De zorg voor mijn dieren uit handen geven...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

De zorg voor mijn dieren uit handen geven...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 10:00

Ik vind het zo moeilijk! In juni ga/moet ik een weekje weg en ik maak me nu al druk om mijn dieren. Met mijn paard komt het wel goed, die staat op een prima plek en in zekere zin geef ik de zorg voor haar altijd al een beetje uit handen. Maar mijn kat en ratten zijn een ander verhaal.

In december ben ik op vakantie geweest en zijn ze bij mijn ouders geweest. De kat heeft daar alleen maar onder het bed/de kast gezeten uit angst. Toen ze eenmaal weer thuis was heeft het vrij lang geduurd voor ze weer zichzelf was, ze week niet meer van mijn zijde en bleef maar miauwen. Heel zielig. Haar wil ik dus echt niet weer ergens anders onderbrengen.

Met de ratten is het op zich wel goed gegaan maar ze hebben steeds in hun kooi gezeten terwijl ze gewend zijn elke dag los te lopen. Overleven ze wel maar leuk is anders.

Het liefst wil ik dat er iemand een week in mijn huis komt om op mijn dieren te passen. Ik voel niet veel voor iemand die 1 of 2 keer per dag komt; als het warm is moet het huis koel gehouden worden en als er een dier ziek is moet dat snel opgemerkt kunnen worden.

Nu is het zo dat vrienden/familie hier echt geen week gaan zitten, die hebben zelf een leven/dieren. Dan zou het dus een 'vreemde' moeten worden en dat vind ik echt geen prettig idee. Iemand kan zoveel beloven, als achteraf blijkt dat er niet voor mijn dieren gezorgd is zou ik mezelf nooit vergeven. Daarnaast zijn er niet zoveel mensen die voor ratten willen/kunnen zorgen. Er zitten twee oudjes bij die waarschijnlijk medicijnen moeten krijgen en ook bij de anderen moet ziekte/pijn snel opgemerkt kunnen worden.

Al met al breek ik mijn hoofd hier over. Doe ik nou zo moeilijk, of herkennen jullie wat van mijn zorgen? Tips en oplossingen zijn welkom. :)

Jacky91

Re: De zorg voor mijn dieren uit handen geven...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 10:07

Onze kat blijft ook altijd thuis,maar die is bijna hele dagen buiten
Er komt dan 2 per per dag iemand kijken of alles goed is en voer en water geven enzo
Op een vreemde zou ik ook niet zitten wachten
Zou je je vrienden/familie niet kunnen over halen evt tegen een vergoeding om op je diertjes te passen
Of is er geen pension in de buurt die ook ratjes aannemen, is wel duurder maar dan wordt er wel goed voor gezorgd( bij de meeste pensions dan)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 10:11

Als je een week weg bent, hoeft de kat toch niet uit huis?

Wonen je ouders ver weg? Vraag anders of de buren om de dag even komen om eten te geven. Katten eten niet alles in een keer op, dus je kunt ook een extra kattendoos neerzetten en een paar schaaltjes eten en drinken en dan vraag je of je ouders 1 keer in die week nog eens komen.

De ratten kunnen wel naar hun toe, een weekje in de kooi is dan maar jammer als ze er bang van zijn. Maar ik zou ze nu al handmak gaan maken met de ratten, misschien vinden ze het dan ook wel leuk om met ze te spelen als ze bij hun zijn.

Ik ga binnenkort mijn moeder leren mijn paarden halster om te doen en met het touwtje te lopen, want ik wil ook wel een keertje een weekje weg. Daar neem ik de tijd voor want ze vind het eng, maar ze durft nu tenminste te aaien en in de wei te staan met de paarden om haar heen snuffelend.

Tenshi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 10:12

Wij hebben altijd buren gevraagd. :) Die kwamen dan een paar keer per dag kijken of alles goed was, of de beesten naar buiten/binnen wilden en om eten te geven. Is altijd prima gegaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 10:17

Een vergoeding is nog wel een idee, Jacky91. Blijft het probleem dat veel mensen die ik ken zelf ook dieren hebben, maar ik kan eens wat rondvragen.

Russel, mijn ouders wonen 60 km. verderop. Mijn buren ken ik niet eens. :D
Maar de kat kan inderdaad wel 1 keer per dag verzorgd worden door een vriendin, hoewel ik het geen prettig idee zou vinden als zij ziek wordt of als het hier heel warm is. Ze kan namelijk niet naar buiten hier.

Mijn vader is trouwens niet bang voor de ratten, maar die vindt 5 minuutjes met die beesten spelen meer dan genoeg. :+

De kat dus liever niet uit huis, de ratten eventueel wel. Bedankt voor het meedenken!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 10:18

Dat is dus de reden voor mij om al 4 jaar niet meer op vakantie te gaan ...

