je dat je moet betalen voor het ophalen van je eigen kat..!

Ik hoop dat het morgen allemaal goed verloopt en daarna kun je hem/haar lekker verwennen na zo'n enge nacht in het asiel :(:)

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 22:48

Wij willen altijd dat ze s'avonds alle 3 binnen zijn, als we: Polle, Pip, Poetje roepen staan er binnen 2 minuten 3 katten voor je :D