hoe krijg ik ze uit mijn hoofd?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ashkerlon

hoe krijg ik ze uit mijn hoofd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 15:51

beetje vreemd verhaal misschien... maar ik word op dit ogenblik gek van mezelf en misschien hebben jullie een oplossing waar ik nog niet aan gedacht heb.

In de dierenwinkel waar ik al mijn inkopen doe, zitten reeds een aantal maanden twee konijnen. Waarschijnlijk gewoon kruisingen, maar ze hebben wel iets van het ras "baardkonijn". Wildkleur, met een mooie volle kraag in de nek.
Telkens ik die winkel binnen kom (en ik kom er echt regelmatig) moet ik langs de dieren om naar de aquariumafdeling te gaan... en dus kan ik niet anders of even kijken.
Nu... die twee konijnen blijven gewoon in mijn hoofd zitten. Iedereen die langs komt roept uit van "blegh, wat een lelijke dieren, en die knoddige bolletjes met hangoortjes zijn zo veel leuker en liever". Dus die konijnen raken niet verkocht. Ze staan ondertussen afgeprijsd (klinkt zo cru), maar niemand die ze wil hebben... niemand, behalve ik. Want ik vind ze helemaal het einde.

Maar nu... ik woon nog thuis, heb reeds een kat, een kooi met ratten en een aquarium. Met de laatste twee waren mijn ouders al niet zo tevreden, maar ik mocht ze toch kopen. Maar nu zit er dus een definitieve stop op het aankopen van dieren. Dus die konijnen gaan hier niet binnen geraken.
Maar het is ondertussen zo, dat ik al twee weken niet kan slapen, omdat die twee knagers door mijn hoofd blijven spoken. Iedereen die ik ken, en die een beetje interesse heeft in dieren, vraag ik of ze geen interesse hebben in twee konijnen. Om de een of andere reden wil ik ze gewoon weg uit die winkel.
Het zijn twee mannetjes, en niet echt handtam. Een kind doe je geen plezier met deze twee dieren.

Ik zat al te denken:
- ik koop ze gewoon, inclusief kooi... maar dan zijn mijn ouders niet bepaald happy
- ik koop ze, en geef ze aan een opvang... maar daar is die opvang niet mee geholpen
beide niet echt een optie dus.
Maar die konijnen kunnen best nog een lange tijd in hun glazen bakje zitten voor ze verkocht worden... en dat vind ik zo'n zonde voor die dieren.

Ik weet gewoon niet wat ik aan moet vangen met mezelf. Ik ben er niet voor om dieren te kopen uit een dierenwinkel, maar heb het gevoel dat ik deze twee konijnen gewoon "moet" helpen en weet geen blijf met mezelf.

Is er een manier om die twee konijnen gewoon uit mijn hoofd te krijgen?
of een manier om ze uit die winkel weg te krijgen en mijn geweten te sussen? Hier thuis houden lijkt in ieder geval geen optie... anders ging ik ze vandaag nog halen.

tjalk

Re: hoe krijg ik ze uit mijn hoofd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 15:55

Miss kopen en zelf verkopen?
Dat je voor tijdelijk een hok koop en dat hok er daarna ook bij koopt.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 15:56

Ik zou eerst overleggen met je ouders als je ze echt wil gaan kopen, is het voor hun niet mogelijk dan houd het op.
Jammer, maar niks aan te doen.
Overleg dus met je ouders, vertel ze waar je aandenkt en of het misschien mogelijk is en hou er zelf ook rekening mee dat je genoeg tijd en ruimte hebt om aandacht aan ze te geven.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 16:07

Qua tijd en kostprijs hebben ze niets te vrezen. mijn dieren zijn volledig mijn eigendom en zij hebben er geen omkijken naar. Het enige nadeel dat ze in principe zouden hebben, is dat ze een deeltje tuin moet opofferen zodat ik een ren kan plaatsen. En tuin hebben we meer dan genoeg.
Ze hebben meer zoiets van: het begon met de kat, dan moesten er plots ratten bij, dan nog een aquarium, nu nog eens konijnen... waar houdt het op?

