Kat langs de weg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rockwitch

Kat langs de weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 09:40

Vanochtend werd ik al vroeg weer even op mijn neus gedrukt waarom mijn katten niet buiten mogen. Ik reed de straat uit en daar lag hij, een schitterende rooie kat, dood langs de weg. Hij had een bandje om, dus ergens zit er nu een eigenaar of onwetend te wachten tot zijn kat weer thuis komt, of ze hebben hem zelf al gevonden daar.|( Ik schrok eerst, want ik heb zelf 2 rooie en eentje heeft ook een bandje om, maar toen bedacht ik me dat ik net een minuut geleden de deur dicht had gedaan en dat de mijne gewoon heerlijk zaten te eten. Ik heb toen ik op mijn werk was gelijk de dierenambulance gebeld, en die zouden hem gaan ophalen. Krijg altijd gewoon buikpijn als ik eraan denk hoe die eigenaren zich straks moeten voelen als ze horen dat hun katje er niet meer is en op zo'n rotmanier aan zijn einde is gekomen.
;(
Voor mij is het weer duidelijk gemaakt, de mijne blijven gewoon mooi binnen.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 09:44

Toen ik vrijdag terug reed van de paarden liep er voor mijn auto ook een kat de weg op. Remmen en uit eindelijk in de berm terrecht gekomen ( was 80 km weg..)
Helaas reed mijn tegenligger toen de kat alsnog dood en reed door. Ik heb m van de weg gehaald en de dierenambu gebeld, die hebben 'm opgehaald.

Je weet als je je katten buiten laat dit kan gebeuren, dat maakt het alleen voor de kat niet minder sneu.

050206051012

Re: Kat langs de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 10:10

Brrrr... Ik heb altijd gezegd: 'als ik een kat doodrij, dan stap ik nooit meer in de auto!'.

Als ik iets erg vind, dan is het een dood gereden kat... Konijnen en vogels etc. vind ik ook sneu, maar op een kat zit vaak een baasje te wachten...

Ik heb ook binnenkatten en mochten we verhuizen naar een huis met tuin, dan wordt de tuin afgezet.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 10:13

Ik heb vorig jaar twee katten verloren doordat ze aangereden waren. Ik heb toen twee nieuwe katjes gekregen (en ik had er nog één), maar die komen never nooit buiten. Ook kat nummer drie (die wel gewend was buiten te komen) blijft voortaan binnen.
Bij mij geen katten meer die misschien ik weet niet hoe lang op hun dood liggen te wachten.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 10:19

never dat mijn katten buiten komen, Zo vaak lees ik(ook op bokt.) dat iemand zijn/haar kat kwijt is , het eerste wat er dan in mij op komt is ' eigen schuld dikke bult.

Ik persoonlijk vind dat andere mensen geen last mogen hebben van mijn katten. Om die reden gaan ze dus ook niet naar buiten. Bij ons lopen continu katten door me tuin, dat stoort me heel erg. Ze poepen continu in de tuin. Katten kunnen geen afstand inschatten zo als wij dat kunnen, De kans dat ze onder n auto komen is me te groot. Laatst is de kat van me vriendin verdronken in de sloot, en dus nog een reden om ze niet naar buiten te doen.

En dan heb ik het nog niet gehad over het vergiftigen van je katten, en het perongeluk op sluiten van je katten.

Nee, ik hou zoo onwijs veel van me poezen dat ik ze wil behoeden voor die gevaren

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 10:21

Mijn katten ga ik daar niet voor binnen houden,dat vind ik tegen over mijn poezels egoistisch.1 heeft ADHD en is echt mega druk die is niet binnen te houden.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 10:24

Waarom is het ego om ze daar voor binnen te houden? t is toch juist ego om ze naar buiten te sturen terwijl je weet hoeveel gevaar ze lopen buiten en ze dit zelf niet beseffen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 10:25

Het is maar net wat ze gewend zijn. Mijn katten kennen 'het grote buiten' niet, dus ze missen het ook niet, kwestie van zorgen voor genoeg afleiding in huis (krabpalen, speeltjes, etc.).

De kat van mijn zus is eind vorig jaar door het ijs gezakt en ingevroren, die konden ze uithakken met een pikhamer... Mij niet gezien!
Laatst bijgewerkt door 050206051012 op 20-04-09 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 10:26

Dat er buiten gevaar is dat weet ik ook wel,maar binnen houden vind ik gewoon niet bij iedere kat passen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 10:31

marleen_usar schreef:
Dat er buiten gevaar is dat weet ik ook wel,maar binnen houden vind ik gewoon niet bij iedere kat passen.

