Kat eet niet meer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Kat eet niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 10:37

Ik heb 2 katten, en mijn lieveling mankeerd ook van alles en moet op 10 april worden geopereerd,
maar nu eet mijn geholpen kater opeens niet meer :? hij is eigenlijk nooit ziek, mischien 1 x in zijn
7 jarige leven. Hij heeft nu al 3 dagen niet gegeten op een paar brokjes na, en gister moest ik hem
zelfs dwingen om water te drinken omdat hij behoorlijk uitgedroogt was. (Hij was toen wel 5 minuten
wezen drinken, moet je nagaan, dat deed die de laatste dagen dus ook neit). Normaal gesproken is
Figaro (zo heet hij) een stevige kater, niet dik maar gespierd. Maar in deze 3 dagen is hij heel wat
afgevallen en is hij dus nog lichter dan zijn zusje.... Hij ziet er ook erg duf uit en speelt niet meer
en is zijn glans kwijt. Ik weet egt niet wat ik hiermee moet? Beide katten krijgen brokjes als eten,
mischien dat ik zacht voer moet kopen ofzo?

Bedankt voor het lezen...Hoop dat jullie me kunnen helpen
Groetjes Renee

XoNo

Re: Kat eet niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:50

Misschien naar de DA ofzo?!

Waarom zijn mensen zo dom af en toe?! Kat is levenloos, eet al 3 dagen niet en is uitgedroogd en jij wil zachter voer kopen? |o

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:52

Iets vriendelijker kan ook wel XoNo. Niet iedereen heeft dat besef. En soms spelen er ook nog ouders mee.

Maar TS, ook ik vind dat het nu wel tijd word voor een bezoekje aan de dierenarts, kan het zijn dat er iets verstopt zit? Veel succes!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 10:53

heeft niet met dom te maken ;) maar het verteerd makkelijker. Mijn vader wil nog 1 dag ofzo toekijken hoe et met hem gaat, maar we kunnen wel een oplossing zoeken, en ik d8, mischien als hij de brokjes niet kan verteren of er iets met zijn tanden is, is zacht voer (lees blikvoer) beter voor hem

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:54

Ik kan je alleen maar aanraden om zo snel mogelijk naar een dierenarts te gaan. Katten moeten iedere dag eten, anders kunnen ze leververvetting krijgen en dit is erg gevaarlijk. Een kat die niet eet, kan na een dag al zo misselijk worden dat het helemaal niet meer wil eten en gedwangvoerd moet worden. Dwangvoeren kan ik je absoluut niet aanraden als je de oorzaak niet weet en hier geen ervaring mee hebt. In deze tijd komt het vaker voor dat katten niet willen eten door bijvoorbeeld haarballen, maar er kunnen ook zeer ernstige dingen aan de hand zijn, zoals bijvoorbeeld nierfalen. Naar de dierenarts dus, met afwachten zal dit niet beter gaan worden, alleen maar slechter...

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:55

Ik krijg toch heel sterk het idee dat er iets verstopt zit. Je kunt proberen een stukje kip voor zijn neus te houden, de meeste katten doen hier een moord voor. Als hij dit ook niet wil eten zou ik toch vanmiddag nog bij de DA opd e stoep staan.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 10:55

Utixo schreef:
Iets vriendelijker kan ook wel XoNo. Niet iedereen heeft dat besef. En soms spelen er ook nog ouders mee.

Maar TS, ook ik vind dat het nu wel tijd word voor een bezoekje aan de dierenarts, kan het zijn dat er iets verstopt zit? Veel succes!

Dankjewel, ja ik dacht daar ook al aan, maar mijn vader vind het (nog) niet nodig om naar de DA te gaan, ik wel, maar ja, wie ben ik om dat te zeggen. Het was hetzelfde verhal met de andere poes, liep niet goed, en mijn vader wou eff aankijken of er verbetering in kwam, na een week niets, alleen erger, en toen DA en die zei dat de plastic kruisbandje was gebroken (ze was dus al een x geopereerd).

Maar ik zorg er nu in elk geval voor dat die genoeg vocht binnenkrijgt, want dat lijkt mij het belangrijkste

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 10:58

Utixo schreef:
Ik krijg toch heel sterk het idee dat er iets verstopt zit. Je kunt proberen een stukje kip voor zijn neus te houden, de meeste katten doen hier een moord voor. Als hij dit ook niet wil eten zou ik toch vanmiddag nog bij de DA opd e stoep staan.

