hond valt postbode aan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sophie84

hond valt postbode aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 14:48

hallo

ik woon buitenaf en heb een hond van net 2 jaar oud, hij is nog erg ADHD in het begroeten van mensen. Zo ook postbodes. Deze komen bij ons met de auto en met de brommer. in beide gevallen rent hij er heel hart naar toen en blaft heel erg hart. Vanmorgen sprong hij zelfs tegen de auto op van de kranten bezorgen.

En onze folder jongen blijft stok stijf staan als hij de hond er aan ziet komen.

gelukkig heeft hij nog nooit iemand gebeten, maar het is wel heel vervelend.

Een stroomdraadje hebben we gebrobeert, maar daar springt ze over heen, en als ik er aan kom met de auto doet hij niet.
We hebben zelfs een tijdje zo'n africhtings halsband gehad met een licht troompje, maar hij is zo slim dat hij het allen doet als de band niet om is.

heeft iemand tips hoe ik hem dit af kan leren.

Anoniem

Re: hond valt postbode aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:16

Dat is geen aanval, da's een begroeting :)
Ik denk voorlopig eerst eenz zorgen dat de hond daar niet kan komen.

Dan proberen get gedrag af te leren met hulp van "gewoon" bezoek. Leer ze 'lantaarnpaaltje'(dus hond volledig negeren en stil staan, niet reageren op springen) spelen als de hond springt, gaat hij zitten, BRAAAAAFFFF en een aai over de bol :)

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:21

ik heb er drie die zo reageren ;) , ik heb ze daarin niet goed opgevoed en kan nu op de blaren zitten, het is zeker niet makkelijk... als ik op tijd ben, als..... laat ik ze zitten en mogen ze een voor een begroeten en dan is het hele enthousiaste er wel vanaf (dan heb ik het al verpest zeg maar :( )
maar die postbodes zijn toch wel wat gewend ondertussen ?, als hij maar niet bijt....

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:18

Het is zeker geen begroeting, maar een verdediging van de hond zijn terrein. Welk ras is je hond? Sommige rassen verdedigen hun terrein meer dan een ander.

Tuurlijk werkt een stroomband of een stroomdraadje niet, de hond krijgt een optater, maar de hond weet niet waarvoor. De enige link die de hond legt is: blaffen = stroom. Maar niet blaffen = gestraft worden vanwege de postbode.

Wat je het beste kan doen is om aan een postbodepak te zien komen en een vreemd iemand zien te vinden die bereid is om mee te werken. Je moet je hond namelijk consequent straffen op het moment dat de hond op wil springen tegen de postbode. Geef nooit het commando "laag" als de hond net tegen iemand opspringt. Anders legt de hond de link: springen = laag. Dus als jij laag zegt, denkt de hond juist dat hij moet springen. Geef pas het commando "laag" als je hond dus ook daadwerkelijk laag is! Hetzelfde geldt voor blaffen: geef pas het commando "stil" als de hond stil is. Even goed oefenen met je hond en hem uitbundig belonen, gelijk belonen als de hond iets goed doet, 5 seconden later kan het al te laat zijn!

Als je ADHD hond je té enthousiast begroet, en tegen je op wilt springen, draai je gewoon je rug naar je hond toe en negeer je de hond net zo lang tot hij weer rustig is. Een hond doet álles voor een reactie, dus zodra jij de hond aandacht geeft wanneer deze iets verkeerds doet, heeft de hond door dat als hij stout is, ook aandacht krijg, en dat wil hij nou juist zo graag!

Veel baasjes maken de fout om negatief gedrag juist héél veel aandacht te geven, terwijl positief gedrag als 'normaal' wordt gezien.

Hoe reageer je zelf als de postbode komt nu je weet dat je hond zo reageert? Word je zelf ook gestresst en/of zenuwachtig? Als je gestrest raakt maakt je lichaam een bepaalde stof aan die honden kunnen ruiken, en zij weten zo op deze manier dat er iets spannends staat te gebeuren als de postbode komt, want het baasje vindt het ook spannend!