Ik vind het in ieder meer bij ze passen dan dagenlang met gebroken botten langs de weg liggen bijv.....

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 10:37

He jak, altijd naar om dat aan te moeten treffen, Ts. Kan me voor sommigen ook echt indenken dat ze liever hun katten binnen houden.
De katten van mijn ouders lopen altijd buiten. Daar komt geen verkeer en dus is er geen reden om ze binnen te houden. :)

Quellian schreef:
Het is maar net wat ze gewend zijn. Mijn katten kennen 'het grote buiten' niet, dus ze missen het ook niet, kwestie van zorgen voor genoeg afleiding in huis (krabpalen, speeltjes, etc.).

De kat van mijn zus is eind vorig jaar door het ijs gezakt en ingevroren, die konden ze uithakken met een pikhamer... Mij niet gezien!

Oh, wat verschrikkelijk zeg. Je wordt denk ik ook nog voorzichtiger als je dit van dichtbij mee hebt gemaakt.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 10:42

Ik woon midden in de stad, en mijn katten blijven ook absoluut binnen! Ik moet er niet aan denken dat ze op de ringbaan, hier vlak bij, verzeild raken! Het balkon is helemaal afgewerkt met gaas, dus ze kunnen wel gewoon naar buiten, maar niet de wijde wereld in. Als we ooit een huis kopen met tuin, wordt de tuin ook netjes catproof gemaakt zodat ze gewoon naar buiten kunnen, maar ik wil ze absoluut niet op straat hebben.

Niet alleen vanwege langsrazend verkeer, maar je hebt ook nog mensen met honden, kattenmeppers, en daarnaast wil ik ook niet dat anderen last zouden hebben van mijn katten.

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 10:45

ik heb zelf nu 3 katten en deze komen alle 3 buiten (zijn zelfs raskatten)
een paar jaar terug heeft mijn vriend ook een kat die van ons was dood gevonden langs de weg. Ik was er kapot van, maar ondaks dat had ik wel de gedachte dat hij iig een mooi en leuk leven heeft gehad....
Die katten hebben het zo naar hun zin buiten, en dat zou ik ze niet willen ontnemen

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 10:48

Tja het is zielig en ik heb ook al een keer een kat van een 80km weg afgehaald, hij was nog warm en het moet nog maar net gebeurd zijn. Dat mensen niet stoppen dan snap ik niet.

Ik ben vanaf 27 januari mijn kat kwijt, mijn vermoeden is dat ze ook door het ijs gezakt is. toch is dit voor mij geen reden om mijn katten binnen te houden :n Ik heb al sinds ik heel klein ben katten en dit is de eerste die ik zo kwijt ben geraakt, de rest is allemaal van ouderdom gestorven.
Ik wil het mijn kat niet aan doen, hele dagen binnen te zitten en nooit meer lekker van het zonnetje te kunnen genieten in de tuin en achter vliegjes en andere beesten aan te zitten. Ik vind dat ik mijn kat daar veel te veel mee beperk.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 10:50

Wij zijn op zoek naar een ander huis (met tuin) en dan mogen ze absoluut naar buiten, maar dan wel binnen de schuttingen. Dan beperk ik ze niet, maar bescherm ik ze wel. Drie van de vier katten bij ons wíllen niet eens naar buiten, zelfs het balkon vinden ze eng, dus heb niet het idee dat ik ze beperk.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 10:54

maar hoe wil je ze binnen de schutting houden dan? In een tuigje?

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 10:55

wij wonen in een bovenwoning..2 van de 3 katten gaan naar buiten..1 is een siamees en een man met ballen van 10 maanden..die komt alleen op het balkon..als we groter gaan wonen of met een tuin kan hij ook lekker naar buiten..tevens gaat ie vaak mee in de auto een rondje rijden en dan zit ie lekker met zn koppie uit het raam..ook zit ie vaak bij mijn ouders in de tuin aan een tuigje met een 5 meter lijn..sommige mensen vinden dit zielig..maar wij hebben hem sinds hij 4 weken is(als je de reden wil weten via pm) en sinds 4 weken gaat ie al overal mee naar toe omdat hij om het uur gevoerd moest worden..DA was het hier mee eens!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 10:57

Ik heb 2 raskatten Siamezen en die hou ik dus binnen.

1. lopen er genoeg katten buiten dus waarom moeten die van mij ook naar buiten.
2. Ik wil niet dat andere mensen last hebben van mijn katten zoals ik last heb van al die katten die rond ons huis lopen en overal zeiken en schijten.
3. Ik heb 1 ADHD kat die best druk en spichtig is die zou echt geen leven hebben buiten.
4. Ik heb een groot huis met 2 krabpalen, vensterbanken om op te zitten, plekjes om te liggen, speeltjes, muisjes enz enz dus die 2 vervelen zich echt niet en wat al eerder werd aangegeven... wat ze niet kennen missen ze ook niet.

