Cavia gedraagt zich raar ... Buikpijn?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Charlottje

Cavia gedraagt zich raar ... Buikpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 13:36

Gisteren was de cavia van mijn zus zichzelf niet ...

Ze mochten rondlopen in de kamer. Normaal gaat die van mijn zus altijd op onderzoek uit, popcornen en is eigenlijk altijd in beweging. Nu zat hij als een zielig bolletje in een hoek.

Afbeelding
Het gaat om de zwarte

Hij voelde erg koud en was slap. Normaal als je hem op pakt sputtert hij tegen, en nu hing hij maar ...

Hij wilde ook niet eten ... Het eten wat ze krijgen zien ze als een soort van snoep maar hij wilde het niet eten. Hij heeft over de hele dag een paar hapjes komkommer en banaan gegeten. Ook hebben we hem water gegeven.

Eenmaal in het hok zat hij in zijn huisje met een kruik, hij is bijna niet uit zijn huis gekomen ... Hij knabbelde afentoe wat aan zijn hooitjes, maar ik denk niet dat hij daar veel van op heeft.

Vanochtend wilde hij zijn voer nog steeds niet ... Banaan wilde hij wel, maar niet erg veel ... Mijn zus heeft hem zien poepen, dus dat werkt nog :)

We gaan vanavond voor de zekerheid naar de dierenarts. Misschien heeft hij last van buikpijn of van zijn tandjes ?? Hebben jullie misschien zoiets meegemaakt ??

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:37

Kan de tanden zijn,als je lang niet genoeg eet wordt je slap.Ik hoop dat de D.A een oplossing heeft?

Laika

Re: Cavia gedraagt zich raar ... Buikpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:56

Misschien heeft hij last van haakjes op de kiezen. Je kan vanmiddag proberen wat olvarit babyvoeding (fruithapje) met een spuitje te voeren. En uiteraard vanavond even naar de dierenarts.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:59

Kijk inderdaad eens in zijn mond. Zitten er nog voedsel resten in zijn bek? Je moet er voor zorgen dat de cavia blijft eten. Eet die nl niet meer dan gaat die zeker dood! (koud en slap is vaak een teken)

Ik raar zeer sterk aan om vanavond naar een dieren arts te gaan.

Succes

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 14:00

Het is heel belangrijk dat de cavia zo snel mogelijk iets eet!!! Anders gaat hij sowieso dood. Proberen wat voer op te lossen in warm water en met een spuitje naar binnen krijgen kan ik je aanrader, dat kan je namelijk nu meteen doen.

Verder kan ik je de site van Caviahuis Pinkeltje heel erg aanraden. Al mijn cavia's komen bij haar vandaan en op haar site staat advies over dingen die je thuis kunt doen bij bepaalde symptomen.

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 14:32

Hij krijgt steeds wat banaan, maar hij werkt na 1 of een paar hapjes niet erg mee ... Dan krijg je het er echt niet in ... Mijn zus is nu Olvarit aan het halen, en dat spuiten we er dan in. Dat is wat makkelijk erin te krijgen dan vast voedsel :)

Bedankt voor de tips!

Hij is sinds gisteravond niet meer zo koud en slap, nog wel een heel stuk suffer als dat hij normaal is, ook zit hij niet meer zo extreem in elkaar. Op de foto zie je het niet echt, maar het is een best wel grote cavia http://www.mijnalbum.nl/Foto-7ZX4W7DE.jpg

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:24

Ik (de zus van Riekster) ga vanavond zeer zeker naar de DA met Flosje. Het gaat al een stuk beter met hem. Ik ging net het hok verschonen en had hem op een handoek op de grond gezet en daar sprong hij meteen vanaf en ging op onderzoek uit in mijn kamer. Nu zit hij lekker hooitjes en strootjes te eten en hij heeft ook Olvarit worteltjes op en weer wat gedronken. Zijn gewone voer wil die nog steeds niet hebben. Hij is ook niet meer zo slap, hij spartelt alweer als je hem neerzet.

Ik heb gisteren meteen in zijn mond gekeken, tanden zien er goed uit, geen etensresten ofzo in zijn mond, ik kan alleen zijn kiezen niet zien want daar zit de binnenkant van zijn mond voor.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:42

Super dat je gelijk de olvarit hebt gehaald +:)+
De kiezen kun je ook bijna niet zien, juist daarom is het zo vervelend als er haakjes op zitten. Dan gaan zijn wangetjes namelijk stuk. Mochten er haakjes opzitten dan moeten die verwijderd worden door de dierenarts. Sommige kaafjes laten dat zo doen, veel kaafjes niet. Die moeten dan onder narcose. Dit wil je niet doen met een slap kaafje, dus probeer er zoveel mogelijk voedsel in te krijgen vandaag!

