Blaffen witte herder.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

RM_

Blaffen witte herder.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 18:09

hallo,
Sins een jaar hebben wij een ontzettend leuke hond, River. Tegen ons is hij harstikke lief en aanhankelijk. Nu het probleem: Als er bij ons aangebeld wordt begint hij heel erg te blaffen. Opzich is dat niet erg.. als hij maar weer stopt als wij de deur open hebben gedaan, maar dat is dus niet het geval. Hij blijft maar blaffen tot de persoon gaat zitten. Straffen, negeren het helpt allemaal niet echt. Nu is het al wel een stuk minder dan eerst en bij sommige personen blaft hij (bijna) helemaal niet meer maar het blijft toch wel een probleem. Als we overigens met hem buiten gaan wandelen met de persoon die aangebeld had er bij is er niks aan de hand maar zodra die persoon weer het huis in loopt begint het blaffen weer.

Zijn er mensen die dit probleem herkennen en er een oplossing voor hebben??

Frances

Re: Blaffen witte herder.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 18:25

Je moet het blaffen vervangen voor ander gedrag :) Dus niet de bel gaat = blaffen, maar laat hem bijv. elke keer als de bel gaat op zijn kussen gaan zitten en beloon hem met een koekje. Als je dat structureel doet wanneer de bel gaat, zal de hond gaan begrijpen bel = op mijn kussen gaan zitten = koekje.

hopelijk kun je er wat mee :)

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 18:32

Het is moeilijk te zeggen of dit angst of waaksheid is. Bij onze hond was het meer angst. Het binnen komen van visite was te druk voor hem. Dit hebben we opgelost door hem van te voren in zijn bench te doen. Wanneer de visite binnen kwam moesten ze de hond gewoon negeren. Wanneer iedereen zat mocht de hond uit de bench en was er niets aan de hand.

Als het waaksheid is kun je dit misschien afleren met behulp van trainingdisks of een flesje met steentje erin. Blaft jou hond, dan laat je de trainingsdisks vallen of schud je één keer goed met het flesje. Je hond zal dit geluid als onprettig ervaren en op ten duur weten dat hij dit geluid alleen hoort wanneer hij iets doet wat niet mag.

Maar als eerste stap kun je er beter een instructeur van een hondensportschool of van een KC of een gedragstherapeut bijhalen om te kijken waarom je hond eigenlijk blaft wanneer er mensen binnen komen. Die kan jou dan de beste manier vertellen om dit gedrag te voorkomen of af te leren.

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 18:54

Bedankt voor de tips.
Een tijd geleden hebben we er al een hondengedrags uhh mevrouw bij laten komen. Van haar moesten we hem elke keer als er wordt aangebeld vastbinden. Dit was alleen niet zo'n goed idee omdat hij zo ongelovelijk groot en sterk is dat hij niks laat staan dan:P
Met dat stenenflesje is misschien wel het proberen waart!
Nu sturen we hem al steeds als er aangebeld wordt naar zijn kussen (onder de trap) maar daar blaft hij gewoon verder.
Het is ook moeilijk in te schatten of het angst of waaks gedrag is. Als de mensen eenmaal zitten is hij namelijk hardstikke slijmerig en lief.

Toch bedankt voor de tips, we proberen gewoon verder!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 18:57

Wat raar van die hondengedragspersoon :? Hond vastbinden, daar bereik je helemaal niets mee. Misschien is het wel gewoon enthousiasme. Wat doet de visite met hem als ze binnen komen?

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 18:58

Frances schreef:
Je moet het blaffen vervangen voor ander gedrag :) Dus niet de bel gaat = blaffen, maar laat hem bijv. elke keer als de bel gaat op zijn kussen gaan zitten en beloon hem met een koekje. Als je dat structureel doet wanneer de bel gaat, zal de hond gaan begrijpen bel = op mijn kussen gaan zitten = koekje.

hopelijk kun je er wat mee :)

Het nadeel hiervan is dat de bel ook kan gaan wanneer er niemand thuis is, en er dus niemand is om de hond te belonen als hij netjes op het kussen gaat liggen als hij de bel hoort. Dit kan dan weer demotiveren om netjes op het kussen te gaan liggen.

XoNo schreef:
Wat raar van die hondengedragspersoon :? Hond vastbinden, daar bereik je helemaal niets mee. Misschien is het wel gewoon enthousiasme. Wat doet de visite met hem als ze binnen komen?

Het kan inderdaad ook gewoon enthousiasme zijn.

Liesjeloef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:00

Dit hebben wij ook, maar dan 2 en die gekken springen op de leuning van de bank en kijken dan naar buiten. Wij doen er ook niets tegen maar visite moet negeren en pas als ze zitten en hun stil zijn kunnen ze aandacht krijgen..

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 19:03

Ja het is natuurlijk verschillend wat de visite doet. Maar er zijn genoeg mensen die bang zijn als hij blaft en dan wordt het alleen maar erger. Bij mensen die zelfverzekerd binnen komen lopen, hem even aaien en dan negeren reageert hij veel minder.

