Hond krijgt te weinig beweging

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Hond krijgt te weinig beweging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 00:03

Meer dan de helft van de huishonden in Nederland krijgt op een doordeweekse dag te weinig beweging. Uit een onderzoek van de Hondenbescherming blijkt dat ruim zestig procent van de hondenbezitters op een doordeweekse dag minder dan een uur wandelt met zijn hond. Bijna één op de vijf hondenbezitters wandelt zelfs minder dan een half uur.

minder dan een half uur, arme beesten :(

http://www.telegraaf.nl/binnenland/3699 ... tml?p=26,2

Niet alleen onze paarden hebben er dus last van.

Nog steeds een gat in de markt denk ik: hondenuitlaatservices :D

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Hond krijgt te weinig beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 00:05

Komt idd heel vaak voor, jammer genoeg.

Mijn herder loopt lekker de hele dag buiten bij mooi weer en er wordt elke dag minstens een half uur mee gewandeld. Zij kan doen en laten wat ze wil en de hele dag rennen en springen..

Ik hoor er gelukkig dus niet bij :P

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 00:10

Ik laat mijn hond 4x soms zelfs 5x per dag uit en loop dan 2x een kwartiertje en 2x een half uurtje.
Op sommige dagen ben ik zelfs een uurtje aan de wandel, maar aangezien ik er 1 heb die liever lui als moe is doe ik hem daar echt geen plezier mee. Want als hij het te lang vind dan gaat hij liggen en wil echt niet meer verder lopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 00:22

Om eerlijk te zijn...als IK de hond uitlaat is dat ook maar 20 minuten per keer, maar ik laat hem alleen rond 6 uur sochtends uit en de volgende 3 keer dat hij naar buiten gaat op een dag is een paar uur per keer.

Mijn oude hond gaat minder als een half uur per dag naar buiten, beest is anders helemaal kapot. Als je langer dan 10 min met hem buiten blijft stort hij gewoon in

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 00:30

Ik laat tegenwoordig onze honden 15 min per keer uit, maar dat meer omdat ik geestelijk en lichamelijk helemaal op ben en dat al krap half jaar. Ik probeer meer maar dan moet ik dat de volgende dag bekopen wat weer ten koste gaat van de honden. Dus maar bal gooien, spelletjes verzinnen voor in huis om ze toch geestelijk bezig te houden, speeltjes voor in huis om elkaar bezig te houden en nu het weer beter weer is tuindeur open. Ik vind het wat kort door de bocht om te zeggen dat 1 uur P.D te kort is, wat doen die mensen naast het uitlaten om er voor te zorgen dat hun hond geestelijk er goed voor staat? tussen wat voor mensen is deze onderzoek gedaan? waar komen ze vandaan? bedoel.. is het mogelijk langer te lopen? nodigt hun woonplaats wel uit om meer te lopen? is er uberhaubt wel de mogelijkheid. Veel mensen denken dat actieve honden veel moeten lopen maar das vaak wat achterhaalt, ook bezig houden.. nadenken is erg belangrijk voor een hond. Als je elke keer precies het zelfde rondje een uur lang loopt en dat 4x per dan dan is het net zo erg voor een hond om het te moeten doen. Juist de afwisseling is goed voor ze.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 00:34

Als een woonplaats niet uitnodigt tot wandelen of er zijn geen mogelijkheden..... dan moeten mensen geen hond nemen vind ik.... Dan kan iemand beter een goudvis nemen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 00:38

Arabesk schreef:
Als een woonplaats niet uitnodigt tot wandelen of er zijn geen mogelijkheden..... dan moeten mensen geen hond nemen vind ik.... Dan kan iemand beter een goudvis nemen.

gelukkig ben jij niet kort door de bocht Arabesk.....:+
Ik woon in Rotterdam, maar mijn honden krijgen zat beweging, en lopen vrijwel altijd los.
Het is maar net hoe je het aanpakt...

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 00:49

Hoe zit het dan met mensen die al een hond hebben maar het beleid van de gemeente verandert? binnenkort geen honden meer los in het bos dus het maakt niet uit waar je woont. Wat is de waarde voor een hond als hij niet eens volluit over het veld mag rennen? want dat kan straks echt helemaal nergens meer.Je denkt er te makkelijk over Arabesk, en ik snap je standpunt maar haalbaar is iets heel anders. De gezondheid van de baas kan veranderen (moi) net als woonomgeving (hier stampen ze een sportpark uit de grond, en das een klein voorbeeld). De keuze van het ras is waar veel mensen op stuk lopen, net als opvoeding.. maar das een ander verhaal. Waar je woont, wat jou mogelijkheden zijn zijn net zo belangrijk in de keuze van het soort hond dat je neemt als dat wat jou persoonlijk het meest aanspreekt. Teveel mensen kijken teveel na het plaatje en te weinig naar wat ze eigelijk in huis halen. Maar ze vergeten ook te kijken of het wel leuk is om te doen. Het is in het begin misschien leuk elke dag op en neer te rijden naar het bos, maar als het zeiknat is buiten guur en steenkoud.. hoe leuk heb je het dan? Verplichte curcus vor opvoeding ben ik al jaren voor, niet alleen omdat een goed opgevoede hond veel leuker is maar ook omdat een gemeente niet zijn beleid laat afhangen van die loslopende sociaal gestoorde mormels die overal opduiken.

