Kat naar buiten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Kat naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 21:16

Zoals velen weten heb ik sinds 1 januarie een katje.
Hij wordt nu 25 maart 5 maanden en hij moet dus nog gecastreerd worden en ook gechipt.
Dit wil ik samen laten doen.
Maar hij is de laatste tijd ontzettend druk en wil heel graag naar buiten.
Eigenlijk wil ik daarmee wachten tot hij gecastreerd is en gechipt, maar dit duurt dus nog wel een hele poos.
Zeker 1,5 maand nog voordat hij gecastreerd is en de wond ook geheelt.
Wat moet ik nu doen: hem buiten laten of kijken dat hij zo snel mogelijk gecastreerd wordt.
Maar hij is dus nog geen 6 maanden.
Er zitten wel al flink wat onderdelen }> en is het slecht om vroeg te castreren?
Afbeelding

Laika

Re: Kat naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:22

Castreren van katers doen sommige dierenartsen ook al vroeg hoor. Wat de "wond" betreft, daar is vaak de andere dag al niets meer van te zien! Ik zou mijn dierenarts even bellen wat die ervan vindt. Persoonlijk zou ik niet naar buiten laten voordat hij gecastreerd is.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 21:24

Dank je, ik zal idd eens bellen wat zij ervan vind.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:27

Mocht je dierenarts toch nog willen wachten met castratie, kan je natuurlijk wel met een tuigje alvast de omgeving van je huis gaan verkennen. Dan kan hij straks als het voorbij is gewoon heerlijk buiten gaan spelen

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 21:28

Dat is zeker een idee, dank je voor de tip.
Als ik met de honden ga wandelen neem ik de kat ook even mee.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:37

Ik zou gewoon bellen met je dierenarts, best kans dat hij nu wel wilt castreren. En anders idd met tuigje mee naar buiten (al werkt dat niet met alle katten, sommige gaan daar fel tegenin). Maar iig wachten nog niet naar buiten laten gaan voordat hij gecastreerd is, althans, dat is mijn keus.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 23:20

Zou hem de komende anderhalve maand nog binnen houden, tot hij gecastreerd is :j

Mijn kater kon ook 'pas' met 6 maanden gecastreerd worden, daarvoor waren zijn balletjes te klein.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 23:25

Onze kater ging ook gewoon naar buiten toen het zaakje er nog aan hing.. Ze zijn er een paar weken geleden afgegaan en hij word in april 1 jaar.

We hebben er vrij lang mee gewacht, ik weet het, maar door privéredenen redden we het eerst niet..

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 23:28

bij ons thuis gingen ze altijd al wel naar buiten. Ging ook gewoon goed. Heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan of dat wel of niet kon, gebeurde gewoon (was toen zelf ook nog klein). Mijn vader ging altijd met hen naar de dierenarts als ze begonnen te sproeien. (hebben 3 keer een klein katerje gehad, helaas allemaal niet ouder dan 2 jaar geworden met dank aan gifstrooiers) Heb persoonlijk niet zulke hele goede ervaringen met katten aan een tuigje. Na de castratie kunnen ze meestal al naar een dag of 1 a 2 naar buiten (volgens de dierenarts).

Diva_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 23:29

Hier loopt ook een jonge kat rond van nu 6 maanden ik heb haar vanaf het moment dat ik haar heb al af en toe aan een touwtje buiten met een tuigje om, maar dan wel onder toezicht. Als ze geholpen is dan mag ze ook los naar buiten, maar dan is ze iig al wat gewend :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 00:41

hier zijn mosh (poes) en pogo (kater) op 5,5 maand gecastreerd

voorjaar in de lucht, per ongeluk een poes en een kater ipv twee katers :+
ik zag de bui al helemaal hangen ,
maar , wij hebben ze dus wat vroeger laten castreren en we hebben daar bij geen van beiden ook maar iets negatiefs van gemerkt ,
twee weken na de castratie mochten ze van mij naar buiten
dit ivm poes, waarbij de castratie gewoon heel wat ingrijpender is , ook kwa wond en genezing etc
bij onze kerel was na twee dagen eingelijk alles wel genezen genoeg om alles weer te kunnen

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 09:04

Ik wil eigenlijk het liefst wachten met naar buiten laten tot hij gecastreerd en gechipt is, ik wil geen nestje in de hand werken en gechipt staat voor zich waarom ik dat wil.
Ook na de castratie wil ik hem nog liever even binnen houden zodat de wond eerst een beetje kan genezen, ik heb geen idee hoe snel dat bij een kat gaat.
Als ze eenmaal gewent zijn om buiten te gaan lukt dat ook niet meer.
Ik ga straks eens even bellen wat mijn da ervan vind.

