Hond rent achter kat aan in huis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rakkertjuuhh

Hond rent achter kat aan in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 12:52

Ik heb nu 3 maanden een super lieve hond!
hij is 2 jaar oud,een kruizing tussen een Appeseller en een Labrador.
wil hem ook echt niet kwijt,het is mijn maatje door dik en dun!
Alleen nu hebben wij al 8jaar lang een kat lopen,maar die durft het huis niet meer in,door dat Donder ( de hond)
steeds achter de kat aan rent!!
Hoe leer ik mijn hond dit af???
Nu geven wij onze kat steeds buiten eten,en knuffelen we hem achter thuis,en doen we hem wel is naar binnen en de hond naar buiten,maar zo werkt dat niet van de winter..
Wie weet hier een oplossing voor???
want me moeder zegt als je geen oplossing heb voor dat het winter is moet die hond weg,en dat wil ik absoluut niet!!!
Ik hoop dat iemand weet hoe je hier een einde aan maakt.
alvast bedankt..
Laatst bijgewerkt door Mars op 12-05-09 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 12:53

Hond in huis aan de riem doen en elke keer corrigeren als hij achter de kat aangaat. Zo heb ik het de eerste weken ook met die van ons gedaan. Nu hoef ik alleen nog maar eh te zeggen en dan weet ze wel genoeg.

Roos_Marijn

Re: HULP VOOR ME HOND

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 13:00

ik zou ook even de hond aan de riem leggen en iedere keer als hij achter de kat aan wil rennen even boos worden en dit gewoon even lang volhouden totdat je alleen maar net zoals aisie zegt eh of nee hoeft te zeggen.

rakkertjuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 13:03

ja maar als ik hem aan de riem vast bind gaat hij hele tijd blaffen naar de kat,en de kat zit dan bang in hoekje drama :7

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 13:05

Als hij blaft ff een keer goed hard schreeuwen van : "HEEY!" Zodat hij schrikt.. en dat telkens doen als hij wil gaan blaffen, helpt bij die van ons ook! :)

Roos_Marijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 13:07

je kan natuurlijk ook een muilkorfje omdoen, maar ik kan me voorstellen dat dat niet zo prettig is :o

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 13:10

Je zou met je hond kunnen gaan trainen. leer hem de clicker aan. Zijn goede gedrag beloon je het slechte negeer je volkomen! je leert hem de clicker aan zodra hij geen aandacht aan de kat schenkt klik je en beloon je hem. Eventueel extra met je stem. Als hij er achter aan gaat negeer je hem. Misschien een honden cursuc met hem doen.

rakkertjuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 13:24

Ja maar als ik hem los doe in de kamer en de kat is er ook is er 1 groot ren party door het huis heen,de kat vliegt door hele huis heen.. Heb hem al paar keer proberen te straffen,zo als bij nekvel pakken en hem de woonkamer uit gesleurd en hem lopen negeren daarna, Maar eerst volgende keer doet hij het weer,hij jaagt de kat ook steeds de woonkamer uit..
Maar hoe moet je dat precies doen dan, ik bind hem vast ergens aan, moet hij dan hele dag vast zitten?? waneer weet je precies dan waneer hij los kan? want ben bang dat hij rustig word aan de riem dan en als ik hem los doe en de kat rent weg dat hij weer achter aan gaat rennen..

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 13:26

Kijk anders eens voor een boekje over clickertraining en is een bench ook geen oplossing?

Skippiedip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 13:36

Als clickertraining niet werkt:

Hond aan lange lijn (longeerlijn ofzo).. die vast zetten.. (aan zware kast/buiten in tuin met grondpen) lekker achter de kat aan laten gaan.. en dan op moment dat lijn bijna strak staat een commando hier / nee, of welke je ook wilt, geven. Als ie die klap een keertje goed gevoeld heeft dan doet ie het niet meer en het voordeel is dat "jij" er niet in de "buurt" was. Hij gaat deze correctie dus niet linken aan jou als baas, en zal dus ook niet bang van je worden (wat wel kan gebeuren als je hem zelf elke keer in z'n nekvel ofzo pakt). In dit geval is het dus de poes geweest die hem "dit" aan deed en zal ie (in normale gevallen) de kat wel met rust gaan laten.

Heb zelf 2 zware honden en dat werkt erg effectief.. zelf kun je die krachten niet tegenhouden.

Roos_Marijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 13:59

als je hem dan weer los doet en hij doet het gewoon weer leg je hem weer vast en zo eventjes doorgaan na een tijdje snapt hij het wel.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:00

[LZP] > [BB]

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:00

Onze hond rende ook altijd achter onze katten aan. Hij was gewoon enthousiast en nieuwsgierig. De katten gingen rennen, hij er achteraan. We hebben het ze zelf uit laten vechten en na een tijdje gingen de katten niet meer wegrennen en de hond niet steeds aan ze snuffelen.
Maargoed, dan moet je wel zeker zijn dat je hond de kat niet echt aanvalt en alleen even wilt snuffelen. Anders zou ik hem ook steeds aan z'n halsband pakken als hij achter de kat aan wilt en duidelijk Nee! zeggen (of foei ofzo. Hangt er vanaf welk commando je zelf fijn vindt.) Gaat hij blaffen, gewoon z'n bek dichtdrukken en weer Nee! zeggen. Desnoods naar de mand sturen en hem daar 5 minuten laten zitten.

