Wat te doen met hamstertje die bijna overlijd?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lady_xx

Wat te doen met hamstertje die bijna overlijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 17:03

ja beetje rare titel. Maar ik ben op dit moment oppas van een hamster van een vriendin, want die is op vakantie. Nu viel het me gelijk al op dat die langzaam was. Maar ik dacht: Dat beestje is wat ouder, t zal wel niks zijn.
Nu keek ik net in het hokje, en zag ik hem eerst niet. Het voelde al niet goed, dus ik zoeken, en toen zat die dus helemaal in zijn speeltje verstopt. Ik wilde hem eruit halen, maar hij bewoog bijna niet. Toen heb ik het speeltje uit elkaar geklikt, en toen pakte ik hem op, was die helemaal koud. Mijn vorige ratje was ook heelmaal onderkoelt, toen is ze die avond ook ingeslapen. Volgens de dierenarts was dat een natuurlijke manier dat het beestje zichzelf insliep zegmaar.

Nu kan ik dus vanavond pas bij de dierenarts terecht, om half 7. We gaan dus zowiezo naar de dierenarts zometeen! Maar wat moet ik nu doen? Ik heb hem nog steeds op mijn schoot zitten in een handoek. Wat kan ik nog meer doen om het beestje het nu nog even zo goed mogenlijk te geven? Kruik geven?
Sorry voor het ontzettend warrige verhaal, maar ik ben eigenlijk gewoon helemaal overdonderd.

Alle tips zijn welkom.

Sherlock1

Re: Wat te doen met hamstertje die bijna overlijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:04

mischien wrijven met de handdoek? om zn bloedsomloop goed te krijgen?

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:06

ik zou hem gewoon laten gaan,, waarschijnlijk rek je het nu alleen maar..
sneu maar ik zou de eigenaresse maar even inlichten misschien dat zei wil dat je hem of laat gaan of dat je met kruiken aan de gang moet :)
Laatst bijgewerkt door Tat_jana op 29-04-09 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:06

Als hij echt stervende is, kun je er toch niets meer aan doen. Je kunt hem alleen proberen warm te houden/maken, wat je nu doet, maar als het echt einde verhaal is, gaat dat niet meer lukken. Helaas....

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:09

Ik denk niet dat je er veel aan kunt doen. Zou wel je vriendin even inlichten.
Mijn hamstertje is zo een paar maanden geleden ook gestorven.
Heb hem de laatste uren lekker warm op schoot gehad zodat hij extra liefdevolle laatste uurtjes had, hij was ook erg koud en toen hij echt dood was hebben we hem begraven.

Lady_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 17:09

ik weet het, ik denk dat de dierenarts hem vanavond tog inslaapt, maar ik meld het mijn vriendin denk ik nog maar niet. Anders verpest het haar vakantie een beetje. Ik heb trouwens het idee dat ze niet meer(goed) ziet, want ik wilde net even naar haar kijken, en toen kwam mijn hand onverwacht dicht bij haar en toen beet hij me.
Het is trouwens een goudhamster van rond de 2, ik heb niet zo gek veel verstand van hamsters, is dit een normale leeftijd om te overlijden voor zo'n beestje?

Edit: wrijven vind die echt niet fijn, dus ik laat hem nu maar op mijn schoot. Of zal ik hem in zijn hokje zetten?

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:11

Ik zou echt even je vriendin bellen hoor,
zeker als je denkt dat de dierenarts 'm in gaat laten slapen.
De eigenaar moet daar toch wel over beslissen,
en dat ben jij niet..

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:12

Inderdaad, ik zou maar even bellen voor haar toestemming.
Misschien verpest het haar vakantie, maar ik zou het je niet in dank afnemen als ik terug kwam en je had me niks gezegd ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:13

ik zou hem lekker bij je houden,lekker warm.
goed dat je naar de DA gaat,sterkte

heb je van tevoren niks afgesproken met je vriendin over wat je moet doen in dit soort gevallen?

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:14

vind hij op je schoot zitten wel fijn? ik zou hem denk ik op mijn schoot houden, tenzij hij echt niet wil..
maar zoals TE5 ook al zegt, ik zou ook echt even je vriendin bellen! succes verder..

TessxSchatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:16

Ik zou hem terug zetten in zijn hok. Daar voelt hij zich waarschijnlijk het fijnst. Eventueel kun je er een kruik bij doen. En voor de rest is het denk ik afwachten.

