Fietsen met de hond.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Weissjee

Fietsen met de hond.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 20:02

Hai :D.

Fietsen met de hond, doe jij het? Hoevaak? Hoelang en Waarom?
Open eigenlijk dit topic omdat ik net met mijn hond aan het fietsen was en er een groepje meisjes voorbij kwam fietsen en zeiden dat het dierenmishandeling was. En dat het super zielig was en mijn hond buiten adem was. Ze hijgte alleen maar.
Dat neem ik natuurlijk niet serieus. Maar vroeg wel af of bokkers met honden fietsen ;).

x.

Annettu_

Re: Fietsen met de hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 20:10

Nee, Heb het wel eens geprobeert maar hij loopt er steeds onder :o

Liesjeloef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 20:13

Jahoor,kan gerust. Moet wel even afstappen als er een andere hond is,maar hij loopt rustig mee. Hoevaak en waarom ligt eraan.

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 20:14

Jammer dat het niet goed ging. Mijn hond doet het met plezier en is zelfs een keer 36 km/uur gegaan :o. Maar ze is een halfe husky en trekken zit in haar gewoon ;).

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 20:28

Ik ga ook af en toe wel eens fietsen met de hond :). Hij is er blij genoeg mee, met wat extra beweging. Als [***] heeft hij af en toe wel eens nood aan iets wat toch wel wat intensiever is dan een gewone wandeling. Ik zorg er wel voor dat het nooit te snel gaan, hond moet in een draftempo kunnen volgen. Verder is onze hond ook wel wat gewend (canicross, wandelingen,..), dus hij kan een half uurtje fietsen wel verdragen.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 20:31

Weissjee schreef:
Jammer dat het niet goed ging. Mijn hond doet het met plezier en is zelfs een keer 36 km/uur gegaan :o. Maar ze is een halfe husky en trekken zit in haar gewoon ;).

Het is wel de bedoeling dat als je fiets met je hond je hond in een draf tempo loopt en veilig volgt en niet trekt ;) anders kun je gevaarlijke situaties veroorzaken.

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 20:35

annepaardoes schreef:
Weissjee schreef:

Het is wel de bedoeling dat als je fiets met je hond je hond in een draf tempo loopt en veilig volgt en niet trekt ;) anders kun je gevaarlijke situaties veroorzaken.

Weet ik galop is ook slecht voor haar rug. Maar dat heeft mijn vader ooit een keer gedaan met haar. Soms laten we haar gaan als ze laat merken dat ze dat wilt, maar net vaak.

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 20:40

Ik heb het vanmiddag nog met een vriendin gedaan!
Ik ging haar en haar hond (Cocker) ophalen zodat we foto's konden maken en ze met mijn ond kon spelen!

Natuurlijk is een Cocker niet groot, maar hij heeft een goed uithoudingsvermogen en conditie dus dat gaan prima!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 20:44

Ik deed het met mijn vorige hond vaak, die lette goed op, had een bereconditie en luisterde uitstekend aan de fiets. Mijn huidige hond is te onbehouwen, met hem durf ik het niet aan :n

Wel is het heel belangrijk de stukken met de fiets op te bouwen, zomaar ineens een half uur fietsen op stevig draftempo is niet echt goed. Die conditie moeten ze toch langzaam aan opbouwen en dan kan het wel.
Ook galop deed ik aan de fiets hoor, no problem. Belangrijk is wel dat je één tempo vasthoud dat voor de hond goed vol te houden is en geen kilometers achter elkaar natuurlijk.

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 20:45

Ik fietsTE regelmatig met de hond. Hij heeft er veel plezier in als hij lekker los mag mee lopen achter mij op de fiets aan.
Helaas heeft meneer last van overgewicht en krijgt hij last van zijn heupen.. fietsen zit er dus niet mee in

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 20:46

ik probeer het heel af en toe maar gaat niet erg goed zeg maar :Y

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 20:47

ik fiets zo vaak met mijn hond. Ze is een friese stabij x border collie. Ze vind het geweldig aan de fiets.
Bij drukke wegen loopt ze aan de riem en buitenaf loopt ze los. Zo kan ze haar eigen tempo lopen en houdt ze het lang vol. Meestal fiets ik 30min , maar soms wel 1 uur, 1,5 uur met pauzes.
Fiets ook vaak met een vriend. die heeft een border collie en die vind het ook geweldig

