koekdressuur bij trainen hond ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kohtje

koekdressuur bij trainen hond ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 15:49

Ik zit nu een aantal weken met mijn border collie van 7 maanden in een a groep op de hondenschool.
Nu ben ik nooit van het voor alles een snoepje geven geweest maar het wordt mij opgedrongen op de club.
Nu heeft mijn hond helemaal geen interese meer in een voertje als bv lokmiddel voor bv voorkomen.
Ik heb het idee dat het komt door het voor alles wat geven.
Net ben ik eens alleen gaan trainen in het park.
Wat strenger aangepakt door bv als ze niet oplet een haakse bocht te maken.
Een klein rammeltje aan de riem als ze bv door moet lopen met volgen.
Opeens is ze weer oplettend en doet alles.

Wat vinden jullie van de koekdressuur? Waarom voor alles snoep geven?

Nikki__

Re: koekdressuur bij trainen hond ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:08

Oeh, ik denk dat je hier een flinke discussie mee kan krijgen, maar daar is niks mis mee!

Ik gebruik inmiddels beide. Ze krijgen nog geregeld een snoepje als ze iets doen wat nieuw is of als ze iets echt extreem goed doen! Verder weten ze, dat als we aan het eind van de wandeling komen, dat ze een snoepje krijgen als ze netjes komen om aangelijnd te worden.

Een bordercollie is, voor zover ik weet, veel minder gericht op snoep dat mijn lab (écht gewoon hét voorbeeld :D) en mijn terriërs.

Doe wat je zelf fijn vind. Je kan het belonen met snoepjes ook afbouwen. Stel je laat haar zitten, de ene keer krijgt ze het wel (het snoepje) en de volgende keer krijgt ze alleen een aai, of de keer daarna het speeltje! Zo blijft het voor haar 'afwachten' wat er komen gaat.

Jij gebruikt het snoepje nu als lokmiddel.. Ik vind dat het snoepje daar niet voor bedoeld is. Jíj moet boeiend genoeg zijn op dat moment, niet het snoepje. Daar ben je, vind ik, dus ook voor een deel zelf verantwoordelijk voor.

Goed dat je met je hond traint!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:11

Ik was met mn zus mee te kijken bij de puppycursus en verbaasde me :wow: er ook over zoveel koekjes er worden gegeven.
Volgend de puppymevrouw kon je ze het anders niet leren....er werd ook nog aangeraden de hond geen voor te geven voor de cursus want dan let ie niet op... Vaag vind ik het :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:18

ik heb met onze vorige hond getraind met de clicker, na de click kreeg ze een klein blokje kaas, zo klein dat het hap slik weg was, het ging dus echt om het idee dat ze wat kreeg, en om het effect van de clicker. ik ben er heel positief over :j in 3 weken tijd gingen we van een trekkende, niet luisterende hond naar een perfect luisterende hond die keurig naast me liep. (we kregen de hond zo, en ik ben toen ze hier gewend was meteen gaan trainen)
zolang je er maar niet te veel, en te grote stukken in propt, en het voor de hond duidelijk is waarom ze het krijgen, vind ik het een goed ding. je hebt ook kleine "snoepjes" waar eigenlijk niets in zit, en die je in 2en kunt breken, ze zijn heel klein maar toch krijgt ze iets. dat de hond niet gevoerd mag worden voor de training vind ik onzin, de hond moet niet luisteren omdat hij gewoon honger heeft.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:26

Weet je wat het punt is?

Je moet de hond motiveren. Honden zijn enorme oppurtinisten maw ze doen alleen iets voor je als daar ook iets tegenover staat. Over het laatste feit zijn al ik weet niet hoeveel onderzoeken geweest en het is bewezen dat een hond het snelst en prettigst leert als daar een beloning tegenover staat.

Ik heb zelf een Bullmastiff en zonder die koekjesdressuur zou ik het niet redden. Mijn hond heeft geen will te please.
Een bordercollie heeft dat wel, daar mag je gebruik van maken maar ik zou het niet uitbuiten als ik jou was.

Je kan bijvoorbeeld ook een heel speciaal gewild speeltje kopen waar de hond alleen mee mag spelen als hij/zij iets heel goed heeft gedaan. Hoe reageert je hond op een piepspeeltje? Voor sommige honden is dit echt geweldig.

