Nautilus Pompilius op de foto!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Joyckuh

Nautilus Pompilius op de foto!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 12:43

Jawel, gister was ik in Belgie in een aquariumwinkel en daar hadden ze er 1 zitten! Een Nautilus Pompilius! En wat dat is nou?
Een echt levend fossiel :D Ze bestaan vele miljaren jaren en zijn verre familie van de inktvis :D Ze worden zelden aangeboden in de handel en dus ben ik er extra blij mee :D

Foto's dan maar?
Afbeelding
Afbeelding

Van de voorkant:
Afbeelding

En in zijn tijdelijke aquarium, doordat ik hem gewoon MOEST hebben, heb ik gister snel alle vissen er uit gevangen en weg gedaan en deze er in gezet. Zijn grotere aquarium moet nog indraaien, als het goed is gaat hij over een week of 6 verhuizen naar een aquarium van zo'n 300 liter :)
Afbeelding

_Tara_

Re: Nautilus Pompilius op de foto!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:46

Wat ontzettend gaaf dat je zo'n dier in 't echt hebt :oo Wow :oo Worden ze niet ontzettend groot trouwens of valt dat wel mee?
Jeetje zit hier echt met open mond te kijken dat je echt gewoon zo'n beest in je aquarium hebt.

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:49

Gaaf hoor! Kan je er wat over vertellen?

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:53

Even benieuwd, waarom moesten de vissen weg? Kunnen die niet samen dan? Vind dit echt een prachtig beest,nooit gezien. Hij lijkt een beetje op een slak of zit ik er nou volkomen naast?

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 12:55

_tara_: De mannetjes worden 20 cm, de vrouwtjes 50 cm. Het is dus even afwachten wat het is, als het een mannetje is kan deze wel in een aquarium van 120 cm verblijven, is het een vrouwtje moet ik straks zoeken naar een grotere bak :+ (hoopt op een mannetje)

Eydis: Ze zijn voornamelijk nachtactief en echte rovers. Ze eten voornamelijk garnalen, mosselen, mysis, artemia en soms wat kleine visjes.
Ze hebben allerlei kamers in hun schelp die ze naar wens kunnen laten vol lopen of juist leeg laten lopen waardoor ze dus kunnen drijven of zinken. Hetzelfde systeem dus als duikboten :)
Ze worden zo'n 15 jaar als het goed is, of ze dit aquaria ook halen weet ik niet, zoals ik had geschreven, ze worden absoluut niet vaak aangeboden! Je kan ze wel apart bestellen bij winkels, maar je betaald daar dan vaak ook heel veel voor! Deze was ''goedkoop'' en dus heb ik hem snel meegenomen voor iemand anders dat zou doen :D Volgens de verkoper heeft hij Nautilussen ongeveer 1x in de 3 jaar in zijn winkel.

Zorbas: Of de vissen zouden opgegeten worden, of ze zouden de Nautilus gaan lastig vallen, vandaar dat ik ze er uit voorzorg uit heb gedaan!
Het is geen slak, het is familie van de inktvis
Foto van internet, als hij wakker is en op jacht gaat ziet hij er zo uit:
Afbeelding

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:57

Ik vind 't echt zo gaaf :D Dit soort dieren zie je vaak alleen in dierentuinen enzo en jij hebt er gewoon eentje thuis.
Zitten ze trouwens niet liever met z'n 2en ofzo of vinden ze 't in hun eentje ook wel best?

Jukurensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:58

Wauw wat gaaf zeg!! En wat grappig dat ze een duikboten-systeem hebben :D
Voor mij trouwens dezelfde vraag, leven ze alleen?

Mag ik vragen hoeveel je ervoor betaald hebt? (puur nieuwsgierigheid).

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 13:02

Tara: Ik heb echt geen idee! Ik vermoed dat ze ook met meerdere gehouden kunnen worden, ik kan alleen niemand anders vinden die er ook 1 in zijn aquarium heeft... In ieder geval, mocht ik er ooit nog 1 vinden, komt er zeker nog een bij!

