kat los mee op de arm naar de DA?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

siskeh

kat los mee op de arm naar de DA?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 18:49

was laatst weer met mn lieve wervelwind hond naar de DA,
en dan zie je daar iemand in de wachtkamer zitten met zijn kat los op de arm....

persoonlijk kan ik me daar heel erg aan storen,
eerst(toen ik alleen katten had) vond ik het vooral dom van die mensen...
stel je voor dat, dat beest buiten weg rent? wat doe je dan?

maar nu ik met mijn hond in de wachtkamer zit wordt ik er haast bang van!
want stel je voor dat, dat beest panisch is voor honden!!
dan voel ik me weer verantwoordelijk voor het gedrag van mn hond, ik wil het echt niet op mn geweten hebben dat die kat door de hele wachtruimte vliegt!

maar wat vinden jullie daarvan?
en is er bij sommige DA ook een beleid dat je niet met een losse kat(en losse hond) in de wachtkamer mag zitten?

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:53

Ik denk dat dat enorm verschilt per kat ...
En denk ook dat de baasjes de katten wel kennen .. Mijn sphynxen zitten ook los in de wachtkamer op de arm lekker knuffelen en rondkijken en zijn voor niets of niemand bang..

De bengaal houd ik maar wijselijk in t mandje :+ Op straat of auto zit alles in een mandje...

XoNo

Re: kat los mee op de arm naar de DA?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:56

Ligt inderdaad volledig aan de kat. Wij hebben een kat gehad die ook los mee ging. Los in de auto, los mee naar binnen, we plantten hem op een stoel en netjes op ons beurt wachtten :)) Kat was ook van de duvel niet bang en heel erg aan ons gehecht, was een heel makkelijk beestje :)

Als iemand er met zijn kat los zit en die kat flipt bij het zien van mijn hond, dan is dat hun probleem. Daar heb ik volkomen schijt aan :)

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:57

Ik heb 1 keer een noodsituatie gehad dat ik niet snel een reiskoffer kon vinden en mijn kat onder m'n jas (daar zitten ze wel eens vaker ;) ) mee naar de DA heb genomen.

Ik vind dan wel dat jezelf verantwoordelijk bent, mijn kat kon op dat moment niet ver weg maar zo los onder de arm vind ik wel wat risicovoller. Het is veel veiliger om ze in een reiskoffer te vervoeren. Idd ik zou er niet aan moeten denken dat m'n kat buiten ontsnapt en onder een auto terecht komt. Of kapot wordt gebeten door een hond. Sommige mensen denken helaas niet over gevaren die kunnen ontstaan na.
Laatst bijgewerkt door Mitxa op 04-05-09 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:58

Ik vidn het knap stom en zal uitleggen waarom. Zal nooit vergeten, zat op een avond bij de DA en ook zo'n kat, op de arm van een pastoor notabene :)) Ik vroeg nog aan die pastoor of hij niet bang was dat ze weg zou springen, "Nee hoor mevrouw zei hij "Dotje" is niet bang van andere dieren en zal altidj bij mij blijven"
Goed zo gezegd zo gedaan, het werd wat later, was druk bij de DA en plostklaps nam de poes een spurt en vloog de deur uit!!!!
Hij er zo rustig mogelijk naar toegegaan maar hij zag hem de weg al over steken.
Wég Dotje |(
Ik zag hem nog een boom inklimmen en we hebben de heel tidj de wacht eronder gehoden, boom was heel hoog dus de brandweer gebeld.

Het was al pikkedonker toen de brandweerman de boom uitkwam, zonder Dotje.

De volgende dag hingen er overal aanplakbiljetten, of iemand Dotje had gezien.

Het blijven dieren, dit beest is nooit meer gevonden en liep nooit weg volgens die pastoor,. sindsdien ben ik er alerter op, hier krijgen ze een tuigje om én zitten in een mandje.

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:59

Babsiej schreef:
En denk ook dat de baasjes de katten wel kennen .. Mijn sphynxen zitten ook los in de wachtkamer op de arm lekker knuffelen en rondkijken en zijn voor niets of niemand bang..

De bengaal houd ik maar wijselijk in t mandje :+ Op straat of auto zit alles in een mandje...

Het hoeft natuurlijk niet altijd jouw kat te zijn die iets doet... Een andermans hond waarvan het baasje er niet de baas over kan kan jouw kat ook altijd iets aandoen ;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:59

Dat heb ik ook een keer meegemaakt.
Ik zat met mijn valkparkiet in een doosje in de wachtkamer, toen er iemand binnen kwam met een kat op de arm.
De kat was ontzettend geinteresseerd in mijn vogel en deed er alles aan om los te komen en bij mijn vogel in de buurt te komen.
Mijn vogel natuurlijk in paniek en in de stress..

Nee, netjes vind ik het zeker niet.

