Voervraagje hond, diner ervaringen>?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Voervraagje hond, diner ervaringen>?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 17:36

Het zoveelste voer topic :D

Mijn hond, een 3 jarige gecastreerde kruising herder/labrador/??, is een beetje te dik aan het worden.
Ik voer hem carocroc light(de gele zak)en hij krijg ong 3/4 van wat er op de zak staat aangegeven.
Daarnaast beweegt hij iedere dag min een uur met zo'n 3/4 keer per week extra beweging in de vorm van apporteren,zwemmen en naast de fiets.
Hij weegt momenteel rond de 33 kilo en ik wil hem eigenlijk terughebben naar zo'n 27/28 kilo.

Minder voeren is imo geen optie; hij krijgt nu, met zijn postuur vergeleken, al vrij weinig en is erg gespitst op 'extra' eten.
Nou hoorde ik van iemand met ongeveer hetzelfde probleem dat zij haar hond 's ochtends de aangegeven hoeveelheid brok gaf en s' avonds kreeg hij diner(oftewel meer granen en groente en dat weken in warm water).
Hij kwam daardoor beter op gewicht, was beter verzadigt en zijn algehele conditie ging erop vooruit.

Zijn er hier mensen met ervaring hierin?
Bij voorbaat wellicht handig om te zeggen; ik ben niet zo kapitaalkrachtig dat ik kan overstappen naar vers vlees of de héle dure merken waar volgens mij heel hondenbezittend bokt bij zweert.

Alvast bedankt,

groetjes Manon.

Nikka

Re: Voervraagje hond, diner ervaringen>?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:38

Je kan ipv voer ook sperziebonen bijvoeren, dat vult goed maar zet niet aan. Pas op met sommige uit blik want daar zit te veel zout in. Ik spoel ze dan vaak even goed voordat ik ze geef.

luv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:38

Wat je ook zou kunnen doen is de helft aan brokken geven (of nog minder) van wat er op de zak staat en dan voor de rest gewoon sperziebonen bijgeven. Vult de maag maar zet niet aan.. ;)

Op de zak staat meestal veel meer dan dat de gemiddelde hond nodig heeft. Vooral als een hond gecastreerd is heeft ie veel minder nodig. Wij raden na de castratie altijd om 1/3 minder voer te geven als voor de operatie, dan blijven ze altijd mooi op gewicht.
Laatst bijgewerkt door luv op 28-04-09 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 17:41

Bedankt, die truc kende ik idd maar ik wil dat niet blijven voeren.

luv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:43

Dat hoef je ook niet te doen. Als ie mooi opgewicht is kun je voorzichtig (!) weer een klein beetje brok erbij gaan doen. En dan zoeken naar de juiste hoeveelheid waarbij die mooi op gewicht blijft.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:47

Géén diner voeren hoor.....dat zit stampvol met zout en nutteloze stoffen......

De sperciebonen tip zou kunnen werken, maar pas er wel mee op want in sperciebonen zit veel kalium (als ik me niet vergis).

Wat ook goed schijnt te zijn is "Convalesence" van Royal Canin, dit is speciaal ontwikkeld voor 'te dikke' honden.
Dit zou je tijdelijk kunnen voeren tot het gewenste gewicht is bereikt.

En verder....veel en vaak bewegen :j

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 17:51

Diet nuttenloze stoffen zoek ik juist paintlinger, zodat er qua voedingstoffen wat minder binnenkomt maar hij wel een gevuld gevoel krijgt.
Eerst bonen en dan weer afbouwen heeft denk ik weinig zin aangezien hij nu al vrij weinig krijgt en daar al te dik van wordt, dan zou ik hem dus nóg minder kunnen voeren, volgens mij gaat hij dan heeeeeeeeeel boos worden :D

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:53

Met nutteloze stoffen bedoel ik eigenlijk stoffen die meer schade aanrichten dan dat ze goed.
Deze moeten allemaal door lever en nieren 'onschadelijk'' gemaakt worden.....en dat is dus funest voor die organen...

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:55

Maar......ik denk toch dat je gewoon nóg minder moet gaan voeren, dat is de kortste klap.....want schijnbaar krijgt hij nog steeds meer dan hij nodig heeft.
Geleidelijk aan minderen zodat zijn maag eraan went.....dan heeft ie het ook niet door.

luv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:59

Je zou inderdaad minder moeten voeren. Als hij te dik word betekent dat ie teveel calorien binnenkrijgt, dus krijgt hij toch te veel brokken binnen. Het lijkt idd heel weinig maar je moet je niet vergissen dat er in die brokken meer zit dan je denkt. Je hond word heus niet boos op je :+ Sommige honden kunnen blijven eten..

Sperziebonen voeren kan geen kwaad. Ken genoeg honden die er al heel lang op staan en niks mankeren.
En dit zet verder ook niet aan, maar verzadigd wel dus heb je toch het idee dat je je hond niet minder geeft ;)
Je kan idd ook het voer van Royal canin voeren, maar dat is best duur voer. En van dat voer mag je misschien wat meer geven, maar daar stoppen ze minder calorien in de brokken, dus eigenlijk 'foppen' ze je. Als je gewoon minder van je eigen voeren geeft heb je hetzelfde resultaat.
Laatst bijgewerkt door luv op 28-04-09 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 18:00

Heb je voorbeelden van die stoffen paintlinger?
Nog minder zie ik echt niet zitten, hij krijgt nu max 400 grm op een dag...
Ik ga morgen eens bij de dierenwinkel hier vragen, dat zijn kennissen van me

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 18:01

Je moet voer gaan geven waat meer vulmiddel in zit in de vorm van granen.
Ik zou naar je DA gaan en daar advies vragen. Je moet hem wel op goed dieet voer zetten, en niet op troep. Dat schaadt meer dan dat het baat.
Je moet hem de hoeveelheid voer geven van zijn streefgewicht.

