waar mag je hond nog los?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

waar mag je hond nog los?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 17:27

Ja, waar mag je hond nog lekker los? Bijna nergens meer, zo lijkt het. Vanmiddag liepen we lekker in het bos te wandelen, in de veronderstelling dat we in het honden losloop gebied zijn. Stopt er naast ons een auto van SBB (staatsbosbeheer). Blijkt dat andere hondeneigenaren het bordje met losloopgebied hebben omgedraaid, zodat hij in plaats van het grasveld (waar de hond dus los mag) richting het bos wijst (waar de hond NIET los mag). Ik loop daar al jaren met de hond, en heb nooit geweten dat ik in overtreding was omdat het bordje altijd bij de ingang van het bos stond. Maar ik baal wel stevig want het was een fijn rondje op loopafstand van huis. Alleen op het grasveld los is geen optie, dat is nauwelijks groter dan een postzegel. De boswachter sprak me aan op de logica hiervan, ik had toch zelf ook wel kunnen bedenken dat de hond in het bos niet los mocht, dat mag immers bijna nooit in Nederland. Gelukkig geen bekeuring maar wel een waarschuwing, en mijn favoriete wandelrondje (en dat van de hond) kunnen we niet dus meer lopen. Ik repliceerde dat ze wel beter op hun bordjes mogen letten, dat gingen ze vanaf nu ook doen.

Maar goed, waar mag je hond dus nog wel lekker rennen in het bos? Ik vind dat met name SBB en natuurmonumenten steeds strenger worden en er steeds minder mogelijkheden zijn om met je hond lekker in het bos of op de hei te wandelen. En met lekker wandelen bedoel ik dat de hond er ook wat aan heeft en dus los mag. Dat komt denk ik door al die mensen die met een niet opgevoede hond erop uit trekken en het wild -mogelijk- verstoren. Mijn hond daarentegen luistert prima (ja, echt!) en blijft op de paden (ook dat is echt waar!). Ik ben benieuwd wat de ervaringen van andere bokkers zijn. Ik heb het idee dat je als hondeneigenaar bijna als paria gezien wordt in ons overvolle kikkerlandje.

Frances

Re: waar mag je hond nog los?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 18:03

Ik ken ook bijna geen losloopgebieden in de buurt.. Er zijn wel een aantal stukken bos waar ze eens losloopgebied hebben, amar dat is toch al snel een eind rijden... Ik vindt het ook altijd heel leuk om naar de drunense duinen te gaan, maar ook dat is weer zover dat ik er bijna niet kom helaas. Naar mijn mening mogen er ook wel wat meer losloopgebieden komen.. Die bossen zijn soms zo gigantisch groot. Ik vraag me dan wel af of daar dan echt niet een stukje losloopgebied van gemaakt kan worden.. Zo groot hoeft het echt niet te zijn lijkt me. Als ik dan zie hoeveel mountainbike routes er zijn bijvoorbeeld :P

Wel zijn er hier losloopgebiedjes in de buurt, maar die zijn echt zoo klein. Daar ben je in 10 min doorheen :')

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 19:16

in de bossen mag je idd officieel niet los, maar iedereen doet het nog gewoon :D (jaa ik ook:P)maargoed als niemand controleert... :D er is wel bij ons een losloopgebied (kunnen ze beter pad noemen.. in 5 min ben je er doorheen gelopen) maar dat vind ik nergens op slaan. Volgens mij zijn alle losloopgebieden zo klein...

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 19:30

ik ken het; alle mooie gebieden hier zijn sinds 1 april hermetisch afgesloten voor alle honden. balen! ze zijn ook streng aan het controleren, dus laat het wel uit mijn hoofd om ze los te laten.

waar betalen we in de lieve vrede dan zo godsgruwelijk veel hondenbelasting voor?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 08:00

Hier mogen de honden nog gewoon los door het veld, en langs de beek. Wat dat betreft wonen wij hier echt heel erg fijn. Alleen als de honden jagen heb je kans dat de boswachter komt en je erop aanspreekt.
Onze boswachter zei overigens wel dat als hij onze barsoi ooit achter wild aan zag gaan dat hij haar af zou schieten. Dus wat dat betreft mag je hond hier dus echt niet jagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 08:13

Hier mogen de honden ook gewoon los :) Behalve als ze stout zijn natuurlijk :)

Ik vind het heerlijk hoor :)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 09:01

Bij nijmegen zijn enkele gebieden aangegeven waar je met de hond los mag wandelen. Een voorbeeld daarvan zijn de haterse vennen. Heerlijk om te wandelen! Honden kunnen ook lekker zwemmen. Alleen je zit soms zonder dat je het weet in het broedgebied waar loslopen verboden is.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 09:39

Ik snap idd ook niet waarom de honden maar zo'n piepklein losloopgebiedje krijgen, terwijl de bossen echt gigantisch zijn hier (ik woon aan de Utrechtse heuvelrug) maar het is sinds een paar jaar nationaal park dus vandaar dat ze veel strenger optreden tegen overtreders. Mijn moeder liep pas met haar honden 2 meter uit het losloopgebied en riep ze net terug omdat ze zag dat ze te ver was gelopen tikte er al een boze boswachter op haar schouder. Je moet ze blijkbaar al voor het bordje einde losloopgebied aan de riem hebben.