Tijd heb ik ook genoeg... hoewel een konijn dat buiten zit, met een vriendje, in een ren, niet zo veel aandacht nodig heeft. En ze zijn niet handtam, dus knuffelkonijnen zullen ze nooit worden. Ik laat ze liever lekker konijn zijn met op tijd en stond hun knabbel en verse bodembedekking. Dit zijn geen konijnen die je gelukkig gaat maken met een uur geknuffel, daarvoor zijn ze te "wild".

Eerst zelf kopen om dan door te verkopen heb ik ook al aan zitten denken... maar dan heb je weer het probleem dat ze eerst tijdelijk hier moeten wonen... en ik laat ze waarschijnlijk nooit meer gaan eens ze hier een paar weken gezeten hebben.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 16:09

Hou er wel rekening mee dat als je ouders ermee instemmen 2 mannetjes vaak niet goed gaan samen en het vaak voorkomt dat de een de ander doodbijt. Het beste is dan een combi te nemen van gecasteerd mannetje en een voedster.

Heb je al overlegt met je ouders of het mag?

x_Staceyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 16:13

2 mannetjes gaat in de jonge tijd goed, maar als ze groter worden vechten ze elkaar de tent uit.
hiernaast bij de buren hebben ze ze ook moeten scheiden, ze vochten tot bloedens toe. dat kon gewoon niet langer.
dus ik raad het je niet aan 2 mannetjes bij elkaar te zetten

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 16:27

Met mijn ouders heb ik reeds overlegd... en die verklaren me voor gek ;) Dus zelf in huis halen is eigenlijk geen optie. Ik kan ze natuurlijk voor het blok zetten en met die konijnen voor hun neus staan, maar dan is het huis te klein. Dus dat doe ik niet. Het is met hun toestemming, of gewoon niet.

Ik weet natuurlijk niet hoe oud de twee mannetjes nu zijn, maar ze zien er reeds volwassen uit qua omvang. En ze zitten reeds al die tijd bij elkaar zonder problemen te geven.
Ik veronderstel dat beide castreren niet gaat voorkomen dat ze elkaar in de haren vliegen? Als het nu gedaan wordt en ze nog niet geslachtsrijp zijn?

Telkens ik naar de winkel ga, hoop ik eigenlijk dat ze verkocht zijn... maar dat is dus nooit het geval.
Ik moet die twee konijnen gewoon uit mijn hoofd krijgen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 16:55

Verklaren je ouders je voor gek onder het mom van 'je bent hartstikke gek, maar het is jouw keuze' of is het meer 'het gebeurt niet'? Dat eerste doet mijn moeder nog weleens bij mij, maar ik woon niet meer thuis, voor gek verklaren mag ze me :P Maar je weet zeker dat je er enorme bonje om krijgt als je ermee aan komt zetten?

Zou het nog een keer bespreken met mijn ouders als ik jou was, hoewel ik natuurlijk niet weet hoe ze er nu tegenover staan.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 16:57

Ook al gaat het nu nog goed, met het verhuizen van twee rammen is de kans zeer aanwezig dat het dan in de nieuwe omgeving alsnog mis gaat.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 17:06

Tja, heel vervelend voor die konijntjes, maar zolang die plek in de winkel gevuld blijft, kunnen ze er ook geen andere dieren in zetten om te verhandelen. Ik zou ze dus gewoon lekker laten zitten. Je kan nou eenmaal niet alle narigheid van de wereld op je schouders nemen.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 18:02

het is meer in de zin van: "je bent gek dat je er nog beesten bij wil, en zolang je hier woont gebeurt het niet".
Ik weet niet of er enorme ruzie zal ontstaan als ik er mee thuis kom, maar ik ben eigenlijk ook niet van plan om dat uit te zoeken :P