Nog even een vraag: ik ben overdag soms werken en als de kat dan buiten is en ik zit de hee dag op mijn werk hoe doe je dat dan.
We willen liever geen kattenluikje in de deur ook omdat dan dadelijk misschien vanalles binnen zit.
Nou hadden we bedacht om in de garagedeur een luikje te maken in de deur en daar een slaapplek en zijn voer en water neer te zetten.
Zodat hij met vies weer in ieder geval droog en uit de wind kan zitten als wij niet thuis zijn.
Graag jullie ervaringen.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 13:01

Je kan inderdaad in de garage ook een slaapplek en voer en water neerzetten maar ben je dan niet bang dat er evt katten (zwervers?) in de buurt zijn die alsnog van jouw royaliteit gebruik maken????

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 13:31

Onze kat wou ook heel erg graag naar buiten.
We hebben met een tuigje gedaan.
Lekker gewandeld.
En als die dan weer binnen was was die heel erg moe.
Maar onze kat gaat nu wel zelfstandig naar buiten.
En word volgende week gecastreerd

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 17:09

Een kat vindt heus wel een droog beschut plekje hoor! Buiten eten zetten (ook in de garage) zou ik persoonlijk niet doen. Op die manier heb je altijd iets binnen wat zowiezo de moeite van het binnen komen waard is.

Omdat mijn katten eerst telkens op pad waren ben ik ze juist 'savonds gaan voeren, zodat ze daar iig voor thuis komen. Ik heb ze snachts toch liever binnen, niet zozeer voor hun, maar dan slaap ik beter ;) Je kat zal snel genoeg door krijgen wanneer hij wel of niet naar binnen kan.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 14:00

AngelofLove schreef:
Je kan inderdaad in de garage ook een slaapplek en voer en water neerzetten maar ben je dan niet bang dat er evt katten (zwervers?) in de buurt zijn die alsnog van jouw royaliteit gebruik maken????

In de garage vind ik dat niet erg.
Binnen gaat een vreemde kat misschien overal plasen of dingen kapot maken, vandaar dat ik dat binnen niet wil.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 14:08

Er bestaan ook kattenluikjes met een slot, mijn broer heeft die ook. De katten hebben een bandje om met een zendertje, zodra de kat voor het luikje staat gaat deze van slot en kunnen ze naar binnen. Andere katten kunnen er dan dus niet door.

Je hebt ze dus ook die werken op de (bestaande) chip die bij de kat is ingebracht. Petporte heet dat. Dan hoeven ze dus geen bandje om.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 17:13

Ik zou hem naar buiten laten. Mijn kleine kat is nu 8 maanden, en de DA wou eigenlijk het liefst wachten tot 9 maanden. Dat hebben we helaas niet gered omdat hij begon te sproeien. Ik zou hem wel van tevoren laten chippen als je hem naar buiten doet.
Ik heb hem ook al naar buiten gelaten dat hij nog niet gecastreerd was, maar dan heb je wel meer kans dat ze gaan rondzwerven. Vooral als ze ouder worden.
Met de castratie is het meestal minimaal 1 dag wachten voordat hij naar buiten mag. Mij werd geadviseerd 3 dagen te wachten, met oog op de wond dat het niet kan gaan ontsteken. Maar dat is ook bij elke DA verschillend.
Veel plezier met hem!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 22:57

Ik heb hem vandaag toch even in de tuin gelaten.
Eerst was hij bang en later heeft hij de hele middag gespeeld.
Ik wil het chippen samen met het castreren laten doen omdat hij dan toch weg is en bij katten kan het soms een vervelende klus zijn.
Met de laatste enting wilde ik hem laten chippen maar de da wist dat ik hem wilde laten castreren en rade me aan hiermee te wachten tot de castratie omdat ik hem toch nog niet naar buiten wilde laten.
Alleen wil hij nu zo graag buiten.

joycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 22:39

jesito schreef:
Ik wil eigenlijk het liefst wachten met naar buiten laten tot hij gecastreerd en gechipt is, ik wil geen nestje in de hand werken en gechipt staat voor zich waarom ik dat wil.
Ook na de castratie wil ik hem nog liever even binnen houden zodat de wond eerst een beetje kan genezen, ik heb geen idee hoe snel dat bij een kat gaat.
Als ze eenmaal gewent zijn om buiten te gaan lukt dat ook niet meer.
Ik ga straks eens even bellen wat mijn da ervan vind.

