Actieve hond ?!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_mexx_lady_

Actieve hond ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 20:40

Heyy ,
Ik zit met een probleem ..
Mijn oma fokt honden maar koopt er soms ook die ze gewoon houdt
Ze heeft er nu 3 ; de laatste is een Duitse Herder Puppy
Deze zit gewoon in zijn buitenhok , waar ie wel genoeg kan rennen en spelen enzo maar toch blijft ie veel te actief.
Hij heeft eigenlijk ook geen opvoeding gehad , ik ging soms wel met hem wandelen enzo maar daar heb ik ook niet veel tijd voor ; Mijn oma geeft Blacky ook niet veel aandacht !!
Als ik bij hem kom ( bij iedereen trouwens ) gaat ie heel veel opspringen. Soms echt zo hard dat je tegen de muur opvalt enzo ..
Nu kwam ik bij hem en beet Blacky in me schoenen ,, hij bleef doorbijten tot ik ze uiteindelijk heb moeten uitdoen omdat het pijn deed !!
Hij gaf ze niet terug ,, ik heb heel het hok met hem aan de schoen rondgesleept , zelf in de lucht getrokken en liet niet los !! ( sorry voor het bruute geweld !! ) ; Toen was mijn broek aan de beurt , evenals de borstel dat ik allemaal uit zijn mond heb moeten trekken !! Ik heb niet geweldig veel tijd voor hem , misschien 15-30 minuutjes per dag maar daar heeft die lieve schat geen genoeg mee !! Hij is echt wel lief enzo .. als je hem ooit is ie zo lief en knuffelen enzo maar zodra je hem loslaat gaat ie weer door het dolle heen ..
Nou vraag ik dus : Hoe kan ik hem dat afleren van overal in de bijten en op te springen ??
Iemand tips , ervaringen , .. ik hoor ze graag

( geen commentaar over dat ik me ontferm over de hond van me oma , we wonen op hetzelfde erf en ik heb medelijden met die hond !! , praten met oma helpt niet !! )

Sorry voor het lange , misschien onduidelijke verhaal !!

Xx

Pluttersput

Re: Actieve hond ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 20:44

Moeilijk om hier iets aan te doen gezien de situatie. Zo'n hondje hoort niet in een kennel, dan heeft hij nooit genoeg ruimte, ook al denk je van wel. Dit klinkt mij als pure verveling, frustratie, en aandacht vragen van de hond. Ben benieuwd wat anderen verzinnen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 20:50

springen zoveel mogelijk negeren. hij springt ook niet tegen een lantarenpaal aan. Armen over elkaar en de rug toe keren. hij krijgt pas aandacht als hij met alle 4 de poten op de grond staat.

Ik weet niet hoe oud hij precies is bij ons hielp het wel om te piepen als de hond beet. Maar bij haar was het wel speels bedoeld en dus geen dominantie. Als hij je echt met opzet bijt (om je kwaad te doen) moet je het wel duidelijk afstraffen dat is heel vervelend gedrag.

EDIT: hij moet inderdaad ook wat beweging krijgen anders blijft hij gefrustreerd. Zit hij apart in een kennel of zittende andere 2 honden erbij?

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 20:55

Duitse Herders zijn werkhonden, ze moeten wat te doen hebben anders gaan ze zich vervelen. En dan niet zomaar een beetje wandelen, maar ook echt denk werk voor ze. Zoals dingen zoeken of andere spelletjes. Wij hebben vroeger ook altijd duitse herders gehad. En mijn vader zegt ook altijd, het zijn geweldige honden, maar je moet ze echt aan het werk zetten zodat ze zich niet gaan vervelen want anders krijg je dit soort vervelende gedrag.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 21:13

Dus als ik op de gazon een sprongetje zet ..
Hem rond kegeltjes laat lopen en met een balletje gooi zou het beter moeten gaan ?
Laat ik dat eens proberen morgen =D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 22:50