En reageert je hond alleen zo op de postbode of op alle mensen?

Garny, ik vind het een rare opmerking dat je zegt dat postbodes wel wat gewend zijn, en zolang hij maar niet bijt. Ik ben van mening dat een hond pas los mag lopen op een terrein als hij goed is opgevoed en geen gevaar/hinder vormt voor andere mensen. Veel mensen kennen de lichaamstaal niet van honden, en honden geven véle signalen voordat ze daadwerkelijk bijten. En wat nou als al deze signalen worden genegeerd door de mens, en de hond bijten als enige volgende stap ziet? Dan heeft de hond het gedaan en krijgt deze een spuitje of beland in het asiel.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:27

vende, mijn latste zin was grappig bedoeld al kwam hij hij dan niet zo over.
Wij hebben een vriend op het platteland en ik kan er nu wel om lachen maar die hond kwam eens binnen met een postbode....die had geen ongescheurd stuk kleding meer aan zijn lijf, die hond hebben ze ook laten inslapen...

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:42

Oei, da's een probleem ! Ik heb helaas geen oplossing of advies voor je.
Jaaaaaaren geleden hadden wij thuis (woonde op het platteland) een nogal woest uitziende Bouvier die overdags altijd buiten liep. Hij had een onnoemelijk grote bek tegen bezoekers en/of passanten maar was voor ons ontzettend lief.

We hadden helemaal niet in de gaten dat we al bijna twee maanden geen post meer kregen totdat we een telefoontje kregen van Tantetje Post (PTT destijds) met de mededeling dat we maar voor een oplossing moesten zorgen om toch weer post te krijgen. Zo niet, dan kregen we helemaal geen post meer ! (terecht trouwens !!)

We hebben toen een hoge postkast gebouwd waardoor de postbode z'n auto niet meer uit hoefde, alleen raampje een stukje open hoefde te draaien en de post kon 'dumpen' om vervolgens heel snel verder te rijden. Ik denk echter niet dat dit de oplossing is voor jullie.

Ik kan me zeer goed voorstellen dat postbestellers/bezorgers het niet erg op hebben met dit soort honden. Een voordeel heb je, de hond is nog jong en kan nog snel leren.

Succes !

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:57

garny95 schreef:
vende, mijn latste zin was grappig bedoeld al kwam hij hij dan niet zo over.
Wij hebben een vriend op het platteland en ik kan er nu wel om lachen maar die hond kwam eens binnen met een postbode....die had geen ongescheurd stuk kleding meer aan zijn lijf, die hond hebben ze ook laten inslapen...

Oke, misschien handig als je er de volgende keer een smiley erbij zet, weet ik ook hoe je het bedoelt! :)

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 20:15

het zijn niet zo zeer de postbodes. maar eigelijk iedereen die over ons doodlopende weggetje rijt. dus ook als de buurman er aan komt. komt hij met een hooge snelheid er aan rennen. en hij kwispeld dan heel hard. dus persoonlijk denk ik dat het een cobinatie is van begrooten en beschermen van terretorium. Ik heb namelijk een hovawart. Dat is van oorsprong een erf hond en dus erg waaks.

Die tip met dat post bode pak zal dus niet zo veel doen, want zoals ik al zij doet hij dat bij alle onbekende auto's fietsers en brommers.
Ik kan de situati dus ook niet uitlokken met mn eigen auto, en als er andere mensen langs komen ben ik meestal te laat.

Voorkomen dat de hond bij de weg kan komen is bijna onmogelijk. want als wij het oprit af zetten gaat hij wel door de heg of onder het draad van de paardewei door.

Bij onze vorige hond werkte het stroomdraadje wel hij ging nooit het erf af en zelfs toen het draadje weg was bleef hij voor de rand van het oprit staan.

Het vervelende is gewoon dat je hem 1 keer kunt bestraffen, en daarna heeft hij weer 2 keer succes om dat hij dan net even weg sneekt.

