Paastopic: kuikentjes,nog in en net uit het ei!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nessah

Paastopic: kuikentjes,nog in en net uit het ei!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 19:22

hallo allemaal,

Mijn vriend fokt met zijn vader samen kippen. Sierkippen wel te verstaan. Elk jaar gaan ze naar tentoonstelling en elk jaar natuurlijk met nieuwe dieren.. Dus ja,elk jaar kuikentjes!

Deze zijn vrijdag en zaterdag geboren en we haalden ze gister uit de uitkomstmachine en deden ze over in een hok. ( uiteraard met warmteplaat).

Het zijn in totaal 96 kuikens, waarvan 3 met "spreidpootjes" dat is een afwijking die alleen bijtrekt als ze het een klein beetje hebben maar deze 3 hadden het te erg dus zijn zijn een handje geholpen.

Ook was er nog een kuiken die zelf niet uit het ei kon komen, waarschijnlijk te zwak. Deze hebben we geholpen door het ei te pellen ( zie filmpje) dit kuiken doet het nu gelukkig net zo goed als de rest maar er wordt niet mee gefokt, dus die is gewoon voor een hobbyboer. Deze dieren hebben namelijk een groeiachterstand vaak.

Nou, geniet van de foto's en filmpjes!

Volgend weekend worden er weer 60 kuikens verwacht en dan een maand later nog eens 100 :)

1. Bijna!!
Afbeelding

2. Deze zijn al netjes droog:
Afbeelding

3. Ook al netjes droog:
Afbeelding

4. 2 in mijn hand,klein he!
Afbeelding

5. Net uit het ei.
Afbeelding

6. Lekker warm tegen elkaar aan!
Afbeelding

7. Stoer hé!
Afbeelding

8. Dit is er 1 met spreidpootjes.. Die kunnen dus ook niet lopen of staan.
Afbeelding

9. Deze hadden we een handje geholpen met uitkomen,er zit nog een stukje ei op zijn rug.
Afbeelding

10. Stoere papa toch!
Afbeelding

Filmpjes:

Het overzetten van de la uit de uitkomstmachine naar teiltje of doosje,om ze vervolgens weer over te zetten in het hok. Zet je geluid vooral aan :)
http://www.youtube.com/watch?v=KSzCsnsslTM

Het pellen van een ei.. LET OP!! kan schokkend zijn en is een beetje bloederig!
http://www.youtube.com/watch?v=xnFDqIqO_Sw

Het hok en de kuikens worden even met hun hoofd in de drinkbak gedaan zodat ze weten dat daar water is.
http://www.youtube.com/watch?v=qWSzP62Rs7I

Ik hoop dat jullie het leuk vonden om eens te zien!

:wave:

Melanie_B

Re: Paastopic: kuikentjes,nog in en net uit het ei!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:27

Jeetje.. Dat is apart zeg.. zie je niet vaak dit..
Wel onwijs leuk! :) Maar hoelang worden de kippen gehouden?
Een jaar of langer? En wat gebeurd er uiteindelijk met ze, gaan
ze naar de slacht of wat dan ook?
Vind het leuk om ze te zien en er wat over te weten komen!
Jullie hebben er wel veel zeg! :oo Houden jullie ze ook allemaal?

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:28

leuk om te zien :j

maar dat kuikentjes in waterbak doen, doen jullie dat 1 voor 1?? :oo

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 19:36

de kippen die een goed extrieur hebben blijven, die gaan naar tentoonstellingen en daarna voor de fok. Dat is ongeveer een kwart van de hennen.
3 kwart is binnen 2 á 3 weken verkocht aan vaste klanten ( o.a. uit italië en frankrijk) en die nemen ook altijd wel een paar hanen mee. De dieren die dus het beste zijn is voor eigen gebruik en blijven totdat ze dood gaan hier.

Dan heb je natuurlijk ook nog een paar kippen die niet goed opgroeien ( toch nog een afwijking of bijvoorbeeld geen juiste bouw ect) en die gaan naar Avifauna.. Dus, voor de uilen.. Sja.. je kan niet alles houden maar dit zijn er vaak maar een stuk of 5.

Voor de slacht nooit,het zijn sierkippen en er zit amper vlees aan :)

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:37

Ach gut wat een schattige pluizebolletjes, heel leuk om eens te zien Agnes. En wat zijn het er veel joh, die kun je toch helemaal niet uit elkaar houden! Haha, en als dat kleine 'gepelt' wordt uit het ei, dat ziet best raar uit, maar wel leuk om eens te zien. Haha, en jouw laatste foto, kei coolw!

Hoe oud kunnen kippen überhaupt worden? Zo te lezen komen ze dus allemaal in principe wel goed terecht!

