wie is er fout?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

wie is er fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:08

Hallo bokkers,

Vandaag heb ik een nare situatie gezien. Het ging om 2 honden. 1 hond liep aan de lijn en een andere hond liep los en kwam op de aangelijnde hond af.
De aangelijnde hond schrok en greep de loslopende hond. De loslopende hond bloedde best erg maar achteraf bleek t gelukkig mee te vallen.
De eigenaar van de loslopende hond werd natuurlijk erg boos en wilde de aangelijnde ( de bijtende hond dus ) met een schep slaan, dit is gelukkig niet gebeurt. Er gingen wat verwijten over en weer van jouw hond is vals en ja maar een hond hoort niet los te lopen.
Ik ben van mening ( heb me er overigens wijselijk niet mee bemoeit ) dat de loslopende hond ( nouja t baasje dan ) fout is. De andere hond liep immers aangelijnd.
Ook mogen er daar niet eens honden loslopen.

Wie is er in zo'n geval nou fout?

Groetjes :)

Onali

Re: wie is er fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:10

De eigenaar van de loslopende hond, MITS het een losloopgebied was. Maar uit jouw woorden haal ik uit dta dat niet het geval was.

rozahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:10

Degen die de hond aan de lijn had.
Zeker als er geen honden los mogen lopen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:11

de loslopende hond is fout.
lijkt me dan ook wel vrij logisch toch als er een losloop verbod is?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:12

Als honden daar niet los mogen lopen (is dat door de gemeente bepaald?) is eigenaar van de loslopende hond toch echt fout bezig.

Natuurlijk is het banketstaaf als er zoiets gebeurd, maar vind wel dat je dan bij jezelf te rade moet gaan. Het had natuurlijk ook andersom kunnen zijn, dat de loslopende hond de vastzittende hond greep. En dan kan die hond niet eens wegrennen ofzo.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:13

rozahorse schreef:
Degen die de hond aan de lijn had.
Zeker als er geen honden los mogen lopen.

um.. bedoel je het niet anders om?

De eigenaar van de hond die los liep was fout als de hond los liep waar dat niet mocht!

Anoniem

het was op de camping waar ik woon. Honden zijn toegestaan mits aangelijnd. Dus loslopen is verboden.
Maar ze dreigde er een zaak van te maken naar elkaar...dus ik dcaht toen van hmm ja wie is er dan eigenlijk fout?

De anagelijnde hond lag boven op de loslopende hond met de bek in de nek om t zo maar te zeggen.

Anoniem

IndianLady schreef:
De eigenaar van de loslopende hond, MITS het een losloopgebied was.

Bedoel je niet tenzij in plaats van mits?

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:27

Een hond zit niet voor niks aangelijnd. Ik weet niet beter dan dat ik mijn honden vast doe als ik een hond aan zie komen die vast zit. Tenzij het een losloopgebied is natuurlijk, maar ik neem aan dat iemand met een valse hond daar niet loopt.

opisop_shop

Re: wie is er fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:30

Dat denk ik ook altijd; dat ze niet voor niets zijn aangelijnd. Als ik een loslopende hond zie laat ik dan van mij ook gewoon los doorlopen, zie ik een aangelijnde hond lijn ik mijn honden ook aan.

Als loslopen verboden is, is de loslopende hond dus fout ;)

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:32

manutjuh schreef:
Een hond zit niet voor niks aangelijnd. Ik weet niet beter dan dat ik mijn honden vast doe als ik een hond aan zie komen die vast zit. Tenzij het een losloopgebied is natuurlijk, maar ik neem aan dat iemand met een valse hond daar niet loopt.

Precies dit doe ik ook. Je weet maar nooit of honden zijn aangelijnd omdat ze niet sociaal zijn.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:33

Naar mijn idee is de eigenaar van de loslopende hond ten allen tijde fout.
De andere hond zit immers waarschijnlijk niet voor niets aangelijnd. Ook wanneer dit in een losloopgebied zou gebeuren.
Als je je hond los hebt lopen dien je er gewoon voor te zorgen dat hij onder appél staat en dan zeker niet naar een aangelijnde hond toe gaat.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:34

ik begin een beetje t twijfelen...want de loslopende hond beet niet he?
dat deed de hond die aangelijnd zat.

denk dat het zo zit dat in eerste instantie de loslopende hond fout is,want die zit niet aan een lijn en kan zodoende dus minder goed gecorrigeerd worden.
maar..............

de aangelijnde hond beet dus zo dat de loslopende hond licht gewond was.
dus is die eigenaar verantwoordelijk toch???

Anoniem

ja dat dacht ik dus ook! ( wou me er bijna wel mee gaan bemoeien maar niet gedaan hahah )
Een hond zit niet voor niets aangelijnd!
Ook werd er gezegt dat de aangelijnde hond dan maar met muilkorf moet lopen, hoe dneken jullie daar dan over?

Carlijn101

Wie er fout is.. Ligt inderdaad aan het gebied...

Een hond die vast zich kan zich op deze manier gaan verdedigen als een andere hond in zijn 'veilige zone' komt.