Het is trouwens een foute veronderstelling dat je door betalen van hondenbelasting ook betaalt voor losloopgebieden in de "vrije" natuur, tenzij het bosgebied onder het beheer van je eigen gemeente valt. Hondenbelasting betaal je namelijk aan je eigen gemeente en zij ruimen daar onder andere de hondenpoep van op, of zorgen ervoor dat je een hondenlosloopveldje in de buurt krijgt. De natuurgebieden hebben allemaal een eigen beheerder, kan SBB zijn, natuurmonumenten, Gelders landschap..iedereen hanteert zo zijn eigen regels volgens mij en bij de een is de controle strenger als bij de ander.

Heb gisteren nog een tijdje rondgestruind op de site van SBB, maar daar kun je dus nergens inzichtelijk krijgen waar de hond los mag, ja er staat dat het aangegeven is met borden....maar die borden kloppen dus voor geen ene meter. Er is een mooie website over alle hondenlosloopgebieden in Nederland, http://www.hondenlosloopgebied.nl, maar die is verre van compleet. Misschien een idee voor alle mensen die hier een tip geven, om ook eens op die website te kijken of het gebeid erop staat. Zo niet, geef het daar door hebben andere hondenbezitters ook weer wat aan.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:30

Bij het bos vlakbij ons, Prattenburg(Rhenen), heb je een aardig gedeelte losloopgebied. Ook heel stuk naast het ruiterpad 8)7 Weet dit dus ook alleen maar omdat ik er voorheen met paard heb gereden haha.
Het viel me nog alles mee dat het nog best een groot stuk is. Het is tegewoordig wel goed aangegeven in dat bos. Staan veel paaltjes met of een rood of groen hondje met hond aan de lijn of losloopgebied dus.
Verder zou ik het niet weten in de buurt.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:34

ik zou eigenlijk niet weten of het gebied waar ik mijn hond loop een losloopgebied is...

er is niets qua bordjes oid....

maar vraag me wel af wat nou echt de losloopgebieden zijn ...

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:44

hier in de buurt heb ik geen natuurgebied of bos op loopafstand, wel is er een park en dat is losloopgebied, de stukken buiten de bewoonde gebieden is hier ook losloopgebied.
hier word eigenlijk best wel gedacht aan hondeneigenaren en dat terwijl wij een van de weinige gemeenten zijn die geen hondenbelasting heeft. :D

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:48

Bij ons in het park hebben we een veld, iets kleiner als een voetbalveld waar ze los mogen. Laatst waren ze daar (voor het eerst wat ik weet) aan het controleren. Maar moet eerlijk zeggen dat mijn hond bij mij bijna nooit aan de lijn loopt. Eigenlijk alleen als ik haast heb.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 13:34

Bij ons hebben we een paar grasveldjes (ver van elkaar vandaan) waar de hond los mag lopen.
Erg weinig en de hond kan weinig echt goed bewegen en energie kwijtraken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 13:35

Zamora bedoel je het losloopgebied bij Elst? Dat is idd best een groot stuk, maar moet ik helaas wel voor met de auto. We gaan er wel eens heen met paard en hond, is leuk, vanaf de parkeerplaats bij de Plantage kun je zo met paard en hond het bos in.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 13:46

ja daar ja! Begint idd bij elst en niet in Rhenen :P maar ik had de auto daar neer gezet want dacht dat het losloopgebied eerder al begon :') Ik moet er ook voor met de auto maar is het wel waard :P

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 13:49

Hier bij boswachterij Borger-Exloo mogen honden gewoon los. Die van ons gaat dan ook vaak mee op en naast de huifkar als we een ritje maken. En dat is echt een flink bos hoor!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 16:11

In Dieren en omgeving zijn er wel wat losloopgebieden. Sommigen niet zo groot anderen wel. Aan onze kant van het water helaas mag het nagenoeg nergens of je hond mag er helemaal niet komen zefls.

In ons dorp hadden we vrij veel losloopgebieden inclusief naast ons huis. maar die zijn opeens alleen nog met een aangelijnde hond toegestaan en het enige stukje losloop dijk dat er nog is een deze kant (500 meter) is nu een drukke fietsroute overheen gelegd zodat loslopen niet echt meer gaat ivm de fietsers. En zijn het geen fietsers heb je wel medehondeeigenaren die hysterisch worden als je hond wel losloopt.

