Verbod op het houden/bezitten van dieren.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Verbod op het houden/bezitten van dieren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 14:19

Zojuist liep ik tegen iemand aan die eigenlijk een verbod zou moeten krijgen op het houden/bezitten en verzorgen van dieren, ik vraag mij dus bij deze af of het mogelijk is om hiervan een melding te maken bij bv een dierenbescherming.
Dit persoon haalt massaal dieren in huis, om ze met dezelfde vaart weer te verkopen met smoesjes als
"Kan niet oevrweg met mijn hond, of maakt ruzie met de kat of voelt zich niet lekker en zoekt een huisje
waar ze wel de aandacht krijgen, of weet ik veel wat voor onzinnige smoesjes.

Deze personen lijken ziekelijk, kopen steeds weer nieuwe dieren, paarden, veulsens, honden en katten en met een maand staan ze al weer te koop.
Omdat mijn dieren hier heel zorgvuldig worden uitgezocht (Al doe ik er een jaar over) en hier blijven tot de dood ons scheidt, voel ik een bepaalde wanhoop opkruipen, dit kan toch niet?
Is er een bepaald meldputn waar je zoiets melden kan?

lesilla

Re: Verbod op het houden/bezitten van dieren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 14:23

Niks aan te doen vrees ik, zolang er geen sprake is van verwaarlozing. En dan nog krijgen ze moeilijk een verbod.
Het is droevig dat zeker, en mooi dat jij erom geeft.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 14:24

Gevoelsmatig ben ik het helemaal met je eens. Maar ik geloof niet dat die mogelijkheid er is in Nederland. Zo lang je de dieren niet verwaarloost mag je er mee handelen wat je maar wilt.

Ik sta er ook enorm van te kijken hoe gemakkelijk mensen hun huisdieren op straat zetten en weer binnen halen. En als het even kan mèt dikke winst verkopen hè !! :j Afschuwelijk !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 14:26

Katia, maar dieren in huis halen, en met een maand weer op straat zetten, dat is toch een vorm van verwaarlozing?

@Slim; o daar had ik nog niet eens op gelet, maar natuurlijk dat was wel te verwachten.
Ik walg van dat soort mensen hebben ze dan helemaal geen hart voor dieren, waarom doen mensen dit?
Toegeven aan hun impulsieve hebzucht? Ik snap er echt niets van maar zal ongetwijfeld een complexe ziekte zijn!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 14:28

Wees dan nog blij dat ze in ieder geval een goed huis probeert te zoeken naar voor de dieren inderdaad dat ze dan weer moeten verhuizen, maar beter dan dat ze zomaar op straat gedumpt worden.

Ik ben er ook voor om dieren tot hun dood bij je te houden, ik vind dat je daar ook voor kiest als je een dier koopt, maarja zie bovenstaande.

En denk maar niet dat de dierenbescherming hier wat aan doet, aangezien ze ook gewoon dode pony's in een sloot laten liggen.. :\

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 14:31

Ik ken helaas ook van die mensen,... en ik begrijp het zeker niet!
Ik moet er niet aan denken dat ik onze Freggle & Gizmo maar zo weer van de hand zou doen...

Maargoed... een handelaar doet in mijn ogen precies hetzelfde :+

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 14:33

Cyntje schreef:
Maargoed... een handelaar doet in mijn ogen precies hetzelfde :+

Een handelaar heeft verstand van zaken en wordt wel degelijk door de wet in de gaten gehouden i.v. m. welzijn dieren. Maar als je je eigen huisdieren zo gemakkelijk met vette winst gaat verkopen, vraag ik me af of je wel goed voor dieren kunt zijn.

Ik ken handelaren die echt nooit hun kat/hond/parkietje zullen verkopen hoor....

