Honden scheren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jespri

Honden scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 13:13

Mijn honden worden altijd geschoren op het pension waar ze heen gaan, als wij zijn op vakantie.
Maar dit duurt nog wel even en me honden verharen nu heel erg.
Ik heb wel is koeien en paarden geschoren maar honden nog niet.
Volgens de pension eigenaar zijn ze heel lief en bijten niet.
Nu zit ik te denken om het zelf te gaan doen, is dit verstandig?
Of raden jullie het me af omdat het echt moeilijk is?
Als het wel kan wat zijn dan dingen waar ik op moet letten?
En hoeveel mm moet ik doen dat ze wel nog haar hebben zeg maar.

Het gaat om
2 jack russels en 1 franse bulldog.

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 13:54

Je honden worden geschoren. Waarom?

Billy

Re: Honden scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 13:55

Pardon, een ruwharige hond scheren? Da's DE manier om de vacht te verzieken en een franse bulldog scheren zie ik al helemaal het nut niet van in.....die heeft nauwelijks haar.....

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 13:58

Ze verharen toch heel erg maar heb het antwoord al van iemand anders toch bedankt!

Hier mag een slotje op :j

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 14:18

Je scheert honden dus omdat ze verharen? Weet je dat de vacht van een hond zijn bescherming is? Tegen kou en tegen warmte (een hond mag dan ook nooit geschoren worden omdat hij het warm heeft). Een betere oplossing zou zijn om je honden in de periode van rui een paar keer te wassen, dan gaan er al veel haren uit.

En als je je stoort aan de haren, kun je de volgende keer misschien beter een Poedel of Chinese Naakthond nemen ......... of helemaal geen hond.......

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 14:20

Nogmaals ik heb al antwoord ;)

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 14:33

Ik heb net uigelegd gekregen via pb waarom het niet slim is enz...
dus ik laat de vacht ook met rust.
bedankt voor jullie reacties!
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 23-03-09 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Maat letters aangepast.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:03

Een van mijn ventjes verliest zijn vacht niet in de zomer, en heeft het dan ook ontzettend warm! ik heb zo'n €10,-van-de-blokker tondeuse gekocht, en dat ging prima ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 21:09

Ik gaf biergist tegen het verharen werkt perfect.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 21:11

Chiqa ga het proberen dankje :)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 00:23

ik heb mijn Boomer hondje ook net weer geschoren dit doe ik elk jaar 1x en dat vind hij heerlijk, nu moest het wel eerder hij had erg last van normaal pluk ik hem ook weleens (als ik dus niet scheer) maar ik zie niet in waarom het kwaad zou kunnen hoor.

als het nu weer aangroeit scheer ik dus niet weer en borstel ik gewoon weer 2 keer per dag

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 00:28

Mensen, die van mij word anders ook minimaal 4 keer per jaar getrimt ;) anders word je gek! (cocker spanieltje)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 00:38

ik scheer mijn hond niet omdat ik zelf last van de haren heb bedoel heb nog 2 honden en 6 katten dus haren genoeg daarom stofzuig ik ook 2x per dag..

maar wat kan er slecht zijn aan je hond eens te scheren (ligt er natuurlijk wel aan wat voor hond je hebt)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 11:16

In princiepe heeft TS al aangegeven een antwoord te heben op haar vraag.
Wil je toch iets toevoegen aan dit topic ter lering voor TS, doe dit dan onderbouwd en met voldoende uitleg. Op die manier kan iedereen er iets van leren.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 11:26

Mijn hondje wordt ook geschoren, omdat zij heel erg last van de hitte heeft, ze zwemt veel in de zomer en anders word het te zwaar voor haar om te zwemmen. Volgens mij is het niet lastig om zelf te scheren, ik ben zelf ook van plan om het te doen. Het verschilt volgens mij niet veel van koeien en paarden. Eens moet de eerste keer zijn toch?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 11:27

Een ruwharige hond heeft 2 vachten; een boven- en een ondervacht. Twee keer per jaar verhaart een hond (voor- en najaar). In die verharingsperiode zit de bovenvacht los en die kun je dan plukken. Dat scheelt je haar in huis en is fijn voor de hond. Zo worden namelijk alle dode en loszittende haren in 1x verwijderd. door het plukken blijft de vacht ook luchtig en kan er voldoende zuurstof bij de huid komen wat weer huidproblemen voorkomt.

Als je zo'n hond gaat scheren dan maak je feitelijk de bovenvacht net zolang als de ondervacht. Daardoor onstaat er dus een dikkere, dichtere vacht die minder goed kan ademen. Hiervan ervaart je hond niet direct de nadelen maar op de langere termijn wel. De huid verstikt en wordt schilferig en er onstaan soms zelfs kale plekken omdat de onderhuid gaat broeien, met als gevolg dat de hond zich begint te krabben.

Daarnaast veranderd de vachtstructuur door scheren. Heeft een ruwhaar normaal gesproken, een vrij harde structuur waar weinig vuil aan blijft hangen; door langdurig scheren wordt het haar zachter, klitteriger en met een beetje pech ook nog langer.