Lady_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 17:21

ik heb geprobeert mijn vriendin te bellen, helaas kan ik haar niet bereiken..

TessxSchatje, zal ik hem dan gewoon midden in het hok zetten met handoek ofzo? of gewoon op schoot houden

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:32

Hou je er ook rekening mee dat die beestjes in een winterslaap kunnen gaan?

Weet niet hoe koud hij bij jou staat en wat hij bij je vriendin gewend was maar het heeft hier vannacht wel gevroren.
Ik zeg niet dat het zo is, op die leeftijd kan het ook goed zijn dat het diertje gewoon op is, maar het is wel iets om in gedachten te houden.

TessxSchatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:35

Ik weet niet hoe groot je hok is, anders kun je misschien de molen eruit halen, en eventueel andere dingen en dan een kruik erin leggen.. Of hem gewoon lekker onder stoppen met zaagsel, watten, papierkrullen of wat die ook maar in z'n hokje heeft liggen. Ik denk dat je daar het beste aan doet.. Zeker als die werkelijk stervende is. Daar voelt hij zich waarschijnlijk het fijnste, en niet bij iemand op schoot..

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:36

Ik zou straks nog een keer proberen je vriendin te bellen of smsen of ze je zo snel mogelijk terug wil bellen en met haar overleggen.
Mijn hamstertje heb ik in laten slapen toen hij op sterven lag, duurde volgens de da nog een paar uur van zuurstofgebrek en dat wou ik hem niet aandoen.

Geen watten gebruiken trouwens daar stikken hamsters in!
Idd spullen eruit halen en wat meer zaagsel erin doen.

Lady_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 17:38

Winterslaap is het denk ik niet, hij wankeld helemaal op zijn pootjes.

Edit: ik heb een filmpje van toen die net probeerde om over mijn schoot te wandelen. En nee ik beweeg de camera amper, zo doet het beestje zelf. In eht echt zag het er nog zieliger uit..
Filmpje

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:40

Het enige wat je kunt doen, is het diertje nu warm zetten en met rust laten. Dat is echt het beste.
Aan kruik(je) kan je, niet te heet, in een handdoek wikkelen, en dan de hamster daarop en eventueel nog een handdoek om de hamster heen. (Niet onder de buik, want anders heeft hij geen warmte van de kruik)

Het is altijd moeilijk te zien wat zo'n klein beestje heeft... Op het filmpje vind ik 'm trouwens redelijk alert, alleen wel erg wiebelig... Kan het zijn dat hij zijn kopje hard gestoten heeft?
Laatst bijgewerkt door Nakisha op 29-04-09 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:41

Ik vind het er niet goed uitzien. Zou nog een keer je vriendin bellen en anders snel een afspraak maken met de da voor vandaag nog.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:44

Zo deed onze hamster ook toen ie dus perongeluk in winterslaap was gegaan.

Lady_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 17:49

Ik kan hem nu ook bijna niet meer aanraken, dan bijt die gelijk. die pijn heeft die volgens mij wel. Hij is nu alweer veel minder alert, hij ligt al meer dan een halfuur op mijn schoot met oogjes dicht.. Ik kan mijn vriendin nog steeds niet bereiken..
Zou dit evt winterslaap kunnen zijn? maar dan hebben ze tog geen pijn? of reageren niet zo heftig als je ze aanraakt?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:51

Winterslaap is dit zeker niet :) Denk dat het beestje gewoon op zijn eind is...

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:24

Hmmm dat klinkt dan weer niet als winterslaap nee. Kon je nou vanavond nog wel bij de DA terecht?

Lady_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 18:28

Ja vanavond is het spreekuur. Ik krijg mijn vriedin alleen maar niet te pakken.. We gaan er vanvavond iig heen, kijken wat de da ervan vind. Maar ik zit te twijfelen, als de da zegt: inslapen, moet ik dan nee zeggen omdat ik het eerst aan mijn vriendin moet vragen? ik weet het echt niet..

Tammii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:29

De meeste hamsters worden rond de 2 jaar..
Iedergeval denk ik dat dit inderdaad zijn laatste uurtjes zijn..
Je zou hem kunnen warm houden, of klinkt heel hard.. gewoon met rust laten..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:31

gewoon terug zetten in kooitje en naar dierenarts vanavond