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:01

euh ja ligt er aan welke kant de wit met zwarte pers uit mijn profiel ging los overal mee naar toe,,
de pers eronder vond autorijden het leukst wat er was.

van mijn huidige katten zit de witte in een mandje
de rex in de auto wel in koffer, maar verder gewoon aan tuigje..die krijst de boel bij elkaar anders,
mijn katten kennen wel honden. daarbij blijft ze mooi op schoot zitten.
en zorg ik er wel voor dat ik niemand stoor.

wel bij vertellen dat de rex wel vaker mee gaat op visite e.d ( halve hond haha)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:08

Het kan natuurlijk zo zijn dat je een kat hebt gevonden of na val/aanrijding o.i.d. ermee naar de DA gaat, dan kan ik me voorstellen dat je niet direct een mand voor de hand hebt.

Verder lijkt een mand me wel zo functioneel voor alle betrokken partijen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:09

Mijn kat gaat ook 'los' mee. Hij heeft dan wel een tuigje om met een lijn er aan. Ik vind dit geen probleem. De hond gaat toch ook aan de lijn?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 19:14

@kelly_ann: jahh dat vind ik heel wat anders, maar dan kom ik denk ik ook niet tijdens het spreekuur, en als dat wel zo is ben ik er bijna zeker van dat je meteen door zal lopen...

ik vind de uitspraak van ach, dat dier blijft wel bij je nogal riscant....
ik weet ook voor 100% dat mn hond wel bij me blijft, maar dan nog ga ik daar niet los mee naar de DA....

natuurlijk is het eigen verantwoordelijkheid, maar dan nog zou ik het niet durven...

bij een DA praktijk hebben we ook al meerdere malen aanplakbiljetten gezien met kat vermist na bezoekje van DA,
deze praktijk lag naast de hoofdweg waar het altijd druk is...
niet zo veilig...

aan de lijn vind ik trouwens wel heel wat anders als los hoor!
aan de lijn is "gewoon" vast, en als je kat dat gewent is, en hij is niet bang voor honden lijkt me dat een prima oplossing...

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:17

Mitxa schreef:
Babsiej schreef:

Het hoeft natuurlijk niet altijd jouw kat te zijn die iets doet... Een andermans hond waarvan het baasje er niet de baas over kan kan jouw kat ook altijd iets aandoen ;)

hier ben ik het zo mee eens. In een mantje is je kat beschermd tegen andere dieren in de wachtkamer.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:25

Zolang iedereen zijn dieren gewoon bij zich houdt hoeft het geen probleem te zijn. Maar natuurlijk is niet iedereen zo opgevoed, en kan een ander dier misschien zo naar jouw kat toe gaan omdat die eigenaar dat dier niet onder controle heeft. Dus voor iedereen z'n veiligheid zou ik de dieren gewoon in een reismand meenemen.
Stel je voor jouw kat is gewend aan honden en er komt een hond die een hekel aan katten heeft. De eigenaar ziet jouw kat pas te laat, en het einde kun je zelf verzinnen... Dus een reismand is veel veiliger, welk dier je ook hebt.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:55

pff..ik ben blij dat bij onze DA de poezen/katten altijd in een mandje zitten..
onze honden zijn namelijk vreselijk gebrand op katten en daarbij vinden ze de dierenarts vreselijk spannend. (De DA opzich, maar ook al die andere dieren in de wachtkamer die allemaal een beetje gespannen zijn).

onze jongste valt nog t meest mee, die zit gewoon braaf maar zeer geintresseerd naar alles en iedereen te kijken.
maar de oudste vind die katten in die mandjes al zo vreselijk intressant dat ik blij ben dat ze altijd IN het mandje zitten, en niet eruit.
het scheelt ook dat die van ons vrij goed onder commando staan en dus wel gewoon bij ons blijven zitten, maar ik kan zien dat dat bij de oudste gewoon echt heel, heel veel moeite kost.

Edit: we hebben ook al eens een keer met onze 2 honden in de wachtkamer naast een mevrouw gezeten met een hondje die echt doodsbang was. dat hondje was alleen maar aan t janken, piepen, trillen enz.
tja, fenna (De jongste) denkt dan: goh, wat een gek dier, intressant! en zodra fenna naar dat bange hondje keek vloog ie al de nek van zn baasje in.
echt, dat beest vloog alle kanten op en was niet te houden van angst.. stop m dan in een kooitje/kleine draagbare bench want dit was echt geen doen.

