te dikke kat af laten vallen, hoe?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

te dikke kat af laten vallen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 00:07

Onze kat uit het asiel is een beetje te dik. Ze krijgt al speciale dieetbrok van Royal Canin.

Ze beweegt ook erg weinig, na het ontbijt gaat ze meteen weer slapen :+

We hebben haar al een voerbal gegeven, zodat ze in elk geval iets moet doen voor haar ontbijt en diner. Het voer gaat erin en kan door rollen telkens een brokje afgeven. Zoiets als een biksbal bij paarden zeg maar.

Het luie monster heeft een kattenluikje, maar rent hierdoor slechts naar bínnen als ze verplicht naar buiten wordt gewerkt.

-O-

Iemand nog ideeën?

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 00:41

Van die speeltjes aan zo'n elastiek en een stokje, daar kan je ze laten achteraan rennen en dan springen ze toch. Zal ook wel wat calorieën verbruiken. Ze de trap op en af laten rennen achter zo'n speeltje aan?
Die voederbal is al een heel goed idee.
Oh en je hebt ook zo van die ballen en muizen met een mechanisme die uit zichzelf rollen/rijden.
Wij hadden vroeger zo'n bal met pluimstaart aan vast en dat ding rolde zelf (was op batterijen) en de katten gingen dan achter die staart aan (normaal gezien toch, onze waren er wat bang van) :roll:

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 00:46

Als je al speciaal dieetvoer geeft aan je kat dan kan een speeltje idd helpen.
Een stokje met daaraan een elastiekje of veertje helpt bij mijn ene kat erg goed die normaal ook niet van de bank afkomt. Meganische muizen kunnen ook heel goed helpen als ze nog een beetje jachtinstinct in zich heeft zitten van het lekkere luieren.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: te dikke kat af laten vallen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 00:49

:+ Achterna laten zitten door een Jack Russel.

mywayzidane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 00:52

een vriendin van mij had zo'n speciaal lampje. Hun hadden dat op de praktijk gekregen (ze is dierenartsassistent) en daar rennen ze als een gek achteraan.... dit was dan ook speciaal bedoeld om katten meer beweging te geven.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 00:58

Maar toch zijn er volgens mij altijd katten die je niet in beweging krijgt... Natuurlijk zou ik het wel eerst proberen, maar mocht ze echt alleen maar slapen, dan is denk ik de enige oplossing nog wat minder eten. Ik neem namelijk aan dat ze niet erg veel energie verbrandt... :+

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 01:01

mywayzidane schreef:
een vriendin van mij had zo'n speciaal lampje. Hun hadden dat op de praktijk gekregen (ze is dierenartsassistent) en daar rennen ze als een gek achteraan.... dit was dan ook speciaal bedoeld om katten meer beweging te geven.

Dat is zo'n laserlampje. Ze hebben 'speciale' voor katten, maar is serieus hetzelfde.
Niet in de ogen schijnen ;)
Maar bij een vriendin van me zijn ze er ook echt gek op. Je kunt gewoon lekker vanuit de bank met je kat spelen :P

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 01:03

Een vriendin van mij gebruikt ook zo'n lampje voor haar kat, werkt ontzettend goed.
Mijn katers reageren erg goed op de stok met elastiek en veertje.

mywayzidane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 01:04

hun hadden dan natuurlijk zo'n speciale. Je kon daar zelfs verschillende afbeelding mee laten zien b.v een muis.
Die van mij rennen trouwens achter alles aan. Soms om niet goed van te worden :D

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 01:07

Die van mij rennen juist nergens achterna. Alleen die stok vinden ze leuk, anders komen ze niet van de bank of bed af.
Tenzij ze mijn hond spotten, dan vliegen ze eraf om mijn hond helemaal schoon te likken bij de kop.
De Jack Russell zit de katten niet achterna, maar de katten de Jack Russell :')

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 01:26

ik heb ook es zon vreselijk dikke kat van iemand over genomen wat was dat een zielig hoopje dat ik haar kreeg. in het begin deed ze niet veel sliep veel maar laten we heel eerlijk zijn ze kunnen en willen gewoon ook niet veel. ik voerde haar gewoon minder en voila wel zon 6 maanden later hoor was er al flink wat af en vanaf toen ging ze zelf weer meer bewegen ze had er weer zin in en ze kon weer klimmen en rennen we begonnen met 10 kilo kat.. nu nog zon 5,5 a 6 eigenlijk nog te zwaar maar goed het gaat als stukken beter zo! ik merk gewoon ook aan haar dat ze lekkerder in dr vel zit nu.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 01:36

Die van ons is ook zo'n luilak >< Is nergens mee in beweging te krijgen, geen muisjes of veertjes of lampjes of wat dan ook, alleen 's avonds heel af en toe, met een touwtje, 5 of 10 minuten. Hij loopt wel veel buiten, maar was toch echt veel te dik. Ik heb hem toen, een half jaar geleden nu, op dieet gezet.. Nog maar 2 bakjes per dag, met elk iets minder dan de aangegeven hoeveelheid die op de verpakking staat. En verder ook zorgen dat anderen niets meer voeren. En voor de rest gewoon veel naar buiten gooien, die van ons gooien we t liefst 's nachts eruit.
Hij is nu flink afgevallen, mooi op gewicht, alleen met nog heel veel los vel onder zijn buik hangen ><
Als ze eenmaal weer op gewicht zijn gaan ze ook weer meer spelen enzo.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 01:42

eh longeren?? :D

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 09:33

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 09:39

haha dat filmpje is geweldig!!