Ik vertrouw niemand mijn 9 katten toe. Paarden is geen probleem, maar katten dus wel :=

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 10:20

Bij ons komt mijn oma altijd 1 of 2 keer per dag om voor de dieren (2 katten, 2 konijnen en kippen) te zorgen als wij op vakantie zijn.
Zo kunnen de dieren lekker thuis blijven, lijkt me een stuk fijner voor ze dan zelf ook een tijd naar een vreemde omgeving te moeten.
Kun je dus niet regelen dat er 1 of 2 keer per dag iemand je dieren eten komt geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 10:22

Katten passen zich heel erg aan en ziek worden heeft je vriendin ook wel door, die belt de DA wel. Zorg voor een kamer met schaduw, dus dat ze in de schaduw kunnen zitten, maar volgens mij houden katten van warmte.

Een kennis van mij heeft 4 katten en ze gaan regelmatig op vakantie. Die katten gaan nooit hun huis uit, dat brengt stress, ze zijn liever thuis.

Als je vriendin in de avond komt, blijft ze toch wel eventjes? Dan heeft hij wat aandacht, katten zijn vaak erg op zichzelf, dus dat komt wel goed. Een hond zo te verzorgen daar heb ik dus wel problemen mee.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 10:23

Ik wil wel een weekje op je ratten passen hoor! Dan mogen ze gerust elke dag een poosje los.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 10:23

misschien eens kennis gaan maken met je buren dan? misschien zijn ze heel aardig, en willen ze je graag helpen... of kijk uit naar iemand in de buurt die ook katten heeft, dat schept een band :) veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 10:27

Crossmonster, ik kan het me helemaal voorstellen. ;) Na de vorige keer nam ik me ook voor om echt nooit meer weg te gaan. Het is ook geen vakantie.

De aandacht kan de kat wel even missen denk ik, ze is niet zo op vreemden gesteld maar als ze haar eten en drinken krijgt vind ze het wel prima. Schaduw is hier in huis wel.

Maar 1 keer per dag iemand voor de ratten vind ik toch niet zo'n fijn idee. Zeker die twee oudjes, die ene heeft snel last van haar luchtwegen, vooral als het warm wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 10:29

AnnemiekvM schreef:
Ik wil wel een weekje op je ratten passen hoor! Dan mogen ze gerust elke dag een poosje los.

Wat een lief aanbod! Ik moet nu weg, maar ik PB je straks even. :)

@ Juval: Ja, dat is wel een goed idee, ik moet misschien gewoon eens aanbellen. :o

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 10:36

Een kat overleeft echt dat ene weekje wel als er 1 of 2 keer iemand per dag langskomt ;)
Gezellig is anders, maar een weekje is zo voorbij. En als je kat niet lekker is, zie je dat snel zat.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:18

De kat kun je het best lekker in zijn eigen thuis laten. Als je de kant met de meeste hoogstaande zon in huis lekker dicht houdt, en de meer schaduwrijke kant, een bovenraampje kan openlaten, zal het met de warmte best meevallen. Er zijn van die speciale voerbakken te koop die zelf een soort dosering hebben. Dus voor eten is dat geen probleem. Als je dan iemand kan vinden die dagelijks even naar de kat gaat kijken, eventueel bak verschoond, moet dat gewoon helemaal goed komen.

Voor je ratten is natuurlijk altijd wel een plekje te vinden. Desnoods in pension bij een rattery in de buurt. Het is dat ik 2 rovers van poezen heb, anders kon je ze zo bij mij kwijt ;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 15:05

Ik heb een vriendin die op de katten past als ik er niet ben.
Vaak slaapt ze dan ook hier. Ideaal!
En anders is er wel een andere vriendin die om de hoek woont en ze verzorgt.

Ik heb nogal angstige katten, dus vind het fijn dat ze gewoon thuis kunnen blijven. Dat levert toch een stuk minder stress op dan dat ik ze ergens naartoe breng.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 19:25

Ik wil ook wel op je ratten passen hoor, geen probleem die laat ik gewoon rondracen hier.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 01:15

Meis maak je niet druk, je weet toch dat je monsters hier altijd mogen logeren he? Ik heb altijd een plekje voor je ratten. En als je de andere topic gangers moet geloven vinden ze dat ze er hier geweldig bij zitten :D

En je kat? die overleefd het wel, mijn oppas katten zitten soms wel eens 3 weken alleen, ik kom dan dagelijks daar en ga dan tv kijken en andere dingen doen. En katten vinden het prima