_mexx_lady_ schreef:
Heyy ,
Ik zit met een probleem ..
Mijn oma fokt honden maar koopt er soms ook die ze gewoon houdt
Ze heeft er nu 3 ; de laatste is een Duitse Herder Puppy
Deze zit gewoon in zijn buitenhok , waar ie wel genoeg kan rennen en spelen enzo maar toch blijft ie veel te actief.
Hij heeft eigenlijk ook geen opvoeding gehad , ik ging soms wel met hem wandelen enzo maar daar heb ik ook niet veel tijd voor ; Mijn oma geeft Blacky ook niet veel aandacht !!
Als ik bij hem kom ( bij iedereen trouwens ) gaat ie heel veel opspringen. Soms echt zo hard dat je tegen de muur opvalt enzo ..
Nu kwam ik bij hem en beet Blacky in me schoenen ,, hij bleef doorbijten tot ik ze uiteindelijk heb moeten uitdoen omdat het pijn deed !!
Hij gaf ze niet terug ,, ik heb heel het hok met hem aan de schoen rondgesleept , zelf in de lucht getrokken en liet niet los !! ( sorry voor het bruute geweld !! ) ; Toen was mijn broek aan de beurt , evenals de borstel dat ik allemaal uit zijn mond heb moeten trekken !! Ik heb niet geweldig veel tijd voor hem , misschien 15-30 minuutjes per dag maar daar heeft die lieve schat geen genoeg mee !! Hij is echt wel lief enzo .. als je hem ooit is ie zo lief en knuffelen enzo maar zodra je hem loslaat gaat ie weer door het dolle heen ..
Nou vraag ik dus : Hoe kan ik hem dat afleren van overal in de bijten en op te springen ??
Iemand tips , ervaringen , .. ik hoor ze graag

( geen commentaar over dat ik me ontferm over de hond van me oma , we wonen op hetzelfde erf en ik heb medelijden met die hond !! , praten met oma helpt niet !! )

Sorry voor het lange , misschien onduidelijke verhaal !!

Xx

Jij kunt hem niet opvoeden. Je hebt er de tijd en de ervaring niet voor. Het meest wijze lijkt me dat deze hond herplaatst wordt...... een DH móet je opvoeden, anders worden ze verdraaid lastig.....
Deze hond klinkt alsof hij erg aan het puberen is, dan is het tijd voor gerichte training.
Wandelen moet je sowieso met zo'n hond zeker wel 2,5 uur in totaal doen, reken daar een uurtje training bij op (in blokken van een kwartier), bij het wandelen moet hij ook los, en flink kunnen ravotten en spelen.
_mexx_lady_ schreef:
Dus als ik op de gazon een sprongetje zet ..
Hem rond kegeltjes laat lopen en met een balletje gooi zou het beter moeten gaan ?
Laat ik dat eens proberen morgen =D

Nee, dat gaat niet in een paar dagen. wat je mist is tijd en ervaring, en dat is net wat je bij deze hond nodig hebt.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 00:28

Ik ken ook wel iemand die een herder heeft opgevoed als eerste hond en dat is best een prima hond geworden. Goede begeleiding doet ook al wonderen. En de TS geeft toch aan dat haar oma het niet wil bespreken. Dus kan ze hooguit roeien met de riemen die ze heeft. Maar het is eigenlijk geen goede situatie natuurlijk.

Volgens mij is het trouwens slimmer om denk werk van de hond te vragen dan alleen maar laten lopen. Koop een kong voor hem, of zo'n voedsel bal. Dan heeft hij iets te doen. Ga wat trukjes met hem oefenen etc.(in mijn ervaring hou je een hond op die manier beter bezig dan met een uur wandelen dan staan ze vaak 1 half uur later alweer voor je neus te stuiteren namelijk.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 07:50

Niet op de manier waarop ik wandel ;) Die van mij staan écht niet na een half uur alweer voor mijn neus te stuiteren.
Kong is leuk, maar alleen om de "lege" uurtjes te vullen. De meeste energie moet de hond toch in de training kwijt, een herder heeft niet genoeg aan denkspellen. Lopen, trainen, ravotten, en een denkspelletje komt er dan nog bij, maar het trainen en lopen heeft de hond veel harder nodig als die spelletjes.

Het is niet de fout van TS, absoluut niet, maar het incident met de schoenen geeft imo wel duidelijk aan dat de TS die hond gewoon niet aan kan. Dat de oma het niet wil bespreken is ronduit triest, en de hond is de dupe.

TS zou de hond zelf in huis kunnen nemen, en dan een goede kringgroep zoeken, en de hond met begeleiding op kunnen voeden. Maar nogmaals: ook met begeleiding zijn er gewoon veel die een herder niet aan kunnen, 't zijn gewoon heel pittige, intelligente, gevoelige honden, dat moet wel bij je passen ;)

Whaha, die voedselbal, die je noemt, moet ik even om lachen. Ik had een voedselbal voor mijn hond gekocht, en dat was even heel leuk, tot meneer uitdokterde hoe ik die brokjes erin deed, en toen haalde hij gewoon het dekseltje eraf :D

