Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
._Do_ schreef:Misschien ga ik nu tegen iedereen in, maar waarom ontworm je?
Omdat het moet volgens de richtlijnen of omdat je hond echt wormen heeft?
Je kan namelijk eerst een ontlasting onderzoek laten doen voor uit mijn hoofd gezegd 12 euro en dan hoor je of je uberhaupt moet ontwormen.
Daarnaast is het puur vergif wat je een dier geeft, maar in een lage dosis zodat hij er weinig last van heeft.
Ik weet niet wat voor ras je hebt, maar bij collie en herder achtigen is het bekend dat zijn overgevoelig kunnen reageren op medicijnen, waaronder ontwormings middelen.
Voor de TS misschien nog een tip. Bij de dierenarts kan je Bariumsulfaat kopen (wordt gebruikt als Röntgenkontrast middel) en dit zou je een uur of twee voor de wormkuur kunnen geven. Dit legt een natuurlijk beschermlaagje op maag en darmen waardoor de hond ook minder snel kan gaan overgeven.
Ik weet ook dat er een natuurlijk ontworm middel bestaan, niet heel goedkoop, maar dat is het regulier ook niet. Deze veranderd de ph waarde in het spijsverteringsstelsel zodat de wormen dood gaan.
_Do_ schreef:Misschien ga ik nu tegen iedereen in, maar waarom ontworm je?
Omdat het moet volgens de richtlijnen of omdat je hond echt wormen heeft?
Je kan namelijk eerst een ontlasting onderzoek laten doen voor uit mijn hoofd gezegd 12 euro en dan hoor je of je uberhaupt moet ontwormen.
Daarnaast is het puur vergif wat je een dier geeft, maar in een lage dosis zodat hij er weinig last van heeft.
Ik weet niet wat voor ras je hebt, maar bij collie en herder achtigen is het bekend dat zijn overgevoelig kunnen reageren op medicijnen, waaronder ontwormings middelen.
Ik weet ook dat er een natuurlijk ontworm middel bestaan, niet heel goedkoop, maar dat is het regulier ook niet. Deze veranderd de ph waarde in het spijsverteringsstelsel zodat de wormen dood gaan.
Wilawander schreef:Ontlasting onderzoeken heeft geen zin (alleen een bloedonderzoek) daar wormeieren niet altijd worden uitgescheiden en lintwormeieren al helemaal niet terug te vinden zijn in de ontlasting. Ook heeft elke hond altijd wormen en als je niet met regelmaat wat er tegen doet dan vermeerderen ze zich behoorlijk snel.
Laika schreef:Wilawander schreef:Ontlasting onderzoeken heeft geen zin (alleen een bloedonderzoek) daar wormeieren niet altijd worden uitgescheiden en lintwormeieren al helemaal niet terug te vinden zijn in de ontlasting. Ook heeft elke hond altijd wormen en als je niet met regelmaat wat er tegen doet dan vermeerderen ze zich behoorlijk snel.
Dit is dus niet helemaal correct.
De lintworm segmenteerd, en hiervan zijn dus segmenten in de ontlasting te vinden.
Slechts 10% van de honden in nederland heeft last van wormen.
http://www.wormbestrijding.nl/
Je kan dus wel degelijk de ontlasting op wormen controlleren. Bij bloedonderzoek komt vooral naar buiten of de hond hartworm heeft. Dit komt nagenoeg (nog) niet voor in Nederland.
Natuurlijk beweren de dierenartsen anders, evenals de fabrikanten van al die ontwormingsmiddelen. Zij " verdienen" hier immers aan.