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 20:48

Mas schreef:
Ik deed het met mijn vorige hond vaak, die lette goed op, had een bereconditie en luisterde uitstekend aan de fiets. Mijn huidige hond is te onbehouwen, met hem durf ik het niet aan :n

Wel is het heel belangrijk de stukken met de fiets op te bouwen, zomaar ineens een half uur fietsen op stevig draftempo is niet echt goed. Die conditie moeten ze toch langzaam aan opbouwen en dan kan het wel.
Ook galop deed ik aan de fiets hoor, no problem. Belangrijk is wel dat je één tempo vasthoud dat voor de hond goed vol te houden is en geen kilometers achter elkaar natuurlijk.

Idd, mijn hond haar conditie was eerder ook beter. Maar heb een tijd niet veel meer gefiets met haar. Dus ben nu langzaam alles weer aan het opbouwen.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:06

Manon_V schreef:
Helaas heeft meneer last van overgewicht en krijgt hij last van zijn heupen.. fietsen zit er dus niet mee in

Ik weet niet wat voor heupproblemen je hond natuurlijk heeft, maar onze Duitse dog heeft lichte vorm van HD (nja, ze is niet op de foto geweest, maar de dierenarts vermoed dit en dat het om een lichte vorm gaat, denk ik zelf omdat het nu supergoed gaat :D). Wij kregen het aanraden juist met haar te fietsen om haar spieren te versterken, zodat de gewrichten ontlast kunnen worden. Sinds we dat zijn gaan doen gaat het steeds beter, ze heeft flinke spieren op haar kont en sindsdien ook veel minder snel stijf, minder vaak kreupel en geen gepiep meer bij het opstaan. Als ze een dag flink gek doet, dan is ze de dag erop wat stijf, maar ook dat loopt ze heel rustig weer los en dan doen we het gewoon 2 dagen rustiger aan. In de meeste gevallen is het ook spierpijn.

Maargoed, ontopic: ja :D Dat doen we soms. In de winter wat minder, maar mijn vriend wil het weer gaan oppakken. Indy loopt altijd los en ze kan aan beide kanten van de fiets. Ze let goed op, houd gepaste afstand, gaat niet op andere honden of mensen af en hobbelt gewoon netjes mee :+: Onze pup moet met de tijd ook aan de fiets, maar eerst nog even niet, daar is hij te jong voor.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:18

even offtopic: Om de spieren te versterken als een hond HD of een lichte vorm heeft kan je ook goed zwemmen. Niet erg belastend voor de heupen, maar wel een goede spierenkweker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:27

Nope ik fiets niet met de hond. Als je fietst met de hond, moet je een gezonde hond hebben, vooral bij de grotere rassen of de heupen en hart in orde zijn. Verder moet je wel tempo van de hond volgen. Ik bedoel niet dat je hond in galop mag wanneer hij dat wil. Maar ik bedoel dat je de draf van de hond moet volgen.
Je ziet zo vaak dat honden achter de fiets worden mee gesleurd.
Verder niet met warm weer. Afgelopen zomer fietse een man me voorbij met een westie naast de fiets. Het was 28 graden!!! Het beest was bekaf en nat van het zweet. Het was enorm sneu, ik heb er dan ook wat van gezegd :o
De gedachte achter fietsen met je hond moet zijn in het belang van de hond, je ziet veel mensen op de fiets, die zelf niet willen wandelen en dan de hond maar aan de fiets mee sleuren. Honden met overgewicht, te kleine hondjes in een te hoog tempo of honden waarvan je elke idioot kan zien dat er iets met de pootjes mankeert.
Zelden zie je iemand fietsen met een hond, waar je glimlachend naar kan kijken, omdat de hond plezier heeft. Dat vind ik erg jammer.

Voor HD zijn de achterhand spieren erg belangrijk, probeer die in conditie te houden en zwemmen is enorm goed. Google ook even op groenlipmossel in combinatie met HD.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:31

Mindim schreef:
Het beest was bekaf en nat van het zweet.