Wij hebben ook een kat met overgewicht en speelt wel, en rent genoeg. Ze is nog jong. Maar we hebben het vermoeden dat ze bij iemand anders in de buurt ook te eten krijgt.
De DA heeft ons een dieet en speciaal voer voorgeschreven. Verder hebben we een stok met muis die ze leuk vind. Andere katten waar ze mee speelt. En soms heeft ze de gekke 5 min. Maar verder slaapt die ook altijd. Veel kun je er bij een kat niet aan doen omdat ze toch een eigen wil hebben..

Maar indd speeltjes enzo helpen wel, en de loopband ook!

neinie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 09:43

Paola33

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 09:48

Ik ga dit topic ook even volgen. Mijn moeder heeft een kat met suikerziekte en deze is nu weer aangekomen en moet nu weer afvalleen. Meneer weegt weer ergens tussen de 8 en 9 kg en moet ergens tussen de 7 en 7,5 blijven, eigenlijk moet er meer af maar dat lukt niet echt. Hij krijgt al speciaal voer en is nou ook niet de makkelijkste op in bewging te krijgen. Zo'n voerbal is leuk als wij hem bewegen en hij dan de brokjes die er uit vallen er uit kan eten dan loopt hij een stukje. Moet er wel bij melden hij is inmiddels 12 en heeft al een jaar of 3 a 4 suiskerziekte.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 10:19

@ Neinie : Die had ik ook al!! Écht een maffe kat!

Allereerst medische problemen afstrepen. Verder idd dieetvoer. Ik zou het kattenluikje dichtdoen als je dr buitenzet. Jammer dan voor haar, buiten verbrand ze meer calorien ;).
In principe werkt een goed dieetvoer ook bij dieren die niet actief zijn. Zorg alleen wel dat ze buiten of binnen niet extra dingen kunnen eten :).

luv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 23:25

In ieder geval proberen beweging te geven idd. Een kat heeft maar heel erg weinig eten nodig. Vooral een kat die niet veel doet. Een gemiddelde kat heeft aan 40 gram droge stof (brokjes) per dag meer dan genoeg. Het merk voer maakt eigenlijk niet uit. Het komt er op neer dat je gewoon minder voer moet geven. Om hem af te laten vallen moet je eigenlijk nog minder geven dan 40 gram.

Het laten afvallen van katten moet alleen wel voorzichtig gebeuren. Wanneer het afvallen te snel gaat kan de kat leverproblemen krijgen. Dus als je weet hoeveel ze nu krijgt moet je daar elke week een paar gram afhalen tot je op max 40 gram droge stof zit.

Succes ermee!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:53

Mijn katje staat sinds kort ook op dieet. Ze is op een paar weken tijd afgevallen van 4.2 kg naar 4 kg en is al merkbaar slanker. Ze krijgt nu iams light voeding en meer beweging. Buitenzetten lukt nu ook niet altlijd, maar ze is echt gek op een bepaald balletje (zeg maar een zilverpapieren ponponnetje, wat ritselgeluid maakt), daar vliegt ze gerust een half uur het huis mee rond. :) Ik heb ook wel berekent hoeveel voeding ze mag krijgen om af te vallen, straks gaat ze verder op dezelfde voeding maar dan onderhoud. :) werkt prima zo.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 15:46

Wat betreft speelgoed:

De muizen lopen bij ons door het huis (spitsmuizen), maar ze kijkt er niet eens naar!! }:0 }:0

De buurvrouw had haar buiten zien lopen, dus ze komt af en toe wel buiten (kattenluik).

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 15:51

Geweldig die filmpjes!!!

Onze kat komt ook niet gauw in beweging, maar je kan van die pluizige balletjes kopen (soort lang fluweel bolletje) en als ik die dan inspuit met van dat kittyfriend achtig spul dan is ze helemaal gek.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 15:57

Wat volgensmij ook werkt om je katten wat minder sloom te maken is ze niet teveel in de warmte te laten liggen. katten worden heel loom van warmte en die hangmatjes en mantjes bij de verwarming helpen daar alleen maar aan mee. Bovendien ontwikkeld een kat die altijd tegen de verwarming aan slaapt geen goede wintervacht, waardoor hij het buiten te koud heeft en dus maar binnen blijft slapen.
Een voerderbal kan ik je wel aanraden, maar dan moet het wel zo zijn dat ze niet ook gewoon een bakje heeft staan met hetzelfde voer want hij kiest de weg van de minste weerstand natuurlijk.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:00

niet om de betweter uit te hangen, maar waarom voer je je kat ook niet natuurlijk? geen kant en klare brokjestroep, maar vers vlees (geen blikjes uit de supermarkt natuurlijk he...)

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:15

Brok of vers vlees maakt niet veel uit met het afvallen hoor.
Mijn katten heb ik ook op vers vlees gezet maar daar vielen ze ook niet van af ook al gaf ik minder dan moest.