Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
blokje schreef:Je zou met je hond kunnen gaan trainen. leer hem de clicker aan. Zijn goede gedrag beloon je het slechte negeer je volkomen! je leert hem de clicker aan zodra hij geen aandacht aan de kat schenkt klik je en beloon je hem. Eventueel extra met je stem. Als hij er achter aan gaat negeer je hem. Misschien een honden cursuc met hem doen.
Tenshi schreef:Tja vaak kun je zulke gebeurtenissen op een briefje meegeven... hebben jullie bij aankoop van de hond niet geïnformeerd hoe hij op katten reageerde?
Ik had persoonlijk dat risico nooit genomen, katten kunnen rustig zo beledigd zijn dat ze opstappen en niet meer terugkomen. Arme dier is gewoon zn eigen huis uitgejaagd nu.
Denk dat aisie een goede tip meegeeft.
XoNo schreef:Ben het met Goof eens.
Dat clickergebeuren vind ik zo'n onzin. De hond belonen als hij de kat negeert (moet je hem dan te pas en te onpas belonen voor iets, terwijl de hond waarschijnlijk niet eens weet waarvoor je hem beloont?) en negeren als hij achter de kat aan gaat? Ik denk dat de hond al genoeg voldoening haalt uit het feit dat hij achter de kat aan gaat, dat jij hem op dat moment negeert komt alleen maar goed uit, dan kan hij mooi zijn gang gaan
Onze pup is soms ook over enthousiast. Hij mag rustig op de kat aflopen, op het moment dat hij erop af stormt, dan geef ik hem op zijn sodemieter. Nu hoef ik, die enkele keer dat hij nog een vlaag van verstandsverbijstering heeft, alleen maar "EH!" te zeggen en dan weet meneer weer hoe laat het is
En onze kat vindt het overigens prachtig als hij aandacht van de hond krijgt, maar toch vind ik dat het op een normale manier moet en erop afstormen vind ik niet nodig.
Evanescence8 schreef:Wij hebben sinds kort ook een jonge hond. Die zat ook altijd achter de katten aan. Je moet ze gewoon laten uitvechten wie er de baas is. Er bestaan 100% geen manieren om het af te leren. Het ranggedrag zit in het instinct van dieren. Straffen heeft dus niet veel nut. Het is natuurlijk dat dieren hun rang moeten uitvechten, en daar zit je als mens met je strafjes alleen maar tegenin te werken (soms zelfs met als gevolg valse dieren, want nu doe jij immers ook mee aan het gevecht om het zomaar te zeggen), waardoor het nóg langer duurt voordat het bekend is wie er de baas is.
Dus de beste manier is gewoon de harde natuur zijn gang laten gaan...
Onze hond en katten hebben het zo ongeveer helemaal uitgevochten, en nu zijn ze heel lief tegen elkaar.