Hond eet kattenvoer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmijn_Goos

Hond eet kattenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 00:47

Hoi,

Ik heb een hondje, hij is onwijs lief, maar een ontzettende zeiksmurf wat eten betreft!
Hij eet NIKS.. Hij heeft alle merken al gehad.. Het ene eet ie een week het andere een dag en het andere niet eens :=
Ook afwisselen helpt niet..

Wij hebben ook twee katten.. En één daarvan z'n bakje staat op de grond..
En de hond, die eet dat dus op..
En hij blijft het eten.. Hij vindt het héérlijk..

We dachten eerst dat de hond misschien gewoon vanaf die plek wilde eten.. Dus het voer verwisseld.. (honden voer daar in, kattenvoer in de andere), maar nee.. Meneer wilt het kattenvoer..

Kan dit kwaad voor de hond?
Kunnen we hem gewoon als standaardmaaltijd, kattenvoer gaan geven? :=

Groetjes Jasmijn.

Hawai

Re: Hond eet kattenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 00:49

Kattebrok is niet goed voor een hond, er zitten te veel zouten in waardoor nierproblemen kunnen ontstaan.
Als je hond geen brok eter is kun je ook eens vers gaan proberen bijvoorbeeld van smuldier of carnibest.

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 01:05

Kattenbrokken zijn niet voorniets kattenbrokken. Brokken voor de kat dus.
Maar zoals ''Hawai'' al zegt kattenbrokken zijn veel zouter dus kan de hond er nierproblemen van krijgen.

liann15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 01:15

ohh dit probleem had ik ook met mijn hond, wat bij ons hebt geholpen is bonzo brokken met stukjes lamshart er door heen miscchien een optie ??

succes

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 01:18

inderdaad, katten hebben een hele andere voerbehoefte dan honden dus een hond heeft niet genoeg aan katten voer...... andere oplossing zoeken dan maar....

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 01:24

Het is al gezegd, :)

Welke merken heb je geprobeert?

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 03:54

Laat je hond niet meer bij het voer van je katten komen.
Zorg dat ze op een ander tijdstip eten krijgen.

Je geeft je hond het voer dat hij van jou moet eten.
Je zet het 10 minuten voor hem. Als hij binnen die tien minuten niet gegeten heeft, neem je het weg.
Afhankelijk van de leeftijd krijgt ie 1 of 2x per dag voeding.
Zet dan 's avonds weer een kom voor hem. Als hij terug weigert, neem je het weer weg.

Hij zal leren om te eten op tijdstippen die jij hem aangeeft. Je moet niet blijven wisselen van voeding, dit is héél erg slecht voor zijn spijsvertering.

Laat blijken dat jij de wet dicteert, want nu kan hij je van hot naar her laten rennen en is hij de baas ;)

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 09:50

Niet doen :)

Gewoon vreten wat de pot schaft. Als hij het niet moet, weghalen. Hij krijgt vanzelf wel honger. Als je eenmaal begint met het wisselen van voer, omdat meneer het niet lekker vindt, dan is het eind zoek.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:04

Kattenvoer is zeker niet goed voor honden maar dan niet vanwege de zouten. Kattenvoer is namelijk niet zouter dan hondenvoer. Katten hebben een grotere behoefte aan eiwitten dan honden en in kattenvoer zit dus een hoger percentage eiwit.

Niet elke hond gaat trouwens weer eten als je gewoon het voer weg haalt. Neem een windhond of een dogachtige bv. Deze rassen staan bekend om hun koppigheid, letterlijk totdat ze erbij neervallen.

Ik zou ook Carnibest, Smuldier of Duck proberen en dit even opwarmen. Honden eten namelijk op hun neus. Als ze iets niet ruiken of het ruikt niet lekker dan eten ze niet. Door het voer op te warmen of er bv wat warm water op te gooien komen geurtjes vrij. Deze geurtjes kunnen een hond verleiden tot eten.

Je kan zelf het beste inschatten of je hond zo'n koppig geval is. Mijn vorige Bullmastiff was het wel en die viel op een gegeven moment echt af. Toen heb ik zijn voer ook maar warm gemaakt en ben ik gedeeltelijk vers gaan voeren in combinatie met geperste brok van Farmfood.