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 20:17

oja en zelf reageer ik niet zenuwachtig als de postbode komt, want de hond hoort die auto al op afstand. dus meestal hoor ik aan de hond dat de postbode er is.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 20:39

Als het goed is komt de postbode op vaste tijden? Let daar dan op hoe laat hij ongeveer komt, en doe 10 minuten van tevoren zijn riem om. Het is handiger om ze aan de riem te corrigeren dan los. En zo kun je vooruit werken dat hij het los doet.
Heb je een foto van hem, ik ben wel nieuwsgierig hoe mooi hij is.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 22:52

wat denk je van zo'n terrein bandje... ik kom even niet op de naam.. maar dan kan je zenders plaatsen langs het terrein.. en de hond heeft een bandje om met een kastje... als ze voorbij de zenders loopt hoort ze eerst een hoge piep.. loopt ze dan door dan krijgt ze een corrigerend stroomstootje...

ideaal, en je hond blijft veilig op het terrein... het doet geen zeer en is zeer veilig... er is hier vast wel iemand die weet hoe het heet...

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 22:53

ik weet het al...

electric fence :D

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 22:58

die electric fence zijn best duur en we hebben nog al een grote achter tuin dus dan word dat heel veel graafwerk. een andere manier zou makkelijker zijn.

en ja de postbode komt op vaste tijden en dan proberen we ook de hond zo veel mogelijk binnen te houden.
maar vanmorgen was de krant ruim een uur te laat. en dan is hij al naar buiten geglipt tijden het paarden voeren. en de folder jongen komt niet op vaste tijden

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 23:00

hoe voeg je een foto in?? dan zal ik jullie een beetje een idee geven van mijn hond

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 23:02

(krijgt beelden in der hoofd van tekenfilmpjes)

ja dat is idd irritant..ik zou verder niet weten wat je eraan kan doen..

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 23:03

ja het is misschien duur, maar wel ideaal voor zulke dingen... dit kan je niet afleren als je niet optijd bij je hond ben...

je kan het aan een longeerlijn doen.. en als hij richting het hek rent, hem flink corrigeren, en daarna bij je roepen.. komt hij dan, gelijk belonen met een snoepje...

als mensen bij je binnen komen moeten ze de hond niet begroeten... daar ontstaat vaak het probleem.. mensen die binnen komen en de hond begroeten...

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 23:37

freespirit schreef:
We hadden helemaal niet in de gaten dat we al bijna twee maanden geen post meer kregen totdat we een telefoontje kregen van Tantetje Post (PTT destijds) met de mededeling dat we maar voor een oplossing moesten zorgen om toch weer post te krijgen. Zo niet, dan kregen we helemaal geen post meer ! (terecht trouwens !!)

Hihi, dat hadden wij ook. Onze honden (Dobermann en Bouvier, dus kan me best voorstellen dat het angstaanjangend was) renden ook altijd als een dolle blaffend naar het hek toe als de postbode kwam. Wij kregen op een gegeven momnt ook geen post meer, de postbode wilde niet meer bij ons komen. Wij hebben toen de honden gewoon binnengehouden totdat de post geweest was.

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:54

Snapt niemand nou dat dit een kwestie is van opvoeden en het niks te maken heeft met je hond onder stroom zetten :roll:.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 14:12

Jawel Vende dat snap ik wel, ben het dus met jou ene post eens.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 15:28

Vanuit de hond gezien werkt het met de postbode als volgt:
Hond blaft = postbode gaat weg.
Je hond is trots op zichzelf dat hij de postbode verjaagt heeft.

Een kwispelende hond is niet per definitie een blije hond!

Persoonlijk denk ik dat het lastig wordt om je hond dit gedrag af te leren.
Je bezoek reageert per persoon verschillend op de hond, je kunt je bezoek niet opvoeden.
Het moet wel mogelijk zijn om de hond zich te leren gedragen als je er zelf bij bent.

Goede oplossing lijkt mij om er voor te zorgen dat je bezoek veilig je bel en je brievenbus kunnen bereiken.