We hebben nu wel de mogelijkheid om een ren te maken en die krijgen ze ook van ons incl boomstammen enz enz.... en laten ze daar maar tevreden mee zijn.
Verder mogen ze als we buiten zijn aan een tuigje in de tuin rondhobbelen en dat vinden ze ook prima...

Ik zou helemaal gek worden als ze weg zouden lopen ...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 10:58

malih schreef:
Waarom is het ego om ze daar voor binnen te houden? t is toch juist ego om ze naar buiten te sturen terwijl je weet hoeveel gevaar ze lopen buiten en ze dit zelf niet beseffen.

imo moet je een afweging maken. Hoe groot is het gevaar?
Hier is de kans kleiner dat ze worden aangereden, maar het kan altijd.
Helaas is 1 poes zijn pootje kwijt geraakt, omdat ze in en verkeerd geplaatste mollenklem is gekomen.
Toch wil ze nog steeds graag naar buiten...
Op sommige lokaties, zou ik er ook voor kiezen om ze binnen te houden, maar hier vind ik de risico's tegenover het gevaar aanvaartbaar.

Paardrijden is ook gevaarlijk voor ruiter en paard, toch doe ik het ;)

Eigen schuld vind ik erg kort door de bocht.
Als je van een dier of partner houdt, gun je deze zijn (indien nodig-'gepaste') vrijheid.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 10:59

SAKKIA schreef:

schrikdraad speciaal voor katten.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 11:04

superwoman schreef:
SAKKIA schreef:

schrikdraad speciaal voor katten.

Yup en er zijn meer manieren, zoals bv de virtual wall of het naar binnen gebogen kippengaas. En desnoods maken we een ren als ze dan nog niet in de tuin blijven (vrees voor 1 kat, das een acrobaat en stroomschokjes zijn geen optie voor me).

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 11:13

tja, ik vind het ook altijd heel sneu als katten langs de weg gevonden worden.
meerder van onze katten hebben zo de dood gevonden.
maar ik kan het me echt niet voorstellen dat ik die beesten binnen zou moeten houden...

oke: we hebben er nu ook 8, waarvan er drie aan zijn komen lopen.(en 2 vd 3 hebben wel een baasje gehad vermoeden we, 1 is mishandeld geweest, en de ander is er nog maar net, dus daar gaan we nog naar zoeken)
maar we wonen op een boerderij, en ik zou ook echt niet weten waarom ik katten zou hebben als ze niet buiten kunnen lopen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 11:35

siskeh schreef:
maar we wonen op een boerderij, en ik zou ook echt niet weten waarom ik katten zou hebben als ze niet buiten kunnen lopen.

Daar zijn katten misschien leuk om de muizen te vangen, maar in mijn geval geldt dat ik niet zou weten waarom ik katten zou hebben als ze niet binnen zouden blijven :)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 11:41

Ik woon ook buiten, langs een een heel stille weg, maar waar soms wel met ruim 80 km per uur overheen gejaagd wordt ( je mag hier 60!). De boeren hier stoppen echt niet voor katten, dus die van mij hebben een grote buitenren en het hele huis, en dat gaat prima.
Er zijn 2 katten van mij doodgereden en die ellende wil ik nooit meer meemaken. MIjn katten zijn prima gewend aan dit leven en als ze al een keertje ontsnappen willen ze weer heel snel naar binnen,want "het is eng" buiten, en dat houdt ik graag zo. Ik heb 2 perzen, die het buiten echt niet zouden redden en 3 "gewone" katten, waarvan 1 al 16 is.
Gelukkig hebben we een groot huis.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 11:51

De mijne komen uit Turkije van de straat, maar die zijn daar nogal mishandeld dus die durven nu zowiezo de straat niet meer op. Ik heb voor de zekerheid wel een bandje met een adreskokertje gehaald voor allebei, eentje heeft het nu om, de andere kan ik nog niet zo benaderen dat ik het bij hem ook om kan doen. Ik heb gewoon zoiets, voor het geval dat ze ooit naar buiten schieten, wat ik niet hoop, heb ik tenminste ervoor gezorgd dat mensen weten waar ze horen. Ze zijn ook gechipt, maar ik moet ze nog op mijn naam zetten.
Mijn katten talen er nog niet naar om naar buiten te gaan en hoop dat ze nooit willen, ben doodsbang dat ik dan ook een keer naar mijn werk rij en dat de mijne dan zo dood langs de weg ligt.