Foutje.. :+

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:37

:)) Een hond heeft geen zweetklieren, hoe moet een hond dan nat zijn van het zweet? Was hij gewoon niet aan het hijgen en had hij net gezwommen ofzo? :D Als een hond een goede conditie heeft en gewend is om bij hogere temperaturen actief te zijn, dan zie ik het probleem niet om met 28 graden te gaan fietsen hoor :n :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:48

Sorry, ik weet dat een hond alleen vocht verliest middels tong en voetzooltjes. het was meer als beeldspraak bedoeld.

Xono, het diertje was op, pootjes konden het niet meer bijbenen. Verder vind ik 28 graden veel te warm en vooral voor een westie met een behoorlijke vacht. Ik ben verder geen dom iemand en kan heel goed zien wanneer een hond bekaf is.

Ik ben niet tegen het fietsen met een hond, maar wel op hoe en waarom sommigen het doen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:54

Ja wij fietsen met onze hond, deden het al en nu nogsteeds om dr achterhand spieren sterk te houden aangezien ze zware HD heeft(nog geen last ervan). Maar gewoon in een DRAFtempo, op haar tempo, meestal wil ze heel snel maar dan houden we haar wat in.

Ik vind het vreselijk als ik mensen zie fietsen met de hond, nouja met... hond galoperend.. zo slecht voor de gewrichten :n En niet lang vol te houden voor de hond.

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:09

Ik dacht juist dat fietsen heel slecht was als een hond HD had, maar blijkbaar niet!
Toch fijn om dit even te weten.
Dat galopperen aan de fiets heel slecht was wist ik idd wel.

Tijdens het fietsen loopt mijn hond op stukken waar het kan los. Zo kan hij zelf zijn tempo bepalen, zelf fiets ik dan suuperlangzaam :+

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:10

Ik fiets vaak met mijn hond. Ik skate ook met hem, en hij gaat met de paarden mee.

We hebben hem als pup leren wennen aan de fiets, voorzagen nl dat dit niet eenvoudig was :+
Ik zat achterop de fiets en vriendlief fietste heel erg langzaam. Hij liep netjes naast de fiets. Het is een stresskip, dacht al snel dat die enge fiets over hem hemreed.... We hebben dan ook lange tijd over het fietsen gedaan.

Nu hij volwassen is, fiets ik bijna dagelijks 5 minuten naar t bos. Maar hij gaat ook naast de fiets als we naar les gaan. of op de koffie bij ouders ofzo. Ik heb een mand, die vrijwel altijd meegaat. ik hou heel goed zijn tempo in de gaten. Toen ik er net meebegon, ging hij loeihard! Ik vond het moeilijk om zijn galop naar de draf terug te krijgen. Het is wel gelukt, gewoon, door rustiger te fietsen.

Ik fiets trouwens niet omdat ik het als "uitlaten" zie. Het is een manier om ons te verplaatsen. ;) En die gaat prima!
Ik probeer hem wel altijd stukken los naasdt de fiets te laten lopen, stukje door t bos, stukje park. Dat maakt t voor hem veel prettiger. Kan hij tenminste poepen wanneer t hem uitkomt. :+

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:15

fietsen met een pup is not done :n

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:17

Ik liet altijd in de weekends mijn bouvier uit met de fiets. Daar had ik een speciaal tuigje voor dat ik aan de fiets kon bevestigen. Het was ideaal voor alle partijen. Hij stond er altijd ontzettend op te kijken. Hoewel ik te voet altijd moest opletten als er andere honden langs kwamen, had ik daar op de fiets helemaal geen last van.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:20

LimaMambo schreef:
fietsen met een pup is not done :n

Ben ik volkomen met je eens.
Als ik mijn post doorkijk, zie ik dat ik het niet goed heb opgeschreven. ;)
Het lijkt net alsof ik fietste met mijn pup. Maar we lieten hem aan het fenomeen "fiets" wennen.

We hebben Kees 3 pasjes naast de fiets laten lopen.
toen hij 1 jaar was, hebben we een straatje gereden.
En dat hebben we later uitgebouwd.