Hond laten inslapen of niet ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Myrano

Hond laten inslapen of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 14:52

Hallo

Heb er al een tijdje over nagedacht en weet niet echt wat te doen maar dacht eraan om er een topic over te openen en jullie mening hierover te vragen.
Wij hebben dus een 15 jarige hond die duidelijk aan het verslijten is.
Hij loopt nog veel rond, wil 1000x per dag naar buiten, moet ook vaker plassen, drinkt erg veel en eet ook nog steeds super veel.
De nadelen zijn dat hij erg fel stinkt uit zijn mond, en ook een vieze lijfgeur heeft gekregen, net alsof hij al bijna in staat van ontbinding is zeg maar.
Hij heeft ook last van de typische ouderdomskwaaltjes; is stijf als hij gelegen heeft, loopt scheef en mank, zakt regelmatig door zijn achterpoten en is gister nog van de trap gevallen, hij is ook al een hele tijd potdoof maar doen nu gebarentaal en dit gaat gelukkig goed ;)
We hebben echter vooral 's nachts veel last van hem.
We moeten soms 5x uit ons bed om de hond uit te laten en wil dan niet altijd dadelijk mee terug naar binnen.
Hij gaat soms onder de struiken, graaft daar een gat en gaat er dan in liggen :?

Nu, het is niet zo dat ik er vanaf wil zijn, ik wil zijn leven niet verkorten maar ook niet verlengen...

Mars

Re: Hond laten inslapen of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 14:55

Dit zijn misschien wel de allermoeilijkste dingen aan het houden van huisdieren. Wat is jouw indruk van de hond, heeft hij plezier in zijn leven en heeft hij dingen waar hij echt van geniet?
Misschien is een bezoekje aan de DA wel een idee, die kan eens onderzoeken of er lichamelijk iets ernstigs aan de hand is en in hoeverre je hond pijn heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 14:57

Uit z'n bek stinken: naar de veearts en gebit laten verzorgen
Lichaamsgeur: naar de trimsalon voor onderhoud en advies
Stijf na het liggen: hoort erbij
Meer plassen: hoort erbij
Van de trap vallen: oudere en grote honden gewoon geen trap laten lopen
Onder de struiken gat graven: is normaal voor elke leeftijd hond.

Als het dier nog plezier in het leven heeft, goed eet en drinkt, en geen pijn heeft, dan zie ik geen reden om 'm in te laten slapen :?

Eerlijk gezegd vind ik het een beetje klinken alsof het uit is met de liefde nu hij ouder wordt en er dus iets meer zorg nodig is...

AlicavR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 14:58

Onze oude hond had een beetje de zelfde symptomen, en die hebben we op aanraden van die dierenarts af laten maken.
Erg sneu, maar als ze zo zielig rond lopen is veel zieliger.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 14:59

Sonja schreef:

Als het dier nog plezier in het leven heeft, goed eet en drinkt, en geen pijn heeft, dan zie ik geen reden om 'm in te laten slapen :?

Eerlijk gezegd vind ik het een beetje klinken alsof het uit is met de liefde nu hij ouder wordt en er dus iets meer zorg nodig is...

Zo kwam het op mij ook over inderdaad.....Zoals hierboven gezegd ; aan sommige dingen kun je nog wat doen , andere dingen horen er gewoon bij!

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:01

denk dat dit beter bij Beestenboel past. ik druk even op t knopje want ik denk dat je daar ook meer reacties krijgt!

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 15:01

@Mas; ja dat is voor ons een heel moeilijk om hier een beslissing in te nemen.
Je ziet duidelijk dat de hond lichamelijk versleten is, maar geniet wel nog volop van onze aandacht en zijn eten. Als het van onze Da afhing had hij het dier al lang laten inslapen, puur omdat het een last is dat je 's nachts moet opstaan om de hond uit te laten.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 15:02

meintje schreef:
denk dat dit beter bij Beestenboel past. ik druk even op t knopje want ik denk dat je daar ook meer reacties krijgt!
ow ja sorry ik wist niet juist waar ik dit topic het best zou plaatsen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:03

ik ga met sonja mee

verder vraag ik me af hoe zwaar de hond is
te zwaar is voor een oudere hond echt niet goed(is het nooit natuurlijk)
een hond stinkt eerder en komt moeilijker overeind als hij overgewicht heeft

verder zou de hond ook wel wat aan dementie kunnen lijden waardoor hij de weg wat kwijt is
laadt zo'n hond niet als maar drinken en door eten en let iets meer op hem