Ik kan inderdaad niet alle dieren op de wereld gaan helpen, en ik ben er normaal gezien ook niet voor om dieren te kopen in een dierenwinkel... absoluut niet eigenlijk. Maar ik vrees dat deze twee heren misschien tussen de pruimen gaan belanden als ze niet gauw een baasje vinden.
Het knaagt gewoon enorm aan mijn geweten om die twee konijnen daar te laten zitten... terwijl ik eigenlijk niet echt een konijnenmens ben. Ik heb een jaar in die winkel gewerkt, heb talloze konijnen en cavia's aan me zien voorbij komen. Er zat er niet eentje tussen waarvan ik dacht: die "MOET" ik hebben. Integendeel. Ik had meer zoiets van "wat heb je nu aan een konijn". Dus ik snap mezelf gewoon niet dat ik plots helemaal hotel de botel ben op deze konijnen.
Je zou kunnen zeggen dat het een impuls-aankoop zou zijn, als ik ze in huis haal... hoewel ik al twee maand in strijd ben met mezelf ivm het aankopen van die twee dieren.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:08

Dit heb ik eerder ook gehad met een konijn uit de dierenwinkel, kwam daar toen ook erg vaak terwijl ik nog op een studentenkamer woonde met genoeg dieren.
Kreeg later ook te horen (na een paar maanden) dat die konijn uiteindelijk was verkocht, dus daar was ik wel blij mee.

Probeer jezelf af te leiden zodat je er minder aan gaat denken, minder naar die zaak gaan en andere dingen doen met bv je ratjes of andere dieren.
Als je op jezelf woont kun je het zelf gaan bepalen en misschien eens een konijn nemen bij een opvang oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:51

dan zit er niets anders op dan verhuizen :')
kan je ze echt niet meenemen dan zou ik tijdelijk naar een andere dierenwinkel gaan als dat kan..
of nog eens goed met je ouders praten, dat je er goed over na hebt gedacht, dat ze geen last van ze zullen hebben, en dat dit echt de laatste keer is..

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:01

Kun je de konijnen niet gewoon alleen buiten houden en je ouders overtuigen dat dat niet zo erg is, omdat ze er dan geen (over)last van hebben? Je kunt er inderdaad maar beter wel alvast rekening mee houden dat ze elkaar niet altijd lief zullen blijven vinden. Weet je zeker dat er niet stiekem tenminste één voedster bij zit?

Overigens denk ik wel dat je er nog even goed over na moet denken. Ik ken je situatie niet, maar mocht je op een gegeven moment op jezelf gaan wonen dan kun je niet je ouders met die konijnen opschepen. Niet overal is echter plaats voor twee konijnen, dus daarmee beperk je je eigen mogelijkheden.

Ik denk dat geen enkele opvang blij zal zijn met plan B. ;)

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 20:40

Ja, inderdaad: plan B is een definitieve No-go... dus dat wordt em niet.

Ik probeer mijn gedachten zo veel mogelijk te verzetten, maar ze blijven door mijn hoofd spoken.
Verhuizen is misschien wel een oplossing :P maar ik ben tijdelijk weer voor student aan het spelen, dus zelf een huis gaan onderhouden zit er niet echt in. En om nu te gaan verhuizen voor een stel konijnen is ook zo gek.

Het personeel in de winkel vertrouw ik genoeg om te weten dat ze je niet in de zak zetten qua geslacht van de dieren. Als het niet duidelijk te zien is (jong diertje ofzo) hangen ze met net zo veel personeel over het beestje tot ze het wel zeker weten. Dus ik vrees dat het echt wel twee mannetjes zijn.

Als twee mannen niet samen kunnen, wordt het in ieder geval niets. 1 ren/hok zou al problemen geven met mijn ouders, laat staan 2... en dus ook 4 konijnen in plaats van 2, want je kan ze toch moeilijk alleen zetten? Tenzij beide castreren een oplossing kan bieden?

En qua aantal dieren gaat het in de nabije toekomst ook al wat uitbreiden... mijn oudste ratje blaast bijna haar pijp uit... waardoor er 2 nieuw rittens in de plaats zouden komen (dus in totaal 1 rat extra) en ik hoopte eigenlijk dat eens ik opnieuw een jaar goed aan het werk ben, een paard te kopen of te leasen... dus de belofte aan mijn ouders: "het blijft bij deze twee konijnen" gaat ook niet op helaas.