Succes.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 17:20

Ik zou ook het voer voorzetten dat jij hem wilt geven, eet hij niet dan weghalen en later weer terug zetten, hij krijgt vanzelf honger en dan eet hij het wel. Jij bepaalt wat hij eet en niet hij en dat is nu wel het geval.

Waarom hij wel kattenbrokken eet is omdat dat als een soort traktatie is. Honden zijn vaak dol op kattenbrokken maar zoals hierboven beschreven staat is het niet goed voor ze. Dus ervoor zorgen dat hij het niet op kan eten, op andere tijdstippen of op een andere plek geven zodat hij er niet bij kan.

Je kan zelf bepalen om op vers te gaan of niet. Ik heb het wel deels met mijn hond maar dat is een keuze die je zelf maakt.
Zolang je hem maar blijft geven wat jij hem wilt geven en niet wat hij wil eten anders is het einde zoek.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 02:16

In kattenbrokken zitten veel verslavende smaak- en geurstoffen. Slim hondje dus. De zouten kan ik niet vinden in de samenstelling en in kattenbrok zit idd een hoger percentage dierlijke eiwitten dan in hondenbrok. Dit lijkt me niet bepaald een groot bezwaar want als je dat percentage bekijkt blijft het minimaal klein...

Wel zijn kattenbrokken stervensduur.

Ik zou hond én kat overzetten op een complete versvleesvoeding. Ze kunnen dan hetzelfde voer krijgen en ik weet zeker dat je hond het heerlijk zal vinden. De kat moet waarschijnlijk even wennen want die is door de fabrikant verslaafd gemaakt aan die geur- en smaakstoffen.

Succes!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 07:12

Rosita: ook vers vlees verschilt voor honden en katten hoor :j Ik heb voor de kat Carnibest speciaal voor katten, daar zit inderdaad een hoger percentage eiwit in en geen pens, want dat lusten de meesten katten niet.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 08:35

Ja, XoNo omdat de consument dat graag wil. Het enige verschil is veelal dat de kattenversie fijner gemalen is. Vraag me niet waarom.... Er bestaan ook geen kattenvarianten van wilde konijntjes toch?

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 08:46

Kattenvoer schijnt dus echt níet goed te zijn voor honden. Dat íe ze liever eet dan hondenbrokken, zegt helemaal niets over de geschiktheid van het voer voor je hond. Andersom (kat die hondenvoer eet) schijnt dan weer minder kwaad te kunnen.

Kattenvoer dus gewoon hoger zetten zodat íe er niet bij kan.

En hoe oud is je hond en is het ook wel anders geweest? Is je hondje ondertussen ook niet verwend met voer en daardoor misschien kieskeurig geworden?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 08:49

Onze kat heeft ook weleens van die dagen dat ze niet wil eten (wij voeren carnibest maar het is gewoon een trutje). Ze krijgen 3x per dag eten -ik zou je kat ook niet een volle bak voorschotelen maar gewoon op gezette tijden voeren!- en als ze niet wil eten dan maar niet.

Ze krijgen vanzelf trek en reken maar dat het ze dan lekker zal smaken :D
Oftewel: blijf gewoon bij je oude voer en zet het hem 3x per dag voor. Zorg dat hij verder nergens iets te eten kan halen - dus ook niet bij de kat!- en dan gaat hij vanzelf eten.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 08:51

Bienotje schreef:
Kattenvoer schijnt dus echt níet goed te zijn voor honden. Dat íe ze liever eet dan hondenbrokken, zegt helemaal niets over de geschiktheid van het voer voor je hond. Andersom (kat die hondenvoer eet) schijnt dan weer minder kwaad te kunnen.

Kattenvoer dus gewoon hoger zetten zodat íe er niet bij kan.

En hoe oud is je hond en is het ook wel anders geweest? Is je hondje ondertussen ook niet verwend met voer en daardoor misschien kieskeurig geworden?

