Kosten aanschaf compleet aquarium?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Annash
Blogger

Kosten aanschaf compleet aquarium?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 22:33

Ik heb vroeger leuk goudvissen in een bak gehad :+ maar sinds een jaar denk ik wel eens: "Goh, misschien zijn vissen op mijn kamer wel weer een keer leuk."

Maar dan wil ik wel een aquarium :Y)
Zou op mijn nachtkastje moeten staan, die is 40 cm breed.

Morgen wil ik eens informeren bij de dierenwinkel.

Kan een liefhebber of iemand die er gewoon het een en ander vanaf weet mij zeggen aan welke kosten ik moet denken? Welke vissen kunnen wel en niet in een bak van 40 cm? Wat komt er allemaal bij kijken?
Ik vind de clownvisjes zo leuk, ofwel 'Nemo'. :+

En misschien wordt het ook wel niks, als het grapje te duur wordt...

Druif_01

Re: Kosten aanschaf compleet aquarium?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:41

Ik heb nog een 60 liter bak staan, geen idee hoe breed die dan is? Die kun je al van me overnemen. Dus dat scheelt weer kosten. In principe kunnen daar alle vissen in, echter kan het zijn dat je een warmte element erin zal moeten plaatsen, ik heb alleen geen idee wat dat kost :D

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 23:01

Nou als je even zou willen meten, de langste kant. Langer dan 40 cm gaat 'm niet worden. Volgens mij is mn kastje 40x40. Ik zit alleen nog even naar de hoogte te kijken. Heb een nachtlamp erboven... hahaha _O-

Maar er is nog niets zeker hoor, eerst maar eens informeren e.d. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 23:03

een 40 cm bak is echt enorm klein, dan kom je op zo'n slordige 25/30 liter en dat is echt te weining voor visjes! je kunt beter gaan kijken voor een 60cm bak dan kun je wel wat klein blijvende vissen nemen.

En nemo visjes zijn zoutwatervissen, dat soort aquaria is zeer moeilijk te houden voor een beginner dus begin daar aub niet aan!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 23:05

Nemo's zijn zoutwatervissen en een zoutwater aquarium is een erg dure hobby kan ik je vertellen.
En moeilijk te houden voor een beginner.
Wat dacht je van neon tetra's of kardinaaltjes?
Vind ik altijd erg leuk om naar te kijken en worden niet helemaal niet groot.

De prijs van een aquarium compleet... Pff even denken hoor.
Mijn vader heeft laatst een klein bakkie voor de jongen gekocht met filter, verwarming, lampen, voer en een schepnetje voor 40 euro in de aanbieding.
40 cm is niet groot, maar iets van neon tetra's moet best kunnen.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 09-04-09 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 23:09

Aqua-40s zijn 33 cm breed. Met een 60-liter bak zit je ook al snel aan de 60 cm, mijn 60cm bak is in ieder geval 54 liter dus zal bovengenoemde bak zelfs iets groter zijn.
Heb er zelf 2 staan, supergave setjes je moet er alleen zelf nog een verwarmingselementje bij kopen

"Nemo's" zijn een beetje te hoog gegrepen voor iemand die net nieuw is in het aquarium gebeuren, heel gedoe met zoutwater dat is niet al te makkelijk.

Je zou bijvoorbeeld een schooltje Boraras merah in een klein bakje kunnen doen, in combinatie met wat garnaaltjes. Neon tetra's e.d. worden alweer te groot voor zulke bakjes.

Voor je je vissen in de bak doet moet je bak eerst een poosje indraaien, omdat het aquarium eerst enigzinds een stabiele bacteriecultuur moet hebben (het is redelijk vergelijkbaar met bijvoorbeeld je darmen, zonder bacterien functioneren ze niet)
In de paar weken (2 of 3) dat je bak indraait kun je vast een beetje orienteren op welke vissen je in je bak wilt, er zijn namelijk veel meer soorten dan de bovengenoemde Boraras merah.

Let er dan wel op dat de vissen niet groot worden (liefst niet groter dan 2,5 cm) en geen actieve zwemmers zijn.
Thermostaat zal waarschijnlijk rond de 25 graden moeten zitten maar dat kun je pas met zekerheid vaststellen wanneer je je visbestand hebt uitgekozen.

Let er wel op dat je niet zomaar vissen gaat kopen zonder er eerst informatie over op te zoeken, voor je het weet zit je met vis die niet geschikt is voor je bak.
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 09-04-09 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 23:12

Oké, Nemo's vallen af haha :D :+
Ik was ook niet van plan om zomaar te kopen. Als ik dat was, dan had ik dit topic ook niet geopend.
Over het eerst laten draaien van een aquarium had ik inderdaad gelezen!
Ik zal morgen wel gewoon naar de winkel gaan en daar eens kijken wat ze zeggen. Ik wil wel leuke visjes, anders doe ik het liever niet.

@ Breezy: 60cm bak gaat niet passen. :)

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 23:12

breezy302 schreef:
een 40 cm bak is echt enorm klein, dan kom je op zo'n slordige 25/30 liter en dat is echt te weining voor visjes! je kunt beter gaan kijken voor een 60cm bak dan kun je wel wat klein blijvende vissen nemen.