Mijn verstand schreewt het aan alle kanten uit dat ik het beter niet kan doen. En ik kan duizend en één dingen bedenken waarom niet, maar ik voel me om de één of andere reden zo schuldig tegen over die twee konijnen, terwijl ik niet eens verantwoordelijk ben voor het feit dat ze daar zitten 8)7 Het probleem is gewoon dat ik weet dat ik ze een goed huis zou kunnen bieden, terwijl ze nu misschien dankzij hun spotprijsje ergens terecht zullen komen waar ze beter niet terecht komen.
Heb ik al gezegd dat ik GEK wordt van mezelf? :')

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:54

Allebei castreren is absoluut geen garantie dat het goed blijft gaan, zeker niet als ze nu al tegen/in de puberteit zitten.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:57

en nadat deze zijn verkocht komen er weer nieuwe konijnen in dat glazen bakje enzovoort heel jammer maar je kan gewon niet alle dieren maar kopen en houden uiteindelijk zullen deze dieren wel verplaatst worden door andere konijnen die jonger zijn en wel verkopen gewoon even verstandig zijn dus en ze niet kopen er zijn zoveel konijnen die er zo bij zitten als je deze twee neemd dan heb je dat over 3 maanden misschien wel weer met een ander stel.... koop nooit dieren omdat je ze zielig vind!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 21:39

als je verstand zegt dat je het niet moet doen, dan zou ik het ook niet doen.. dan koop je ze eigenlijk omdat je het zielig vind, hier heeft een dierenwinkel gezeten die jonge papegaaien had, zo jong dat ze nog kaal waren, mensen vonden het zielig en namen ze mee uit medelijden (zaak is er al lang niet meer gelukkig) dat is eigenlijk hetzelfde.. als deze konijnen blijven zitten dan komen er iig minder konijnen bij eerst, ik weet niet wat ze in die winkel doen met dieren die niet verkopen? (op mijn vorige stage was er iemand die ze meenam, en thuis op een stuk grond had zitten)
misschien komt er over een paar dagen/weken wel iemand die ze wel graag wil hebben..

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 22:01

de dieren blijven er normaal zitten tot ze verkocht worden... hoe lang dat ook mag duren. Hoewel ik me kan herinneren dat ze ooit vier voedstertjes gekocht hadden (via groothandel, normaal kopen ze altijd particuliere nestjes op) en die 4 vielen gericht aan als je eten gaf. De twee tamste zijn denk ik nog verkocht geraakt... maar de overige twee (die bovendien ook nog een tijdje in quarantaine zijn geplaatst wegen schurft) hebben volgens mij een enkeltje dierenarts gekregen. En deze hadden ook echt hun kleur niet mee... mensen willen geen wildkleur konijntjes meer :n dus zolang ze niet onhandelbaar worden, of ziek, blijven ze denk ik zitten tot ze verkocht worden... hoewel ik me niet kan herinneren dat er ooit konijnen waren die er zo lang zaten en zelf werden afgeprijsd (5 euro, in plaats van 20 euro)

Ik was er eigenlijk al hopeloos verliefd op toen ik ze voor het eerst zag zitten, maar ze konden kennelijk nooit concureren met de hangoortjes... en hun geslacht werkt ook niet mee. Voedsters raken vlugger verkocht dan rammen.
Op dit ogenblik hebben ze wel het voordeel dat ze de enige konijnen zijn in de winkel. Dus als iemand persé een konijn wil, raken ze wel verkocht, want ze hebben geen andere keuze meer.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 22:06

tja ik heb bij 2 winkels stage gelopen en ik weet wel wat er met dieren gebeurt die niet verkocht worden...
en voedsters zijn gewoon fel die vallen aan en zijn vreselijk terotoriaal en vaak gericht op 1 persoon na voedsters hebben gehad heb ik nu bewust voor een ram gekozen dus of voedsters nou echt zoveel eerder weg zijn daar heb ik mn twijfels over.... is het dus nu ook gelijk duidelijk waarom die voedsters aanvielen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 22:09

Mjay schreef:
tja ik heb bij 2 winkels stage gelopen en ik weet wel wat er met dieren gebeurt die niet verkocht worden...
en voedsters zijn gewoon fel die vallen aan en zijn vreselijk terotoriaal en vaak gericht op 1 persoon na voedsters hebben gehad heb ik nu bewust voor een ram gekozen dus of voedsters nou echt zoveel eerder weg zijn daar heb ik mn twijfels over.... is het dus nu ook gelijk duidelijk waarom die voedsters aanvielen...