Andersom is het zelfs nog slechter. Katten hebben door het eten van hondevoer een grotere kans op blaas en/of niergruis.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:56

Oh wat een stout hondje!

Ik zou allereerst de kattenbrokken hoog zetten, zodat de hond daar niet meer bij kan. Gewoon een bak met brokken voor hem neerzetten, hij gaat vanzelf wel eten als ie honger krijgt ;) Desnoods kun je er in het begin iets doorheen roeren wat hij lekker vindt (bv hart, lever, smuldier o.i.d.) en dat langzaam minderen, waardoor hij op het laatst alleen nog brokken eet.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:44

hier eet de kat hondenbrokken. :')

wij hebben ook katten en honden thuis.
Het kattenvoer hebben wij op een plek gezet waar de honden zeker niet bij kunnen, omdat ze zich anders helemaal rot zouden vreten. :=

Wij voeren de honden 2x daags brokken en dan eten ze het wel op tijdens dat moment of anders later op de ochtend/avond...

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:46

Sani, dat probleem hebben wij dus ook....
De kat eet zijn eigen brokken niet, maar hangt elke keer in de bakken van de honden..
hij krijgt die grote brokken amper weggekauwd, maar hij doet er een moord voor!

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 22:06

Liezel1 schreef:
Sani, dat probleem hebben wij dus ook....
De kat eet zijn eigen brokken niet, maar hangt elke keer in de bakken van de honden..
hij krijgt die grote brokken amper weggekauwd, maar hij doet er een moord voor!

Ik hoop dat jullie katten vlees bij krijgen of zelf vangen. In hondenbrok wordt geen taurine toegevoegd en dat heeft een kat écht nodig! Taurine zit in vlees.

Jasmijn_Goos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 11:10

Dankjewel allemaal!

Ik zal even proberen op alles te reageren :)

Onze hond is, zoals iemand al zei/vroeg, een hele koppige hond.
We hebben het al eens geprobeerd, om op gezette tijden zijn eten te geven en ook weer weg te halen.
Meneer at NIET.. Twee weken lang.. En hij kreeg van ons ook niks bij..
En ja dan heb ik liever dat ie voer krijgt wat ie wilt, wanneer hij wilt, dan dat ie gewoon helemaal niks eet..!

Vers vlees willen we eigenlijk niet (meer) aan beginnen, omdat hij daar nogal ziek van word. (dunne poep enzo.. Heeft ie snel last van).
Ook dat is dus een probleem, want de hondenvoer die hij wél lustte, kreeg ie dus diarree van :=
Eerst dachten we dat het was van de overstap, of van het bijna niets eten, naar z'n pootjes er bij af likken :+ .. Maar het ging niet over, dus zijn we met dat voer gestopt.

Onze ene kat die eet echt alles, haha.. Dus heel soms ook wel een hondenbrokje, als ie daar toevallig eens voorbij loopt!

Wat ook een probleem is.. We hebben nu wel brokken die tie redelijk eet.. Maar die zijn zó groot, dat ie ze eigenlijk niet weg krijgt.. En ik heb het idee dat ie ze daarom soms maar laat staan.. :=

Hebben jullie geen tips van merken die héél lekker zijn? :P

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:53

Het is een klein hondje toch? Het merk Royal Canin heeft geloof ik speciale brokjes voor kleine moeilijke eters. Beetje warm water erop voor de geur en uitproberen maar.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:57

Rosita: Onze katten hebben wel gewoon eigen voer.
Brokjes en af en toe zacht voer als extraatje.

Jasmijn_Goos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 12:58

HBVisser schreef:
Het is een klein hondje toch? Het merk Royal Canin heeft geloof ik speciale brokjes voor kleine moeilijke eters. Beetje warm water erop voor de geur en uitproberen maar.

Het is een Jack Russel Kruising :j

Dat hebben we al geprobeerd, lust ie niet :=

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 13:03

Hmm en Hills? Heb je dat al geprobeerd? Hills bestaat grotendeels uit kip. Sommige honden waaronder ons zeurderige kruising windhondje vinden dat heel lekker.