Geit aan de ketting

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Geit aan de ketting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 20:08

Ik kom als ik naar de paarden ga altijd langs een wei waar vaker schaapjes in staan.
Vandaag stond er ineens een geit in aan een ketting, maar wel een heel korte ketting.
Amper een meter.
Er stonden wel wat emmers bij, ik denk wel met water.
Het is een afgesloten wei en hij staat iets verder op in die wei.
De schaapjes die er normaal staan zien er altijd goed uit en lijken ook goed verzorgd te worden.
Deze geitebok ziet er ook verder heel goed uit, ik vind alleen de ketting extreem kort.
Ook is er geen beschutting en het dier lijkt erg onrustig.
Ik heb dan ook even de dierenbescherming gebeld.
Met de duidelijke boodschap dat het niet meteen om verwaarlozing of mishandeling gaat, maar of dit mag en eventueel hem/ haar in te lichten wat ze beter kunnen doen.
De dierenbescherming dacht dat een geit aan de ketting wel mocht maar dat de afmeting van de ketting wel groter moest zijn.
Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?

Thats_Me

Re: Geit aan de ketting

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 20:29

Tja wat is een heel korte ketting? Is dat een meter of 3 meter of langer/korter? Want ik weet één ding zeker dat schatten lastig is.

Bij honden moet de ketting minmaal 2 meter lang zijn. Hoe dat bij geiten zit weet ik niet. Maar lijkt mij dat 2 meter voor elk dier wel het minium is zodat ze ook nog wat vrijheid hebben. Maar 2 meter is niet heel lang he ;)

Geit aan de ketting dat mag wel. Zolang ze genoeg te eten hebben en er vers water ter beschikking is.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 20:31

ik denk eigenlijk dat het wel mag, het zou misschien wat langer mogen, maar ik denk niet dat er regels voor zijn..

maar was dit een momentopname? of heb je het al vaker gezien?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 20:37

Zoals ik al zei is de ketting amper een meter.
Idd, aan een ketting mag wel, maar er zijn volgens de db wel regels voor de lengte van de ketting maar dat wisten zij ook niet precies.
Dit is de eerste keer dat ik het zie zoals ik al zei zien de schaapjes er altijd goed uit en lijken goed verzorgd te worden.
Ik moest het wel in de gaten houden.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 20:38

oww als het de eerste keer is zou ik nog niet zo bang zijn.
je hebt geen idee wat er aan de hand is, maar ik kan me wel voorstellen dat hij dat beest een beetje rustig moest krijgen oid...(gebeurt wel vaker dat er een koe kort vast wordt gezet totdat hij echt rustig is)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 20:41

Dit heb ik ook duidelijk gemeld bij de dierenbescherming, dat dit geen melding is van dierenmishandeling, maar ik wilde even weten of dat zo wel mag.
Ik vond het er erg sneu uitzien, zo'n gestrest dier aan die korte ketting.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 20:44

Mijn pony staat zomers ook altijd aan een ketting, anders eet ze zich dood. Geiten en schapen worden om dezelfde reden er vaak aan gezet. Nou moet ik zeggen dat mijn pony wel een hele lange ketting heeft hoor, ik kan slecht schatten, maar denk toch zeker 6 of 7 meter. 1 meter is erg kort, hou het even in de gaten zou ik zeggen en als dit korte kettinkje blijft, vraag eens waarom.

Wat ook kan, en wat mijn pony ook wel eens gebeurt: rondjes lopen, en de ketting draait dan om de stik/pin (ding wat in de grond zit, zijn verschillende benamingen voor) dan blijft er uiteindelijk ook een heel klein stukje over, mijn pony heeft ook wel eens aan een metertje gestaan omdat die ket er helemaal omheen zat. Nou is er bij haar overdag altijd toezicht op, en halen we haar gelijk 'los', snachts is dat iets lastiger natuurlijk, maar er overkomt haar niks van. Ze word alleen wat chagerijnig omdat ze niet zoveel eten kan als ze zou willen :+

Je kan van een afstandje niet altijd zien of de ket er om heen gedraait zit, dus hopelijk is dit gewoon het geval, en leek het beest daarom wat onrustig.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 20:45

@jesito: een gestresst dier aan een lange ketting kan overigens ongelukken geven , als je het goed kort houd kan er minder gebeuren

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 20:52

Er is daar helemaal geen toezicht enkel van iemand die erlangs rijd, het is dus niet bij iemand thuis.
Aangezien het dier wat onrustig uitziet en misschien de ketting om de paal heen gaat zou die zich dus theoretisch gezien ook op kunnen hangen.
Er staat idd veel gras op die wei, dus dat zal de reden ook wel zijn en hij zal op het moment wel niet bij de dames mogen om een of andere reden.
Ik kijk het even aan, dit heb ik ook tegen de db gezegd.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 20:55

Hij zou zich op kunnen hangen ja, als hij blijft rond lopen. Mijn pony had al vaak al snel door dat dit niet goed kwam, en bleef knorrig staan wachten tot we kwamen om haar te bevrijden. Maar goed, wij zijn er overdag binnen 5 minuten, alleen snachts is lastig. Jammer als dit beestje een hele tijd moet wachten tot hij bevrijdt kan worden. Ik hoop in ieder geval dat hij mooi rustig blijft staan en het allemaal goed komt..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 21:00

Ach misschien maak ik me zorgen om niks en is hij al weg gehaald.
Ik weet helaas ook niet van wie het dier is.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 22:30

Ik hoop voor de geit dat hij al weg gehaald is want geiten hebben wel een schuilstal nodig,ze kunnen niet goed tegen regen en kou(wind).