Nog even een vraag: ik ben overdag soms werken en als de kat dan buiten is en ik zit de hee dag op mijn werk hoe doe je dat dan.
We willen liever geen kattenluikje in de deur ook omdat dan dadelijk misschien vanalles binnen zit.
Nou hadden we bedacht om in de garagedeur een luikje te maken in de deur en daar een slaapplek en zijn voer en water neer te zetten.
Zodat hij met vies weer in ieder geval droog en uit de wind kan zitten als wij niet thuis zijn.
Graag jullie ervaringen.

Bij mijn ouders gaat 1 van de katten ook de hele dag naar buiten, die gaat 's ochtends weg en dan komt ze af en toe even kijken of er iemand thuis is, is er niemand dan gaat ze weer.
Ze is 1x ontsnapt in de zomervakantie, toen iemand anders voor de katten zorgde. Ze heeft toen 3 weken buiten rondgelopen. Wij komen midden in de nacht terug, en die kat komt aanlopen.
Ze heeft waarschijnlijk gewoon geleefd op vogels, padden, muisjes etc. Katten zijn heel zelfstandige dieren, ze zeggen niet voor niets een kat heeft personeel ;)
En je kat zal aan het eind van de dag wel weer naar huis komen om te eten.

Over het nu naar buiten laten: Je kunt hem wel nu naar buiten laten, maar je hebt wel kans dat hij dan gaat zwerven achter leuke vrouwtjes aan en dat hij uiteindelijk de weg naar huis niet meer weet. Ik zou hem nog even binnen houden tot hij gecastreerd is, of lekker met een tuigje wandelen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 09:08

We hebben al gemerkt dat hij met koud weer liever niet naar buiten gaat.
Smiddags is het mooi weer en gaat hij onder toezicht in de tuin.
Dan speelt die met vanalles en rent van hot naar her.
Als we met zijn doosje snoepjes rammelen komt hij meteen.
Zo kan hij toch tamelijk gecontroleerd naar buiten.
Ik heb deze week ng geen kans gehad om te bellen naar de da door allerlei vervelende toestanden prive.
Maar aankomende week za ik dat zeker doen.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 09:18

Vroeg laten castreren kan later voor veel problemen zorgen! Wacht liever nog iets langer.
Wij hadden een kat (en die was al gecastreerd toen die hier kwam aanwaaien) en die is overleden door chronisch blaasgeruis/ontstekingen. Bij de meeste katten kan dit door aangepaste voeding verholpen worden. Bij de mijn ni, en zat constant geblokkeerd,waardoor we hem moeten hebben laten inslapen.
De dierenarts weet dit aan het feit dat hij te vroeg gecastreerd zou zijn geweest.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 10:48

Gleyla schreef:
Vroeg laten castreren kan later voor veel problemen zorgen! Wacht liever nog iets langer.
Wij hadden een kat (en die was al gecastreerd toen die hier kwam aanwaaien) en die is overleden door chronisch blaasgeruis/ontstekingen. Bij de meeste katten kan dit door aangepaste voeding verholpen worden. Bij de mijn ni, en zat constant geblokkeerd,waardoor we hem moeten hebben laten inslapen.
De dierenarts weet dit aan het feit dat hij te vroeg gecastreerd zou zijn geweest.

Ben ik blij dat ik gewacht heb! Wat jammer van jouw kat, is nooit leuk dat soort dingen :n

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 11:47

Blaasgruis komt volgens mij vaak door verkeerde voeding, maar door een vroege castratie heb ik nog nooit gehoord.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 15:22

Wat je ook kan doen is je tuin afzetten met schrikdraad.
Dan kan je kat (ook als hij groter is) niet uit de tuin, maar wel lekker naar buiten.