Verkoper probeerd onder contract uit te komen!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Verkoper probeerd onder contract uit te komen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 19:23

Okee.. ik heb een probleem..

Wij willen een koop doen (van een pup.. maar mods, laat dit alsjeblieft hier staan, want hiet gaat het over koopcontracten enz, en ik denk dat ik hier beter geholpen kan worden)

Diegene wilde een aanbetaling, en ik wilde dan wel een zwart-op-wit documentje dat ik die aanbetaling daadwerkelijk heb gedaan.
Zo gezegd, zo gedaan.. Ik deed de aanbetaling (€100,-) en we hadden bijde het document goed gekeurd.. dat is dit:

Aanbetaling *hondje* van:
*Naam adres*

Aanbetaling a €100,- door:
*mijn naam &adres*

De aanbetaling voor de pup word overgemaakt op rekening *nummer enz* onder vermelding van: *hondje*
Zodra de aanbetaling is gedaan is de pup gereserveerd voor *mijn naam*.

Als de pup oud genoeg is, zal *mijn naam* met haar man komen kijken naar de pup.
Als het klikt met de pup, zal er nog €750,- bij de aanbetaling betaald worden, en zal het eigendom van de pup overgedragen worden aan *mijn naam*.
Mocht het niet klikken met de pup, of wegens een andere duidelijk besproken reden (van zowel koper of verkopers kant) de koop niet door gaan, dan zal *mijn naam* het bedrag van €100,- terug ontvangen op rekening: *rekeninggegevens*
Hiermee word de reservering en aanbetaling ongedaan gemaakt.

08-04-2009 zijn accoord gegaan hiermee: (typ initralen voor accoord)

*namen en accoorden*

Nu, een aantal weken later, met tussendoor normaal contact en nog wat foto's. Komt er wegens een rede een herplaatser bij ons in huis.
Nu vind ik een nieuwe herplaatser en een jonge pup wat veel, dus heb ik haar dit uitgelegd.

Ze snapte er niets van, maar zei dat ze uiteindelijk de pup opnieuw te koop aan zou bieden.

Dat leek ons beide het beste, en ik was nog goed van te voren, want de pup mag pas 8 april weg.

Toen vroeg ik of ze de aanbetaling terug wilde storten:

IK WERD UITGELACHEN! en er werd gezecht dat ik 'daar natuurlijk naar kan fluiten'.
De toon van de mail werd ook ineens anders..

Dus ik dacht: MOOI we hebben een contract..
Maar nu is zij zich er aan alle kanten uit aan het wringen, en verkoopt de pup nu gewoon zonder dat ik mijn aanbetaling terug zie!!
Terwijl de pup officieel nog voor mij gereserveert is!

Weet iemand wat ik in zo'n situatie kan doen?

En toen ik daarna aanbood de pup dan toch maar te komen halen als het zo ver was, mocht dat ook niet van haar...

Ik krijg dus: EN geen pup, EN mijn geld niet...

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:26

Naar de rechtsbijstand gaan. De contract is officieel door gegevens en handtekeningen van beiden en daar kan ze dan niet onderuit komen. De rechtsbijstand zal je dan een advocaat toewijzen en die zal dan verder met je in deze zaak gaan.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:27

Als ik het goed begrijp wilde je eerst een pup, toen niet meer wegens omstandigheden en daarna toch weer wel?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:28

mooi gevalletje voor de rijdende rechter!!!

k heb werkelijk geen idee of zo'n contract rechtsgeldig is. ze had natuurlijk in de tussentijd al een andere koper voor de pup kunnen zoeken.
ik vraag voor mijn pups geen aanbetaling. het is wel een risico dat de nieuwe baasjes ze niet komen halen!

even langs de rechtswinkel?

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 19:30

Less schreef:
Als ik het goed begrijp wilde je eerst een pup, toen niet meer wegens omstandigheden en daarna toch weer wel?