Tenshi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:04

Tja vaak kun je zulke gebeurtenissen op een briefje meegeven... hebben jullie bij aankoop van de hond niet geïnformeerd hoe hij op katten reageerde?
Ik had persoonlijk dat risico nooit genomen, katten kunnen rustig zo beledigd zijn dat ze opstappen en niet meer terugkomen. Arme dier is gewoon zn eigen huis uitgejaagd nu.
Denk dat aisie een goede tip meegeeft. :)

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:10

blokje schreef:
Je zou met je hond kunnen gaan trainen. leer hem de clicker aan. Zijn goede gedrag beloon je het slechte negeer je volkomen! je leert hem de clicker aan zodra hij geen aandacht aan de kat schenkt klik je en beloon je hem. Eventueel extra met je stem. Als hij er achter aan gaat negeer je hem. Misschien een honden cursuc met hem doen.

Dit is verreweg de beste methode. Straffen helpt alleen als je er zelf bij bent. Bovendien, telkens als jij reageert op het moment dat de hond achter de kat aan gaat, bevestig je alleen zijn gedrag. Je moedigt hem dan juist aan! Als je naar een cursus gaat waar ze clickertraining doen, kun je trouwens vragen of ze met jou specifiek op jouw situatie kunnen trainen. Op de hondenschool waar ik ben geweest hebben ze op deze manier de hond van een mede-cursist geleerd om niet meer achter fietsen aan te jagen.

Goof

Re: Hond rent achter kat aan in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 17:38

Gewoon eens een keer heel goed op zijn lazer geven, anders wordt nooit duidelijk dat hij het niet mag.

Toen mijn hond in huis kwam, deed ze het ook en daar ben ik echt een paar keer flink boos op geworden. Snapte ze dondersgoed, het was ook zo over!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 12:25

Ik ben er gruwelijk op tegen te doen wat Goof zegt, simpelweg omdat een dier dan ook de link naar het mens (mens=niet leuk) kan leggen ipv dat hij niet achter de kat aan moet gaan..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 14:32

Als ik dat dag in dag uit zou doen wel ja, dan zou mijn hond me niet leuk meer vinden, maar die enkele keer dat ik mijn hond flink op d'r lazer heb gegeven doet geen enkel kwaad hoor. Ze vindt me nog steeds lief :D

1 keer goed duidelijk maken en daarna volstaat een duidelijke "Nee'.
Laatst bijgewerkt door Goof op 14-05-09 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 14:34

Als mijn hond iets doet tegen de kat is het gewoon heel hard 'HEE' en dan komt ie gewoon terug naar me toe en gaat ie weer liggen.
Ik ga mijn hond niet negeren als hij achter de kat aan gaat, straks gaat ze de kat nog wat doen

Vreemde katten kan ze nog steeds niet uitstaan, maar van mijn eigen katten weet ze nu dondersgoed dat ze er niets mee mag doen

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 14:55

Ben het met Goof eens.

Dat clickergebeuren vind ik zo'n onzin. De hond belonen als hij de kat negeert (moet je hem dan te pas en te onpas belonen voor iets, terwijl de hond waarschijnlijk niet eens weet waarvoor je hem beloont?) en negeren als hij achter de kat aan gaat? Ik denk dat de hond al genoeg voldoening haalt uit het feit dat hij achter de kat aan gaat, dat jij hem op dat moment negeert komt alleen maar goed uit, dan kan hij mooi zijn gang gaan :)

Onze pup is soms ook over enthousiast. Hij mag rustig op de kat aflopen, op het moment dat hij erop af stormt, dan geef ik hem op zijn sodemieter. Nu hoef ik, die enkele keer dat hij nog een vlaag van verstandsverbijstering heeft, alleen maar "EH!" te zeggen en dan weet meneer weer hoe laat het is :)

En onze kat vindt het overigens prachtig als hij aandacht van de hond krijgt, maar toch vind ik dat het op een normale manier moet en erop afstormen vind ik niet nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 14:57

Tenshi schreef:
Tja vaak kun je zulke gebeurtenissen op een briefje meegeven... hebben jullie bij aankoop van de hond niet geïnformeerd hoe hij op katten reageerde?
Ik had persoonlijk dat risico nooit genomen, katten kunnen rustig zo beledigd zijn dat ze opstappen en niet meer terugkomen. Arme dier is gewoon zn eigen huis uitgejaagd nu.
Denk dat aisie een goede tip meegeeft. :)

Ik dacht dit ook meteen...