Ik kan me best vinden in vele dingen die je roept, maar hoe realistisch ben je? Bedoel.. wat is jou plan van aanpak als jij het een dag voor het kiezen had. Alle honden die niet langer uitgelaten kunnen worden hup een kennel in en afwachten tot iemand ze neemt? Afmaken zoals Peta dat doet want die nemen de moeite niet eens om voor ze te zorgen. Nog voordat de eigenaar in de auto zit is hun geliefde hond of kat dood.

Goed, altijd makkelijk praten als je de ruimte van de wereld om je heen hebt.. oordeelt makkelijk veroordeelt nog veel makkelijker.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 01:04

Onze hond loopt minimaal 1 keer per dag ongeveer 1 uur of langer. Maar ik merk de laaste tijd ook dat ze het zelfde saaie rondje echt verschrikkelijk begint te vinden. Maar er zijn niet echt veel ander rondjes bij ons in de buurt. Vind het ook heel jammer dat ze hier nergens los mag, maar ja dat mag eigenlijk bijna nergens meer. (hier in de buurt maar 1 plek binnen een half uur rijden, maar dat kan niet in de winter want ik ken mijn hond dan springt ze daar in het meertje en dat is veel tekoud als het vriest.)

Ik denk trouwens ook dat denken veel belangrijker is dan lopen. Als ik met mijn hond een uur ga wandelen in een losloop gebied is ze daarna minder moe als na een halfuurtje behendigheid. (wat ze nog moest leren dus veel denk werk, en zo hard rent ze nog niet over het parcoertje }:0 ). Merkte het ook altijd toen we nog gehoorzaamheid deden. We moesten vooral niet denken dat we de na de cursus nog lekker een uurtje gingen wandelen de hond was bek af. En dat terwijl het lichaamlijk helemal niet zo intensief was. (zit, lig hier etc kost niet zo bijster veel beweging)

Ik denk trouwens ook wel dat er honden zijn die meer hebben aan een paar korte wandelingen dan 1 lange. Bijv wat ouderehonden of honden met gewichtsproblemen. Maar ik kan me niet voorstellen dat dat 20% van de honden is eigenlijk. Dus ik vind wel dat er weinig gewandeld word dan.(staat er in dit onderzoek ook iets over andere activiteiten, zwemmen, fietsen, behendigeheid, flyball etc?)

EDIT: dan wel weer jammer dat een uitlaat service vaak verschrikkelijk duur is. zou voor veel honden een oplossing zijn.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 01:09

Arabesk schreef:

Ach doen we toch hetzelfde als met de paarden. ..... we duwen ze in een stapmolen :+ |(

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 01:13

slimmerik schreef:
Arabesk schreef:

Ach doen we toch hetzelfde als met de paarden. ..... we duwen ze in een stapmolen :+ |(

en mijn hondje vind het rondje van 3 km al saai vraag me af wat ze van een rondje van 10 meter zou vinden |( . mijn hond zou zo niet gan lopen in zo'n stom ding.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 02:08

uitlaten? is dat nodig dan? :+

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 09:22

liedje89 schreef:
slimmerik schreef:

en mijn hondje vind het rondje van 3 km al saai vraag me af wat ze van een rondje van 10 meter zou vinden |( . mijn hond zou zo niet gan lopen in zo'n stom ding.

Ik zou er gewoon een bal in hangen, dat ding op topsnelheid zetten en hond erin. Hond achter bal staat garant voor succes, als ze bal gericht zijn teminste. Anders doe je het met een koekje, botjes, lap vlees enz enz

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 09:53

mijn ouders wandelen minimaal 4x op een dag ruim een half uur.
en met mooi weer nog langer.

ik zie idd wel veel eigenaren bij ons in de wijk die de hond naar buiten laten, de behoeftes laten doen en vervolgens weer naar binnen gaan

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 13:56

Hondenuitlaat zeker een gat in de markt ze zouden het alleen wat goedkoper moeten maken zodat de hond lekker 5 dagen in de week mee kan!!

Mijn hond komt echt wel aan een uur, die gaat bijna elke dag mee na stal toe en daar lopen al ze honden vriendjes!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 13:59

Och...wat triest!!!