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 13:05

als ik je verhaal zo lees, krijg ik de indruk dat er totaal niet mee gewandeld wordt?? 3x per dag met een jonge hond wandele is toch wel een must hoor, (ook al is het maar 20 min, half uur per keer) anders verveeld hij zich helemaal en krijg je dit soort gedrag, haal hem eens uit de kennel laat hem ravotten met andere honden of maak hem gek met een balletje ofzo, of trek zelf een paar sprintjes als je hem aan de riem hebt en ga op cursus met hem, daar zijn ervaren hondentrainers die jou veel tips kunnen geven qua opvoeding enzo. Zo'n kong is ook leuk maar na 2 x had mijn hond al door hoe je zo snel mogelijk die brokjes druit krijgt dus is ze na 10 min al klaar, alleen als je er pindakaas insmeert doet ze er nog een kwartiertje langer over om alles grondig uit te likken :D

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 17:36

Ik ben 14 ,, zit dus op school kan geen 3 keer gaan wandelen ,, heb net met hem gaan springen ,, balletje gooien, zo een doolhofje gemaakt .. was heel moe ,;tong uit de bek ,, heel traag etc. nu is nog steeds rustig in der grote kennel ..
z kan spelen , deze kennen kan ik openen zodat ze op een stuk land komt waar heel veel plantjes , boompjes zijn om rond te springen en te razen ..
Als ik dit kan volhouden gaat het goed ..
Kwa opvoding gaat ook heb vandaag 15 minuutjes gedaan op zitten en afspringen en ging al stukken beter , dus ze luistert wel goed of zich ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 19:05

Ik geloof zeker dat je je best doet, maar opvoeding is véél meer dan goed luisteren meis :(:)

Nogmaals, jij doet je best, maar je moet echt eens met je oma praten.
Klinkt wel als een heel leuke dag :j

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 19:57

Inderdaad, heb toen efe nog een keer dus een tweede keer gespeeld , springen ging veel beter en emmh ,, de poesjes irriteren ging ook iets te goed ...
Maar ze neemt het spelen steeds beter op , en heeft nog maar 3 keer opgespronen

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 11:49

kijk en zo kan je je hond ook rustig krijgen :D dus als je dit elke dag doet verveeld de hond zich ook al minder :D en opvoeden is iid niet alleen luisteren yamcha, maar dat luisteren hoort wel bij de opvoeding :D k vind het goed van _mexx_lady_ dat ze wat gehoorzaamheid erbij doet, zo bouw je ook een band met de hond op :D zou je niet misschien eens aan je oma kunnen voorstellen dat zij (of jij) met de hond naar de puppycursus gaat?? Dat is vaak een uurtje in de week savonds dus dat zou meestal wel moeten lukken :D daar kan de hond eerst lekker een kwartier met de andere pups spelen (iig dat was bij onze cursus wel zo) en daarna leren zitten, liggen, hierkomen etc :D en het fijne van zo'n cursus is dat er ook mensen rondlopen die je kunnen helpen met bijvoorbeeld dat opspringen of nog andere tips voor je hebben :D

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 12:23

Dat gaat niet lukken denk ik ,, mijn oma kan neit zo lang meer lopen enzo ... dus voor de cursussen te doen , moet je toch veel lopen ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 13:45

me_myself_i schreef:
en opvoeden is iid niet alleen luisteren yamcha, maar dat luisteren hoort wel bij de opvoeding

Dat heb je heel goed omschreven :j

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 16:12

lopen op de cursus zelf is niet zoveel, het is de bedoeling dat de hond het werk doet en niet jij eh :D Kan je vader of moeder niet anders met haar op cursus gaan? Zo'n cursus bestaat meestal uit 10 lessen (dus zo'n 10 weken) of als dat niet gaat wil je vader of moeder je niet misschien brengen naar de cursus zodat jij zelf een uurtje dat zou kunnen doen in de week?? ik heb zelf toen ik 15 was de pup cursus en de vervolgcursus met ons hondje gedaan, mijn vader werkt erg onregelmatig dus die ging nooit mee en me moeder ook niet, maar ik had dan wel het geluk dat de overburen ook een pup hadden dus kon ik met hen meerijden. :D Het is wel wat werk maar heel leuk om te doen, en natuurlijk lukt het ook niet in een keer, jij hebt ook niet leren lezen en schrijven in een weekje tijd. Maar als je wat geduld heb krijg je er een hele lieve hond voor terug. :D
haha dankje yamcha :P

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 11:51

Haha, sorry maar cursussen zijn hier geen optie ,, ik ben nu wel al 3 dagen ' intensief ' met hem bezig , spelen , springen , blabla ,, en nu trekt ie echt naar het hindernisje toe ..
Balletjes brengt ie aardig snel terug ,, en als ie toch weer opspring maar ik streng zeg dat het niet mag , gaat ie ook af .. .
Dus ik merk wel als ik gewoon dit blijf doordoen dat ik er ooit wel zal komen ..