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:20

Ik kreeg de kat hier thuis echt niet in een mandje. Dus tja, dan maar los mee, was thuis wel goed vasthouden, anders ging hij buitenspelen, maar als je eenmaal even in de auto zat, bleef hij doodstil liggen, ook in de wachtkamer, ongeacht wat voor beesten er binnen kwamen.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:25

Ik vind het ook niet netjes nee, gewoon lekker in een mandje stoppen..

hlidar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:41

mijn katten gaan altijd in een mand, ook omdat ze het al niet zo geslaagd vinden om uberhaupt opgetild te worden :P
mijn oude kat is 1 keer los meegeweest, die was al 19 en wankel, en die vond het altijd heerlijk om lekker bij je te zitten.
maar in principe gaan ze altijd in een mand, ik moet er niet aan denken dat ik één van m'n katten kwijt zou raken bij de dierenarts.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:56

ik vind dat die katten in een mand bench oid moeten en honden aangelijnd

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:05

Idd ik vind het altijd wel netjes als ze in hun mandje/kooitje moeten. Straks loopt er een hond binnen die katten haat.. Tja dan ben je niet blij denk ik.

Mijn kat gaat sowieso altijd in zijn reismand, anders krabt hij je helemaal open.. (thuis in het huis kun je bij wijze van spreken in zijn ogen prikken en dan bijt/krabt hij nog niet eens).. maar als mijn kat voelt dat hij naar DA moet..... :=

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:13

mijn katten gaan nooit los mee naar de DA, ben veel te bang dat ze kwijtraken.
Waar ik me ook aan kan ergeren is dat als ze wél in een mandje zitten, de mensen het mandje dan beethouden alsof er niks in zit en het arme dier helemaal zeeziek schommelen %) :r
De mand slingert dan van links naar rechts en wordt dan met een plof op de tafel of balie geslingerd, arme beessies. Ik doe met mn katten in koffertje net zo zuinig als met mijn paard in de trailer ;)

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 09:23

MoonChloe schreef:
Idd ik vind het altijd wel netjes als ze in hun mandje/kooitje moeten. Straks loopt er een hond binnen die katten haat.. Tja dan ben je niet blij denk ik.

Mijn kat gaat sowieso altijd in zijn reismand, anders krabt hij je helemaal open.. (thuis in het huis kun je bij wijze van spreken in zijn ogen prikken en dan bijt/krabt hij nog niet eens).. maar als mijn kat voelt dat hij naar DA moet..... :=

Hier ook nog 3 van die gevalletjes! Ik heb alleen 1 kat die echt iets van 5/6 kilo weegt, dus die is echt heel zwaar om te tillen in een mandje. Maarja, gelukkig hoeft hij niet al te vaak naar de DA. Het is ook maar een wandeling van 5 minuutjes.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 09:51

cissy schreef:
mijn katten gaan nooit los mee naar de DA, ben veel te bang dat ze kwijtraken.
Waar ik me ook aan kan ergeren is dat als ze wél in een mandje zitten, de mensen het mandje dan beethouden alsof er niks in zit en het arme dier helemaal zeeziek schommelen %) :r
De mand slingert dan van links naar rechts en wordt dan met een plof op de tafel of balie geslingerd, arme beessies. Ik doe met mn katten in koffertje net zo zuinig als met mijn paard in de trailer ;)

Ja, daar heb ik me ook weleens over verbaasd. Snap ik ook niet...en het dan nog gek vinden dat de kat niet graag in het mandje wil :?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 09:55

Toen mijn kat nog leefde ging hij los mee, als we hem in een reiskoffer hadden moeten doen hadden we zelf naar de EHBO gekunt, dan had hij ons finaal open gehaald. Zels in een bench konden we hem niet krijgen, dus hij ging altijd los mee. Waarschijnlijk had hij een trauma, gezien hij als zwerver bij ons was aan komen lopen.

Enige wat we een keer hebben gehad is dat hij niet meer uit de auto wilde, toen is de dierenarts gewoon de auto ingegaan.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:06

Jullie hebben het allemaal over dat de kat niet bang is voor honden, maar hebben deze mensen er ook aan gedacht dat een hond jouw kat als zijn lunch kan zien???
Dan kun je wel zeggen dat die eigenaar van de hond fout is, dat klopt maar jij zit daar nog steeds met een kat op je arm die echt wel in paniek kan raken... Of erger nog, de hond kan losschieten omdat baasje lief de hond niet kan houden...

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 10:15

@princesj: wij hebben ook zo'n zwerfkat, maar we vragen wel of de DA langs komt als er wat mis is, of we bellen hem op en we vertellen wat er aan de hand is..
maar ik ga echt niet met dat diertje naar de DA slepen!
gelukkig kennen de dierenartsen hier ons allemaal persoonlijk, dus bij ons zullen ze ook wat makkelijker zijn...

maar over honden die katten pakken, persoonlijk vind ik eigenlijk dat als je als hondeneigenaar je hond aan de lijn hebt je wel voldoende voorzorgsmaatregelen hebben getrokken...
als het echt een monster is eventueel nog een muilkorf erbij.
maar ik leg ook een gedeelte van de verantwoordelijkheid bij de katteneigenaar(natuurlijk niet als ik met mijn hond buiten rond loop, en ik kom dan een kat tegen, maar wel in de DApraktijk