ik loop nu bij mijn 3e dierenwinkel stage, en niet alle winkels geven ze een enkele reis ;) als ze vals zijn gebeurd dat sneller, maar echt niet omdat ze niet verkocht worden :n

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 22:15

Ik heb een jaar in de betreffende winkel gewerkt... de enige dieren die verdwenen richting dierenarts of reptielen, waren dieren die ronduit agressief waren. En dat zijn deze twee konijnen gelukkig niet. Ze zijn niet echt handtam, maar ze zijn eerder angstig dan agressief.
Het aantal dieren in de winkel gaat een beetje volgens pieken en dalen, afhankelijk van wat klanten komen aanbieden van jongen. Op dit ogenblik is er zo'n dal-moment, dus ik hoop echt dat ze verkocht zijn wanneer ik de volgende keer de winkel binnen stap.

Vorige week was mijn moeder gelukkig mee gegaan naar de winkel... als ze niet was mee gegaan had ik ze waarschijnlijk gekocht. Mijn ex-collega's zijn dan ook natuurlijk zo leip dat ze die konijnen even in je armen droppen onder het mom van: "kijk eens hoe lief, en neem ze toch mee" :')

Mjay schreef:

het viel altijd op dat rammen bleven zitten, en voedsters de deur uit vlogen... als mensen 6 konijnen kwamen aanbieden, en we hadden slechts plaats voor 4, dan kregen de voedsters voorrang, omdat die gemakkelijker verkocht raakten. Vraag me niet waarom, maar er was een duidelijke voorkeur.
De reden dat die voedsters aanvielen, was omdat ze reeds volwassen waren en uit de broodfok kwamen. Dus waarschijnlijk zijn ze nooit in de hand geweest. Het was ook niet mijn voorkeur om ze in te laten slapen, maar als je zag hoeveel stress er in die beestjes hun kopje zat... Ze mochten iedere middag vrij rond lopen in de gang naar de personeels-kantine en kregen dan ook aandacht (heeft veel bange konijntjes en caafjes doen omslaan naar aandachtsgeile dieren), maar als zo'n konijn geen verandering toont in gedrag en bovendien in je kuiten bijt als je ze de rug toe keert... zo'n dier kan je niet met een gerust geweten meegeven aan een kind van 10 jaar.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 20:46

Net contact gehad met één van de verkoopsters uit de betreffende winkel.
Een van hen heeft ze meegenomen naar een familielid die op "den boeren buiten" woont en ze zijn daar losgelaten in het wild... leuk voor die twee konijnen, maar ik kan niet echt achter hun beslissing staan :\

In ieder geval hoef ik nu niet meer te vrezen dat ik zelf met de twee mannen thuis kom, maar om ze nu in het wild te droppen? Gelukkig zijn het wildkleurtjes...

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 22:57

Jammer voor jou, maar voor die konijnen kan ik me grotere drama's voorstellen. :o Ze kunnen zich aardig redden hoor. Ons konijn heeft vorig jaar een paar weken los gelopen voordat we hem weer gevangen hadden en die was in prima conditie. ;) Een eindje verderop loopt ook een konijntje al maanden in vrijheid te hupsen. Dus ik zou me geen zorgen maken als ik jou was. Eerlijk gezegd vind ik een verwilderd konijntje dat na een tijd door een buizerd gepakt wordt minder zielig dan een konijntje dat jaren in een kooitje zit en verplicht van de aandacht van kleine kinderen moet 'genieten' voordat hij een eenzame dood sterft. :o

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 23:32

ja, voor de mannetjes zal het een hemel op aarde zijn... de reden dat ik ze liever niet in het wild zie, is omdat ze wilde vrouwtjes kunnen gaan dekken. volgens mij gaat dat geen goed doen aan de wilde konijnen populatie. Ze hadden ze beter gelost in een gesloten weide op een kinderboerderij of iets dergelijks.