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 14:40

Ja daar heb je ook wel weer gelijk in Slimmerik :Y)
Wist ook niet dat deze door de wet gecontroleerd werden... ( vraag me ook af of dit wel consequent gebeurd )

Maargoed... het blijft gewoon in en in triest dat mensen zo snel hun beesten van de hand doen, waar heb je dan een beestje voor :?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 16:21

slimmerik schreef:
Een handelaar heeft verstand van zaken en wordt wel degelijk door de wet in de gaten gehouden i.v. m. welzijn dieren. Maar als je je eigen huisdieren zo gemakkelijk met vette winst gaat verkopen, vraag ik me af of je wel goed voor dieren kunt zijn.

Ik ken handelaren die echt nooit hun kat/hond/parkietje zullen verkopen hoor....

Ik hoop dat je het hier niet over de hondenhandel hebt want ik kan je verzekeren dat jouw tekst dan absoluut niet klopt.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 16:54

Ik begrijp helemaal wat je bedoeld ts, ik begrijp ook niet hoe mensen dieren kunnen kopen en verkopen alsof het oude fietsen zijn. Als ik een dier koop dan blijft het een leven lang bij mij en zal ik er alles aan doen er goed voor te zorgen.

Helaas is de wetgeving in NL minimaal als het om dieren gaat, ik vraag me af of er uberhaupt wel een mogelijkheid is om een vebod op dieren op te leggen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 16:57

Chiqa schreef:
Katia, maar dieren in huis halen, en met een maand weer op straat zetten, dat is toch een vorm van verwaarlozing?

Het is niet een vorm van verwaarlozing die beschreven staat in de wet en daar is waar naar gekeken wordt.

corinec

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 16:59

Tja het verbaasd mij ook. Dieren worden tegenwoordig gewoon als wegwerpartikel gebruikt.
Ik heb sinds een aantal weken een kat maar die blijft bij me tot aan z'n dood. Ik vind dat je eerst moet nadenken over de kosten die een dier met zich meebrengt en de tijd voordat je over gaat tot aanschaf van een dier.
Voorheen was ik een arme student en wou graag een kat maar ik vond dat niet eerlijk tergenover een dier omdat ik gewoon geen geld had om een operatie of iets dergelijks te kunnen betalen.

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 17:05

ook kwa gevoel ga ik helemaal met je mee chiqa
helaas zal de db hier helemaal niks aan kunnen doen
ook weet ik waar je op doelt , het jammere is dat het zo'n complexe ziekte is die je niet even ontleed en waarvan je dus ook niet tegen die gene kan uitleggen waarom zij het beste geen dieren in huis kan halen omdat het erg moeilijk is om zelf te zien want je hebt immers alleen maar het beste voor met de beestjes

dat de goede bedoelingen er zijn daar geloof ik absoluut in
maar denk ook dat sommige mensen tegen zichzelf in bescherming moeten worden genomen en misschien is een aangepaste wet dan wel op zijn plaats

wil wel even zeggen dat er ook mensen zijn met deze ziekte die niet zomaar impulsief een dier nemen en als dat wel gebeurd dan blijven deze dieren tot de dood tenzij het niet anders kan

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 17:11

Doorverkopen vind ik toch niet hetzelfde als 'op straat zetten'.
Gewoon een niet gedeclareerde handelaar dus...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 17:14

Je kunt er niks tegen doen, iedereen is vrij om dieren te nemen en die weer weg te doen.
Wij hebben wel eens paarden in ons bezit die na een paar maanden weer weggaan, is ook volkomen legaal.
Van verwaarlozing spreek je pas als ze niet goed worden verzorgd en niet voldoende te eten en te drinken krijgen.

Overigens bekruipt mij het nare gevoel dat je het over een medebokker hebt Chiqa, dus ik ga maar even temmen.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 17:44

Citaat:
Dit persoon haalt massaal dieren in huis, om ze met dezelfde vaart weer te verkopen met smoesjes

:D Twee katten? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 17:47

Iris82 schreef:
Chiqa schreef:

Het is niet een vorm van verwaarlozing die beschreven staat in de wet en daar is waar naar gekeken wordt.