Je ziet dit vaker in bossen waar honden los mogen. Als ik daar een hond tegen kom die aangelijnt is zal dit vast met een rede zijn en probeer ik mijn (loslopende) hond hier van weg te houden.

Wie er fout is vind ik toch moeilijk te zeggen.. Het is gewoon een vervelende samenloop van omstandigheden en ik hoop dat ze het samen (de baasjes) eventueel met verzekering opgelost krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:35

ellepel schreef:
ik begin een beetje t twijfelen...want de loslopende hond beet niet he?
dat deed de hond die aangelijnd zat.

denk dat het zo zit dat in eerste instantie de loslopende hond fout is,want die zit niet aan een lijn en kan zodoende dus minder goed gecorrigeerd worden.
maar..............

de aangelijnde hond beet dus zo dat de loslopende hond licht gewond was.
dus is die eigenaar verantwoordelijk toch???

de loslopende hond beet idd niet als eerste, maar stormde wel op de aangelijnde hond af ( die misschien zich bedreigd voelde? )

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:37

moeilijk denk ik hoor.
in eerste instantie wil je roepen de loslopende hond,maar die vast zat die beet...
dus is die fout...
maar ja die andere mag niet loslopen.

ik weet het,ze zijn beiden fout, de ene omdat die niet mag loslopen en de ander omdat die hond beet .
zoiets denk ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:39

de eigenaar van de loslopende hond.. die had zijn hond bij zich moeten houden en de hond in de gaten moeten houden. honden zijn trouwens niet altijd met een reden aangelijnd.. ik houd mijn ene hond ook aan de lijn omdat ze anders wegloopt, maar die is totaal niet agressief.
mensen moeten geen last van jou hond hebben als het geen uitrenplek is, dus ik vind het wel zo netjes om ze dan aan de lijn te houden, ook al doen ze niets..
ik neem aan de aangelijnde hond niet vaker 'zomaar' uitvalt naar andere honden, is dat wel het geval dan vind ik het weer een ander verhaal..

Kehylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:40

Ik denk dat de eigenaar van de loslopende hond fout is.

Als een eigenaar zijn hond aan de lijn heeft, heeft dat meestal wel een rede.
De hond kan bijv. agressief zijn maar ook angstig zijn voor andere honden waardoor hij ook kan bijten.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:40

Het is volgensmij niet verplicht om 'valse' honden de muilkorven.
Dat wil niet zeggen dat deze hond 'vals' was. Misschien rende de loslopende hond dominant naar de hond die aangelijnd zat en dan kun je voorspellen dat de aangelijnde hond bijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:43

Kehylan schreef:

De hond kan bijv. agressief zijn maar ook angstig zijn voor andere honden waardoor hij ook kan bijten.

of de hond is helemaal niet bang of agressief maar loopt weg als ze losloopt, de eigenaar wil niet dat iemand last heeft van zijn hond, de hond is een beetje te enthousiast naar mensen toe, het is een jonge hond die het loslopen nog moet leren enz. enz.. het hoeft echt niet zo te zijn dat er wat met een hond is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:46

nee om gelijk te roepen dat t dier vals was vond ik wel erg ver gaan, dat weet je helemaal niet. En idd een hond kan toch ook wat angstig zijn voor andere honden dat ie daarom bijt?
overigens had het baasje van de anagelijnd ehond nog een hond bij zich ook aangelijnd....als de hond vals was dan zou ie toch ook die hond bijten?
Ik was t dus eens met t baasje van de aangelijnde hond!

Maarja wanneer is een hond vals?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:47

dees_daan schreef:
Kehylan schreef:

of de hond is helemaal niet bang of agressief maar loopt weg als ze losloopt, de eigenaar wil niet dat iemand last heeft van zijn hond, de hond is een beetje te enthousiast naar mensen toe, het is een jonge hond die het loslopen nog moet leren enz. enz.. het hoeft echt niet zo te zijn dat er wat met een hond is..

mee eens, mijn eigen honden zitten ook altijd aan de riem! Alleen de kleine van ons ( stacy ) mag los in losloop gebieden, de herder niet, die is al eens weggelopen en lekker zelf op onderzoek uitgegaan. Ik vind t risico te groot de herder los te laten lopen voor t weglopen idd,,,stel je voor dat ze de weg oversteekt!

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:49

Misschien reageerde de vastzittende hond wel zo omdat hij niet weg kan komen, dus er meteen maar bovenop dook. maar goed dat weet je natuurlijk niet maar om nu te gaan speculeren dat de hond vals is vind ik niet eerlijk.

Voor de rest ga ik met hier boven mee (wat zijn we het trouwens goed eens hier! ) de loslopende hond is fout (nou ja eigenaar dan..)

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:50

Volgens mij is de eigenaar van de loslopende hond fout. Mijn hond wordt altijd aangelijnd als ik een andere hond aan zie komen. Wij hebben eerder wel een zaak gehad met zoiets en de eigenaar van de loslopende hond was fout en mocht de dierenarts rekening betalen.