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 01:30

Ik vind het een verschrikkelijk idee de zorg voor mijn kat aan iemand anders over te dragen... Ik heb dr nu 3 jaar. Vakantie 1 is ze naar mn opa en oma gegaan, waar ze een tijd ook samen met mij gewoond heeft. Vakantie 2 heeft een vriendinnetje op dr gepast, die zelf een heleboel vogels heeft, waardoor ik zeker wist dat alle ramen/deuren dicht zouden blijven en ze niet perongeluk kon ontsnappen.
Dit jaar ga ik een weekje op vakantie en zie er nu al tegenop haar over te dragen... Denk dat ik mn beste vriend vraag of hij een weekje op ons huis (lees: de kat :P) wil passen als wij weg zijn.
Mijn kat is echt mijn allessie, mijn "kindje", ben soms ook echt overbezorgd helaas... En ik mis dr ook als ik zelf bvb twee dagen weg ben en mn vriend voor dr zorgt, best ernstig eigenlijk :P

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 01:38

Ik snap trouwens wel wat je bedoeld. Ik kan mijn beesten ook niet zo makkelijk weg brengen. We neemt er nou 'even' 10 ratten in huis, Waar van sommigen met een handleiding. Ik heb dan ook besloten zelf nooit(nouwja voorlopig) op vakantie te gaan. Dan kan ik andere mensen helpen die ratten hebben met een kronkel of extra zorg. Zomers heb ik altijd een hele dag taak aan alle ratten. Maar ze krijgen wel alle zorg en liefde. En de ratten die het nodig hebben krijgen ook nog eens knuffel therapie tijdens hun vakantie. :D Maar je dillema is begrijpelijk. Je vraagt je namelijk altijd af 'gaan ze wel op tijd naar de dierenarts? enz enz'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 10:09

Hihi, de mensen die aanbieden op mijn ratten te passen kennen mijn Pukkie nog niet. :D
Nee, zonder gekheid, heel aardig! Ik ben even alle opties aan het bekijken en zal straks wat PB-tjes versturen.

De ratten wegbrengen is wat lastig i.v.m het vervoeren van hun kooi (die is groot), maar misschien wel de optie waar ik me het best bij voel.

De kat blijft sowieso thuis, daar regel ik oppas voor die 1-2 keer per dag komt. :j

Heino, heel herkenbaar. ;) Ik wilde ook echt niet meer weg na mijn laatste vakantie maar het 'moet' nu wel. Ik mis mijn dieren ook als ik heel kort weg ben. Zelfs als ik ze 's ochtends vroeg nog heb gezien verlang ik er 's avonds heel erg naar om ze te knuffelen. :o

Marit, ik maak me dan inderdaad een beetje zorgen over de DA en dergelijke. Ik ga zelf vrij snel naar de DA, liever 10 keer te vaak dan 1 keer te weinig. Een oppas 'moet' dat ook doen zonder bang te zijn mij bv. op kosten te jagen. Ik betaal wel hoor, het zijn mijn schatjes. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 10:15

Een kattenopvang? Misschien het asiel? Wij hebben een kat uit een asiel gehaald,dat was daar een prima plek, dat waren ook echte kattenliefhebbers. Net als hondenkennels, bestaan er ook kattenkennels.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 10:20

RedPassion schreef:
De ratten wegbrengen is wat lastig i.v.m het vervoeren van hun kooi (die is groot), maar misschien wel de optie waar ik me het best bij voel.

Ik heb nog kooien (furet plus) die heb ik speciaal voor deze dingen gekocht haha :P kunnen ze zo in :)

RedPassion schreef:
Marit, ik maak me dan inderdaad een beetje zorgen over de DA en dergelijke. Ik ga zelf vrij snel naar de DA, liever 10 keer te vaak dan 1 keer te weinig. Een oppas 'moet' dat ook doen zonder bang te zijn mij bv. op kosten te jagen. Ik betaal wel hoor, het zijn mijn schatjes. :D

Ik ga ook rustig naar de Da, of het nu jou ratten of me eigen ratten zijn. Ik ga er altijd van uit dat de dierenarts kosten gewoon betaald worden. Ik heb een erg goede da(vraag maar aan Amy) en hij is ook relatief goedkoop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 10:32

Russel, de kat gaat niet uit huis. ;) Dat vond ze vreselijk de vorige keer, ze is nogal angstig. Voor haar regel ik in elk geval een oppas die aan huis komt.

Marit, als de kooi niet mee hoeft is dat wel een stuk makkelijker... Ik denk er even over na. :)

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 01:15

Een vriendin van me heeft twee katten. Wanneer zij een lang weekend of langer weggaat, pas ik op dr katten en huis. Werkt voor mij ideaal.

Misschien kan je iemand die nog bij zn ouders woont en het leuk vind om proef-op-zichzelf-te-wonen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 08:20

Daar heb ik ook aan gedacht Marieke maar ik ken helaas niemand die dat zou willen. Een compleet vreemde vind ik geen prettig idee. Misschien komt zo iemand afspraken wat betreft de verzorging niet na en dan kom ik daar te laat achter...