hoe doen ze dat toch op bv manege's

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AlexandraM

hoe doen ze dat toch op bv manege's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 21:23

hoi ik snap het niet... althans dr zal wel wat zijn maar alé

op manege's en andere plaatsen met bv paarden zie je vaak honden rond lopen...(of katten) nu vraag ik me 2 dingen af.. de eerste kan ik me meer dingen bij indenken

hoe kun je een jonge kitten leren in de buurt van de stal te blijven (wij hebben altijd katten in huis die wel naar buiten mogen) nooit een echt buitenshuis..dus vandaar de vraag:P is toch anders en normaal moet je een kitten 6 weken binnen houden eer ze naar buiten mogen zodat ze weten dat het hun huisje is..maar met stallen is dat toch best moeilijk, daar je de stallen open maakt voor frisse lucht.

Dan vraag ik me nog het meeste af hoe je een hond kunt leren niet van het erf af te lopen.... :D bedoel als ik later een boerderij heb of fokkerij of wat dan ook wil ik mn hondjes ook laten lopen maar ze moeten natuurlijk niet van het erf af! of rond de stallen blijven! :) ook hier dus weer.. ik heb altijd honden gehad en nu ook, maar die zijn binnen, en in de tuin...buiten lopen kunnen ze los maar dan let je op ze... een hond die vrij over de manege loopt en jij bent binnen zie je niet meer :D

groetjes

Xyris

Re: hoe doen ze dat toch op bv manege's

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:44

Hond is puur discipline en veel herhaling, kat, ja, ik denk dat dat een kwestie is van een moederkat laten bevallen in de stallen?

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:46

T gebeurd vaak genoeg dat een hond van een manege ook gewoon het erf afloopt hoor. Na een tijdje niet meer, maar dat moeten ze gewoon leren.

Edit: En katten lopen meestal gewoon wel het erf af, meestal komen ze wel terug.
Laatst bijgewerkt door horse_girl op 06-04-09 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:46

Hond gewoon achter een stroomdraadje houden, of met zn halsband...

en kat ergens opsluiten de eerste paar weken, kan makkelijk, het hoeft niet in een stal die steeds open gaat...

Shetjjee__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:48

op de manege waar ik rijd zijn ook 3 honden die gewoon over het erf lopen en niet weglopen :) net als 2 katten.
en zelfs een ezel :+

als je het gewoon al vanaf het begin doet denk ik dat ze het na veel 'oefenen' wel begrijpen :)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:53

Onze hond loopt ook gewoon los op het erf. Is gewoon een kwestie van opvoeden en als ze toch de weg op willen een tijdelijk stroomdraadje neerzetten!
Bij katten is het ook zo simpel als iets... Bij ons komen ze vanaf jongs af aan buiten en zo leren ze de omgeving kennen. Ze wandelen heus wel eens verder weg, maar of dat erg is? Wij leren de katten hier zelf helemaal niks dat leren ze allemala uit zichzelf of van mams :D

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 22:14

Hond is oefen en trainen.
Wij hebben geen stroomdraadje of ander "hulpmiddel". Gewoon puur trainen.

Onze boerderij katten (als we nieuwe kittens nemen) houden we 2 weken binnen in de bijkeuken. Na die weken doen we ze alleen even buiten als we er bij zijn. Daarna doen we ze s middags buiten en s avonds nog binnen. En na een paar weken gaan ze helemaal naar buiten.
Voor Katten staat niet echt een standaart van hoelang je ze binnen moet houden.

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 22:24

nee katten zijn slimmer dan wij denken. onze katten gingen vroeger mee van paps naar mams. begonnen met een paar dagen binnen maar uiteindelijk deden we de autodeur open en wandelde ze zelf waar ze heen wilde. kwamen altijd terug. hetzelfde met de kat van mijn opa en oma, die ging ook mee van huis naar huis in andere woonplaats. ging ook altijd goed.

maar even ontoppic. katten zijn redelijk honkvast. als je ze even binnen houd, of ze daar geboren worden blijven ze wel hangen

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:00

Katten zijn inderdaad behoorlijk honkvast. Eén van onze katten heeft twee keer kittens gehad, elke keer zijn die in de stal geboren. Die kittens zijn altijd steevast rond die geboorteplaats blijven hangen: in en rond de stal, op het hooi, in de wei,... zolang ze daar alles hebben wat ze nodig hebben (eten/drinken/slaapplaats) zal een kat meestal niet heel ver gaan (tenzij het 'de periode' is natuurlijk, maar dan dwaalt elke kat wel eens rond).