Diner zou ik zowieso niet voeren, in verband met het gebit. Ze krijgen er veel meer tandplak van, omdat ze hun tanden niet meer natuurlijk poetsen wat ze met het brokken kauwen wel doen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 18:02

luv schreef:
Je zou inderdaad minder moeten voeren. Als hij te dik word betekent dat ie teveel calorien binnenkrijgt, dus krijgt hij toch te veel brokken binnen. Het lijkt idd heel weinig maar je moet je niet vergissen dat er in die brokken meer zit dan je denkt.
Sperziebonen voeren kan geen kwaad. Ken genoeg honden die er al heel lang op staan en niks mankeren.
Je kan idd ook het voer van Royal canin voeren, maar dat is best duur voer. En van dat voer mag je misschien wat meer geven, maar daar stoppen ze minder calorien in de brokken.
Als je gewoon minder van je eigen voeren geeft heb je hetzelfde resultaat.

vandaar dat ik dus ook de link had gelegd naar voer met een minder hoge voedingswaarde dan carocroc maar wat wel goed vult

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 18:04

Wildgirl: Voornamelijk het zout....en wat janet ook zegt...het is enorm slecht voor het gebit.

En trouwens mijn hond van 45kg krijgt ook ongeveer 450 gram per dag.....dus dan krijgt jouw hond in verhouding nog redelijk veel...

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 18:05

_janet_ schreef:
Je moet voer gaan geven waat meer vulmiddel in zit in de vorm van granen.
Ik zou naar je DA gaan en daar advies vragen. Je moet hem wel op goed dieet voer zetten, en niet op troep. Dat schaadt meer dan dat het baat.
Je moet hem de hoeveelheid voer geven van zijn streefgewicht.

Diner zou ik zowieso niet voeren, in verband met het gebit. Ze krijgen er veel meer tandplak van, omdat ze hun tanden niet meer natuurlijk poetsen wat ze met het brokken kauwen wel doen.

Diner bestaat voor een groot gedeelte uit granen toch?
Mijn Da, het is een beste man, die komt met royal canin aanlopen en dat wordt me echt te prijzig.
Daarnaast ken ik een aantal honden die hier niet goed op reageerden.
Mocht ik overstappen op diner dan krijgt hij in de morgen zijn normale brokken en dan in de avond diner zodat hij toch blijft kauwen ivm tandplak

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 18:05

toevoeging, even zitten googlen op diner voer en kom voedingsinfo tegen waarbij juist wordt beweert dat de hoeveelheid eiwit en zout vrij laag zijn.....pffff

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 18:09

Bedoel je met de light brok, de lam en rijst diet?
Persoonlijk zou ik hem op de gewone carocroc zetten.
De diet brok is licht verteerbaar. Probeer gewoon eens de gewone premium brok, dan geef je zijn maag tenminste wat te doen. Wat er nu gebeurt is volgens mij dat het voer te snel door zijn lichaam gaat waardoor hij alweer honger heeft.

Overigens wel iets wat je met vlees ook kan oplossen ;) En dat hoeft echt niet zo veel meer te kosten hoor.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 18:10

Nou ehh....Wildgirl....toen ik klein (6 jaar) was hadden wij ook een hond die diner kreeg.....
En laat ik het zo zeggen....het smaakt zelfs heel zout :o *schaam*

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 18:14

Wij voerden onze vorige 4 honden altijd diner 2x per dag. Waren 3 herdershonden en een kruising dobermann. Ze zijn allemaal tussen de 14 en de 17 jaar geworden. Dus zo schadelijk is het voer vast niet lijkt me, anders waren ze vast niet zo oud geworden. Ze mankeerden ook nooit wat.
Ze waren ook niet te dik of te dun maar altijd mooi op gewicht. Dus het is het proberen waard voor je hond.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 18:15

hihi heb ik vroeger ook gedaan, frolic was hier favoriet!
@ laika ik ben al overgestapt van gewoon naar deze omdat het daar nog erger mee werd terwijl hij ook onder de adh zat....
Ik denk dat ik het maar gewoon ga proberen, kan het altijd een maanden/2 maanden aankijken

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 18:16

Je zegt dat hij 3/4 krijgt wat er op de zak staat:
20 - 40 kg 280 - 470 gram

en je voert hem nu 400 gram.... dan zit je dus toch te hoog naar mijn idee. Weg met die light brokken, en neem de gewone premiums, dan netjes afwegen voor zijn gewicht, naar ik schat, 300 gram.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 18:16

Aisie:
En er zijn ook zat mensen die 90 worden en hun hele leven gerookt hebben :roll: ....is roken dan ook niet slecht?
Laatst bijgewerkt door Paintlinger op 28-04-09 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 18:17

had je de lam en rijst? je kan dan ook de kip en rijst proberen

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 18:17

Tja, daar heb je gelijk in maar we voeren al tig jaren zulk voer en onze dieren worden altijd stokoud en mankeren ook nooit wat. Dus ik geloof niet zo in de schadelijkheid van het voer.
Als ik zie wat er allemaal in mn eigen eten zit dan is dat volgens mij nog veel erger.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 18:20

Kan je niet wat afwisselen met bijvoorbeeld lappen pens, je hond is daar lekker mee bezig en het vult volgens mij ook wel en is gezond.