En nemo visjes zijn zoutwatervissen, dat soort aquaria is zeer moeilijk te houden voor een beginner dus begin daar aub niet aan!

Met een 30l kan je toch wel wat kleine visjes houden? Ik heb een 30l en zover ik weet gaat het prima! Ik vind het wel meevallen hoe kleine dat qua ruimte is maar misschien zit ik fout.

Die van mij had ik voor niet heel veel geld (tetra aqua), geloof 60 euro, daar moest dan nog de 'inrichting (planten, evt. beeldjes' en vissen en voer en alle andere toebehoren bij. De filters moeten volgens de gebruiksaanwijzing elke 4 weken vervangen worden (ik doe het soms wat vaker) en die zijn ong. 8/9 euro per 3. En laatst moest ik het lampje vervangen maar dat was pas na een jaar, precieze prijs kan ik niet noemen maar volgensmij kostte me dat 15 euro.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 23:15

Al het filtermateriaal in 1 keer vernieuwen is niet goed, hier zitten al je bacteriën in en die heb je echt nodig voor de omzetting van ammoniak en nitriet.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 23:15

Hou je er wel rekening mee dat een bak naast je bed best vervelend kan zijn :P Het lijkt me niet de meest geschikte plaats :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 23:16

met een 30 liter bak kun je wel wat visjes houden maar kleintjes en niet veel!

( ik ben ook flink de fout in gegaan met een 25 liter bak met 6 platy's, 10 neon's, 6 kegelvlekjes en een labeo) maar heb nu een 80 liter bak met daarin: 10 neon's, 1 labeo bicolor, en 6 kegelvlekjes.

in een 30 liter zou ik ( nu ik beter weet) op zijn hoogst 6 guppy;s in doen zeker niet meer en nu ben ik nog coulant, als ik dit op het aquaforum zet wordt ik helemaal afgebrandt, er is een regel hoeveel vis in hoeveel liter, ga even in mijn boekjes kijken

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 23:18

Bubsj schreef:
Hou je er wel rekening mee dat een bak naast je bed best vervelend kan zijn :P Het lijkt me niet de meest geschikte plaats :)

Haha hier ben ik het ook mee eens :)) Ik had hem zelf áchter mijn bed staan en ik kon er niet van slapen, al ben ik dan ook een slechte slaper! Ik heb hem nu op een andere kamer staan dat gaat beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 23:20

( even overgetypt uit het boekje: 101 vragen aan dierenarts lammers aquariumvissen)

per gram vis moet er 2 liter water zijn als het water belucht word, wordt het water niet belucht dan moet het 4liter water zijn per 1 gram vis

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 23:20

Guppys vind ik inderdaad ook niet geschikt voor 30 literbakken, behoorlijk actieve zwemmers en worden ook best groot.
Zeer beperkte keuze, maar met goed zoekwerk is er toch wel redelijk wat leuke vis te vinden

Heb zelf momenteel 3 bakken op mijn kamer staan en heb er absoluut geen last van, behalve dan hoge luchtvochtigheid

breezy302 schreef:
( even overgetypt uit het boekje: 101 vragen aan dierenarts lammers aquariumvissen)

per gram vis moet er 2 liter water zijn als het water belucht word, wordt het water niet belucht dan moet het 4liter water zijn per 1 gram vis

Die regel houden ze ook aan op de aquariumvereniging hier in de buurt, 'k weet alleen nooit hoe zwaar mn vissen wegen :+
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 09-04-09 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 23:21

Haha nou... ik heb een tweepersoonsbed en ik slaap aan de andere kant. Mijn nachtkastje hier heb ik nl. al bezet en dat blijft zo. De andere kant liggen nu toch alleen maar schoolboeken en meer van die zooi. Heb ik gelijk een excuus om dat op te ruimen O:)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 23:22

Wat hier gezegt word zit zeker wat in, ik werd soms gek van dat ding op mijn kamer.
Nu heb ik alleen 3 terraria staan, dat geeft geen herrie. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 23:25

Ik heb mijn tropisch aquarium ook op mijn slaapkamer en wordt er soms ook knettergek van, die pomp van mij heeft kuren en gaat weleens keihard brommen..

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 23:28

Hm, ik vraag me af of ik zo'n moeilijke slaper ben. Slaap middenin de stad met veel verkeer net zo makkelijk, terwijl ik dat hier in het dorp absoluut niet gewend ben.

Mijn nicht (Stef) dacht dat vorkstaartregenboogvisjes ook nog wel zouden kunnen. Eerst maar door google gehaald ;) maar die zijn best leuk!
Nouja, ik ga het morgen allemaal eens rustig bekijken. Ik heb geen haast. En als ik denk 'niet leuk genoeg' dan doe ik het gewoon niet, zonde als de visjes er de dupe van zijn en ik straks met al het spul zit. :+ En zonde van mijn geld, haha.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 23:29

Ik heb jarenlang een amateur 'aquarium' met sluierstaarten gehad op mijn slaapkamer, deze zijn 8 jaar oud en vrij groot geworden. Deze vissen zijn simpel, maar erg leuk om naar te kijken vond ik. De pomp maakt wel een brom geluid, maar 's nachts hoor je ze happen in de steentjes, ik vond het best een kalmerend geluid ;).