Honden is inderdaad gewoon discipline. Schrikdraad vind ik reinste onzin en luiheid van de baas, vermits het ook op de 'gewone' manier geleerd kan worden. Je kan een hond perfect leren tot welke lijn hij mag komen of waar hij niet mag komen zonder begeleiding van de baas. Onze tuin is aan de voorkant (straatkant) volledig open, hond zullen normaal niet voorbij hun denkbeeldige lijn komen zonder dat ze daar toestemming voor krijgen. Net hetzelfde in huis, al onze deuren staan steeds open, maar de honden zullen nooit een stap in de woonkamer of gang zetten.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:23

Idd gewoon discipline, je kunt je hond van alles leren. Zo had onze hond geleerd dat hij niet in de keuken mocht als er anderen in de keuken waren. (keuken was daar gewoon te klein voor) Hij stond dan wel eens in de keuken als wij in de keuken binnen kwamen en dan liep hij er vanzelf uit, hoefde we niks meer over te zeggen.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 12:51

ja nee katten kunnen idd prima voor zichzelf zorgen nu heb ik echt een straatkat..die wil nu niet meer maar ging vroeger nooit alleen verder dan het stuk bij ons huis en de overkant :P iedereen kon dr in de straat. als ik naar school ging moest ik wel opletten dat hij niet mee naar buiten ging, daar ik naar een hele drukke weg moest lopen en hij me altijd achterna liep. (wel leuk vroeger met krantjes rondbrengen liep ze mee trapje op trapje af:D
nja oke hond is ook wel logisch...maar toch zal best veel werk zijn:D

nicoleboogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:54

Onze twee honden lopen ook los op t erf.
Gelukkig kunnen ze er door middel van hekken niet af maar toen ze nog echt pup waren hebben we de gaatjes dicht gemaakt en nu weten ze niet beter.

Mn katten hebben een zender om in hun halsbandje en er ligt een lijn om het erf dus die blijven ook.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:00

Nimmy schreef:
Hond gewoon achter een stroomdraadje houden, of met zn halsband...

Hahaaha! Kom op zeg.
Dit kun je een hond gewoon aanleren hoor. Daar heb je geen stroomstoten voor nodig. Alleen dicipline.

Wij wonen aan een weg waar redelijk door gereden wordt, en onze honden blijven keurig op het erf. We hebben zo'n 100 mtr erf dat aan de weg grenst met hekken die niet voor honden bedoeld zijn. Hier kunnen ze dus makkelijk onderdoor. Maar ze zullen het nóóit doen! En dan hebben we best impulsieve honden. Een Jack Russell en een Teckel.

Zelfs als Gijs, hun grootste vriend, aan de overkant van de weg naar ze kwispelt blijven ze nóg op het erf.

Kun je wel allemaal dure dingen kopen, maar wees niet lui. Léér het ze gewoon.

Mijn opa deed het vroeger op de boerderij anders als er een nieuwe hond was. Hij liep het erf af, en als de hond volgde kreeg die een rot-trap. Na een keer of twee, drie lieten ze het wel uit hun hoofd de dam over te gaan! :Y)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 15:22

Frank schreef:
Mijn opa deed het vroeger op de boerderij anders als er een nieuwe hond was. Hij liep het erf af, en als de hond volgde kreeg die een rot-trap. Na een keer of twee, drie lieten ze het wel uit hun hoofd de dam over te gaan! :Y)

als dat echt waar is vind ik dat dus niet normaal... je hond moet niet uit angst op het erf blijven! ik vind dat een dier NOOIT EN TEN NIMMER geslagen op geschopt mag worden!!!!!!!!!!!!!!!