*looopt naar de koelkast en pakt een stukje vlees*
geen vlees, maar waar hij wel een moord voor doet is smeerkaas. nou hij likte het wel op, maaaar niet zoals een normale kat zou doen, hij deed het heel voorzichtig, normaal gesproken als je je vinger weghaalt gaat die met je mee, maa nu niet.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:58

Bij een kat is het dus erg belangrijk dat het ook iedere dag eet, zie mijn berichtje hierboven. De afgelopen weken hebben we op de praktijk diverse katten gehad die al meerdere dagen niet wilden eten en bijna al deze katten moesten worden opgenomen. Niet alle katten hebben het gered...

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:59

Haal je vader eens over, dit klinkt niet goed :n

-Voor alle wijsneuzen, er word hier geen diagnose gesteld op basis van "eet hij lekkere dingen?", maar alles wat hij nu binnen krijgt is mooi meegenomen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 11:01

Hobby schreef:
Bij een kat is het dus erg belangrijk dat het ook iedere dag eet, zie mijn berichtje hierboven. De afgelopen weken hebben we op de praktijk diverse katten gehad die al meerdere dagen niet wilden eten en bijna al deze katten moesten worden opgenomen. Niet alle katten hebben het gered...

Achjee.... Klinkt niet erg leuk :( Ik weet zoiezo dat er niet iets helemaal goed is, maar toch is mijn vader degene die zegt of het gaat gebeuren of niet. We hebben momenteel geen vervoerskistje, die wil mijn moeder kopen woensdag (laatste bezoekje aan dierenarts met pukkie heeft het mandje het begeven) Maar is het dan wel slim van mij om hem (soort van) te dwingen water te drinken? niet dat ik zijn koppie erin duw, maar hem wel een zetje geeft zodat die gaat drinken, want hij doet het niet uit zichzelf (althans gister niet, maar toen die eenmaal begon kon die niet meer stoppen)

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:02

Als jij zelf 3 dagen niet eet en drinkt, levensloos en lijkbleek bent, had je allang bij de huisarts gezeten, maargoed, wacht het gerust nog een dag af!

Sorry hoor, maar als je het besef niet hebt wanneer er iets goed mis is, dan ben je IMO geen dier waard. En een week lang wachten om er vervolgens achter te komen dat er een kruisband gescheurd is vind ik gewoonweg een schande.

En smeerkaas zou ik niet geven, katten zijn lactose intolerant.

Klinkt als een typisch gevalletje geld uitsparen en hopen dat het vanzelf goed komt.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 11:03

Utixo schreef:
Haal je vader eens over, dit klinkt niet goed :n

-Voor alle wijsneuzen, er word hier geen diagnose gesteld op basis van "eet hij lekkere dingen?", maar alles wat hij nu binnen krijgt is mooi meegenomen.

dus eigenlijk moet ik nu een bakje smeerkaas voor zijn neus leggen? :P

Ik ga even kijken of er toch nog ergens een plakje vlees ligt, ik d8 dat er ook nog rosbief lag maar kan het niet vinden. Is er nog iets anders dat gezond/niet schadelijk is voor een kat dat wij ook eten?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 11:05

XoNo schreef:
Als jij zelf 3 dagen niet eet en drinkt, levensloos en lijkbleek bent, had je allang bij de huisarts gezeten, maargoed, wacht het gerust nog een dag af!

Sorry hoor, maar als je het besef niet hebt wanneer er iets goed mis is, dan ben je IMO geen dier waard. En een week lang wachten om er vervolgens achter te komen dat er een kruisband gescheurd is vind ik gewoonweg een schande.

En smeerkaas zou ik niet geven, katten zijn lactose intolerant.

Klinkt als een typisch gevalletje geld uitsparen en hopen dat het vanzelf goed komt.

Volgens mij heb jij het niet helemaal gelezen ;) en ook niet begrepen ;)
Geld? daar gaat het niet om, mijn poes puk moet (alweer) geopereerd worden, en dat is niet gratis, maar het gaat erom dat ze weer goed kan lopen na de operatie (hopen we, want de laatste keer gebeurde dat ook niet)

Je moet niet gaan oordelen over deze situatie als je niet weet wat hier allemaal is afgespeeld. Mijn kat heeft (bijna) niks gegeten de laatste dagen, mischien een paar brokjes, maar dat was het.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:06

Jeetje XoNo, wat een wijsheid heb jij in pacht. Rustig, door hier boos te worden op de TS bereik je helemaal niets.
Wat betreft de lactose intolerantie, de mening is hier nog steeds over verdeelt.