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 22:54

Morgen wordt er een foto van zijn buikje gemaakt. Er zat een grote bult, wat eventueel een vergrote nier kan zijn, maar het kan ook iets anders zijn. Zijn kiezen waren op zich wel goed, maar er zat wel wat eten in zijn mond. Ben wel benieuwd wat er morgen uitkomt, hopelijk is het niets ernstigs.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 23:19

Hé getsie, bulten klinken altijd zo naar! Duimen voor een meevaller maar :(:)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 23:28

Hij is al een keer geopereerd aan een abces wat door de castratie kwam en dat is allemaal al niet zo fijn gegaan, dus ik hoop echt dat het een vergrote nier ofzo is en dat dat niet ernstig is.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 00:11

Flosje466: mijn cavia heeft een probleem met zijn lever gehad en hij is er boven op gekomen (helaas na een jaar nog te vroeg over leden aan longontsteking). Hij wou ook niet eten en niet drinken! Probeer dus ook water te geven.
Hopelijk knapt je caviatje weer op!

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:58

Op de foto was niets te zien, dat komt omdat het een weefsel is waar geen foto's van gemaakt kan worden. Zijn kiezen waren goed. Het is iig geen vergrote nier (gelukkig). DA heeft een punctie gedaan en er kwam bloed mee, het zou een abces kunnen zijn. De DA gaat zo een kijkoperatie doen, wel spannend hoor, Flosje is ook alweer 4,5 en nu al zijn 3e operatie.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:23

Ach, wat sneu toch! Wel enorm respect dat je zoveel moeite doet voor je diertje.
Voor sommigen zou het "slechts" en cavia zijn. _/-\o_

Fijn ook dat je ons zo op de hoogte houdt! +:)+
Ik duim in ieder geval heel hard!

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:54

Ach gossie het kleine mannetje had een milttumor. De helft van zijn milt is weggehaald en nu is het afwachten hoe hij uit zijn narcose komt. Als alles goed gaat kan ik hem vanavond op halen en krijg dan ook de tumor te zien.

De cavia's zijn echt kleine vriendjes van me, en zolang er de kans is dat ze beter worden of nog een normaal leven kunnen hebben, dan doe ik alles voor ze. Dat verdienen ze gewoon.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:00

Dat is balen, hebben ze nog meer over de prognose gezegt? Of het uit gezaait kon zijn en dergelijke?

Sterkte iig!

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:36

Balen zeg, toch minder goed nieuws dan gehoopt. Hopelijk knapt hij toch snel weer op. Het is altijd zo verrekte moeilijk om af te wegen wat je ze nog laat doorstaan om ze vooral maar niet kwijt te willen. Maar ik mag aannemen dat er dus wel hoop op herstel is?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:53

Volgens de DA kan hij prima leven zonder milt en zal hij weer een normaal leven hebben, anders had hij hem ook niet geopereerd. Nu is het alleen de vraag of hij goed uit de narcose komt en geen bloedingen krijgt. Ik zal vanavond het vragen over de uitzaaiingen.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 23:05

Hoe gaat het nu met je caafje?

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 23:13

Wou net hetzelfde vragen. Is je caafje al uit de narcose?

PlukenKrul

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 23:17

Jeetje, wat een gedoe...... hopelijk is de operatie goed gegaan! Mijn caafjes zijn mij ook heel erg lief... wat een geweldige diertjes zijn het toch.... hopelijk kun je nog heel lang van hem genieten!

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 14:14

Hij leeft nog :D Mijn zus zal zo een reactie plaatsen met een foto van de tumor.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 14:21

Hij is goed uit de narcose gekomen. De helft van zijn milt is weggehaald, de tumor was bijna 3cm groot. Hij wilde gisteravond meteen eten, nu gaat het iets minder en moet ik hem dwingen. Ik houd hem goed in de gaten, zijn broer is niet zo lief tegen hem en zit steeds tegen hem aan te duwen en in zijn vacht te bijten. Nu liggen ze allebei naast me te slapen (zie de foto).

De tumor
http://www.mijnalbum.nl/Foto-DAHFPDOL.jpg

En de slapende cavia's
Afbeelding

PlukenKrul

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 14:40

Wow, wat een mega ding voor zo'n klein diertje..... gelukkig is de operatie goed verlopen. Met dwangvoeding en verder goed in de gaten houden van de wond komt het hopelijk helemaal weer goed. Succes en dikke knuffel voor hem ;)

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 14:44

is banaan wel goed voor een caav?
vertopt dat niet?
succes en sterkte aan de zieke