plant giftig voor een kat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ninaricci85

plant giftig voor een kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 20:28

mijn kat vreet steeds aan mijn planten in mijn raamkozijn en elke ochtend als ik wakker word heeft 1 van mijn katten dus die plant er weer uitgekotst. nu heb ik serieus overwogen om dan maar kunstplanten te nemen want ik blijf nu dus steeds kots ruimen. heeft er iemand enig idee of deze plant giftig is voor katten, kan zo niet op de naam komen dus kan ook niet googelen
Afbeelding

Desty

Re: plant giftig voor een kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 20:30

ik weet niet of deze plant giftig is voor de kat.. maar komt de kat wel buiten??
als hij wel buiten komt eet hij namelijk gras als medicijn als hij zich niet lekker voelt..
dus als hij niet buiten komt denkt hij misschien dat dit zal helpen... (als hij ziek is..)

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 20:31

'k Denk het wel, hij ziet er best giftig uit met dat rode randje en zo glimmend
Mijn moeder heeft zoiets soortgelijks staan en die is iig wel giftig

Ik ga ook over op nepplanten, dr blijft helemaal niks van echte planten over in mijn kamer :=

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 20:32

hmm

hier een lijstje met giftige planten, mss kun je ff googlen op afbeelding ofzo.. dan komt de plant mss voorbij?

Voor katten giftige planten
Kamerplanten:

Agave (Agavaceae)
GIF: Gehele plant.
SYMPTOMEN:
Ernstige maag-darmontsteking, heftige krampen.

Amaryllis (Hippesastrum)
SYMPTOMEN:
Ernstige maag-darmontsteking, effect op huid en slijmvliezen, heftige krampen.

Azalea (Azalea japonica)
GIF: Bladen en bloemen.
SYMPTOMEN:
Tranende ogen, slijm uit de neus, braken, verlaagde bloeddruk, krampen, verlamming en tenslotte de dood.

Clivia (Clivia)
GIF: Wortelstok en bladeren.
SYMPTOMEN:
Ernstige maag-darmontsteking, heftige krampen, effect op huid en slijmvliezen.

Dieffenbachia (Araceae)
GIF: Bladeren en stengel.
SYMPTOMEN:
Het gif tast de keelholte, maagstelsel (braken, diarree) en de ademhaling aan.

Gatenplant (Monstera)
GIF: Blad en stengels.
SYMPTOMEN:
Braken, diarree, tast de keelholte het maag-darmstelsel en de ademhaling aan.

Sansevieria (Trifasciata)
GIF: Bladeren en stengel bevat giftig sap.
SYMPTOMEN:
Tast de slijmvliezen aan.

Vingerplant (Fatsia japonica)
GIF: Blad en stengels.
SYMPTOMEN:
Braken, diarree, tast de keelholte het maag-darmstelsel en de ademhaling aan.

Yucca (Filamentosa)
SYMPTOMEN:
Effect op slijmvliezen.

hier staan ook nog giftige planten op
http://home.hccnet.nl/f.a.verspui/giftigeplanten.htm

gr cile

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 20:33

de kat komt niet buiten. herkent iemand deze plant zodat ik kan opzoeken of ie giftig is. want dan ga ik ze gelijk verwijderen want nu kan ik iedere ochtend 3 hopen kots ruimen. en ik wil natuurlijk niet dat mijn kat er ziek van word.

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 20:35

jouw plant lijkt een beetje op de Yucca plant.. staat ook in het bovenstaande rijtje

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 20:40

is dit een yucca? ik dacht dat de yucca van die hele brede bladeren had. ik ga ff googelen

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 20:42

Zet hier en daar wat bakjes met 'kattengras' in de vensterbank, ook naast de plant waar hij steeds van eet.

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 20:44

het is iig geen yucca. die heeft, zoals ik al dacht, veel bredere bladeren. maar van kattegras gaan ze toch ook kotsen? dan ben ik nog niet van mijn probleem af. of is dat juist niet zo?

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 20:47

hmmm ik vond m er al op lijken ;)

yep kattengras is er voor gemaakt om te spugen...

dan toch maar de plant weghalen ben ik bang..

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 20:49

lonneke schreef:
het is iig geen yucca. die heeft, zoals ik al dacht, veel bredere bladeren. maar van kattegras gaan ze toch ook kotsen? dan ben ik nog niet van mijn probleem af. of is dat juist niet zo?

Je kat heeft er blijkbaar behoefte aan om te kotsen. Ze zal last hebben van haar maag, wss haren. Veiliger voor je kat is om 'gras' te eten.

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 20:54

ja dat is ook zo. maar het probleem is dat ik de vlekken van de kots ook haast niet uit mijn bakstel en tapijt krijg. ze doet het ook niet 1 maar soms wel 3 keer. ik ga maar weer een keer van die antihaarbal pasta kopen. kijken of dat helpt.