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 19:39

MoonChloe schreef:
leuk om te zien :j

maar dat kuikentjes in waterbak doen, doen jullie dat 1 voor 1?? :oo

ongeveer de helft, verder kijken ze het van elkaar af. Maar je bent er dus wel even mee bezig :) Maar de onderkant van drinkbakken zijn rood.. en kippen pikken als ze rood zien dus de rest heeft het vrij snel door.. ( bij bloed blijven ze dus ook pikken,dus heeft er 1 een wond moet je er snel bij zijn anders pikt de rest hem zomaar dood).
Ze hebben in het ei voor ongeveer 2 dagen eten mee gekregen,en ze hebben anderhalve dag in de uitkomstmachine gezeten dus ze moeten wel direct weten waar het drinken is dus vandaar dat we ze altijd even helpen om het gelijk te vinden :)

De oudste kip die we hebben op dit moment is 8 en dat is voor een volle raskip erg oud, die worden meestal 6 jaar.

Vleeskippen kunnen soms wel 10 jaar worden ( maar worden met een paar weken natuurlijk geslacht)

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:40

Wat een dropjes om te zien zeg! :D Papa-haan mag er ook zijn. Wat een stoer kapsel heeft hij.

GinnyBanshee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:41

aww wat lief :D echt super schatig :P

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:41

Wat raar dat kippen doorpikken als ze een rode kleur zien, dat wist ik helemaal niet, dan is het wel oppassen met wondjes idd!

Hmm dan worden ze eigenlijk best oud, dat had ik niet verwacht, maar ik heb dan ook totaal geen verstand van kippen.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:42

Wat schattig Agnes! Echt leuk om te zien. Wat leuk dat je die foto's hebt gemaakt en zo op bokt zet :j

Kaygee

Ohhww wat cute!! Doet me denken aan mijn eigen kukels die ik zelf heb uitgebroed. Heb toen ook een paar maanden die kleintjes op mijn slaapkamer gehad tot ze naar buiten konden. Echt geweldig!

Iris82

Wat leuk om te zien zeg.
En super interessant!!

Ik kan nu ook gelijk de vraag van MoonChloe beantwoorden, want dat vertelde die man op het filmpje: Hij houdt er een aantal met t hoofdje in het water en de rest kijkt het van de andere af. :)

Wel fijn om te horen dat het pelkuiken het nog gered heeft.
Daar twijfelden ze zo te horen behoorlijk aan.

_MV_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:43

Ach gut, wat een pluisjes!
Wat leuk en informatief om te lezen! Ik wist helemaal niet dat een kip wat 10 jaar oud kon worden.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 19:47

Wat een leuke reacties! :D

Het kuiken dat gepelt werd was te zwak om zelf eruit te komen en wat bloed verloren.. maar gelukkig dus sterk genoeg om het alsnog te redden en zit nu lekker in het hok bij zijn broertjes en zusjes :)

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:49

zo hey, dat is dan wel effe werk :D

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 19:50

om ze uit elkaar te houden is heel makkelijk.. per la ( in de machine) is het van 1 hok.. en ze krijgen bij het uithalen van de la gelijk een ring om met een kleur. op foto 9 te zien..die heeft een groene om.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:53

ziet er leuk uit zeg!
wat gaan jullie dan doen met die kuiken met spreidvoetjes? :)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 19:54

Die leeft niet meer helaas, die hebben we een handje moeten helpen.. Doen we niet graag,maar beestje zal nooit kunnen lopen of staan dus ook niet overleven.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 19:55

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:56

oke zo. Is ook wel begrijpelijk. Die papa is wel heel cool! :))

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:56

gut ik krijg acuut medelijden met die kuikentje.. ;( zoooo klein en zo hulpeloos :+

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 20:00

ach een paard met hele kromme benen die niet kan staan laat je ook afmaken en zo word er bij elk soort wel wat verkeerd geboren. Gelukkig zijn wij er zodat dieren niet onnodig hoeven te lijden. In de natuur zal het gepelde kuiken dood zijn gegaan in het ei en het kuiken met spreidpoten na een paar dagen van de dorst en honger. Helaas hoort dat er ook bij..

Maar 93 gezonde kuikens is natuurlijk hartstikke mooi :)

EveliNero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 07:24

Wat een hoop kuikens hebben jullie zeg, leuk!!

Wij hebben vroeger ook Barnevelders (kriel) gefokt en als wij kuikens met spreidpootjes hadden ' bonden' we de pootjes aan elkaar (vlak boven de knie) dmv een elastiekje. Hierdoor bleven de pootje dus in de goed stand staan. Na een weekje kan je deze eraf halen en kan het kuiken gewoon normaal staan/lopen! Misschien is het proberen waard? ;)

Veel plezier met de kleintjes!

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 07:43

Dat soort dingen hebben we heus geprobeerd,maar bij hele erge spreidpoten heeft het geen zin. Daarnaast kan je er niet mee fokken omdat ze het door kunnen geven en daar zijn deze dieren wel voor bedoeld.
Bedankt allemaal voor de leuke reacties!

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 10:18

Een écht paastopic!
Wat ontzettend schattig zeg!
En wat veel!
Als ik die kuikentjes zie denk ik er altijd over toch een haan bij te doen (we hebben 5 hennen bij de pony's in de wei lopen).
Maar ja, ze moeten dan ook weer weg...
Heel veel plezier met de kuikentjes; en als ze net zo mooi worden als de stoere papa; wauw!