Mijn hond loopt minimaal 4 uur per dag buiten op een groot boerderijerf....
Maar op dit moment is dat veel meer.....werkloos zijn heeft voor hem heeel veel voordelen :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 14:00

ik laat mijn honden nooit uit....ze kunnen zelf uit hun appartement met bedden komen om vervolgens in een tuin van een hectare te ravotten met z'n zessen...ik ruim alleen de poep op elke dag....

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 14:07

Ik haal ook niet elke dag een uur hoor!
Wel gaat mijn hond bijna elke dag mee naar stal om daar de hele boel op stelten te zetten.ook gaat hij vaak mee het bos in waarbij hij dan zwemt,rent achter de bal aanrent en speelt met andere honden..

De ene dag is het meer als de andere..geld trouwens hetzelfde als voor de mens toch? een mens moet ook elke dag een half uur beweging hebben..hoeveel mensen komen daar ook niet aan?
Ik probeer het niet goed te praten hoor,maar soms red je het gewoon niet..

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 15:33

Ik denk dat de hond van mijn ouders dat ook niet redt hoor :n
Maar er wordt binnenshuis ook nog enorm veel met de hond gespeeld en geravot.
Mijn vader zit in een rolstoel en durft buiten dus niet met de hond te ravotten en doet dat vaak binnen of in de tuin, maar is dat dan zo raar? Hond wordt zeker 5x per dag uitgelaten. Alleen niet altijd evn lang, maar ze krijgt echt voldoende beweging hoor :j

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 15:37

Sindskort zijn mijn vriend en ik uit elkaar. Hij laat ze nu nog tussen de middag lang uit, maar gaat binnenkort verhuizen naar Apeldoorn (flatje) dus dan kan dat niet meer.

Ik heb nog geen idee hoe ik het moet doen, hondenuitlaatservice en dagopvang is voorlopig te kostbaar (2 honden).

Dus als je een idee hebt, kom maar op, aangezien je altijd zo makkelijk over iedereen en elke situatie oordeelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 15:37

Ik denk dat mijn hond dat ook niet altijd red.
We wandelen makkelijk een halfuur per dag, maar een uur zal het niet altijd worden. We hebben wel een grote tuin waar hij met mooi weer de hele dag in mag spelen, en we spelen ook binnenshuis veel met hem.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 15:39

Onze hond gaat eerste en laatste rondje een kwartier los/uit. (park)
Andere 2 rondjes een halfuur los/uit. (park)
Op zaterdagmiddag sport en spel (1,5 uur).
En 2x per week naar bos of strand.

Ik denk inderdaad dat veel honden te weinig beweging krijgen.
Maar het hangt ook een beetje af van het ras.
Ik kan mij voorstellen dat een border collie meer/andere beweging nodig heeft dan een teckel.

Biebabeloeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 15:42

Wij wonen tegenover een park en hebben een (zeker voor de stad) immense achtertuin en een groot huis waar hij veel in kan lopen. Als ik thuis ben (zit in de week op kot) wandel ik een uur met hem, anders doet mijn moeder dat, maar het is al is voorgekomen dat mijn moeder tot laat moest werken en onze hond die dag dus zijn parkwandeling niet kreeg (broer en papa zijn niet zo'n wandelaars...), nuja, de dag erop maar iets langer wandelen, maar aan ons huis en tuin heeft hij eigenlijk al genoeg hoor. Hij begint nu ook al wat ouder te worden en soms heeft zelfs geen zin om te gaan wandelen...(meestal wel natuurlijk, maar soms blijft hij liever binnen, bv bij regen :+ hij denkt dat hij smelt als hij dan buitenkomt :+)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 15:50

Ik wandel bijna nooit met mijn honden maar goed ze lopen wel de hele dag met mij buiten op het terrein

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 15:52

Wij gaan lang niet elke dag wandelen met onze [***] :), gewoon wandelen doen we zelfs hooguit één keer in de week, vaak komen we daar zelfs niet aan. Zware dierenbeul ben ik dan natuurlijk... Ik zou nooit een hond mogen hebben!

Punt is wel dat onze honden (de ene nu al wat minder, vermits die op de respectabele leeftijd van 13 beland is) ongeveer de hele dag buiten zitten, tenzij het echt zwaar regent. Ze hebben een goeie 35/40 are om zich op de amuseren. Ik ga twee/drie keer in de week lopen met de jongste, twee keer in de week gehoorzaamheidstraining, regelmatig wordt er eens een balletje gegooid/gevoetbald/apportoefeningen gedaan/kwartiertje getraind/...

Wat ik vreemd vind, is dat veel mensen deze situatie niet oke vinden (mn het feit dat de honden hele dagen buiten zitten). Ik heb hier, ook al op bokt, al heel vaak op de reactie gestoten dat dit zielig is voor de honden. Ik ben er daarentegen ongeveer zeker van dat onze honden een pak gelukkiger zijn dan veel van de honden die hele dagen binnenliggen, om dan twee keer per dag een half uurtje aan de leiband een wandelingetje te maken.