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 20:56

ik heb precies hetzelfde probleem
heb ook overal vloerbedekking liggen en mijn kat heeft een nierziekte, geeft gemiddeld ook 2x in de week over..

Deze kat komt ook niet buiten..

Helaas heb ik er ook nog niets voor kunnen bedenken..
Ja ik boen me iedere keer rot om het er uit te krijgen...
:S

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 21:01

Onze katten eten nu ook veel gras en soms ook aan de planten, deze komen echter wel buiten.
Ze doen dit echter alleen in de verhaarperiode, om die zeg maar eruit te kotsen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 21:02

antihaarbal-pasta is prima ;)

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 21:07

singasong schreef:
antihaarbal-pasta is prima ;)

dat ga ik ze dan toch maar geven. want dit is niks zo. ik weet natuurlijk ook niet of al die hopen van 1 kat zijn want ik heb meerdere katten in huis, maar ik ga ze dan toch maar die pasta geven. wat kost zo'n tube en van welk merk is het?

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 22:19

De plant op de foto is een Dracena (drakenboom).

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 23:21

Ik heb het even voor je opgezocht en de Dracaena Marginata (zoals hij voluit genoemd wordt) is inderdaad giftig. Stam, stengels én bladeren bevatten giftig sap.

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 23:35

ohh oliebol zeg hee. denk ik goed te hebben gedaan door een leuke plant in mijn huiskamer te zettten. ga ze nu gelijk verwijderen en dan moet ik maar andere planten kopen. bedankt, schrik me echt een hoedje, blij dat ik t nu weet, dan kan ik die planten ergens anders neerzetten.

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 00:03

Goed idee en graag gedaan. ;)

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 00:11

tja dit soort dingen krijg je als je katten niet buiten komen.

Katten krijgen nou eenmaal haarballen en daar is niks aan te doen. Ja kaal scheren.
Het is niet meer dan logisch dat ze aan je planten eten. De haarballen zitten in de weg, en aangezien ze niet naar buiten mogen kunnen ze geen gras eten en niet buiten hun haarballen uitspugen.

Jij laat je katten niet buiten. Dus ook niet mekkeren over vlekken waar dan ook. Voor een kat is het ook niet prettig om zulke scherpe bladeren te moeten eten

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 00:13

mijn kat eet ook graag planten, hij heeft er eigenlijk nog nooit van overgegeven...
die anit haarbal pasta. komt dan alleen de haren eruit? of ook gewoon uit zich zelf?

@smokey17 kan ook wel vriendelijker toch die laatste zin :?

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 00:16

patserke schreef:
mijn kat eet ook graag planten, hij heeft er eigenlijk nog nooit van overgegeven...
die anit haarbal pasta. komt dan alleen de haren eruit? of ook gewoon uit zich zelf?

@smokey17 kan ook wel vriendelijker toch die laatste zin :?

Kan mij gewoon groen en geel ergeren aan dit soort topics.
Een kat hoort buiten. En omdat mensen veel te bang zijn om hun dier te verliezen wordt een kat maar in huis opgesloten.
En maar zeuren over vlekken in hun tapijtje.

Ja joh ga er lekker chemische zooi in stoppen. Kun je bezig blijven. 1 van de grootste bezigheden van een kat is wassen. En ja dan krijgt de kat haarballen.

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 00:17

smokey17 schreef:

Katten krijgen nou eenmaal haarballen en daar is niks aan te doen. Ja kaal scheren.
Het is niet meer dan logisch dat ze aan je planten eten. De haarballen zitten in de weg, en aangezien ze niet naar buiten mogen kunnen ze geen gras eten en niet buiten hun haarballen uitspugen.

Jij laat je katten niet buiten. Dus ook niet mekkeren over vlekken waar dan ook. Voor een kat is het ook niet prettig om zulke scherpe bladeren te moeten eten

haalloooo zeg hee kan het wat minder??? komt niet echt vriendelijk over. alsof ik niet goed voor mijn katten ben omdat ze niet buiten komen. ik heb dit topic geopend om te weten of die plant giftig is of niet. niet om van jou te moeten horen dat het mijn eigen schuld is dat er vlekken op mijn bank en tapijt zitten.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 00:17

lonneke schreef:
smokey17 schreef:

haalloooo zeg hee kan het wat minder??? komt niet echt vriendelijk over. alsof ik niet goed voor mijn katten ben omdat ze niet buiten komen. ik heb dit topic geopend om te weten of die plant giftig is of niet. niet om van jou te moeten horen dat het mijn eigen schuld is dat er vlekken op mijn bank en tapijt zitten.

Tja dat is bokt :)

Was ook niet vriendelijk bedoeld.