Katten maken alles kapot.. Wat te doen??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Solaria_Liz

Katten maken alles kapot.. Wat te doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 11:27

Hoi hoi

ik heb 2 poezen van 1 jaar die echt alles kapot maken. Elke dag springen ze in de boekenkast en hoor ik weer allemaal glazen kapot vallen en ligt alle papier op de grond.

Tippy heb ik al vanaf haar 6e week en Aabje heb ik nu net 3 maand.

Tippy heeft dat soort gedoe nooit gedaan totdat Aabje kwam.
Ze doet het alleen als ik Of in bed lig, of niet thuis ben, dus straffen kan dan niet meer zodra ik het zie.

Wat kan ik hieraan doen, want dit wil ik gewoon niet langer!!

groetjes

Erna_

Re: Katten maken alles kapot.. Wat te doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 12:11

Echt afleren zal niet makkelijk gaan met katten.
Kun je de kamer niet afsluiten, zodat ze er niet meer bij kunnen?

Ik heb zelf ook in mijn huis hier en daar wat kasten katproof moeten maken door ze op slot te doen, of de breekbare spullen ergens anders op te bergen.
Succes!

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 12:23

ik kan ze wel in de gang doen, maar Aabje is nog bang voor mensen en het enige hoe ik haar in de gang kan krijgen is door haar op te jaagen en dat wil ik haar niet aandoen! dat vind ik gewoon niet fijn voor haar...De deuren op slot doen zou een optie kunnen zijn, maar dit is helaas zo'n open boekenkast zonder deuren. Alle Breekbare dingen heb ik ondertussen weg gezet maar alle papier op de grond is ook totaal niet fijn. Als ik dan een kameraad of vriendin mee neem naar mijn huis is het net alsof ik nooit opruim..

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 12:26

kan je ze niet allebei in een aparte kamer zetten als je weg bent?
Misschien dat het dan minder wordt. Wij hebben het ook gehad maar dat was toen onze kater heel klein was (overigens wel alleen) hij is er eigenlijk vanzelf wel mee gestopt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 12:32

kunnen ze naar buiten? meestal worden ze sloperig omdat ze te weinig buiten komen

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 12:35

Bij de dierenarts kun je zo'n luchtje halen (voor in het stopcontact) en daar schijnen ze ook rustig van te worden ik weet alleen de prijs niet.

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 12:36

dit zijn binnenkatten... Ik kan ze niet naar buiten laten want ik woon in een flat en woon erg dicht bij een zeer drukke straat..

In aparte kamers zetten is misschien wel een optie... zet ik tippy gewoon in de slaapkamer.. Bedankt voor deze tip, die ga ik zeker overwegen

@ Dniez.. thanks. ik ga even info vragen bij de DA hier :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 12:40

Ik wil je niet bang maken, maar sommige katten zijn niet binnen te houden. ;)
Wij hebben een binnen- en een buitenkat, dat gaat prima. Die binnen zit heeft namelijk twee zware hartafwijkingen (kan haar dus ook niet laten steriliseren, vanwege de risico's bij de narcose) en die taalt er ook niet naar om ook naar buiten te gaan gelukkig. Maar die andere kat wil echt ook naar buiten.

Dat zijn altijd zaken waar je over na moet denken voordat je aan huisdieren begint, vind ik. :)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 12:43

Koop een krabpaal. Verder als je ziet dat ze weer in de boekenkast zitten roep je heel hard Aaaahh! en jaagt ze weg. Als dit niet helpt mag je ze eventueel natmaken met een waterspuit als ze erin zitten of als iets stuk is gevallen.

Het is zeker af te leren, als ze maar goed weten dat het niet mag.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 12:44

Ik heb het vermoeden dat dit geen echte goede binnenkatten zijn :=
Mijn broer heeft daar een mooie oplossing voor gemaakt: een groot klimparadijs in het huis en zijn balkon is met gaas bedekt, zodat ze toch nog buiten kunnen zijn (zonder dat ze weg kunnen ;) ) en ook daar staan weer klimattributen.

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 12:47

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 12:50

Juangi schreef:
Koop een krabpaal. Verder als je ziet dat ze weer in de boekenkast zitten roep je heel hard Aaaahh! en jaagt ze weg. Als dit niet helpt mag je ze eventueel natmaken met een waterspuit als ze erin zitten of als iets stuk is gevallen.

Het is zeker af te leren, als ze maar goed weten dat het niet mag.

Ze hebben hier 2 krabpalen en verder doen ze het alleen als ik er niet ben.. Als ik thuis ben liggen ze de hele dag te slapen en ligt tippy elke keer bij mij te slapen.

Ik kan ze niet gaan natspuiten als ik er pas uren later achterkom, want dat heeft geen nut...

@welshcobfan; Dat klinkt echt heel goed. Als ik een balkon had zou ik dat ook in overweging nemen. Verder zou ik binnen wel wat meer dingen voor ze kunnen neerzetten... Nog ideeen wat ik hier zou kunnen neerzetten?