Zoon dier geeft je onverwaardelijke liefde respecteer dat.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 15:27

Vergeet niet dat dat 50 jaar geleden was..
De tijden waren toen toch echt anders dan nu ;)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 15:30

Frank schreef:
Vergeet niet dat dat 50 jaar geleden was..
De tijden waren toen toch echt anders dan nu ;)

ja oke... al is mijn fam altijd diervriendelijk geweest... maar oke blijft onjuist natuurlijk! :) ergste is dat het toch nog steeds gebeurt

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 15:37

Ach, wie zegt dat mijn opa dat níet was?
Alleen vanwege deze éne manier van het voorkomen dat je hond platgereden wordt?

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 15:38

Ik heb wel eens een lege paardenstal gezien.
En dan keek je er in, lag er een nest jonkies. :D

dus, denk vooral op die manier. :=
en vervolgens mamakat ze ook wel laten opvoeden?

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 15:40

nee ik wil je opa ook niet aanvallen ofzo... ik bedoelde alleen dat mijn familie ook vroeger nooit honden hebben geslagen.. misschien was hij zo wel heel lief voor zn dieren. heb nooit gezegt dat hij dat niet was;) alleen ik persoonlijk vind het gewoon onjuist.. ik vind iemand ECHT diervriendelijk als er geen dwang en angst of pijn gebruikt word om een hond iets te leren :P denk dat als mijn toekomste vriend ofzo dat zou doen hij gelijk mag vertrekken :)

maar ik snap t wel zeker 50 jaar geleden :) dat je dat ff weet! (2 schattige hondjes heb je trouwens)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 15:41

Sani schreef:
Ik heb wel eens een lege paardenstal gezien.
En dan keek je er in, lag er een nest jonkies. :D

dus, denk vooral op die manier. :=
en vervolgens mamakat ze ook wel laten opvoeden?

ja dat is wel een optie (Heb ik ook wel eens gezien) alleen mamapoes ja die moet ook leren buiten bij de stallen te verblijven;)

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 15:43

Op mijn oude manege had je ook twee honden ofso die niet wegliepen, en veel katjes. Gewoon streng zijn herhalen etc. :)
Er liep trouwens zelfs een pony :')

Op mijn huidige stalling hebben we één hond aan de ketting. Die hond moest eigenlijk afgemaakt worden omdat hij zo wild was en nergens naar luisteren. Maar de zoon v d eigenaar had hm gered. =] En het gaat steeds beter.. maar zodra hij los loopt: is die weg.
Er loopt ook nog een klein hondje, en die is gewoon goed opgevoed. Hij loopt overal en nergens heen, maar zodra je hm roept staat die binnen een minuut naast je, waar die ook was.

krummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 15:45

De honden bij ons op stal blijven ook keurig op het erf. Ze kunnen er nergens af want er ligt overal een dikke sloot omheen. Alleen bij de dam kunnen ze erover. 's nachts zit de poort op slot, maar ook overdag blijven ze keurig binnen de poort. Dit is gewoon met dicipline geleerd. Dan heb ik het over 10 jack russelt een rottweiler en een sint bernhard. Het is ook nog best een stukje lopen naar de dam en al het 'leven' is ook altijd achter op de boerderij.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 15:45

Bij katten is het idd een kwestie van een paar weken opsluiten en daarna blijven ze wel in de buurt, katers lopen wel wat verder van huis omdat die op zoek gaan naar poezen maar komen meestal wel weer terug.

Bij honden is het een kwestie van goed opvoeden of gewoon een hek of stroomlijntje rond het erf plaatsen.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 16:01

ja opzich hoe katten zijn weet ik wel :) daar ik mn leven lang al katten heb... maar ze komen meestal in de avond dan naar huis.. is toch weer anders vind ik dan een stalkat:D

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:03

Wat honden betreft ligt het er ook een beetje aan wat voor ras je hebt... Herders en waakhonden bijvoorbeeld hebben veel minder de neiging om weg te lopen dan jacht- en windhonden en zijn derhalve ook beter te trainen daarin. Een jachthond kan zichzelf niet helpen als hij iets 'interessants' ruikt... hij MOET er gewoon achteraan, zijn instinct dwingt hem daartoe. En eigenlijk mag je hem daar ook niet voor straffen want daar is hij decennia lang, wat zeg ik, eeuwenlang voor gefokt en hij doet dus precies datgene dat wij mensen ze 'geleerd' hebben op genetisch niveau.