TS, ik zeg ook niet dat je een pakje smeerkaas moet voeren, een stukje vlees is wel iets voedzamer ;). Heb je je vader al gesproken?

Wat betreft het dwingen te drinken, dit kun je beter dmv een spuitje doen.Wel voorzichtig!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 11:08

Mijn vader is nu op zijn werk en niet te berijken, ik zal het later nog eens proberen.

En nog even tegen XoNo , deze kat is de lieveling van mijn vader en hij zal niks doen om hem pijn te doen. Hij is ook bezorgt en wil het dus nog even aankijken (ik ga hem vragen of we morgen gewoon naar de DA kunnen gaan, ik ben toch vrij van school ivm presentatie)

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:09

Vraag hem of het vandaag nog kan. Hoe eerder hoe beter, echt.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 11:10

Utixo schreef:
Vraag hem of het vandaag nog kan. Hoe eerder hoe beter, echt.

Mar dan is het probleem met het mandje, die kan mijn moeder pas morgen halen. Ik kan het ook proberen vandaag te doen.
*probeerd vader nog een x te bellen*

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:12

Dit klinkt toch echt niet goed, als ik heel eerlijk ben. Ik blijf erbij dat ik niet zou wachten met deze klachten, omdat het bij katten niet vanzelf beter wordt met afwachten (bij honden kan het bijvoorbeeld geen kwaad als ze een paar dagen niet eten). Het niet willen drinken en vervolgens heel veel drinken kan bijvoorbeeld duiden op nierproblemen. Als hij wel wil drinken als je het bakje voor hem zet, kan dit geen kwaad. Dwingen tot drinken met bijvoorbeeld een spuitje kan wel tot verslikking leiden als je niet weet hoe je dit moet doen (hele kleine beetjes tegelijk).
Voor een vervoersmandje zijn wel andere dingen te verzinnen, desnoods vervoer je hem in een doos of een boodschappen krat met een doek ofzo erover heen. Aangezien hij zich belabberd voelt, verwacht ik dat hij zich wel zal gedragen...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 11:14

gebeld, kan afspraak maken, ik ga nu DA bellen

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:14

Moderatoropmerking:
Bokt is een discussie forum en discussieren is dan ook prima. Maar hou het netjes en heb respect voor elkaar meningen. Hier gaan modder gooien naar elkaar heeft juist een averechts effect op wat je met je post wil bereiken.
Onderbouw je mening en hou het hier verder netjes!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 11:15

om 8 uur kunnen we terecht bij de DA. Over die doos, ja idd, dat kan nu ook wel nu hij zo belaberd is. Maar we moeten zoiezo een mandje hebben omdat Pukkie 10 april moet worden geopereerd en zij niet in een doos kan worden vervoerd

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:16

Allereerst, Xono kan het misschien ook op een fatsoenlijke manier gezegd worden???????????

Lifaya, ik begrijp dat je afhankelijk bent van je vaders beslissing maar kun je niet zelf met de kat naar de dierenarts gaan? Bel anders gwoon even de dierenarts op en vraag wat je kunt doen en of het nog een dag kan wachten, als die zegt dat je meteen moet komen dan zal je vader wel luisteren.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:17

Geen paniek, gewoon naar de D.A misschien iets in het bekkie of zo wat niet goed zit? Mijn dochter kan ook ziet zelf naar de D.a daar heeft ze mij voor nodig,je hebt goed gehandeld hoor.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 11:17

Ikima schreef:
Allereerst, Xono kan het misschien ook op een fatsoenlijke manier gezegd worden???????????

Lifaya, ik begrijp dat je afhankelijk bent van je vaders beslissing maar kun je niet zelf met de kat naar de dierenarts gaan? Bel anders gwoon even de dierenarts op en vraag wat je kunt doen en of het nog een dag kan wachten, als die zegt dat je meteen moet komen dan zal je vader wel luisteren.

Zelf gaan is niet mogelijk gezien ik alleen een fiets heb, en ik niet durf te fietsen met een kat, bang dat die springt of valt etc. We gaan dus vanavond naar de DA, en hoop dat hij weet waarom onze figaro zo duf is.