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 13:18

Je doet goed je best hoor maar is er verder niet iemand in de buurt die de hond meer beweging kan geven. Want hij heeft overduidelijk meer beweging nodig, je kan ook denk aan een uitlaatservices. Je zegt dat cursus geen optie is maar opvoeding is wel heel belangrijk en zeker bij een duitse herder want als die goed zijn opgevoed heb je er echt werelddieren aan.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 15:39

haha , zo een service hebben ze hier in de omtrek geloof ik niet ,, en ik vertrouw zulke dingen ook niet echt , kn je zeggen dat ze heel betrouwbaar zijn .. maar ik ben er niet zo voor =D

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 17:59

Waar woon je dan als ik vragen mag? Mijn hond had hele grote gedragsproblemen toen wij haar een jaar geleden ergens hebben weggehaald. Maar ze heeft bij de uitlaatservice zo ontzettend veel geleerd ze zijn zo goed voor haar geweest. Ze heeft leren spelen met andere honden ze had nog nooit andere honden gezien. Ze heeft geleerd dat de auto niet erg is, ze gaf al over als ze een auto zag. Ze heeft geleerd dat als ze alleen thuis was ze opgehaald word en iets leuks gaat doen ze had namelijk hele erge verlatingsangst. Maar ja je moet wel de goeie treffen er zullen ook wel mindere zijn. Maar wij hebben het echt getroffen met onze uitlaatservice.

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 19:10

Ok, jammer dat de cursus geen oplossing is, is leuk voor de hond en het baasje, maar als je zelf haar wat commando's kan leren waarom niet? :D uitlaatservice kan, maar is er misschien geen aardige buurvrouw/man in de buurt die wel eens tussendoor met het hondje wil wandelen? Ik laat zelf ook de hond van de overburen uit tegelijk met mijn hondje op vrijdag, als haar baasje lang van huis is :D en dat vinden ze allebij helemaal geweldig, kunnen ze met elkaar ravotten enzow :D Je zei dat je oma honden fokten? wat voor ras? die zal dan ook wel ervaring hebben met opvoeden met honden, misschien heeft zij nog tips voor je. En voor schooltijd een kwartiertje met de hond wandelen ? en naschool een kwartiertje wandelen? of gaat dat echt niet? Vind het wel goed van je dat je zo doorzet :D

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 17:23

als je de tijd hebt om de cursus te doen kan je mischien eens kijken voor een fietskar voor de hond(marktplaats staat best veel). Toen wij behendigheid deden gingen we ook altijd met de fiets met de hond achterin. Onze hond had het geloof ik wel naar der zin in dat ding en dan kan je de hond ook zelf mee nemen.
@yamcha; hoe wandel jij want ik ken honden daar kan je echt de halve dag mee wandelen, gaan ze een uurtje slapen willen zede rest van de dag nog verder. Maar dat zijn wel terriers die zijn vaak wat meer adhd als 'gewone' honden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 17:37

Ik heb geen terriers :)
Bij mij is wandelen per wandeling een uur ongeveer, en de honden lopen los, dat alleen al is een wereld van verschil, ik loop de route nl. 1 keer, de honden 4 keer.

En tijdens de wandeling doe ik gehoorzaamheidsoefeningen, of ik laat ze apporteren of zwemmen, of.......
Het is geen rondje aan de flexi om het blok, zeg maar :D

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 17:46

Dat doet die vrouw die ik ken met de terrier dus ook (alleen terrier houd niet van water dus niet zwemmen). Maar dan staat hij na een half uur na thuiskomt weer met bal inde bek voorje te stuiteren.

Onze hond is trouwens niet heel lang moe van zo'n wandeling maar die is niet zo'n opdringerige stuiterbal, die gaat gewoon lekker zelf in de tuin scharrelen. Maar ik dacht altijd dat herders ook in de catagorie duracel konijnen vielen. dus dan help razen niet genoeg. Maar dat verschild ook nogwel per hond denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 17:55

Zijn ook wel duracell konijnen ja :j
Het is niet zo dat ze de hele dag liggen te slapen, maar goed, ik vind het wel leuk :j

Maar die 3 uur per dag eruit en dan echt werken hebben ze heus nodig..... maar daar worden ze ook rustiger van, dat merk ik echt :j