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 19:04

Ik denk zelf niet dat het enthousiasme is eigenlijk. Daar blaft hij te hard en te fel voor.
Als er mensen de trap oplopen wordt hij al helemaal gek.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:10

Is het niet slim om de hond dan een rustiger plekje te geven? Als hij onder de trap ligt ligt hij wel erg dicht bij de bel neem ik aan? Ik heb er ooit eens een dvd over gezien waarin het heel duidelijk uit werd gelegd hoe je dat op moet lossen. Zal zo eens kijken f ik die dvd nog kan vinden..

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 19:15

Nou onze trap is in de huiskamer dus tussen de bel en de trap is nog een hele gang met tussendeur.
Ook iets typisch: Als mijn ouders hem uitgelaten hebben en ze zijn de sleutel vergeten bellen ze aan en dan begint hij ook te blaffen. Dan stopt hij wel heel snel, maar zo het iets te maken kunnen hebben met het geluid zelf??

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:18

Ja ik denk dat het gewoon aangeleerd is bel = blaffen net als met het belletje van pavlov bel = kwijlen ik weet niet of je dat kent.. daarom zou ik heb blaffen proberen te vervangen voor ander gedrag :)

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:21

ik heb zelf een mechelse herder en die doet dit ook,alleen als de deur open is,stopt ze al......
maar idd er word gebeld en ze begint te blaffen....
ik heb al vanalles geprobeerd,maar het wil me nog niet lukken om het te stoppen.
ik hoop dat hier nog menseen zijn met oplossingen.....???

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:22

@ Annepaardoes: jaa daar heb je wel gelijk in, maar als je met een flesje gaat rammelen kun je dat toch ook niet doen als je niet thuis bent :P ?

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:30

Frances: De kunst van het flesje is, dat je hond vaak niet weet dat jij degene bent die dat rot geluid maakt. Het is ook niet de bedoeling de je het flesje voor de kop van de hond rammelt. Het gaat om het geluid.
Daarom heb je ook honden die bepaald gedrag niet laten zien omdat ze weten dat jij degene bent die corrigeert, maar wanneer jij weg bent het gedrag wel vertonen omdat ze weten dat jij er niet bent om ze te corrigeren ;)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:44

mijn hond ( ook een herder) heeft precies het zelfde gedrag en ik heb de oplossing ook nog niet gevonden.
wij maken er altijd grapjes over tegen andere mensen: als de bel gaat komt hij zowat door de brievenbus naar buiten. :+ :D
ook hier reageren mensen soms angstig en dan word het idd alleen maar erger, wel is het zo dat als hij iemand beter kent hij gelijk stopt met blaffen en dat zijn gedrag omslaat naar (over)entausiasme.

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 20:05

Ja klopt helemaal Barbar! Hebben jullie ook een witte?
Bv de vriendin van mijn broer komt hier vaak en die heeft hij ook gewoon geacepteerd, geen geblaf dus als ze binnenkomt.
Wij vinden het opzich ook niet erg als hij blaft als de bel gaat omdat we willen dat hij wel een beetje waaks is, maar hij moet wel stoppen als degene binnen is en wij laten merken dat het goed volk is.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:30

nee ik heb geen witte herder, het is eigenlijk een herderkruising maar we weten niet wat met wat zeg maar, alhoewel hij lijkt eigenlijk precies op een witte herder aleen hij is dus zwart. :D

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 21:51

Is er niet iets waar hij graag mee speelt of op kauwt??
Vrienden van mij hebben ook een hond die blaft als de bel gaat.
Als de bel nu gaat pakt de hond eerst het speeltje in de bek en kan dus niet meer blaffen.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 21:54

mijn hond heeft een heleboel speeltjes waar hij dol op is.
die pakt hij alleen maar als je met de sleutel naar binnen komt en dus die bel niet aanraakt.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 21:54

Ik heb een mechelse herder met hetzelfde probleem, ik heb er ooit een boete van 90 euro voor gehad en daarna kwamen ze me melden dat als ze nog eens zoveel overlast veroorzaakte dat ze in beslag genomen zou worden. Ik had toen geen andere keuze dan een anti blafband voor haar te halen. De eerste keer vond ik het heel erg sneu, maar ht helpt prima. Soms heeft ze hem nog wel eens nodig, maar als ze hem om heeft dan is het een of 2 keer blaffen en dan is ze weer genezen.
Je moet wel ingrijpen, omdat het een waakhond is die ervoor gemaakt zijn om te waken. Dus aanslaat als er iemand aan de deur staat. Daar zijn ze voor gefokt!

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 21:57

antieblafband?

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 22:05

Is een apparaat wat de hond corrigeerd als hij blaft.

Je kan het misschien ook ombuigen. Aan het blaffen ga je een comando plaatsen. Bijvoorbeeld luid. Vervolgens leer je hem ook stil aan. Zo kan jij bepalen waneer hij wel en niet blaft.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 22:06

Dat helpt niet als je er niet bent he!!1 Dan blaft de hond vak wel. Mijn hond is er in elk opzicht rustiger van geworden.
Je kan er vast wel eentje lenen van een dierenspeciaal zaak.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 22:08

barbar schreef:
antieblafband?

Ja, een halsband met een mechanisme dat een stroomstootje afgeeft als de hond 3 x achter elkaar blaft. God gift tegen lastige blaffers. Ik kon kiezen of een antiblafband aanschaffen dat de hond ophield met teveel blaffen, of ze zouden haar in beslag nemen. Nou dan is de keuze wel snel gemaakt!