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 15:13

XoNo schreef:
Ben het met Goof eens.

Dat clickergebeuren vind ik zo'n onzin. De hond belonen als hij de kat negeert (moet je hem dan te pas en te onpas belonen voor iets, terwijl de hond waarschijnlijk niet eens weet waarvoor je hem beloont?) en negeren als hij achter de kat aan gaat? Ik denk dat de hond al genoeg voldoening haalt uit het feit dat hij achter de kat aan gaat, dat jij hem op dat moment negeert komt alleen maar goed uit, dan kan hij mooi zijn gang gaan :)

Onze pup is soms ook over enthousiast. Hij mag rustig op de kat aflopen, op het moment dat hij erop af stormt, dan geef ik hem op zijn sodemieter. Nu hoef ik, die enkele keer dat hij nog een vlaag van verstandsverbijstering heeft, alleen maar "EH!" te zeggen en dan weet meneer weer hoe laat het is :)

En onze kat vindt het overigens prachtig als hij aandacht van de hond krijgt, maar toch vind ik dat het op een normale manier moet en erop afstormen vind ik niet nodig.

Ik train op deze manier honden, zeehonden, bizons, varkens, ezels, paarden, vogels (gieren en raven) etc.
En het is bewezen dat clicker methode (als je het kan) veel beter is. En je er een beter reseltaat mee haald dan straffen en clasieke training. Mijn hond is getraint op clasieke training. Als ik eerder de clicker/fluitje had ontdenkt had ik dat toegepast.
Ik zie echt grote resutaten met de clicker mijn docent heef zo zijn rotwijler getraint en leeuwen etc.
Het is maar waar je je tijd in wilt steken.

Goof, zo straffen kun je bij sommige honden doen.
Bij andere rassen hoef je dit niet te proberen.
Je moet het karakter goed kennen net zoals paarden mijn ene kan af en toe best een klap gebruiken de andere verpest ik dan helemaal.

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 15:16

Wij hebben sinds kort ook een jonge hond. Die zat ook altijd achter de katten aan. Je moet ze gewoon laten uitvechten wie er de baas is. Er bestaan 100% geen manieren om het af te leren. Het ranggedrag zit in het instinct van dieren. Straffen heeft dus niet veel nut. Het is natuurlijk dat dieren hun rang moeten uitvechten, en daar zit je als mens met je strafjes alleen maar tegenin te werken (soms zelfs met als gevolg valse dieren, want nu doe jij immers ook mee aan het gevecht om het zomaar te zeggen), waardoor het nóg langer duurt voordat het bekend is wie er de baas is.
Dus de beste manier is gewoon de harde natuur zijn gang laten gaan...

Onze hond en katten hebben het zo ongeveer helemaal uitgevochten, en nu zijn ze heel lief tegen elkaar.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 15:44

Maar ik heb twee Duitse doggen en een best klein katje. In principe geen eerlijke strijd omdat mijn hond in zijn lompigheid mijn kat zijn ruggetje met 1 beweging kan breken.

Blokje: oh, ik bedoelde ook niet dat het NIET werkt hoor, sorry als dat overkwam :) Het lijkt mij alleen geen goede training, nogmaals het LIJKT ;) Ik heb op mijn manier al meerdere honden/paarden/katten/ratten/fretten enz enz opgevoegd en dat is altijd hartstikke goed gegaan :) Ze krijgen ook echt niet voor alles wat ze fout doen een opsodemieter hoor :D Maar in dit geval kan ik me geen andere opvoeding veroorloven, omdat de schade te groot zou kunnen zijn als het fout gaat.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 15:51

Evanescence8 schreef:
Wij hebben sinds kort ook een jonge hond. Die zat ook altijd achter de katten aan. Je moet ze gewoon laten uitvechten wie er de baas is. Er bestaan 100% geen manieren om het af te leren. Het ranggedrag zit in het instinct van dieren. Straffen heeft dus niet veel nut. Het is natuurlijk dat dieren hun rang moeten uitvechten, en daar zit je als mens met je strafjes alleen maar tegenin te werken (soms zelfs met als gevolg valse dieren, want nu doe jij immers ook mee aan het gevecht om het zomaar te zeggen), waardoor het nóg langer duurt voordat het bekend is wie er de baas is.
Dus de beste manier is gewoon de harde natuur zijn gang laten gaan...

Onze hond en katten hebben het zo ongeveer helemaal uitgevochten, en nu zijn ze heel lief tegen elkaar.

't kan ook aan mij liggen hoor.. maar als mijn hond gaat vechten met een van mn katten gaat mijn kat het niet overleven
Ik ben een voorstander van gewoon duidelijk grenzen stellen, en zo nodig met straf. Stemgebruik is gelukkig bijna altijd genoeg :j