Eigenlijk nogsteeds wegens omstandigheden niet, maar als ik mijn aanbetaling niet terug krijg dan wel.. maar ik krijg de pup dus ook niet!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 19:32

C_arola schreef:
Naar de rechtsbijstand gaan. De contract is officieel door gegevens en handtekeningen van beiden en daar kan ze dan niet onderuit komen. De rechtsbijstand zal je dan een advocaat toewijzen en die zal dan verder met je in deze zaak gaan.

kost dat geld? want als het meer dan €100,- kost, kan ik het net zo goed laten namelijk ;)

(en vergeten te vermelden..
We hebben geen handtekeningen gezet.. maar via de mail het bestand heen en weer laten gaan, onze initialen getypt, en bij de mail een accoord gegeven. (waar nogmaals de datum en tijd bevestigd word, en te zien is dat het echt afkomstig is van diegene) )

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:34

Edit. Jij heb gewoon recht op je geld. ;)

Bramasole

Re: Verkoper probeerd onder contract uit te komen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:35

Wanneer je geen handtekening heb geplaatst, heb je denk ik weinig te eisen.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:35

Anders misschien eerst eens bluffen dat je naar een advocaat bent gegaan, en dat je of je geld wilt, of je andere stappen gaat ondernemen?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:36

pfff lastig. maar waarom wilde ze een aanbetaling als je er nog onderuit kunt?
op mijn werk vragen we een aanbetaling om te zorgen dat klanten hun speciaal voor hun bestelde spullen ook komen afhalen. mochten ze het dan toch niet willen is het jammer maar dan zijn ze hun aanbetlaing kwijt

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:39

de titel klopt niet.. jij wilt graag onder het contract uit hahaha.

of je recht van spreken hebt om het hondje niet te nemen.. daar durf ik niets over te zeggen. jij hebt aangegeven de pup te willen hebben zij kunnen er niets aan doen dat jij om andere redenen de hond niet hoeft. (was de pup nou niet naar verwachting gewees,t dat was wat anders)

verder is het niet normaal, als je zegt de pup wel te willen dat het niet meer kan..

@suuzepuus... dat zou dus betekenen dat de verkopende partij gelijk heeft. zit wel wat in.
jij koopt met die 100 euro de zekerheid dat die hond er nog is, zij dat jij de hond zekerweten koopt....
ik kan me er wel wat bij voorstellen dat ze het geld niet terug geven.

dan heeft dat hele vooruitbetaling geen zin,

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:40

Ik vind dat van Zorro wel een goede tip.
Ik weet niet hoeveel het kost. Als je verzekert bent voor rechtsbijstand is het gratis. Anders moet je even naar de rechtswinkel en vragen wat de kosten kunnen worden.

Passionata

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:40

Klijntjuh schreef:
Less schreef:

Eigenlijk nogsteeds wegens omstandigheden niet, maar als ik mijn aanbetaling niet terug krijg dan wel.. maar ik krijg de pup dus ook niet!
Als ik dit zo lees zijn de omstandigheden dan toch niet zo zwaar dat je eigenlijk de pup niet zou kunnen nemen ? Dus je wilt de pup enekel nemen omdat je anders die 100euro niet zou terugkrijgen van de verkoper ? Vind dit wel een beetje raar... Of begrijp ik dit nou helemaal verkeerd ?

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:41

volgens mij sta je wel in je recht,maar ik snap wel een klein beetje waarom ze je geld niet terug wilt doen,ik denk dat ze het zo ziet,jij reserveert een pup en betaald,in het contract staat dat je het geld terug kunt krijgen als het met de pup niet klikt,of b.v een andere reden,als de pup iets mankeert.
dan bel je op dat je de pup niet neemt omdat je een ander hondje hebt gekregen....en dan wil je je geld terug,zei zal wel denken ja hallo zo werkt dat niet,eerst reserveer je deze pup en neemt in de tussentijd een andere hond?
ik vind het ook niet raar dat als je zegt ,dat je de pup wel neemt ,ze je de pup niet meer wilt doen...ook dat snap ik want je geeft aan dat je er niet echt op zit te wachten.
en snap dat ze je daarom de pup niet meer wilt doen.
maar waarom ze dan die 100 niet terug stort?

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:47

knooopje schreef:
ik vind het ook niet raar dat als je zegt ,dat je de pup wel neemt ,ze je de pup niet meer wilt doen...ook dat snap ik want je geeft aan dat je er niet echt op zit te wachten.

Daar heb ik ook alle begrip voor. Wij hebben nu ook jonge hondjes, en als iemand komt en die wil er eerst wel een, dan weer niet en dan toch maar weer wel, krijgen ze hem ook niet. Als ze nu al zo wisselvallig zijn en het niet zeker weten, zal je zien dat het diertje niet zijn hele leven lang daar kan blijven. Terwijl dat juist onze bedoeling is, een blijvend huisje.