Zelf heb ik een knpv herder die nu bijna 3 jaar is.
Ik heb haar vanaf pup.
Langzamerhand is ze steeds waakser geworden.
Tegenwoordig kan er niemand meer het erf op komen, tenzij wij er bij zijn.
Als we er bij zijn dan zal ze niet eens blaffen en zich zelfs lekker laten aanhalen door het bezoek.

Ons erf is volledig omheind, en dat heeft inderdaad een behoorlijke smak geld gekost.
Er zit een groot bord op het hek met het advies even te wachten en aan te bellen omdat de hond bijt.
De bel en de brievenbus zitten op veilige afstand van het hek.

Persoonlijk vind ik dat je het niet kunt maken dat je hond het bezoek de stuipen op het lijf jaagt, ze vieze kleren bezorgt of zelfs krassen maakt op het portier.
Verplaats je eens in je bezoek.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 17:00

diessel schreef:
Vanuit de hond gezien werkt het met de postbode als volgt:
Hond blaft = postbode gaat weg.
Je hond is trots op zichzelf dat hij de postbode verjaagt heeft.

Een kwispelende hond is niet per definitie een blije hond!

Persoonlijk denk ik dat het lastig wordt om je hond dit gedrag af te leren.
Je bezoek reageert per persoon verschillend op de hond, je kunt je bezoek niet opvoeden.
Het moet wel mogelijk zijn om de hond zich te leren gedragen als je er zelf bij bent.

Goede oplossing lijkt mij om er voor te zorgen dat je bezoek veilig je bel en je brievenbus kunnen bereiken.

Zelf heb ik een knpv herder die nu bijna 3 jaar is.
Ik heb haar vanaf pup.
Langzamerhand is ze steeds waakser geworden.
Tegenwoordig kan er niemand meer het erf op komen, tenzij wij er bij zijn.
Als we er bij zijn dan zal ze niet eens blaffen en zich zelfs lekker laten aanhalen door het bezoek.

Ons erf is volledig omheind, en dat heeft inderdaad een behoorlijke smak geld gekost.
Er zit een groot bord op het hek met het advies even te wachten en aan te bellen omdat de hond bijt.
De bel en de brievenbus zitten op veilige afstand van het hek.

Persoonlijk vind ik dat je het niet kunt maken dat je hond het bezoek de stuipen op het lijf jaagt, ze vieze kleren bezorgt of zelfs krassen maakt op het portier.
Verplaats je eens in je bezoek.

Sorry, maar ik vroeg me toch af wat een knpv herder is? Ik heb daar nog nooit van gehoord. Ik hoop dat ik geen al te domme vragen stel :o

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 17:04

Vende schreef:
Snapt niemand nou dat dit een kwestie is van opvoeden en het niks te maken heeft met je hond onder stroom zetten :roll:.

overdrijven is ook een vak zeg...

electric fence is ideaal zowiezo voor op een terrein... je hond blijft veilig op zijn eigen terrein, en kan er niet van af..
ze hebben heel snel door waar de scheidingslijn zit hoor...

dus onderstroom zetten.. dat vind ik een beetje te ver gaan..

dat het te maken heb met de opvoeding.. ja ben ik met je eens..

helaas is het al zo ver, dus moet er wel een oplossing komen

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 17:08

Een foto kun je trouwens toevoegen door hem eerst op internet te zetten, bijv. op http://www.mijnalbum.nl. Dan ga je hier op bokt een bericht neerzetten, dan klik je om 'Img' en dan moet je de link naar de foto ertussenin plakken.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 20:45

Sorry, maar ik vroeg me toch af wat een knpv herder is? Ik heb daar nog nooit van gehoord. Ik hoop dat ik geen al te domme vragen stel :o[/quote]

Ik heb een kruising Mechelaar uit KNPV lijnen, een politiehond.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 23:02

diessel schreef:
Sorry, maar ik vroeg me toch af wat een knpv herder is? Ik heb daar nog nooit van gehoord. Ik hoop dat ik geen al te domme vragen stel :o

Ik heb een kruising Mechelaar uit KNPV lijnen, een politiehond.[/quote]

Oh oke, nou snap ik hem ;) Sorry, ik ben blond... :P