Konijnen uit de dierenwinkel?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ameena

Konijnen uit de dierenwinkel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 16:26

Hoi,
wij willen waarschijnlijk 2 konijntjes gaan aanschaffen en zijn daarom rustig aan het rondkijken.
Nu was ik vandaag even in de dierenwinkel voor onze dwergpapegaai en zag ik daar een
grote ren staan met 3 kleine (hangoor)konijntjes. Ik vroeg hoe oud ze waren en waar ze vandaan kwamen.
Het meisje vertelde me dat ze hier net pas werkte en dit soort informatie niet wist, ze was volges mij
wel eerlijk, ze gaf me in ieder geval geen rare informatie en gaf eerlijk toe dat ik beter een andere keer kon
terug komen wanneer ik wat meer over de beestjes wou weten. (wanneer de eigenaar er was)
Ze vertelde me wel dat als ik van plan was de konijntjes aan te schaffen welk voer ik het best kon nemen
en hoe groot het hok min. moest zijn. Het beste kon ik ook een ren aanschaffen voor extra beweging. Naar
mijn weten, ik heb wat boeken in de bieb gehaald, was de informatie wel goed.

Zelf vind ik dat de dierenwinkel een van de 'betere'. De dieren zitten er altijd zo ruim mogelijk en nooit met meer dan 3,
op geslacht gescheiden. Het ruikt er nooit en de dieren zitten er ook altijd schoon bij.
Ik krijg ook altijd goede informatie over het voer voor bijv. onze papegaai en onze katten.
Maarja dat zegt natuurlijk niets over de afkomst van zo'n diertje.

Maaaaar, even naar het punt toe. Wat zijn jullie ervaringen met het kopen van een of meerdere konijnen uit een dierenwinkel?
Ik heb wel vaker horen zeggen dat de konijnen vaak als dwerg verkocht worden en dan later wel érg groot uitvallen.
Is er een manier hier op te letten, om er een beetje achter te komen hoe groot een konijn later zal gaan worden?
Is er een manier om fokkers goed na te checken ofzo? Gewoon weg omdat ik nooit te zeker wil zijn,
iedereen kan je tenslotte verhalen vertellen waar totaal niets van klopt.

Even voor de duidelijkheid. Ik ga natuurlijk zo snel mogelijk terug naar de winkel om iets meer informatie te winnen over
de achtergrond van de konijntjes. Ik ben niet van plan om de broodfok te steunen. Ik hoop dat jullie me wat kunnen vertellen.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 16:30

Niet doen, dierenwinkels weten de helft van de tijd nog niet eens het verschil te zien tussen konijnen..
Probeer via via bij een konijnenfokker terecht te komen.. Om kijk op mp naar fokkers, daar zitten er genoeg. Je kunt ook naar een asiel gaan of opvangcentrum, die hebben vaak veel meer verstand van konijnen en als je perse jongkies wilt dan hebben ze die ook.

Dierenwinkel konijnen zijn vaak ook veel te vroeg bij de moeder weggehaald, ik heb laatst een dierenwinkel konijn gekregen van een meisje die binnen 4 dagen al een rekening had van 70 euro omdat het beest coccio verschijnselen had.. Ze was er op tijd bij gelukkig.. De Dierenwinkel deed daar uiteraard niks aan.

Izmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 16:31

Hey
Ik heb zelf ook een dierenwinkel en ik haal ze altijd bij een fokker weg die fokt voor shows de niet perfekte (verkeerde kleur of vlekjes niet goed) koop ik en die zijn altijd super gezond en raszuiver. Het hangt dus van de winkel af waar ze inkopen. Kijk iig het gebit na en check even het kontje of daar geen plakpoep aan zit uiteraard moeten ze aktief en helder zijn.

Succes

Ameena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 16:44

Wat en snelle reacties zeg, haha bedankt!
Natuurlijk sluit ik de optie om bij een fokker te kopen helemaal niet uit.
Ik zou zelfs ook wel konijntjes uit het asiel willen halen.

Pluttersput

Re: Konijnen uit de dierenwinkel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 17:21

Konijntjes uit een dierenwinkel zou ik niet doen, is idd vaak meer loze informatie dan iets anders.
Kennissen van mij gingen laatst een konijntje halen, dus ik ging mee, hadden ze gevraagd omdat ik kan zien wat man en vrouw is (als ze ouder zijn dan). Dus ik kijken, leek mij toch echt meer een mannetje dan een vrouwtje, maar goed, zoals gezegd, op die leeftijd nog vrij lastig te zien. Zouden allemaal vrouwtjes zijn. Lekker dan als je een vrouwtje koopt wat zwanger blijkt, maar goed.
Die jongen zei dat hij zon week of 7/8 was, maar ouder dan een week of 5/6 kan hij nooit geweest zijn, was echt nog een hummeltje. Affijn, veel van het voer wist hij ook niet te zeggen, dus ik zou ze zelf nooit daar kopen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 17:23

Een konijnenopvang is misschien wel iets?
Vaak hebben zij ook al geschikte koppeltjes zitten en zo kan je toch een 'zielig' konijntje een mooi nieuw huisje bieden!