AlicavR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:04

Word je hond ook steeds dikker?
Die van ons werd opeens heel mager, en toen opeens werd ze ontzettend dik.
Ze liep ook tegen dingen aan, en je zag duidelijk dat ze er geen plezier meer in had.
Alleen nog een beetje in de mand liggen en eten en drinken.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:04

He, jak, dit moet zwaar zijn voor jullie. (En dan heb ik het niet over 's nachts eruit, maar meer op emotioneel vlak.)
Ik krijg de indruk dat jullie hond oud is, maar op zich niet dodelijk ziek. (Al zou ik dat vele plassen liever even onderzocht willen zien.)
Ik zou in dit stadium denk ik nog niet kiezen voor een spuitje, er is niet echt sprake van uitzichtloos lijden.
Sterkte :)

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:05

Oudere honden nemen inderdaad gewoon extra zorg met zich mee. Op basis daarvan is het té gemakkelijk om overwegen hem in te laten slapen.

Vraag je dierenarts eens naar zijn visie. En wat hij vind van de conditie van je hond (los van de zorg die jullie eraan hebben). Vanachter de computer valt er sowieso niet te oordelen of je hond nog een hondwaardig leven heeft..

Mars

Myrano schreef:
Je ziet duidelijk dat de hond lichamelijk versleten is, maar geniet wel nog volop van onze aandacht en zijn eten. Als het van onze Da afhing had hij het dier al lang laten inslapen, puur omdat het een last is dat je 's nachts moet opstaan om de hond uit te laten.

Ik moet zeggen dat ik dat een vreemde houding vind van een DA, als je een huisdier neemt weet je dat het verouderd en op een dag meer zorg nodig zal hebben. Zeker een DA zou dat toch in zijn achterhoofd moeten hebben en als je van je dier houdt dan laat je hem niet zomaar inslapen natuurlijk...
Luister naar je gevoel en wat je eigen indruk van de hond is. Als hij geen plezier meer in het leven lijkt te hebben dan is het misschien beter hem te laten gaan. En anders kun je wellicht wat pijnstillers krijgen voor de stramheid. :)

horse_girl

Als een hond zo vaak plast, zou ik ook even naar de DA gaan. Het is namelijk niet alleen voor jullie vervelend, maar ook voor je hond. Sowieso kan de DA misschien na een algemeen onderzoek je een idee geven hoe de kwaliteit van leven is en hoelang je hond nog pijnloos kan leven.

ellepel

wat echt heel erg goed werkt tegen de lijfgeur en het uit de bek stinken is dagelijks een schaaltje biogarde geven.
ik heb de tip vroeger gekregen voor onze hond die begon te ruiken en daar werkte het erg goed bij.
mijn ouders hebben een oudere hond die begoin te ruiken en die geven het nu ook sinds een tijdje en daar trekt het ook weg.

maakt niet uit of je biogarde roer of stand geeft,beiden zijn erg goed.

tja verder....ik denk dat niemand je kan adviseren omdat wij niet met jouw hond in huis leven
maar als je er echt helemaal zat van bent kun je hem laten inslapen.

wat dat drinken etc betreft:
laat bloedprikken op schildklierfunctie.
oudere honden hebben daar vaak problemen mee

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:06

Myrano schreef:
Als het van onze Da afhing had hij het dier al lang laten inslapen, puur omdat het een last is dat je 's nachts moet opstaan om de hond uit te laten.

Leuke Da, laat je oordeel vooral niet van hem afhangen.

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:11

Myrano schreef:

Lekkere dierenarts heb jij zeg. :=

Onze (inmiddels overleden) hond heeft vanaf haar 10e ongeveer suikerziekte gehad (is 16 geworden), tweemaaldaags prikken, altijd op precieze tijden eten, 'snachts eruit om te plassen, 'snachts eruit omdat ze een hyper of hypo aanval had, de laatste jaren altijd mee moeten op vakantie omdat ze haar in 't pension niet meer wilde hebben omdat ze veelteveel verzorging nodig had. Maar onze dierenarts heeft nóóit gezegd dat we haar maar in moesten laten slapen. En terecht ook, dat beestje genoot nog van alles. Was hartstikke blind en later hartstikke doof, maar ze had het heerlijk.

Als je een huisdier neemt weet je van te voren dat ze op gegeven moment oud worden en meer verzorging nodig hebben/meer geld gaan kosten. Vind het nogal makkelijk om er nu aan te denken hem in te laten slapen, omdat je er een aantal keer uit moet snachts en omdat die stinkt. :=

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:13

Onze ouwe hond had ook zulke dingen, maar ja het hoord erbij. Poep en plas niet meer op kunnen houden, dementeren, af en toe van de wereld in gedachten maar dan ineens weer springen als een jonge hond.
Pas toen onze ouwe lobbes in 1 keer 's morgens aanvallen kreeg waar hij niet meer uit kwam hebben we hem laten inslapen. Hij is 16 geworden.
Hij heeft voor die aanvallen van die bewuste ochtend nog nooit een aanval gehad, was echt heel zielig maar zijn hart was op.....