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 22:44

Ja hier regend het op het moment behoorlijk.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 13:46

Ik vind dat niet echt diervriendelijk als die ketting zo kort is.
Erg vreemd ook.

Vind dieren aan een ketting toch al hartstikke gevaarlijk, zo kunnen ze zichzelf zwaar verwonden en er zelfs dood aan gaan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 13:51

mijn geit stond vroeger aan een lang touw van wel 10 meter....met een verplaatsbaar hok op wielen....ze werd iedere dag naar een anders stuk verplaatst....dan vind ik het niet zo zielig.....maar dit klinkt inderdaad niet best...

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 13:59

Mijn geit stond ook aan de ketting, maar draaide zich in het begin helemaal in omdat ik een verkeerde constructie had gemaakt. Soms had ze dan idd nog maar een meter over. Dus misschien zat de ketting gewoon om het paaltje heen??

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 17:05

ik ben er vandaag nog twee keer langs gereden, maar de ketting wordt niet langer maar ook niet korter.
Wel heb ik hem vandaag zien liggen dus hij is iets meer op zijn gemak, maar ja wat wil je verder ook.
De db heeft nog twee keer gebeld maar ze kunnen hier niks aan doen zolang het dier eten en drinken heeft, er is geen regel voor het wel en niet aan een ketting/touw staan en voor hoelang.
Dus dat arme dier staat daar nu dus.
Ik ben echt geen gillende keukenmeid die voor iedere scheet de db belt maar dit vind ik toch echt sneu uitzien.

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 17:13

Vind het ook wel erg kort.
Hier staan er ook een paar pony's aan een touw/ketting en die ketting zit vast aan een touw dat gespannen staat tussen 2 pinnen, dus dan kunnen ze heen en weer lopen. en hebben daardoor meer "loopruimte"
Kun je niet een briefje (in plastic zakje) neerleggen en vragen of ze niet een langere ketting er aan kunnen doen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 17:43

Dat is misschien wel een idee.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 18:01

Het is trouwens een schapenbok :o en gisteravond stond hij brokjes te eten, dus er moet toen net iemand geweest zijn.
Ook wordt hij dagelijks verplaatst en de ketting is ineens veel langer.
Het dier is nu ook veel rustiger en heeft nog steeds netjes water en wordt blijkbaar 1 of 2 keer per dag bijgevoerd met brokjes.
Ik denk dat hij bewust eerst zo kort stond i.v.m. gek doen aan de ketting en nu het goed gaat mag de ketting langer.
Ik ga ook even een mail naar de db sturen met deze update dat het allemaal wel goed zit en binnenkort zal die toch wel weer bij de dames mogen ;)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 18:04

Miujn nubische geit staat ook aan een touw buiten, ik denk dat dat anderhalve meter is.
VAn de week was de eerste keer weer na de winter, ze heeft niet anders gedaan dan mekkeren, ze was erg onrustig. Zou je hier de dierenbescherming ook voor bellen?

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:06

Fijn dat de ketting nu langer is! Ik vind het lief dat je je hier zorgen over maakt hoor, als iedereen wat meer op zal letten op het welzijn van dieren, zal er vast veel minder ellende zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:09

Er al aan gedacht dat er misschien een medische oorzaak is waardoor hij even niet teveel gras mag eten....

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 09:05

Een geit of een schaap hoort eigenlijk niet aan een ketting maar er is officieel geen wet voor zoals zoveel dingen die dieren betreft.
Als ik zo'n dier zou hebben zou ik gewoon een fatsoenlijk weitje voor hem maken.
Er zal idd best een reden zijn waarom dat die zo staat, dus ik leg me er verder bij neer.

Dank je zorro, ik heb geen melding van dierenmishandeling gedaan, ik heb enkel navraag gedaan.
Als de ketting niet zou mogen of langer moest zou de db dit op kunnen lossen door een simpel gesprek.
Of ik had idd een blaadje bij de poort gelegd.
Ik denk ook als iedereen wat beter op zou letten en mee zou denken dat er veel minder leed is.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 09:14

Zal wel ongeveer dezelfde situatie zijn als hier. De dekram staat ook de eerste dagen uit de kudde apart in een hokje en gaat dan een tijd aan de stik. Dat heeft te maken met geboorteregulering. We willen geen lammeren voor eind februari dus mag hij een tijdje niet bij de dames.

Zo voorkomen we dus vroege lammetjes en hij houdt de boel mooi kort op plaatsen waar geen omheining is zoals rondom de hooiberg en rond de voerplaat.