Passionata

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:50

knooopje schreef:
Dit begrijp ik ook wel.
Misschien had de verkoper nog wel andere geïnteresseerde in de pup, die nu intussen ook al verder zijn gaan kijken omdat de pup al gereserveerd was, en dus nu geen andere kandidaat heeft voor het hondje.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 20:13

Klijntjuh schreef:
Mocht het niet klikken met de pup, of wegens een andere duidelijk besproken reden (van zowel koper of verkopers kant) de koop niet door gaan, dan zal *mijn naam* het bedrag van €100,- terug ontvangen op rekening: *rekeninggegevens*
als deze zin daadwerkelijk in jouw contract staat kun je er dus onderuit en heb je recht op je 100,-. Al snap ik niet dat je ondertussen een herplaatser hebt genomen terwijl je weet dat je een pup hebt gereserveerd. Die herplaatser had misschien ook ergens anders geplaatst kunnen worden, maar goed wij weten de reden van herplaatsen niet.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 23:29

knooopje schreef:
volgens mij sta je wel in je recht,maar ik snap wel een klein beetje waarom ze je geld niet terug wilt doen,ik denk dat ze het zo ziet,jij reserveert een pup en betaald,in het contract staat dat je het geld terug kunt krijgen als het met de pup niet klikt,of b.v een andere reden,als de pup iets mankeert.
dan bel je op dat je de pup niet neemt omdat je een ander hondje hebt gekregen....en dan wil je je geld terug,zei zal wel denken ja hallo zo werkt dat niet,eerst reserveer je deze pup en neemt in de tussentijd een andere hond?

Precies dit...

Ik snap best dat ze het heel vervelend vind.. maar ze zei zelf nog (los van het 'contractje') dat ze mij het geld terug zou geven mocht er iets tussen komen..

Dat doet ze dus niet..

Ik heb gewoon nu gezegd dat ik met het overige geld op de stoep sta de dag dat ze weg mag bij de moeder, en desnoods zoek ik een ander huisje voor haar..
Ze moet me de pup wel geven, of inderdaad mijn geld..

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 23:31

Raar dat je de pup maar neemt omdat je anders het geld niet krijgt. Dan zou ik ervoor zorgen dat je het geld krijgt en haar laat zoeken naar een nieuwe plek voor de pup.

Passionata

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 23:32

Wil je de pup dan toch houden ?

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 23:32

cissy schreef:
Klijntjuh schreef:
als deze zin daadwerkelijk in jouw contract staat kun je er dus onderuit en heb je recht op je 100,-. Al snap ik niet dat je ondertussen een herplaatser hebt genomen terwijl je weet dat je een pup hebt gereserveerd. Die herplaatser had misschien ook ergens anders geplaatst kunnen worden, maar goed wij weten de reden van herplaatsen niet.

Dat is waar, maar omdat het zegmaar nog erg 'vrijblijvend' was allemaal via haar kant (ik wilde helemaal niet aanbetalen en wachten tot de pup ouder was.. maar zij drukte me op het hart dat ik mijn geld wel terug zou krijgen als ik haar niet nam... gelukkig heb ik dus nog iets laten vastleggen..)

Het is gewoon heel vervelend, want inderdaad, ik wilde 'onder het contract' uitkomen, door de pup niet te nemen.
Maar die mogelijkheid is er. Maar zij probeert er dus onderuit te komen door niet te willen betalen..

Uiteindelijk haal ik dus wel de pup op...
En ik zou willen dat ik mijn geld kreeg, maar dat is ze niet van plan geloof ik..

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 23:33

Nee, die gaat ze dan weer verkopen zoals ze hierboven schreef.
Ik zou ervoor zorgen dat je het geld kreeg en het daarbij laten.
Een pup nemen die je liever niet hebt vind ik persoonlijk te ver gaan.
En ik vind het ook niet goed voor het diertje om eerst bij jou te zijn en daarna weer meteen te moeten wennen
aan een nieuw huis.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 23-03-09 23:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 23:33

Ik wil OF de pup OF het geld terug..

Maakt momenteel niet uit welke van de 2..

Het gaat erom dat ze GEEN VAN BEIDE wil(de) geven..

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 23:34

En ik zei geen verkopen, ik zei huisje voor zoeken (ik ken nog wel mensen die dolgraag een pup willen hoor.. en dat gun ik ze ook! desnoods tijdelijk, maar ik denk dat we gewoon gaan roeien met de riemen die we hebben, en EN de herplaatser, EN de pup doen...

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 23:35

Maar zo neem je toch geen pup???
Waarom ga je niet naar de rechtsbijstand en eis je het geld terug?