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 23:34

Vind Vorkstaart regenboogvisjes (Pseudomugil furcatus?) toch net over het randje eigenlijk. Ze worden 5 cm, en wat ik zie bij mijn eigen regenbogen (iriatherina werneri in een 1 meterbak) is dat ze toch behoorlijk actief zwemmen en veel de ruimte nemen om te showen naar elkaar

Mja een ander vind dat het weer wel kan, er zijn geen vaste regels voor natuurlijk

Heb trouwens bij mijn lfs een schooltje vissen besteld, Boraras micros, wordt maar ongeveer 1,5 cm. Ik kan je alleen nog niks vertellen over hun gedrag, maar dat is mogelijk ook een aanrader

Heb ik zojuist op google gevonden, leuke link :j
http://www.aquaclopedie.nl/informatie/kleintjes.html

Edit: Hee Dancer, die is geloof ik van mensen van 'mijn' rijvereniging geweest haha
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 09-04-09 23:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 23:38

Hey, handig zo'n lijstje. Ik ga even loeren. :D
Edit: genoeg leuke visjes te vinden zo te zien! :j

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 00:53

Ik heb sinds september een Aqua 30 staan. Die is iets van 36 cm breed, dus zou op je kastje moeten passen.
Ze hebben een inhoud van 30 liter, dus iets meer dan een Aqua 40 die maar 27 liter kan houden (klinkt tegenstrijdig qua getallen... I know)

Op dit ogenblik zitten er 5 glasgarnaaltjes in die de plantjes heel goed algen vrij houden en 1 sprintslak soort die vooral de ruiten netjes houdt. Daarnaast zit er ook 1 kempvis in... prachtige vis, maar is in principe te groot voor dit aquarium, dus die zou ik dan eerder afraden. Een schooltje boraras brigittae staat nog op mijn verlanglijstje en zijn zeker geschikt voor zo'n klein aquarium. Ze zijn bovendien prachtig van kleur!

Ik heb al mijn uitgaven voor dit aquarium bijgehouden in een bestandje, omdat ik ook wel benieuwd was hoeveel dit ding me nu uiteindelijk zou gaan kosten.
Voor het opstarten zelf, dus de steentjes, plantjes, visjes, voeding, waterverbeteraars en aquarium met filter en verwarmingselement was ik ongeveer 130 tot 150 euro kwijt.
Van september tot nu komt daar ongeveer nog 30 euro bij (plantjes die stuk gingen, filtermateriaal wat aanpassen,...)
Dus in 7 maanden heb ik in totaal 180 euro uitgegeven... ok, er zitten een paar dingen bij die ik eigenlijk niet nodig had, maar dan mag je er hoogstens 20 euro van af halen.

Ik heb er iedere week hoogstens een uurtje "werk" aan met het schoon maken van de ruitjes en het verversen van een kleine hoeveelheid water. Soms iets meer als ik wat zit te prutsen aan mijn plantjes of als er bepaalde delen van de filter moeten worden vervangen.
En ik ben alles behalve een ervaren rot in het onderhouden van aquarium ;) Het is mijn allereerste bakje.

Zo ziet hij er nu ongeveer uit:
http://photos-b.ak.fbcdn.net/photos-ak-snc1/v2076/240/104/1050759843/n1050759843_318257_8594.jpg

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 09:15

Kijk, dat is een goede indicatie. Toch nog best veel geld := haha.
Kleine visjes vind ik prima, maar wil idd wel iets met mooie kleurtjes, hoeven er ook niet veel te zijn.
Slakken en garnalen hou ik helemaal niet van. Ik weet dat ze een nuttige toevoeging zijn, maar is het erg zonder? O:)
Qua inhoud klinkt je bak inderdaad goed voor mij. Alleen te hoog, als ik het zo zie.

Volgens mij wordt het nog een hele truc om een passende bak te vinden _O-

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 11:13

Mijn aquarium is 40 liter, en ik ben nu al een maand aan het uitpluizen wat erin kan. Volgens mijn dierenwinkel kunnen zelfs sluierstaarten erin, stelletje kwakzalvers...
Dus kijk eerst goed wat voor visjes je wilt, Neon Tetra's moeten minimaal met z'n 5en zijn, en dat past ook al niet. Zelf zit ik ook nog steeds te dubben, het is echt moeilijk!
Bij deze url kan je vinden welke visjes in jouw aquarium kunnen (heb ik ook gehad van een andere bokker :D)
http://www.punkyfish.nl/pages/database/zoek

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 11:14

150 euro kom je lang niet op hoor!

Het kleine bakje wat mijn vader heeft kost normaal 70 euro inclusief filter en verwarming, netje en voer.
Flesje aquasave kost niet de hele wereld, bodem, wat zal het zijn met zo'n klein bakkie? 10 euro?
Wat plantjes en dan kom je op z'n hóógst op 100 euro.