Je cursus heeft bepaalde richtlijnen waar ze zich aanhouden tijdens de training. Misschien kan je overleggen of jij op een andere manier kan en mag belonen. Zo niet, dan ben ik bang dat je toch een andere hondenschool moet zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:35

een piepspeeltje geven tijdens de training lijkt me geen goed plan.. de andere honden worden daar door afgeleid, en het lijkt mij dat de hond zijn aandacht dan bij het speeltje heeft, en er mee wil spelen.. dus hoe wil je dat doen? je kan het als "jackpot" geven, als de training afgelopen is, maar tijdens de training moet zijn aandacht wel bij jou blijven, en dat lukt niet als je hem een speeltje geeft denk ik.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:38

Ik heb jaren geleden met mijn Landseer (dogachtige) de gehoorzaamheidcursus gevolgd bij een Politiehondenvereniging. Daar was het echt not done om te belonen met een snoepje. Ook werd er gewoon ouderwets gebruik gemaakt van de slipketting. De hond werd dus met een rukje gecorrigeerd, en beloond met stem en hand. Ik heb destijds de meest gehoorzame hond ooit gehad. Ik ben met hem begonnen toen hij 12 weken was, en met 9 maanden oud had hij beide certificaten gehaald. Geen last gehad met puberen etc. Het was gewoon een wereldhond, die al deed wat je wou voordat je zijn naam had uitgesproken. Gewoon voor een aai en een braaf woord. Oh en puppycursus heb ik helemaal niet gedaan, ik vond dat daar toch veel te weinig geleerd werd. En een hond die met zijn pubertijd al 60 kilo weegt wil je dus echt wel onder appél hebben.

Nog wel een kleine toevoeging, er mocht dus echt NIET gerukt worden met die slip, en indien je het in je hoofd haalde je hond een klap te geven, kon je gelijk voorgoed naar huis.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:42

onze hond isook heel dol op het touw wat we alleen gebruiken om te trainen. Ze vind het touw echt leuker dan alle andere touwen op de wereld.

Ik denk ook niet dat je heb een speeltje moet geven tijdens de training maar gewoon alshij het goed heeft gedaan even spelen. Jij hebt de controle wanneer het spel is afgelopen train je zo weer verder hoor. Wij gaven onze hond trouwens ook minder eten voor de cursus maar dat was meer omdat er tijdens een cursus dag veel meer voer(snoepjes) door ging als op een gewone dag. Maar het is natuurlijk wle zo dat wanneer je hond de heledag een bak met brokken in de keuken heeft staan hij geen kunstje gaat doen voor 1 stom snoepje, weg van de minste weerstand. Volgens mij is in porties voeren ook beter voor de rangorde.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 16:44

Mijn hond heeft dus niets met dat voer, bij wijs van spreken kan ik biefstuk mee nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:48

onze honden krijgen 1 keer per dag hun voer, in de ochtend, s'avonds trainden we, dat je minder voert omdat er meer in gaat oke, maar dan vraag ik me wel af hoeveel je voert tijdens een training? en wat? want onze hond deed echt haar best voor een mini blokje kaas, of een klein snoepje waar ze niet eens op hoefde te kauwen.. en er ging niet aan de lopende band kaas in :n als de training afgelopen was kwam de jackpot uit de tas, een vast bakje met daarin een grotere beloning waar ze gek op zijn (bij ons was dat een plak leverworst) zodat de training altijd goed afgesloten werd.

@ kohtje, er is vast wel iets wat ze lekker vind, en waar ze moeite voor wil doen, een stukje worst, kaas, brood werkt bij sommige, een bepaald snoepje die je in stukjes kan breken.. maar het is even zoeken wat ze het lekkerst vinden.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 16:50

Ik heb nu ,knakworst,hondenworst,kaas gehad maar het idee om aan het eind iets groots te geven vind ik heel goed,ga ik maandag doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:53

en een stukje leverworst oid? moeilijk, wat je nu gehad hebt is wel het makkelijkst om te geven.. het moet ook niet gaan plakken en smelten natuurlijk, dat is niet zo fris.. en die kleine snoepjes? of kleine stukjes pees oid?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:53

Bij ons op de cursus zat ook een hondje die eigenlijk niet zo veel had met voer. Bij die hond was een spelletje of een aai veel beter. Die hond is uiteindelijk wel redelijk goed gaan luisteren geloof ik maar die was eigenlijk ook niet zo bijster slim dus dat traint zoiezo lastiger.