Jukurensha: 225 euro

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:04

Op deze foto is het idd. duidelijk te zien dat hij afstamt van de inktvis met die tentakels. Ik vind hem wel wat weg hebben van een slak met dat,,huis,, zo. Is dat ook stevig? Goede keus om je vissen weg te doen anders anders hadden ze letterlijk en figuurlijk allebei geen leven gehad. Heel bijzonder dier!!!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:05

Joyckuh schreef:
Tara: Ik heb echt geen idee! Ik vermoed dat ze ook met meerdere gehouden kunnen worden, ik kan alleen niemand anders vinden die er ook 1 in zijn aquarium heeft... In ieder geval, mocht ik er ooit nog 1 vinden, komt er zeker nog een bij!

Jukurensha: 225 euro

Ja had ik ook niet bij nagedacht. Als ze zo lastig te vinden zijn kun je natuurlijk niet "even" een 2e erbij kopen.

Miss_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:10

Hee Joyce,
Wist niet eens dat jij ook op Bokt zit ;)
Wat een cool beest is dat :P
Echt nooit eerder zoiets gezien..

(Kijk maar ff in mijn profiel dan zie je aan het paard wel wie ik ben ;) )

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:12

Appart dier, waarom worden ze zo weinig aangeboden omdat ze zeldzaam zijn in de zee?

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:13

Het is trouwens te hopen dat jij een mannetje hebt. 50 cm. voor een vrouwtje, dat is me een joekelaar.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 13:14

Zorbas: Ja zijn huis is ook stevig! De schelpen kun je regelmatig kopen in de winkel, die dan weer wel :P

_tara_: Daarom, dus als ik er ooit nog een vind voor zo'n prijsje, krijgt hij zeker gezelschap! Gaat het niet goed samen heb ik hem zo verkocht!

Miss_M: Jij ook hier :roll: :P

Katiavl: Er is lang gedacht dat ze zeldzaam waren, maar er zijn grote groepen gevonden van ze! Ze worden zo weinig aangeboden omdat niet veel mensen deze dieren willen houden, mede vanwege hun hoge prijs en omdat ze wat moeilijker te houden zijn.

Miss_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:16

Joyckuh schreef:
Zorbas: Ja zijn huis is ook stevig! De schelpen kun je regelmatig kopen in de winkel, die dan weer wel :P

_tara_: Daarom, dus als ik er ooit nog een vind voor zo'n prijsje, krijgt hij zeker gezelschap! Gaat het niet goed samen heb ik hem zo verkocht!

Miss_M: Jij ook hier :roll: :P

Katiavl: Er is lang gedacht dat ze zeldzaam waren, maar er zijn grote groepen gevonden van ze! Ze worden zo weinig aangeboden omdat niet veel mensen deze dieren willen houden, mede vanwege hun hoge prijs en omdat ze wat moeilijker te houden zijn.

Ja dus :P
Wel echt een cool beest waar leven die normaal ?

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:19

Wauw, wat gaaf zeg! Nooit geweten dat die ook als huisdier gehouden mochten worden.

Is hij/zij al een beetje op zijn gemak in het aquarium?

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:25

Nu je het ,,zegt,,. Die schelpen heb ik idd. weleens gezien ja. Volgens mij was dat in Florida. Weet nu wat voor beest erbij hoort, leuk!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:28

Ok snap ik wel, ook de voeding lijkt me op lange duur niet goedkoop.
Zou hij kunnen ontsnappen met zijn tentakels of zijn die puur voor de jacht?

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 15:12

Miss_M: Ze leven in de Indopasifisch gebied

Snadrem: Ja, hij is al op zijn gemak! Gisteravond heeft hij volop rondgezwommen en hij eet ook al goed!

Katiavl: Die zijn puur voor de jacht! Het eten is niet goedkoop nee, maar veel is te halen in de supermarkt he :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:02

Joyce wat issie gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaf!!!!!!!!!! :oo

Echt super!!!

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:10

Wat een apart en gaaf beest, Joyce :wow:
Echt leuk :D

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 19:11

:wow: jij zit ook vol verrassingen! :D Flop vissies weg en Nautilus erin :+ Hij is gaaf :j Hoop dat hij snel naar zijn zin gaat krijgen! (Actiefoto's :D )

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:20

Wat gaaaaaf! :oo
Wist helemaal niet dat deze dieren in aquaria gehouden konden worden. :D

Ben er maar trots op, en veel foto's plaatsen. Kunnen wij hier ook blijven meegenieten. :Y)

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:21

Whoaa!
Wat heb jij een geluuuk! :D

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 21:46

Bedankt allemaal :D

Tellie: Ik ben er ook zeker trots op :D

Ilonne: U vraagt wij draaien:
Afbeelding

Afbeelding