Anders zou ik inderdaad gaan kijken bij erkende fokkers, hobbyfokkers kunnen leuk zijn, maar kunnen ook net een dierenwinkel zijn bij wijze van spreken.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 17:25

Ik ben ook niet zo'n fan van dierenwinkels. Ik ben als 5 jarig meisje samen met m'n vader naar Otterlo gereden naar een oud mannetje die Hollanders fokte.

Dierenwinkels te vroeg bij moeders weggehaald en inteelt schijnt ook regelmatig voor te komen..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 17:28

Ik wou net zeggen, kijk eerst asjeblieft bij een konijnenopvang, waarschijnlijk zitten ze op het moment nogsteeds overvol...

Heeft dat meisje ook geadviseerd om er 2 te nemen? Zo niet... denk dan asjeblieft aan het welzijn van het dier en neem er 2.. maar als het jonge konijntjes zijn weet je het geslacht niet 100% zeker en kun je dus beter uit een opvang halen.Die rammen zijn daar overigens ook al gecastreerd.

Vak worden ze in dierenwinkels ook verkocht met 5 a 6 weken, en verkocht als dwergkonijn omdat dat natuurlijk leuker klinkt dan een groot konijn, meestal worden die ''dwergjes'' toch nog minimaal 2 kilo :+

Een hele handige site, met kloppende informatie vind ik www.bunnybunch.nl :)

Anne_26

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 17:31

Wij hebben twee konijnen uit de dierenwinkel en twee uit de opvang. Het enige nadeel aan een opvang is dat ze soms al een verleden hebben. Maar er komen daar ook nestjes binnen en dan zou ik dus daarvoor kiezen.
Uit de dierenwinkel is op zich ook wel een idee maar daar worden ze speciaal gefokt en dan kan je beter bij een opvang kijken. Die zitten namelijk vaak overvol en de mensen daar hebben er veel verstand van! ;)

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 17:34

ik heb pas 2 konijntjes gekocht, allebei van een kinderboerderij daar zijn ze meestal maar 5 euro.
daar worden ze ook goed onderhouden en hebben ze een goede weerstand.

Ik heb ook wel eens een konijn uit de dierenwinkel gekocht (intratuin eigenlijk) €22.50 p.s. je merkt toch dat die meer bangig zijn dan die van de kinderboerderij!

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 21:30

Ik heb nu 3 konijnen, een van een particulier, een vrouwtje van nu 8 jaar en altijd gezond geweest en nog steeds erg levendig. Ze zit samen met een gecastreerd mannetje van 4 uit de dierenwinkel, dit is echt een kneusje en heeft zonder de castratie in 4 jaar tijd al meer als 150 euro aan dierenartskosten gekost, steeds kleine kwaaltjes, zoals tandenknippen, problemen met zijn oogje, heeft mijt gehad, toen ik hem kreeg had hij ook oogproblemen, deze dierenartskosten heb ik wel van de dierenwinkel betaald gekregen, nam hem ook op die voorwaarde mee. Het is wel een echte schat. De vorige partners van mijn vrouwtje kwamen ook uit de dierenwinkel (wel een andere) en deze zijn beiden helaas maar 2 geworden. Een had ernstige glaucoom gekregen na tandjes knippen en de ander had volgens de dierenarts hersenvliesontsteking gekregen.
Nu heb ik ook nog een jong mannetje uit de opvang, deze wordt eind deze maand gecastreerd en dan ga ik een vrouwtje voor hem zoeken.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 14:23

Ik heb 1 voedster gekocht in de dierenzaak. Nu heb ik daar deels spijt van. Ze is veelste vroeg bij de moeder weggehaald en was daardoor erg angstig. Een gecastreerd mannetje heb ik opgehaald bij een konijnenopvang in Drenthe. De combi gaat erg goed, maar ik heb nu wel besloten om geen dieren meer te halen bij de dierenzaak. Ze komen er 9/10x veelste jong bij de moeder vandaan, zijn angstig en reageren slecht op nieuwe dingen.
De konijnenopvangen hebben vaak ook stelletjes dat ze samen wegdoen, deze hoef je niet meer te koppelen en ze passen dan ook goed bij elkaar.
www.bunnybunch.nl is idd een erg goede site over konijnen, als je er vragen over hebt zijn er veel mensen die je goed advies kunnen geven. Ook kun je er kijken naar konijnenhokken en rennen, een deel van die opbrengst gaat naar konijnenopvangen heb ik gehoord van de konijnenopvang van mijn ram.