De meeste "scheerders" doen dit door gebrek aan kennis of gemakzucht. Even de tondeuse er overheen en klaar is keessie. Plukken is wat meer werk maar de hond ziet er mooier uit, voelt zich beter en z'n huid is er bij gebaat. Misschien een overweging waard? ;)

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 11:43

Kymalin schreef:
Een ruwharige hond heeft 2 vachten; een boven- en een ondervacht. Twee keer per jaar verhaart een hond (voor- en najaar). In die verharingsperiode zit de bovenvacht los en die kun je dan plukken. Dat scheelt je haar in huis en is fijn voor de hond. Zo worden namelijk alle dode en loszittende haren in 1x verwijderd. door het plukken blijft de vacht ook luchtig en kan er voldoende zuurstof bij de huid komen wat weer huidproblemen voorkomt.

Als je zo'n hond gaat scheren dan maak je feitelijk de bovenvacht net zolang als de ondervacht. Daardoor onstaat er dus een dikkere, dichtere vacht die minder goed kan ademen. Hiervan ervaart je hond niet direct de nadelen maar op de langere termijn wel. De huid verstikt en wordt schilferig en er onstaan soms zelfs kale plekken omdat de onderhuid gaat broeien, met als gevolg dat de hond zich begint te krabben.

Daarnaast veranderd de vachtstructuur door scheren. Heeft een ruwhaar normaal gesproken, een vrij harde structuur waar weinig vuil aan blijft hangen; door langdurig scheren wordt het haar zachter, klitteriger en met een beetje pech ook nog langer.

De meeste "scheerders" doen dit door gebrek aan kennis of gemakzucht. Even de tondeuse er overheen en klaar is keessie. Plukken is wat meer werk maar de hond ziet er mooier uit, voelt zich beter en z'n huid is er bij gebaat. Misschien een overweging waard? ;)

Klinkt heel logisch :j. Ik krijg dat toch twijfels bij de trimster die mijn hond doet, want die zegt dat scheren heel normaal is en geen kwaad kan.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 11:53

Wat voor hond heb jij dan?

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 12:29

een engelse cocker spaniel. Het hoort normaal gesproken dus ook niet bij het ras, maar wij hebben haar vorige zomer geschoren aangezien mijn ouders niet zo goed zijn in het bijhouden van de vacht met borstelen, en ik er niet altijd de tijd voor heb. Ik doe het in ieder geval elke week, maar dat is niet genoeg voor haar. Ze gaat ook elke keer naar het bos, en dan is ze ook weer smerig, maar ik heb ook gelezen dat het niet goed is om je hond vaak te wassen. Ik betwijfel of dat dan ook waar is of niet?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 12:56

Door veel wassen wordt de vacht zachter waardoor er beter vuil aan blijft kleven. Maar ja, als je hond steeds in de viezigheid gaat liggen dan moet je wel he? Zorg er wel voor dat je een hondenshampoo gebruikt.

Cockers behoren niet tot de scheer of plukrassen en worden normaal gesproken alleen maar aan de kop, poten, buik en achterkant bijgewerkt (lange uitstekende krullen en plukken worden dan bijgewerkt).

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 14:07

De ruw harige jack russel van onze buren, word elk jaar geplukt! Er komt dan een kaal hondje terug hihi.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 17:27

Kymalin schreef:
Door veel wassen wordt de vacht zachter waardoor er beter vuil aan blijft kleven. Maar ja, als je hond steeds in de viezigheid gaat liggen dan moet je wel he? Zorg er wel voor dat je een hondenshampoo gebruikt.

Cockers behoren niet tot de scheer of plukrassen en worden normaal gesproken alleen maar aan de kop, poten, buik en achterkant bijgewerkt (lange uitstekende krullen en plukken worden dan bijgewerkt).

Ja, ik gebruik zoiezo een hondenshampoo, omdat van normale shampoo die ph waarde te hoog is geloof ik. Het is in ieder geval niet goed voor ze. Ik scheer zelf altijd bij haar tussen haar benen, in haar lies zeg maar, omdat ze daar snel klitten krijgt. Ook knip ik de randjes van haar oren bij, en bij haar voeten. Hoe kun je het beste haar haren op haar hoofd knippen, die vallen nu namelijk over haar ogen heen, maar ik ben bang dat het zo lelijk wordt als ik dat afknip.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 17:34

Ik scheer mijn hond ook altijd met een simpele tondeuse (bv MediaMarkt of Action), kun je makkelijk zelf doen :j Je moet er alleen wel ff wat tijd voor maken en zorgen dat je oude kleren aan hebt.

Succes!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:00

Kymalin schreef:

Cockers niet? vanwaar dan die speciale (cocker) spanieltrimmers?? die dus echt door heel nederland zitten?
wat dacht je van de oren? die worden zo lang tot ze op de grond hangen hoor ;) (bij die van mij teminste, kruising am x eng) buik word juist niks aan gedaan. rug wel. en staart hoort ook kort.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:09

Haha! Dat schreef ik ook niet! Ik schreef; Cockers behoren niet tot de scheer en plukrassen. Daarmee bedoel ik dus dat ze niet ruwharig zijn en dat je ze niet als een ruwhaar de oude vacht er helemaal kunt af strippen. een Cocker mag je ook niet scheren. Je werk een Cocker bij. Voeten rondknippen, de broek bijwerken, de buiklijn bijwerken (lees; zorgen dat het niet op de grond hangt en iets bijknippen/trimmen). Verder wordt inderdaad de rug bijgewerkt, dat doe je met een trimmes of en effileerschaar, dat geldt ook voor de langer behaarde delen en de oren. Wat ik dus wilde zeggen is dat je een Cocker niet kaal mag scheren ;). Dat kwastje onderaan de staart werk je ook bij met een effileerschaar.