Ik zou met je hond naar de DA gaan en hem laten checken, zolang hij geen pijn heeft kan hij nog prima zijn oude dag bij jullie door brengen...
Weet wel dat je nooit een dier laat inslapen omdat jij/ jullie daar "last"van krijgt(en), dat hij stinkt of zijn behoeften laat lopen omdat hij dat net als oude mensen niet meer goed kan ophouden.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 15:15

Sonja schreef:

kan niet meer verzorgd worden aan zijn tanden, hebben dit altijd laten doen maar hond geraakt niet meer uit de narcose (werd de laatste keer al bijna niet meer wakker)
Naar het trimsalon ? Het is een kort en gladharige, hebben al produkt tegen slechte adem en lijfgeur, maar dit helpt helaas niet meer, het is echt een stinkende ouderdomsgeur.
Het was niet de bedoeling dat hij de trappen af zou gaan, normaal doet ie dat ook niet meer omdat hij weet dat hij dit niet meer aankan, maar ja een ongeluk kan altijd gebeuren.
Die gaten graven heeft hij vroeger wel gedaan, maar hij doet nu wel echt raar de laatste tijd. Volgens mij is de hond ook lichtjes aan het dementeren......
Voor mij hoeft de hond niet ingeslapen te worden, ik wil alleen dat hij een waardig leven heeft zonder pijn.
Dit heeft echter niets te maken dat we niet meer van het beest houden of we er niet meer voor willen zorgen.
Daarom was mijn vraag aan jullie wanneer jullie zo'n beslissing zouden nemen.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:16

Kijk naar wat het beste is voor je hond! Komt hij nog blij/vrolijk over?

Ik krijg eerlijk gezegd uit je openingspost ook het idee dat jullie 'm vooral lastig vinden (misschien bedoel je het niet zo, maar zo komt het wel een beetje over).
Laatst bijgewerkt door Exit13 op 23-03-09 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:17

Als je hond zoveel drinkt zou ik idd even laten controleren op Cushing of Suikerziekte.
Geur uit de bek kan duiden op een maagprobleem, of slechte tanden. Lichaamsgeur op slecht werkende nieren of lever.
Een hond van 15 is een respectabele leeftijd, je moet goed kijken en wanneer leven lijden wordt de beslissing nemen, en dat kan alleen jij beslissen, en niet de DA.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:17

Ik neem die beslissing als voor mij duidelijk is dat een dier geen waardig bestaan meer leidt en hij met pijn en ongemakken door het leven moet. Een belangrijke afweging voor mijzelf is in hoeverre het dier nog plezier heeft in het leven. Ouderdom komt met gebreken natuurlijk, maar als daar geen plezier meer tegenover staat heeft het leven weinig te bieden naar mijn mening.

horse_girl

Re: Hond laten inslapen of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:19

De beslissing maak je natuurlijk zelf, maar je DA kan wel inzicht bieden in de (medische) toestand van je hond. Dat kan je helpen in je overwegingen.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 15:20

spatter schreef:
ik ga met sonja mee

verder vraag ik me af hoe zwaar de hond is
te zwaar is voor een oudere hond echt niet goed(is het nooit natuurlijk)
een hond stinkt eerder en komt moeilijker overeind als hij overgewicht heeft

verder zou de hond ook wel wat aan dementie kunnen lijden waardoor hij de weg wat kwijt is
laadt zo'n hond niet als maar drinken en door eten en let iets meer op hem
de hond is zeker niet te zwaar, eerder aan het vermageren, hij is fel ingevallen en heeft maar een heel smal kontje gekregen, de bespiering is duidelijk verminderd.
De hond kan drinken wanneer hij maar wil, (denk dat hij mss ook wel suiker heeft gekregen) en er liggen altijd brokjes in zijn bakje. Blikvoer of etensresten van de tafel daar is hij echt verlekkerd op en dit geven we hem met mate.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:22

Een DA kan wel een objectief oordeel geven over de kwaliteit van leven van je hond. Dat is voor een eigenaar / familie toch altijd een stuk moeilijker. Ik heb gemerkt met onze oude hond dat je heel lang denkt dat het nog wel even kan, je verschuift elke keer de grens een beetje. Terwijl als je er op terugkijkt het eigenlijk allang niet meer het beste voor de hond was.