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 14:32

Ik heb zelf ook een dierenwinkel en de beestjes komen hier allemaal bij fokkers vandaan... maar helaas worden alle dierenwinkels altijd over 1 kam geschoren... das wel jammer maarja... Ik weet ook hoe het er aan toe gaat bij sommige dierenwinkels....

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 14:36

Ja maar bij wat voor fokker KarinW86?
Ik heb mijn eerste konijn ook weggehaald bij een zogenaamde hobbyfokker... nu staat de pony van iemand die ik ken daar en nu ben ik wijs genoeg om te zeggen dat het echt geen hobbyfokker is maar een broodfokker ;)

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 14:37

Mijn zusje heeft pas een konijn bij de dierenwinkel gekocht.
Ze vroeg om een mannetje en een dwergkonijn...
Maar het beessie werd steeds groter en groter.. :=
Helemaal geen dwerg konijn dus en het is ook een vrouwtje achteraf...
Verstand van zaken hebben ze daar dus niet... :')

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 14:38

Owke... ja hobby fokkers komen ze vandaan...die ik zelf ken en dus ook ben geweest... En heb zelf fokcaafjes zitten

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 14:38

mariekie schreef:
Mijn zusje heeft pas een konijn bij de dierenwinkel gekocht.
Ze vroeg om een mannetje en een dwergkonijn...
Maar het beessie werd steeds groter en groter.. :=
Helemaal geen dwerg konijn dus en het is ook een vrouwtje achteraf...
Verstand van zaken hebben ze daar dus niet... :')

Dat gebeurt inderdaad heel vaak

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 14:44

Ik vind dat, als je ervan overtuigd bent dat het een goede dierenwinkel is (en je gevoel klopt meestal wel, dus daar kun je prima op vertrouwen) je de dierenwinkel juist moet steunen.
Niet alle dierenwinkels bestaan puur uit mishandelaars en oplichters hoor...

Bij de dierenwinkel bij ons in de buurt, verkopen ze konijntjes van mensen die een ongeluks nestje hebben gehad en daar komen vragen of de konijntjes daar verkocht kunnen worden met 8 weken. Dat vind ik prima.

Minder prima is het als er onbeperkt nestjes worden gefokt van een zelfde, rasloos, en misschien ziek konijn.

Maar het beste kun je natuurlijk een konijn halen uit de opvang, dus ga daar anders even kijken! Er zijn bovendien een hoop fokkers die erg mooie konijnen hebben, en die veel verstand hebben van het ras..

Hier is een overzicht van verschillende konijnen rassen: http://www.bunnybunch.nl/konijnen/konijnenrassen.html

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 11:44

Heb je inmiddels al een keus gemaakt of je ze uit een asiel haalt of toch uit de dierenwinkel?

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 11:47

Ik heb allebij mijn konijnen uit de dierenwinkel gehaald.
Mijn dwergkonijntje is 9 jaar geworden.
En mijn dwergvoskonijntje leeft nog steeds en is nu 7.

Ameena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 15:16

Ik ben inmiddels wezen vragen waar de konijntjes vandaan komen en heb een gesprekje gehad met de eigenaar van de winkel. Ze vertelde me heel vriendelijk dat al haar dieren absoluut niet van broodfokkers komen en het daarom ook was dat ze vaak periodes geen konijnen/hamster/vogels enz heeft. Dit nestje zou van een gezin in de buurt komen en als ik er zeker van wilde zijn mocht ik zelfs een telefoonnummer. Dat nummer heb ik meegekregen en ik heb inmiddels al contact gehad. Een oeps-nestje, en niet alle jongen konden gehouden worden. De vrouw was heel vriendelijk en naar mijn mening echt geen broodfokker. We zijn nog aan het rondkijken naar andere konijntjes dicht bij ons in de buurt,
maar als hier niks uitkomt halen wij ze dus gewoon bij de dierenwinkel. Ik had er wel een goed gevoel bij :D
Bedankt allemaal!

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:16

Ik vind het een prima keuze Prettypony!
Mensen zijn veel te vaak enorm negatief over dierenwinkels, maar er zitten zeker ook goede bij! :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:20

Denk er wel aan dat als ze jong zijn je het geslacht niet weet. Zal jammer zijn als je 2 mannetjes aangeschaft hebt...

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:23

Mijn konijntjes gaan elke dag even lekker de ren in ;) in de winkel

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:25

of een mannetje en vrouwtje en je erachter komt als je ineens babynijntjes ziet! :D

Maar deze dierenwinkel klinkt inderdaad goed! :)

De dierenwinkel waar ik mijn cavia en hamster weg had was minder... beide dieren waren enorm snel dood :+ Dus geen knaagdieren meer voor mij :=