Dat vind ik dus heel erg jammer, maar net wat heir iemand al zegt, een dood paard laten ze ok in de sloot liggen dus waarom zou de DB ingrijpen als er dieren op deze manier worden 'verwaarloosd?'

Ik zit op een bulldoggenforum en daar kom je het ook ontzettend veel tegen, ze nemen maar jonge pups in huis en als ze dan wat gaan puberen worden ze weer uit huis gezet. Kijk of dit nu zorgvuldig gaat of niet, ik vidn dat je dan ontzettend heb gefaald en de situatie niet goed heb overdacht.

Helaas bestaan dat soort mensen, kijk maar naar de asielen die nokkie vol zitten en dan hebben we het nog niet over de dieren die met de vakantie's weer worden gedumpt of op straat worden achetrgelaten voor grof vuil.

Ik heb ooit een melding gemaakt van een zwakzinnige jongen die hier in de straat woonde, hij verzamelde katten. Goed hij deed ze dan niet met dezelfde vaart weer de weg op, maar hij verzamelde ze....
Ik heb toen de DB gebeld en zij hebben wel een aantal katten in beslag genomen, ik vond dat een opluchting want hij veroorzaakte veel overlast, hij kreeg toen ook een verbod op het houden van meer dan twee katten :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 17:53

Iris82 schreef:
Chiqa schreef:

Dat vind ik ook erg jammer, want het wisselen van omgeving en eigenaar is zeker geen goede zaak voor een dier. Ik vrees echter dat dit soort dingen heel, heel moeilijk in de wet te regelen zijn en ook lastigte controleren. Of er zouden mensen aangesteld moeten worden die onverwachts aanbellen, maar ik denk dat ook dit vrij gemakkelijk te omzeilen is.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 17:54

Moderatoropmerking:
Na overleg binnen het moderatorteam is besloten dat er op dit moment geen harde aanwijzingen zijn dat dit topic op Lonneke zou slaan zoals hier in het topic geopperd wordt. Wij vinden het jammer dat Lonneke zich aangesproken voelt, maar kunnen hier verder niet veel aan doen.

Het houden van dieren in Nederland is niet verboden en zal ook niet verboden worden. Dat is het belangrijkste punt in deze discussie.
Graag dus verder in een nette on-topic discussie.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 10:33

Dank je wel Nickeltje en team !!

Mijn vriendin heeft al eens een kat bij andere mensen gekocht via marktplaats. Een heel normaal beestje daar bij die mensen in huis.

Het arme dier heeft ruim een week bij mijn vriendin onder de kast gezeten. Is uiteindelijk goed gekomen maar als je toch ziet wat zo'n "gedwongen verhuizing" toch kan doen met zo'n beestje.... verschrikkelijk. |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 10:41

de DB ziet dit denk ik niet als verwaarlozing, het asiel doet eigenlijk hetzelfde.. die vangen de dieren ook op en 'verkopen' ze weer.. wij hebben hier ook een kat waar we eigenlijk niet zelf voor gekozen hebben (gevonden toen hij 2 dagen oud was) hij is nu 15 en woont nog steeds bij ons, wij hebben er voor gekozen om hem op te voeden, en hij is dus ook gewoon gebleven. dieren hebben tijd nodig om aan elkaar te wennen, en gun je ze die tijd niet dan klikt het niet nee.. nog niet.. onze katten bepalen de rangorde ook nog wel eens, onze honden ook, dat hoort er gewoon bij..
ik denk niet dat de DB hier iets aan kan doen, erg jammer maar het is geen mishandeling of verwaarlozing, al worden de dieren er geestelijk natuurlijk niet beter op als ze steeds moeten verhuizen, en als ze net gewend zijn weer ergens anders heen moeten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 14:44