Aan de overkant is een nagelnieuw fietspad neergelegd waar je heerlijk zou kunnen wandelen maar daar mag je helemaal niet meer komen met een hond. het heeft 2 maanden gemogen en toen opeens niet meer. Reden die opgegeven wordt om daarom. _-:( Geen reden dus. er woont niemand naast, er staan geen schapen of koeien naast het fietspad en er wordt heel streng gecontroleerd. oftewel wij moeten met de auto weg om ze goed te kunnen uitlaten razen.

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:20

Nog nooit een bordje gezien met iets in de aard dat honden niet los mogen lopen ...
Bestaan er hondenbelastingen? Nog nooit van gehoord, of is dat alleen in Nederland?

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:24

@suzzy_3: In Nederland staan die er heeeel veel := vaak omdat er wilde dieren in het bos lopen :) Mogen de honden in belgie in alle bossen los dan?

Heel veel gemeenten in Nederland vragen hondenbelasting ja :) zoals al eerder gezecht voor het bijhouden van de hondentoilet enz. Of het alleen in nl is weet ik niet..

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:27

Bij ons in de buurt zit het haarlemmermeerse bos (meer een park vergeleken met veluwe enz.) en daar hebben ze ook speciale hondenuitlaatroutes. In de winter mag ik wel overal lopen, maar ik de zomer niet bij de recreatieplassen. Dat kan ik me ook wel voorstellen, want het is voor veel mensen niet zo fijn om samen met honden te zwemmen. Mij maakt het niet uit hoor, maar ik kan het begrijpen.
De boswachter is hier wel redelijk streng in met controleren, maar ik heb nog nooit een boete gehad, alleen maar waarschuwingen.
En voor in de zomer is er aan de andere kant van het bos, dan moet je een tunneltje door, nog een heel recreatiebos waar je heerlijk kunt wandelen met je hond, maar waar ook wel eens van die asociale wielrenners keihard scheuren. Dat is niet zo fijn, maar je hebt er wel een heerlijk meer voor die honden om te zwemmen. Enige nadeel is dat er van de zomer met lekker weer ook mensen zonder hond gaan zitten, omdat het daar rustiger is, en alsnog lopen zeiken over die honden. Maar die mensen hebben lekker pech, moeten ze maar naar het andere meer.

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:29

Ik ga niet zoveel naar het bos, maar hier staat dat toch nergens waar ik kom... Of in het veld ofzo, nooit gezien. Ik zie ook nooit boswachters, dusja ... Zal wel op plaatsen zijn dat ze niet los mogen hoor.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:29

losloopgebieden zeker 2 in de Loonse en Drunense duinen, hele jaar open. (bij Kaatsheuvel de efteling in de buurt)

Verder her en der in de gemeentes. (moet je doorgaans zoeken met een vergrootglas en liggen vaak naast een drukke weg (poging tot minder honden?).

En ja Suzzy_3 in Nederland betaal je in veel (niet alle) gemeenten hondenbelasting.
In veel gemeenten opruim plicht en minimaal 2 opruim zakjes meeneem plicht.
In principe bijna overal verplicht je hond aan te lijnen tenzij, anders aangegeven.

Veel binnensteden hond helemaal niet welkom. (handig als je op vakantie bent en op een terasje ijsje wilt gaan eten)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:29

In heel België zijn er geloof ik twee officiele losloopgebieden, de rest is officieel altijd aanlijnen. Ik bepaal dus lekker zelf waar ik hem laat loslopen en waar niet ;) .

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:39

Frances schreef:
Ik ken ook bijna geen losloopgebieden in de buurt.. Er zijn wel een aantal stukken bos waar ze eens losloopgebied hebben, amar dat is toch al snel een eind rijden... Ik vindt het ook altijd heel leuk om naar de drunense duinen te gaan, maar ook dat is weer zover dat ik er bijna niet kom helaas. Naar mijn mening mogen er ook wel wat meer losloopgebieden komen.. Die bossen zijn soms zo gigantisch groot. Ik vraag me dan wel af of daar dan echt niet een stukje losloopgebied van gemaakt kan worden.. Zo groot hoeft het echt niet te zijn lijkt me. Als ik dan zie hoeveel mountainbike routes er zijn bijvoorbeeld :P

Wel zijn er hier losloopgebiedjes in de buurt, maar die zijn echt zoo klein. Daar ben je in 10 min doorheen :')

Ik heb honden en een mountainbike en heb daarom zowel een overzicht van alle hondenlosloopgebieden in Nederland als een overzicht van mountainbikeroutes liggen. Blijken er dus meer losloopgebieden dan mountainbikeroutes te zijn. ;) Maar van mij zouden er ook meer losloopgebieden mogen zijn, hoor.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:41

In mijn wijk is zelfs een speciale loslooproute gemaakt door de wijk zelf en in het gebied van natuurmonumenten mag de hond ook los! Hier is het juist toegenomen! :D
(wel jammer dat er daar aardig wat mensen zijn die hun hond los hebben die absoluut niet onder appél staan, die verpesten het weer voor de mensen die hun hond wel prima onder controle hebben los)