Onze hond kreeg in 3 keer haar voer anders word ze heel sloom (eerste deden we het in twee keer s'ochtends en s'avonds). Maar die van ons at toen we nog vol aan het trainen waren 200 gram brokken per dag en 25gram snoepjes. Als we die dag cusus hadden kreeg ze die dag 180 gram voer en 40 gram snoep geloof ik. We gebruiken tegenwoordig veel minder snoep maar toen moest ze echt nog veel leren. wij voeren ook kleine snoepjes meervoor het idee frolicjes in 4 etc.

EDIT: de meeste honden doen een moord voor frolic en super lekker(zo heet het echt zieter bijna hetzelfde uitals frolic maar stinkt harder). Sommige honden houden trouwens ook gewoon van afwisseling, die van ons heeft na 3 weken hetzelfde ook wel eens zin in iets anders dan rent ze zichtbaar minderhard voor der eten. De meeste honden zijn ook echt dol op pens trouwens stinktook een uur in e wind.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 29-04-09 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:55

En kom je er nou echt niet uit, overleg dan even met je beglijdster. Zij zal ook zien dat het zo niet werkt.

Bij EG hadden wij vaak tussendoor spelen zodat het voor de hond leuk bleef. De mijne speelde totaal niet, dus ipv spelen, mocht zij kroelen met mij. Vond ze het einde!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:01

ik geef geen koekjes, mijn hond doet het voor mij en mn woordelijke beloning als ze het goed doet. en is als een kind zo blij met een paar woordjes als goedzo meisie.

Wel werk ik met beloning zoals de bijt rol die mag ze als ze goed volgt komt etc even apporteren wat eigenlijk ook alleen trainign is voor haar.

ik vind het dan ook onzin dat je je hond zou moeten voeren om iets te leren, onze pup kon met 9 weken zit , down, wachten etc puur op stem en spel.

Ik moet eerlijk zijn ik erger me heel erg aan mensen die hun hond maar voer blijven toe stoppen, het is zelfs soms zo erg dat ze het alleen nog maar doen met een halve metworst voor de neus. Dat is geen trainen meer das gewoon lleiden/lijden door snoep, je hond moet het doen en dan pas volgd de door jou gekozen beloning.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:03

Je bedoeld waarschijnlijk lEIden door snoep. Lijden is pijn hebben.
Mijn hond moet wel altijd haar oefening hebben afgerond. Dan pas komt er een lekkertje. Ik lok niet met voer, ik gebruik het puur als beloning.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:04

ik bedoel ook lijden daarom staat het er beide
ik heb veel te dikke honden gezien door het over voeren en maar belonen voor niets vandaar dus allebei

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:10

Ik ken ook te dikke honden die geen clicker/snoepjes training doen dus dat is ook nogal onzin. Sterker nog bij ons op de cursus zaten echt geen te dikke honden, was wel allemaal clicker.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:11

Tja, ik persoonlijk gebruik liever de positieve methode ipv dat ik mijn hond corrigeer. Mijn hond reageert daar ook beter op.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 17:40

Met lokken bedoel ik bv. als ze naast me moet gaan zitten moeten wij ze de cirkel achter een snoepje aan laten lopen.

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:51

Je kan het ook afwisselen met een speeltje, in plaats van een brokje?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 17:56

speeltjes doet ze op het veld niets mee, het is meer een hond voor een aai.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:05

Dan moet je met je instructrice even overleggen hoe of wat?
Ik denk dat zij het het beste kan inschatten omdat ze jouw hond ook in werkelijkheid ziet. Wij horen alleen jouw verhaal

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 19:13

liedje89 schreef:
Ik ken ook te dikke honden die geen clicker/snoepjes training doen dus dat is ook nogal onzin. Sterker nog bij ons op de cursus zaten echt geen te dikke honden, was wel allemaal clicker.

niemand zeg dat ze allemaal daar te dik van worden
mensen gaan alleen vaak te ver in de koekjes trainingen en mijn antwoordt was als verduidelijking waarom beide leiden/lijden :D

ik heb ookal gezegt dat iedereen moet belonen zoals die wil ik ben geen koekjes beloner das mijn keuze :o

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 23:08

Wij trainen met Duitse herders en we geven in de eerste paar maand een koekje als beloning maar gaan zo gauw mogelijk over op een balletje met een touw er aan. Die van mij wil niet eens een koekje meer. hij wil zijn bal. Hier mag hij niet zo mee spelen alleen als beloning,