@Dniez; bedankt voor de link

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 12:51

Dat spul weerhield onze katten niet om even lekker de nagels in de meubels te zetten :(
(die van ons komen wel altijd buiten en hebben verdorie een goede krabpaal :P)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 12:53

Mijn broer heeft echt van die krabpaaltorens met speeltjes eraan en erin (waarvan hij 1 dan aansluit op de bovenkant van de kasten. zodat ze wel over de kasten kunnen lopen en dan de andere klimtoren staat dan aan het eind van de kasten :P )

Goed, het is niet echt mooi in huis, maar ze hebben 5 katten en het werkt prima! Ze laten nu boekenkast wel met rust :=

PriDepo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 12:55

Mijn katten hebben dit ook altijd gedaan, ik heb peper gestrooid.. Heel zielig, maar de katten gingen ook naar buiten, in huis was het echt drama. Ze konden naar butien wanneer ze wouden, en sloopte alleen binnen.. Ik heb toen peper gestrooid, en mn huis blijft sindsdien heel..

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 12:56

Ow, tja, het is echt kattengedrag. Niets doen als het baasje eris, alles doen wat niet mag als ze weg is. Dan is dat spulletje misschien de oplossing, en de spullen gewoon goed wegzetten. Misschien handig om een grote bench te kopen als het echt erg word? En erin als jij weg bent, eruit als jij er weer bent?

Zelfs peper heeft bij ons niet gewerkt, ze liepen er gewoon door heen :+

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 13:06

hoe werkt dat peper dan? Strooi je dan gewoon wat op de planken dan ofzo? Of hoe moet ik dat voor me zien?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 13:24

Krabpaal? Hahaha, nou, die van mij kijken echt niet om naar die prachtige krabpaal die we ooit gekocht hebben. Ze zetten liever hun nagels in mijn houten kasten of onder mijn eetstoelen. :+
Ook is mijn ene deurkozijn helemaal vernield. Tja, katten maken wel eens iets stuk, helaas......

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 13:30

Hmmm is het ook niet zo gek dat ze gaan slopen wanneer jij wegbent omdat ze als jij er bent liggen te luieren?

Ze zijn 1 jaar! Speel met ze! Balletjes, muizen, van die touwtjes met pluimpjes eraan.

Om ze besig te houden als jij weg bent werken van die balletjes waar je snoepjes in kunt doen misschien ook wel voor even dan.

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 14:30

x_Marr schreef:
Hmmm is het ook niet zo gek dat ze gaan slopen wanneer jij wegbent omdat ze als jij er bent liggen te luieren?

Ze zijn 1 jaar! Speel met ze! Balletjes, muizen, van die touwtjes met pluimpjes eraan.

Om ze besig te houden als jij weg bent werken van die balletjes waar je snoepjes in kunt doen misschien ook wel voor even dan.

je moet eens weten hoeveel ik met ze speel.. Met tippy speel ik de hele tijd als ik thuis ben en aabje..tja... daar ben ik rustig mee bezig om haar vertrouwen in mij te laten groeien.( toen ik haar in huis haalde was ze compleet mensenschuw en nu is dat al heel wat beter) Ik heb heel veel speeltjes voor ze maar daar kijken ze niet meer naar. Ik koop elke week nieuwe speeltjes en mijn ouders komen ook regelmatig met nieuwe dingetjes voor ze
Ik heb van die stokken met touwtjes en daaronder een bal en de ander een muis waar ze regelmatig vast in komen te zitten.

En mijn beide krabpalen gebruiken ze alleen om te slapen :P ze gaan liever met hun nagels in mijn vloerbedekking :P
Laatst bijgewerkt door Solaria_Liz op 10-05-09 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 14:31

Daarom denk ik dat jouw katten liever naar buiten willen.
Heel vervelend, maar sommige katten zijn gewoon niet binnen te houden.

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 14:33

zodra ik eenmaal verhuis naar een rustige omgeving mogen ze van mij wel naar buiten. Maar ik woon in het Centrum van Enschede en dat durf ik gewoon niet aan. Daarnaast woon ik in een flat dus hebben ze niet echt de mogelijkheid om naar buiten te gaan. ( ik zie mezelf nog niet met ze in de lift staan)

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 14:36

Even een vraag voor de andere kattenkenners(sorry)Mijn kat hangt buiten steeds in het deurkozijn, hoe kan ik dat afleren?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 14:42

Happy_Liz schreef:
zodra ik eenmaal verhuis naar een rustige omgeving mogen ze van mij wel naar buiten. Maar ik woon in het Centrum van Enschede en dat durf ik gewoon niet aan. Daarnaast woon ik in een flat dus hebben ze niet echt de mogelijkheid om naar buiten te gaan. ( ik zie mezelf nog niet met ze in de lift staan)

Hahaha, ik snap je dilemma ook wel, hoor. Hopelijk kun je gaan verhuizen in de toekomst dan. :)

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 14:55

dat ben ik zeker van plan :)
maar ik vind het nog steeds raar dat Tippy eerder niets van dat gedoe deed.. totdat ik Aabje in huis haalde....En ik heb deze 2 juist gekozen omdat van beide dieren vader en moeder binnenkatten zijn en deze dus ook niet naar buiten hoefden...

gelukkig ben ik over 2 weken jarig ;) dan kan ik dus mooi nieuwe spullen voor de katten vragen ;)