Ook namens mij ook dankjewel Nickeltje en team dat het slotje verwijderd is van dit topic, ik hoop hiermee mensen te kunnen bereiken om bewuster met het houden van dieren om te gaan, al is het maar één ziel!
Hoe makkelijk is het tegenwoordig om een dier te kopen, en weer te verkopen, ik heb het vermeoden dat het fenomeen internet hier ook een groot aandeel aan is.
Vroeger als je een jong katje wilde, moest je van je luie krent af, weken zoeken in de krant, dan bellen, en vervolgen een stuk reisen.
Tegenwoordig gaat dit gewoon vele malen makkelijker, en ja dan kom je wel eens schrijdende gevallen tegen |(
Gelukkig is het meerendeel op dit forum een enorme dierenvriend.

slimmerik schreef:
Het arme dier heeft ruim een week bij mijn vriendin onder de kast gezeten. Is uiteindelijk goed gekomen maar als je toch ziet wat zo'n "gedwongen verhuizing" toch kan doen met zo'n beestje.... verschrikkelijk(

Presies, je moet de dieren wel een kans geven, of zelf iets 'investeren' om de dieren het naar hun zin et brengen.
Helaas denkt niet iedereen dr zo over, en halen maar dieren in huis, vliegen elkaar vervolgens in de haren en dan moeten ze weer weg om vervolgens weer plaats te maken voor een nieuw dier, want die komt er!
Net of dit nieuwe dier voor geen enkel probleem zou zorgen. }:0

En dan heb ik het nog niet over het feit dat mensen helemaal verbaasd zijn als hun opgeholpen dier ook nog eens jongen krijgt.........Echt dat laatste zou een evrbod op moeten komen, ze kunnen niet eens voor één dier zorgen maar wel voor een heel nest?
Of moet ik dan richting portemonaie vullen denken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 14:50

Ik blijf dit een raar topic vinden wat de nodige suggesties opwekt maar het zal wel weer eens aan mij liggen ;)
Overigens ben ik niet voor dieren verzamelen, laat dat duidelijk zijn, maar je kunt ook in omstandigheden verzeild raken waardoor je je veestapel moet inkrimpen en dan is het wel zo fair om juist dieren weg te doen voor een goed tehuis dan ze te laten verkommeren omdat het je aan tijd ontbreekt.
Vanmorgen hebben wij zelf besloten een of misschien twee paarden van de hand te doen, omdat het door een ongeval van manlief wat nog een behoorlijk lange nasleep heeft, godsonmogelijk is om het allemaal bij te fietsen.

Chiqa, het is niet altijd zichtbaar bij een hond of kat die je in huis neemt, of deze zwanger is of niet. Rare stelling, die laatste van je.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 14:55

suleilitha schreef:
Chiqa, het is niet altijd zichtbaar bij een hond of kat die je in huis neemt, of deze zwanger is of niet. Rare stelling, die laatste van je.....

Dan moet je de vraag even beter doorlezen dan begrijp je hem wel, ik vind namelijk dat je ten allertijde verantwoordelijk bent voor de voortplanting van je dieren.
En helemaal als het je vak niet is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 14:56

Sorry hoor maar ik heb ook 2 van mijn katten weggedaan. 1 daarvan plaste in huis en de DA kon geen medische oorzaak vinden maar misschien dat bij een verhuizing hij ermee ophield. Wij dus verhuist maar het hielp niet. Wij hebben hem toen weggedaan naar een vrouwtje die het niet erg vond als hij in huis plaste.

De andere kat hebben we weggeven aan mijn oma, mijn opa was overleden en mijn oma was erg eenzaam. Ze was helemaal gek op die kat en wilde ook geen kitten dus hebben wij die kat aan mijn oma gegeven. het is nu echt haar kind en ze is er helemaal gek op en wil het huis niet eens uitgaan want dan is Timmie zo eenzaam.

En daarna hebben wij toch echt nog 2 katten genomen die nu helaas zijn overleden. Wij hebben dan geen geld gevraagt voor die katten maar wel weggedaan.